Bukefalos 28 år!

Bra westernsadel

Sv: Bra westernsadel

Neopren? Oj det har jag aldrig hört talas om :D det låter ju inte såå snyggt direkt :D

Jomen jag erkänner gärna att jag är långt ifrån något proffs på sadlar, däremot har jag läst en hel del under åren (främst på internet) när jag har letat sadlar åt mina hästar och så har jag ridit i några stycken olika genom åren. Jag kan liksom känna igen bra och dåligt läder, se på en sadel om den är hyfsad kvalitet eller fullständig katastrof, känner till de vanligaste märkena osv, och kan väl känna någorlunda om en sadel passar eller inte (men ber alltid om hjälp med det när jag ska köpa sadel eftersom det är så viktigt att det blir rätt). Men olika bommar, riggningar m.m. vill jag gärna lära mig mer om.
Men du förespråkar alltså en traditionell träbom? Får man fråga vad du tycker om bomlöst? Det verkar ju också va väldigt inne nu.
 
Sv: Bra westernsadel

Om du tänker dig en ryggsäck som skall bära mycket vikt så måste man ha en stabil ram på den så den kan distribuera vikt så det inte blir så tungt för dig. En bra ryggsäck kan du gå med länge utan att du får ont. Har du ingen ram så kommer dina axlar snart att ta stryk. En bra sadelbom hjälper hästen att orka längre. Den vilar jämt över hästens rygg och förhindrar att det blir punkttryck och obalans. En bomlös sadel löser inte detta. Är man dessutom intresserad av att tävla så måste man ha bom i sadeln.
 
Sv: Bra westernsadel

Enig med Kenneth om, at det kan være en god ide at holde sig fra bomløse sadler. Hører om rigtig mange, som må droppe det for hestens skyld.

Det vigtigste er at finde noget som virker for både hesten og rytteren. Og hvis din sadel virker og hesten viser ingen tegn på smerte ved en grundig undersøgelse eller igennem opførslen, så er der ikke noget at bekymre sig over.

Men jeg vil ikke søge efter en sadel med flexbom. Og en som er så fleksibel som vist i tråden, vil jeg foretrække at holde mig fra, fordi det vil risikere at give en ustabil belastning.
 
Sv: Bra westernsadel

Så var jag igång igen då :banana:

Kors i taket så kom det ut en Equiflex på annons !

Jag sökte på numret, 150, men den sadel som finns idag är inte den samma som på bilden.
Och enligt säljaren heter den hon har Arabian reiner.....

Då funderar jag, som någonstans läst att en arabbom är flackare i bomvidden, alltså lika vid men flatare, om det kan vara arabbom i den eftersom den heter Arabian ?
Och är då en arabbom inte lämplig till en bred quarter ?

Söker man på nr 150 nu så kommer Alabama Pleasure upp, en sadel som är gjord för breda hästar med hög manke.

Och en fundering till ang en annan sadel:

Tex Tan Gaited saddle......
Någon som har erfarenhet av den ?
Är den speciellt till gaited hästar, tex saddlebred eller liknande och isåfall vad är skillnanden ?
Sitter man längre bak, är den kortare, har en annan typ av bom ( rak, svängd etxc ) eller är det något speciellt jämfört med en "normal" westernsadel ?

Gillar den i utseende :)
 
Sv: Bra westernsadel

Equiflex sadeln som jag funderade på i förra inlägget ser faktiskt precis ut som den på Bonanza western store hemsida, den som ha rnummer 148 och heter Short and Wide.
Samma runda skirt, samma grej under fendern, samma "conchos" och tillhörande remmar ( fast de är avklippta på salusadeln, sänker de värdet på sadeln ??? ) och samma färg osv....inget "hål" för bakgjord heller har den.........

Så det kanske är den istället, de kanske ha rändrat namn på den ??

För på nån tyska sida så hittade jag en som såg likadan ut med nummer 150....
 
Sv: Bra westernsadel

Om du tänker dig en ryggsäck som skall bära mycket vikt så måste man ha en stabil ram på den så den kan distribuera vikt så det inte blir så tungt för dig. En bra ryggsäck kan du gå med länge utan att du får ont. Har du ingen ram så kommer dina axlar snart att ta stryk. En bra sadelbom hjälper hästen att orka längre. Den vilar jämt över hästens rygg och förhindrar att det blir punkttryck och obalans. En bomlös sadel löser inte detta. Är man dessutom intresserad av att tävla så måste man ha bom i sadeln.

Aha bra jämförelse! Så där har jag tänkt förut också, att ska man bära långt och tungt vill man ju hellre ha en lite tyngre, rejälare ryggsäck som är stabil och placerar vikten rätt, än en handväska med smalt axelband :D
 
Sv: Bra westernsadel

Jag fick svar på en annons jag satt ut om sadel köpes :)

Visserligen är det inte en Equiflex men dock en Continental.

Jag kollade upp modellnumret och det verkar vara en Classic XXL, med xfull quarterbom.

Tycker den ser trevlig ut och i bra skick.
Men så ser jag denna bilden:



och funderar på om vad det är som gör att själva bakvalvet ser så snett ut ???
För bommen ser ju inte sned ut om man tittar framifrån:



eller från sidan:



Någon som kan hjälpa mig med varför den ser ut sådan ???
Om nu bommen är sned eller sadeln på något sätt vill jag ju inte köpa den :crazy:
 
Sv: Bra westernsadel

Fråga säljaren!

Får väl göra det.
De verkar dock inte ha full koll.
De sa det var en 17" för det första och visste inte om det var Equiflex eller inte, tog för givet att det var det eftersom det var den bommen i den andra C sadeln de hade.....

Sen så "ingår" remmarna ( tiestrap och offbillet) i priset......jag menar, de måste ju vara med annars är väl inte sadeln användbar.
OM man inte ska ha med dem så får man ju hellre dra av på priset, de kosta rju den del att köpa nya menar jag.

Så jag tvivlar jag får ett vettigt svar om jag frågar varför det ser snett ut......därför jag la ut frågan här först :)
 
Sv: Bra westernsadel

Inte så lätt att veta vad som hänt med en helt okänd sadel man bara ser på bild... Du har nog ändå en större chans att få ett vettigt svar från de som har sadeln än från oss som inte ens sett den i verkligheten. Och är svaret uppåt väggarna så skulle i alla fall jag dra mig ur illa kvickt!
 
Sv: Bra westernsadel

Nej, det är klart att NI inte kan ge ett korrekt svar, det förstår jag såklart :)

Men kanske någon sett något liknande eller har såpass erfarenhet att de skulle kunna ge sig på en fundering eller gissning på varför det ser så knepigt ut.

Svaret jag fick var att det är nog ett skönhetsfel, inget de tänkt på och de kan be sadelmakaren intyga att bommen inte är sned.

Skönhetsfel.......nja, jag vet inte.....ganska stort sådant tycker jag.....:confused:
 
Sv: Bra westernsadel

Nähäpp, det blev inte den sadeln !

Så nu undrar jag över en Cratessadel jag hittat.

Har för mig jag läste nånstans att Crates är raka i bommen men kan inte hitta det.
Någon som vet ?

Och tycker ni den är hård eller mjuk i sitsen ?

Jag vill hitta en sadel nu så jag kan börja rida...:(
 
Sv: Bra westernsadel

Crates är bra sadlar. Jag tycker nog inte att de är raka, snarade passar de bättre på hästar som inte har så rak rygg enligt min erfarenhet. Min första crates tyckte jag var mjuk, den jag har nu tycker jag är hård, men det beror nog mest på att jag hade en hårdare sadel först och har haft mjukare sadlar emellan ;)
 
Sv: Bra westernsadel

Jag hade en cratessadel ett litet tag. En trailmodell. Den tyckte jag var rak i bommen och stenhård i sitsen! Som att sitta på en tegelsten :grin: Skulle inte köpa crates igen....
 
Sv: Bra westernsadel

Jag är inte heller jätteimponerad av Crates, tycker inte att man får den bästa sitsen i dem, och så är de rätt osköna, men jag kanske bara är kräsen...

Ska du köpa en Crates, be om modellnumret, då kan man få fram de flesta uppgifterna om sadeln via deras hemsida.
 
Sv: Bra westernsadel

Nu har jag hittat en sadel som jag faktiskt kan åka iväg och porva med hästen !
Inte så farligt långt bort med andra ord även om det blir en halv dagstur iallafall :)

Det är dock en ropingsadel och jag funderar på hur de skiljer sig från en tex reining eller trail/allround, som jag tänkte från början.

Jag har sökt efter ropingsadel här på forumet och fått fram denna info:

Att det är en bra rida i skogen sadel

att den ofta har ett stort horn så man kan inte röra sig framåt så mycket, tex luta sig fram, hoppa små hinder ( bäckar )

att fendrarna rör sig mycket mer så man får svårt med balansen i lätt sits ??

att man kan/inte kan röra sig så mycket i själva sitsen, alltså motstridig info här.....

Om jag tittar på de ropingsadlar jag hittar bild på tycker jag inte hornet ser så farligt stort ut, möjligen kraftigare men inte så högt.....

Jag läste oxå en artikel där en sadelmakare menade på att den bästa sadeln för att få till en korrekt sits är en ropingsadel, vad har ni för åsikt om det ??

Är ropingsadeln en bra sadel för en som ska lufsa mest i skogen men oxå rida lektion/kurs men dock inte alls tänkt sig "ropa" ?
 
Sv: Bra westernsadel

Roping sadel går utmärkt att luffsa i skogen med, men oftast har de grövre horn så bara du inte stör dig på hornet så är det väll inga problem =)
 
Sv: Bra westernsadel

Roping sadel går utmärkt att luffsa i skogen med, men oftast har de grövre horn så bara du inte stör dig på hornet så är det väll inga problem =)

Tack så mycket för ditt svar :)

Har en sadel idag som jag tycker hornet är lite ivägen på. mest när jag ska klättra uppför backar och lutar mig framåt....kanske en roping hade blivit ännu värre då....:confused:

Finns väl inte så mycket annat att göra än att testa och se :)
 
Sv: Bra westernsadel

Klart att du kan ha en ropningsadel!! är ju igentligen bara hornet som är den största skillnaden och ska du bara hobbyrida funkar det ändå :laugh:
Det viktigaste är ju att den passar dig och hästen :idea: Sen sperlar det ingen roll vad det är för inriktning på den :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
350
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp