Bukefalos 28 år!

Bra westernsadel

Sv: Bra westernsadel

En equiflex sadel har inte bättre passform än andra sadlar.

Vad menar du? En sadel kan ju inte generellt sett ha "bra" eller "dålig" passform, däremot kan den passa bra på en häst och dåligt på en annan? Sen finns det ju så klart sadlar som knappt passar på någon häst alls. Menar du att den har dålig passform på din häst?
 
Sv: Bra westernsadel

Det finns de som tror att en flexbomsadel anpassar sig till hästens rygg vilket den alltså inte gör. En flexbomsadel kan svikta i bommen men den måste provas ut lika omsorgsfullt ändå för svikten i sadeln har inget med passform att göra.
 
Sv: Bra westernsadel

En equiflex sadel har inte bättre passform än andra sadlar.

Kanske inte bättre passform och naturligtvis måste den passas ut precis som vilken sadel som helst.

Men bommen ska ju ändå vara aningens flexibel, om jag förstått det rätt.
Så den borde ju "röra" sig med hästens rörelser och kunna röra sig i takt med att hästen bygger muskler.
Därmed inte sagt att en bomstorlek passar jämnt utan man får ju naturligtvis byta ut den mot större om så krävs !

I mitt fall så ska ju denna typ av bom passa hästen, enligt tränaren.
Och just Continental passar mig, eller ja, den gjorde för 10 år sedan ;)

Men vi får väl se vad det blir i slutänden :)
 
Sv: Bra westernsadel

Det finns de som tror att en flexbomsadel anpassar sig till hästens rygg vilket den alltså inte gör. En flexbomsadel kan svikta i bommen men den måste provas ut lika omsorgsfullt ändå för svikten i sadeln har inget med passform att göra.

Vad menar du att svikten i bommen gör för hästens välmående då ?
Eller ryttarens för den delen......

det finns ju Orthoflex oxå.....Deär är väl varje panel åtskild och skall röra sig precis efter hur hästen rör sig....därmed inte sagt att en sådan passar alla hästar.
Men att bommen rör sig efter hur hästen rör sig....
 
Sv: Bra westernsadel

Jaa alltså jag menar inte att continental equiflex sadeln passar på vilken häst som helst (det skrev jag ju inte heller), men att den passar på båda mina och att jag upplever den som mer följsam eftersom bommen flexar till skillnad från min gamla Rocking R sadel till exempel. Continental sadeln är lätt den bästa sadeln jag ridit i och jag har ändå provat några stycken genom åren :) Att den passar på min kallblodstravare med breda bogar är jag skitglad för, det är svårt att hitta en sadel till henne. Självklart provar man ut alla sadlar noga, i mitt fall tog jag hjälp av min tränare för att prova ut sadeln :) Inte ens en helt bomfri sadel passar ju på vilken häst som helst!

I det här fallet hade väl TS tränare redan sagt att en continental equiflex förmodligen passar, så jag ville bara skriva om mina erfarenheter av den sadeln. Sen får hon ju så klart testa på sin häst för att se om den passar.
 
Senast ändrad:
Sv: Bra westernsadel

Flexet är till för ryttaren, inte hästen. Om du har möjlighet att se en naken flexbom så förstår du att den inte är till minsta hjälp för hästen. Den kan gunga med ryttarens rumpa en del vilket en del ryttare uppskattar dock så har flexsadeln inget med passformen att göra, den som säger det är inte insatt i hur flexbommen funkar.
 
Sv: Bra westernsadel

Nej, Gud, nej...skulle inte få för mig att prova med en engelsk sadel !

Jag har bara ridit hästen typ 10 minuter x 2 så jag föredrar en sadel som jag sitter ordentligt i och kan hålla mig fast i....

en följdfråga till detta:

Varför longerar "man" ( verkar vara vanligt ) hästar under inridning inom western ??
Kan förstå om man gör det kanske 10 första gångerna men hålla på i flera månader ??

dels får ju hästen bättre kondis och kan faktiskt bråka än mer när man väl kommer upp i sadeln och dels kan jag bara inte förstå det....
Är det inte lika bra att sätta sig upp efter lite markarbete, några ledarskapsövningar sen är det bra liksom ? Är longering ledarskapsövning ??
( Inte i min värld....)

Jag är nog egentligen inte ute efter att hitta en sadel som passar båda mina hästar, det har jag om inte annat förstått inte går när jag väl såg dem mera.

NU är jag ute efter att hitta en som passar stoet i första hand, skulle den kunna passa hjälpligt på 2 åringen med lite extra padding så är ju det bra men inte alls nödvändigt.
Hans sadel får bli projekt för nästa år :)
 
Sv: Bra westernsadel

Flexet är till för ryttaren, inte hästen. Om du har möjlighet att se en naken flexbom så förstår du att den inte är till minsta hjälp för hästen. Den kan gunga med ryttarens rumpa en del vilket en del ryttare uppskattar dock så har flexsadeln inget med passformen att göra, den som säger det är inte insatt i hur flexbommen funkar.

Kan inte du förklara hur flexbommen fungerar isåfall så vi andra oxå får den kunskapen och kan få hjälp av det :)

Tittar man på de där bilderna som finns där det beskrivs hur den fungerar så tycker jag det ser ut som att den skulle vara flexibel tillsammans med hästen.

Återigen, inte att den anpassar sig efter flera olika hästar men rör sig tillsammans med hästens rörelser och inte är "stum" mot hästens rygg....
 
Sv: Bra westernsadel

Ska kolla de sidor jag fått till mig här så får vi se :)

Har sett equiflexsadlar oxå på annons men jag vill ju inte bara ha vilken som och priset ska ju stämma oxå ;)
 
Sv: Bra westernsadel

Flexet är till för ryttaren, inte hästen. Om du har möjlighet att se en naken flexbom så förstår du att den inte är till minsta hjälp för hästen. Den kan gunga med ryttarens rumpa en del vilket en del ryttare uppskattar dock så har flexsadeln inget med passformen att göra, den som säger det är inte insatt i hur flexbommen funkar.

Jag fattar inte hur den inte kan kännas mer följsam för hästen om den flexar? Du får jättegärna förklara hur en flexbom funkar (med bilder o så helst!) i den här tråden, jag vill gäääärna lära mig mer och du verkar ju väldigt insatt :) Vore skitsnällt! :)
 
Sv: Bra westernsadel

KL

Jag vet inte hur pålitligt det är, men iaf enligt en återförsäljare av equiflex-sadlarna "anpassar den sig efter hästens rygganatomi", "ger bog och korsfrihet" samt "följer hästens rörelser".

http://www.bonanzawestern.com/equiflex.html

Sen är de antagligen aningen partiska, vet inte hur mycket man kan lita på det. På sidan kan man även se en naken flexbom och visst fasen verkar den flexa iaf :D
 
Senast ändrad:
Sv: Bra westernsadel

Nej, Gud, nej...skulle inte få för mig att prova med en engelsk sadel !

Jag har bara ridit hästen typ 10 minuter x 2 så jag föredrar en sadel som jag sitter ordentligt i och kan hålla mig fast i....

en följdfråga till detta:

Varför longerar "man" ( verkar vara vanligt ) hästar under inridning inom western ??
Kan förstå om man gör det kanske 10 första gångerna men hålla på i flera månader ??

dels får ju hästen bättre kondis och kan faktiskt bråka än mer när man väl kommer upp i sadeln och dels kan jag bara inte förstå det....
Är det inte lika bra att sätta sig upp efter lite markarbete, några ledarskapsövningar sen är det bra liksom ? Är longering ledarskapsövning ??
( Inte i min värld....)

Jag är nog egentligen inte ute efter att hitta en sadel som passar båda mina hästar, det har jag om inte annat förstått inte går när jag väl såg dem mera.

NU är jag ute efter att hitta en som passar stoet i första hand, skulle den kunna passa hjälpligt på 2 åringen med lite extra padding så är ju det bra men inte alls nödvändigt.
Hans sadel får bli projekt för nästa år :)



Angående longeringen,

Jag longerar alltid mina hästar i minst 10min innan uppsittning och har gjort det de senaste 15åren. Dels för att kolla dagsformen och dels för att hästen ska få värma upp utan ryttare på ryggen. Detta gör jag på både unghästar och äldre hästar:laugh:

/LL
 
Sv: Bra westernsadel

*kl*
Det är väll självklart att equiflex sadlarna inte passar alla hästar, men många eftersom equiflex bommarna ser olika ut efter behov... :) Alla är långt ifrån lika, det är materialet som gör flexen inte bomskärningen.

Och varför är det bara ryttaren som ska ha nytta av den? Det är klart att hästen har nytta av den sortens bom. Speciellt vid snabba vändningar för att bogarna inte ska ta i....

31402395.jpg


31402397.jpg
 
Sv: Bra westernsadel

Flexbom laves til at give efter hestens ryg, men i virkeligheden er de enten for fast til at gøre noget som helst ellers er de så løse at de giver sig på mindre heldig måder.

OrthoFlex brugt paneler, som kunne rettes til hver enkelt hests facon, men de fungeret ikke så godt, som udvikleren havde håbet. Dem som laves idag er faktisk ikke de original vare, fordi patenterne er stadigvæk ejet af udvikleren, som lukket ned flere år siden.

De to ting skal ikke forvirres, da de er vidt forskellige funktioner.

OrthoFlex kan tilpasses hesten og kan passe en bredt bred valg i heste, men den skal tit rettes, da de begynder at "omtilpasse sig selv."

Flexbom enter passer hesten som det er i øjeblik eller gør den det ikke.
 
Sv: Bra westernsadel

Så det de skriver på hemsidan stämmer inte? :( Enligt pilarna på bilden som chex visade verkar det ju som den ska flexa framtill också, har känt på min sadel och den går ju liksom att böja ut en hel del vid bogarna men har ju inte provat att böja på en naken bom förstås. Gah om de skriver fel borde man ju nästan anmäla till konsumentverket.
 
Sv: Bra westernsadel

En sadel skall ha en bom som vilar på hästens ryggfileer, det är ryggen som skall bära vikten av ryttaren. Att ha en sadel som vrider sig runt hästens bogar och flank är inte optimalt. Om det skulle vara så att sadeln "flexar" när hästen rör sig så kan man även uttrycka det så att sadeln nyper när hästen rör sig. En bra sadel ligger still på hästens rygg och hästen är fri att röra sig under denna eftersom vikten ligger över ryggen. Hittar man däremot en sadel som ligger bra så spelar det nog ingen roll vad den heter eller vad den påstås ha för egenskaper, den funkar och man får nöja sig med det. Att man vill sälja sin produkt med mördande reklam är väl inget konstigt, det är heller inte olagligt. Man måste använda sitt sunda förnuft.
 
Sv: Bra westernsadel

Okej, nu börjar jag hänga med! Tack för din förklaring :)
Det känns som vi pratar om lite olika saker, den ska ju så klart liggastill på ryggen. Det gör ju liksom en sadel som passar bra. Däremot upplever jag den som mer följsam, min häst rör sig friare och verkar mer avslappnad, men det kanske helt enkelt beror på att den sitter som en smäck på henne medan den gamla sadeln blev för smal då hon satte muskler (inte så konstigt med tanke på att hon skolades om från travare till ridhäst). Även min andra häst, som hade problem med låsningar i ländryggen när jag fick henne, verkar trivas bra. Låsningarna har dessutom försvunnit, fast det kan ju bero på många andra saker förstås. Jag hartänkt att den flexar efter hästens röresler och till viss del anpassar sig efter ryggen (har läst på hemsidan), men det kanske inte stämmer då. Det är klurigt det här med hästgrejer, ibland vet man inte vad man ska tro :p reklam är jag jämt kritisk mot, men när det står så där på hemsidan tolkar man ju det mer som produktinformation.
 
Sv: Bra westernsadel

Flexsadlar har funnits på marknaden i många år nu men dom utgör en liten del av marknaden när det gäller westernsadlar. Konkurrensen är stenhård i USA om kunderna så det gäller att vara nyskapande för att behålla sin marknadsandel. Jag har varit med i branchen i många år och jag har sett alla dessa möjliga innovativa ideer för att sälja sadlar. Bommar av olika material, sadelutformningar som ska gynna häst och ryttare, olika utsmyckningar för att locka till köp. Nu är det populärt att ha neopren som sadelundersida istället för fleece eller ull. Det kommer alltid att komma nya grejjer på marknaden men man kan inte ersätta funktionen av en bra bladsadelsbom.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
350
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 715

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp