Bukefalos 28 år!

Bruksridning!

J

JUFSofia

En mjuk tävlingsform som passar alla hästar o. ryttare! Alla hästraser kan delta! Syftet med bruksridningen är att utbilda ryttare och häst så att förtroende dem i mellan byggs upp så att de kan hantera olika situationer. Målet är att skapa förståelse för hur hästen fungerar vid god hantering med bra hästmannaskap. Hästen skall lära sig lita på och lyda sin ryttare! Kul komplement till din vanliga träning, i ett lugnare tempo!

En tävling i bruksridning består av upp till 14 olika moment som skall ridas inom maxtid, nära idealtid. I alla delmoment kan man få straffpoäng. Man blir bedömd under ridningen, hästens rörelser i gångarterna, ryttarens hjälper och hästens svar på hjälperna. Osportsligt uppförande ger straffpoäng! Man måste rida i angiven gångart och momenten måste ridas i nummerordning. Ryttaren får bara sitta av på momentet ”brygga”! Man kan bli utesluten ut ett moment, men får rida hela banan klart ändå! (Kanske dina medtävlande också blir uteslutna i något moment, då gäller fortfarande regeln om lägst straffpoäng!)

Före start sker alltid en funktionskontroll, där en domare tittar på den osadlade hästens skritt och trav, hästens kondition, rykt och hovvård, utrustningens kondition och ekipagets uppträdande, mm. Ryttaren ska ha godkänd ridhjälm, man får ha spö och sporrar (kortare än 20 mm). Efter att hästen kontrollerats utan sadel ska den sadlas. Hästen skall ha komplett sadel! Man får ha t.ex. western- eller islandssadel, huvudsaken är att sadeln/utrustningen inte skadar hästen eller utgör fara för ryttaren. Vid uppsittning och avsittning skall ekipaget stå stilla. Klarar inte ryttaren att sadla och sitta upp inom 5 min är ekipaget uteslutet ur hela tävlingen! Eventuella fel måste åtgärdas före start, o. ger straffpoäng.

Vill du testa detta? Hör av dig! :)
 
Sv: Bruksridning!

Jag var anmäld till en sådandär sm-uttagning för massa år sen, men tvingades stryka mig.. har sedan dess väntat på att ha lämplig häst.

nu har jag två och både jag och medryttis är intresserade.. så VAR hittar man tävling i småland??
 
Sv: Bruksridning!

Jag är jätteintresserad och skulle jättegärna tävla. Jag bor i stockholm, men det verkar inte finnas någon sektion där, finns det någon i Uppsala?
 
Sv: Bruksridning!

Vilken del av Småland? Kollar kontaktpersoner på JUFs hemsida och börja ringa runt. Generellt sett är sidan urdåligt uppdaterad... De senaste åren har jag fått veta om tävlingar efter att de har ägt rum, och sen undrar arrangören varför det inte kom så många.

Men som sagt, ring runt och fråga!
 
Sv: Bruksridning!

Enligt Kronobergskuskarna är Bruks SM i Vålberg på Lilleruds naturbruksgymnasium den 24-25/7.

DM går den 28/8 men jag vet inte var och jag vet inte om det är för Småland eller för Kronobergs län.

Kolla på Kronobergskuskarnas hemsida. Jättebra kalender!

www.kronobergskuskarna.org
 
Sv: Bruksridning!

gävleborgsläns hemsida för juf är alltid aktuell välkommen till xjuf.zoomin.se
 
Sv: Bruksridning!

SUCK, åter igen missage jag DMet här.. såg i tidningen att det hade varit... (dock stod det inte med på sidan du länkade till)

bara att vänta ännu ett år :(

eller kan man åka till DM på annat distrikt än det man tillhör? och isåfall har västra götaland något?
 
Sv: Bruksridning!

Gud vad bra med en bruksridningstråd här! Jag har bara en fråga angående utrustning, måste hästen ha bett eller är det godkänt att ha bettlöst alternativ, sidepull, hackamore?
 
Sv: Bruksridning!

Enligt Kronobergskuskarna är Bruks SM i Vålberg på Lilleruds naturbruksgymnasium den 24-25/7.

DM går den 28/8 men jag vet inte var och jag vet inte om det är för Småland eller för Kronobergs län.

Kolla på Kronobergskuskarnas hemsida. Jättebra kalender!

www.kronobergskuskarna.org


Kronobergskuskarna har DM för Kronobergs län den 28/8 i Linneryd (inte långt från Tingsryd).
 
Sv: Bruksridning!

oj, det minns jag inte! Jag var ju på kurs där vi diskuterade de nya reglerna, men det var ett par år sen.. Jag har tävlat med sidepull ett par gånger, men vet inte hur det är nuförtiden!
 
Sv: Bruksridning!

Verkar finnas flera aktiva bruksryttare här vilket är väldigt roligt. Jag tycker bruksridning verkar roligt och vill gärna prova på det, men jag behöver hjälp. Vet någon om det finns någon tränare i Sörmland? Eller kanske nån som har bra "komma-igång-tips" att dela med sig av?
 
Sv: Bruksridning!

Tack! det var inte så långt bort ju, men får man tävla DM för annat distrikt än man tillhör??

och detdär DMet ligge rnästan efter SMet va? är det kvar till nästa år då eller hur gör de då?

När o var går SMet?
 
Sv: Bruksridning!

Här är bra beskrivning. Fast jag har aldrig tävlat nåt bruks så jag vet inte hur bra det är i praktiken... ;)

http://medlem.spray.se/brukskorning/nyheter.htm

Skulle kört på en bruksrisningsträning men min hästf*n härjade så illa i släpen att jag inte vågade köra hela långa vägen dit. Jag vände och väl var det för hon var redan lite skadad. Bara ytligt men ändå... Så nu blir det basicträning i släp... :( Alltså börja stillastående på gårdsplanen...:cry:
 
Sv: Bruksridning!

Jajajaja!!

Mera skojiga saker att öva lilla vildhäst i!!!

Jag vill gärna ha tips på bra saker att träna- sitta upp från pall gör vi redan och övar vattenpölar. Funderar på hur jag ska lyckas öva dörröppning- det måste vi såklart kunna!!

/Lavinia
 
Sv: Bruksridning!

Här är ett förslag:

Börja med att sittandes till häst böja dig ut och ta tag i en stolpe av något slag (eller stuprör). Och så håller du i den ett tag. Hästan ska stå stilla. När det är ok så kan du rucka på stolpen, som om grinden var gisten.

Vi har breda gallergrindar på väg till min ridbana och jag brukar inte sitta av när jag måste igenom. Men det tar oftast ett antal gånger innan jag lyckats öppna. Likaså stänga...

En annan bra grej är att dra en longeringslina efter dig när du tex ryggar eller sidoförflyttar. Detta förbereder hästen för att kunna dra igen grinden efter dig. Är läskigt tycker min tjej...
 
Sv: Bruksridning!

Öppnar man grindar i bruks nuförtiden? Nya regler igen?

Någon som vet kontaktperson för ridningen i Skaraborgs gamla län? Förra året fick jag ingen info om dmet så jag missade det.. I år vill jag vara med igen!
 
Sv: Bruksridning!

Jag tror inte att det är med som gren i bruks men det är ju bra att träna på alla möjliga saker. Jag brukar göra det och då tycker mina hästar inte att det är så konstigt när man kommer med nåt nytt. De tycker bara att det är ytterligare en knäpp sak matte hittar på. :p


Har du ridit DM kan du kanske svara på lite frågor:

Kan man starta ett DM utan föregående tävling/organiserad träning? Vad upplevde du som svårast?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 120
Senast: mackan
·
Distans Distansryttare och hästar har en grym kondition. Förutom typ 2-3 timmars ritt och träning är gymmet bra att besöka. Det finns tränare...
Svar
0
· Visningar
2 977
Senast: AvD1964
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 130
Senast: Hippocampus
·
Hästvård Hej! Har i min närhet två ston som blir väldigt tjuriga i all hantering (ffa borstning) och slöa att rida vid fällning, väldigt dålig...
Svar
10
· Visningar
2 416
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp