Bukefalos 28 år!

Bra westernsadel

Sv: Bra westernsadel

Tack för alla jättebra tips på sadlar!!
Jag ska absolut göra som du föreslår LillMalin och sätta ut annons själv, det var ett mycket bra tips tycker jag :D
 
Sv: Bra westernsadel

Var hittar ni alla Continetal sadlarna ??

Jag har återgått till western efter några år utanför western och har nu köpt mig en quarter, en 2 åring.

Letar sadel till honom och eftersom jag hade en Continental innan så hade jag gärna haft en sdåan igen då jag var supernöjd med den :)

Men jag kan för mitt liv inte hitta någon ändå begagnad till salu, inte i Sverige......
Hittade 2 i Norge men de var lite för dyra öfr min plånbok (runt 15-18000) hade tänkt mig max 10000 men gärna lägre.

Några tips ??

Ebay skrev någon......

Flera westernbutiker där man kan lägga ut en förfrågan ?
har lagt ut annons på hästnet men inget svar ännu.....
 
Sv: Bra westernsadel

Jag har en Crates ladies reiner till min quarter, som jag trivs mycket mycket bra med. Hästen har dock musklat på sig ordentligt nu så den börjar bli för trång så är på jakt efter en ny sadel!
 
Sv: Bra westernsadel

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra......

Har alltså köpt mig en 2 årig quarter som är i växtfas just nu.
Han är inriden lätt men jag hade egentligen inte tänkt rida honom speciellt mycket förrän kanske till sen hösten/vintern, beror ju på hur han växer och allt sånt....

Men ändå vill jag såklart ha en sadel till honom som passar hyfsat nu och kanske...säg....1 år framåt om jag har tur :)

Jag vill kunna underhålla hans inridning om ni förstår, kanske en kort tur 1 gång i veckan eller var 10e dag.

Pratade med tränaren som trodde quarterbom skulle apssa nu.
Någon annan sa att han är så tunn framtill att semiquarter nog passar bättre....

Om jag då skaffar en quarterbom, är det ok att ha tex en builtup pad eller är det inte alls bra ?
Tänker mig då att quarterbom passar lite längre...
 
Sv: Bra westernsadel

Blev avbruten....

Jo, jag hade först tänkt att köpa en begagnad sadel av god kvalitet, typ Premier, Continental eller liknande.
Runt 10000:- -klassen.

Men så funderade jag.....kanske lika bra att inte köpa så "dyr" sadel nu om jag ändå måste byta ut den om ½-1 år......fast naturligtvis ska den ändå passa !

Men som en sadel från tex Hööks....är det något att ens tänka på ?

Sen gäller det ju att hitta en som passar min egna rumpa och sits oxå, vilket inte alltid är så lätt....

Någon som vet om det finns ett bra ställe i Bohuslän som har flera olika sadlar man kan provsitta och kasnke testa ??
 
Sv: Bra westernsadel

en begagnad sadel av bra kvalitet sjunker ju inte i värde av att du använder den ett år, du kan alltså få tillbaka vad du har gett när du säljer den. Köper du en billig så är den inte värd så mycket i andra hand heller. Dessutom så är de oftast inget att ha...
Varför inte köpa en engelsk istället? Det kan ju gå att hitta en hyfsad engelsk till billigare peng till att börja med.
 
Sv: Bra westernsadel

Det är svårt nog att hitta en engelsk sadel som ska passa :)

Jag har oxå sådan ifall det kniper...
Men jag vill egentligen inte rida i engelsk sadel, vill ha stödet man får för benen i en western och att man får stöd på ett annat sätt i sätet, tycker jag.
det är en unghäst och ett horn att grabba tag i är inte dumt att ha :)

Förstår din tanke om att en bra inte sjunker i värde och jag frå igen pengarna men man ska få sålt oxå.......min erfarenhet är att det inte är så lätt alla gånger....

Inte för att en billigare är lättare att sälja men den kasnke heller inte är supernödvändig att få sålt för att senare kunna köpa en ny sadel.....
Äsch, vet inte hur jag tänker.....

Först och främst får väl hästen ifråga komma hem och jag får försöka ta mig till nån som säljer westernsadlar och prova litegrann så frå jag väl komma frma till sen vad jag vill ha :)

Dumt jag sålde den jag hade för 8 år sedan men trodde ju aldrig jag skulle ta upp det igen.....den var jag så nöjd med !
 
Sv: Bra westernsadel

Min erfarenhet är att en begagnad westernsadel i prisklassen strax under 10000 inte brukar vara så svårt att få såld.
 
Sv: Bra westernsadel

Letar efter en crates ladies reiner eller en continental equiflex till min kuse. Så ni får gärna pm:a mig mer info om ni har/ vet ngn.
Crates är det normal quarterbom som passar kanoners. Continentalen är svårare att veta för den har jag inte provat ut på kusen. Han har rätt breda bogar men är inte någon brukshäst.

mvh Mumin
 
Sv: Bra westernsadel

Min erfarenhet är att en begagnad westernsadel i prisklassen strax under 10000 inte brukar vara så svårt att få såld.

Nej, kanske inte den prisklassen.....fast just nu tycker jag ALLT verkar svårsålt från hästar till transporter till selar till vadsomhelst , typ !

Jag tänkte ju mera på prisklassen runt 5000 kanske på sin höjd....

Var faktiskt och provsatt en Höökssadel idag, åkte ändå förbi liksom.....

Den mörkbruna sadel passade mig bäst, den ljusa kändes hårdare och kantigare i sätet.....

Jag vet en sån mörkbrun som är till salu för ett bra pris men vet inte om jag vågar mig på det, är ju rädd det ska bli fel för hästen.....

Vill helst ha en Continental men svårt att hitta verkar det som....
 
Sv: Bra westernsadel

Nu har jag ju dessutom 2 hästar att skaffa sadel till....en växande 2 åring som är tunn framtill och en 3 åring som väl kommer växa i sig lite och troligen bredda sig mera.....

En sadel som passar båda känns rent omöjligt att hitta.....

3 åring kommer ju ridas mest detta första året, bättre ha en som passar henne bättre och ev lägga extra filt på 2 åringen.....han kommer inte ridas alls mycket...

Åsikter ??
 
Sv: Bra westernsadel

Om någon har erfarenhet, vet något, känner till om westernsadel ORTHO-FLEX kan ni dela med er av dessa :)

Kanske det vore något om man har två olika hästar......växande unghästar tex som jag ;)

Frågarjag funderar över:
Hur passar den ?
Sitter man bra i den ?
Rör den sig mycket mera än vanligt ?
Är sätesstorleken normal eller stor ?
 
Sv: Bra westernsadel

Nu när RHC är över och folk kanske ramlar in på forumet igen så hoppas jag någon kan svar på ovanstående fråga.

Se inlägget ovarför detta ang OrthoFlex sadel ........:)
 
Sv: Bra westernsadel

I ditt fall så kanske en bomfri western sadel är nåt ?
Mkt bra kontakt o passa alla hästar .
 
Sv: Bra westernsadel

Continental sadel går att skaka fram för under tio tusen i sverige. Kan man få för 6-10, men ska det vara deras equiflex blir det knivigare. Leta i Tyskland, där är mecka för continental. Finns en hel del på tyska ebay..=)
 
Sv: Bra westernsadel

Equi-flex är en bommodell som finns i flera sadelmärken. Dakota har också equi-flex i vissa av deras modeller.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: liiinnea
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
413
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
420
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp