Bukefalos 28 år!

Bruksridning!

Sv: Bruksridning!

Aha, du tänkte så :p Ja, öppna grindar är bra träning! Jag tävlar lite trail, där ingår det.


Det går bra att starta direkt i ett DM utan att ha varit på något annat innan. Det är vi många många som gjort (och gör!). En del kan reglerna när de kommer dit, andra inte :D

Det jag tyckte var svårast när jag började var ryggningen. Mycket på grund av att min häst var sju år och nyss inriden när vi var iväg första gången :angel:

Nuförtiden har vi störst problem med hoppningen sen den höjdes till max 80 cm. Så högt har min lilla ponny aldrig hoppat. Varken han eller jag är speciellt road av hoppning så vi har aldrig brytt oss om att träna det ordentligt. Men vi kommer över det mesta! Rekordet på höjden är nog 70 cm har jag för mig :D
 
Sv: Bruksridning!

Guuuud! 80 cm! Det klarar vi aldrig... En gång vi hoppade gick vi omkull så illa att jag tappade andan och hästen slog en kullerbytta och bommen på sadeln blev förstörd. Inte så konstigt att hon är lite skeptisk. Efter det vägrade hon tom gå över liggande bommar på marken. Men vi har hoppat något litet sen dess, det var ju några år sedan så jag har tagit ett litet steg i taget.

Kan man avstå från ett sådant moment? Och ändå få vara med på tävlingen? Givetvis blir man utesluten men det är inte resultatet jag är ute efter i dagsläget ;)
 
Sv: Bruksridning!

Det är bara att säga till domaren :) Och vill man inte göra ett moment rider man bara förbi det. Det blir 100 poäng och uteslutning på just det momentet. Man är fortfarande med i själva tävlingen. Man ska inte göra något som inte känns bra, det ska vara roligt att rida! Funktionärerna och domarna på brukstävlingar är allra oftast väldigt förstående och trevliga.

Det är väldigt sällan hindren är 80 cm, de flesta tävlingar jag har varit på har hindren varit små pinnar på max 50 cm.
 
Sv: Bruksridning!

Det låter ju bra. Men jag får nog tjata lite på min man att han tar ner hindren från min ponnytid och dammar av dem. Måste ju prova. Och så behöver vi öva på ryggning och då behöver jag ju bommarna!

Spännande! :bump:
 
Sv: Bruksridning!

Det måste du göra! Det är skitskoj med bruks, och man behöver faktiskt inte så himla mycket prylar. Det mesta går att ordna ändå. Jag brukar träna ryggningen med målade streck (drar med foten i marken så det blir linjer), tycker det är lite svårare än bommar. Jag tror dessutom min käre ponny har lärt sig hur man ryggar utan att slå i, tack klickerträningen :p
 
Sv: Bruksridning!

Låter jättebra!

Nu måste jag bara få hästen lugn när jag kör. Konstigt: att lasta är inget problem, varken i, ur eller stopp mitt på lämmen. Det är när jag kör hon får panik.
 
Sv: Bruksridning!

Har länge tänkt och börja med detta, då jag verken är någon dressyrstjärna eller hoppfantast, utan lite mer åt skogsmulle hållet :) Har ni några tips om vad jag kan börja öva på? Är inte jätte orienterad i ämnet så skulle vara kul och veta mer vad det är för "grejer" man ska göra med hästen. :)
 
Sv: Bruksridning!

Vad kul att fler får upp ögonen för bruks!

Ett hett tips är ju som alltid att köpa regelboken via JUF (den kostar 25 kr, Länk) .

Några av de moment som ingår är
*Rygga i vinkel. Utan att trampa på eller utanför markeringarna.
*Hoppa litet hinder, max 80 cm max 3 hinder.
*Rida över bro. Har på en del håll varit ihopbyggda lastpallar.
*Korridor. Trava rakt fram utan att trampa på eller utanför markeringarna.
*Slalom.
*Flytta föremål. Från en stolpe (eller liknande) på ena sidan, till den andra.
*Gatbrunn. Hästen ska trampa på en rund skiva eller i en markerad cirkel.
*Brygga. Sitta av hästen på en brygga, leda hästen "uppifrån" och sitta upp igen.
*Bommar. Upphöjda 20 cm, kan läggas i olika mönster.
*Skrämselhinder. Kan vara precis vad som helst. Har sett det mesta från plastbandskorridorer till äkta kor och biltutor.


Jag blandar ihop det lite med trail :o
 
Sv: Bruksridning!

En fråga från en som är sugen på att prova:

När man sitter av och på från/till brygga, får man använda stigbyglarna eller ska man så att säga bara lägga benet över hästen?
 
Sv: Bruksridning!

Man får använda stigbygeln, bara man inte rör marken.
När man går banan med domaren innan första start går de igenom allt och det är bara att fråga om man undrar något. Bruksfolk är generellt sett väldigt väldigt trevliga (och pratsamma!)
 
Sv: Bruksridning!

Jag är också intresserad av bruks, men jag är ingen tävlingsmänniska utan vill hellre bara träna. Hade tänkt göra en egen bana hemma. Finns det tips om hur man bygger en hemmabana på bästa sätt? Har gott om t.ex. björkstammar till bommar. Mått osv?
Kan man använda samma mått till stor ridhäst som till liten ponny?
 
Sv: Bruksridning!

Det bästa med bruks är att bara fantasin sätter gränser!

HÄR finns lite bilder

Och här hittade jag hela regelboken! Bruksridning

Det är väldigt kul att ha med någon som är "domare", som håller lite koll att man rider ordentligt och inte trampar på några linjer, som en liten hemmatävling mot sig själv kan man säga :)

Ang tävling tycker jag det är lite besvärligt att få tag i någon som vet något om var och när tävlingarna är... Har sökt information hos alla mina kontakter om när det är dags för tävling i Skaraborg, men ingen vet något..
 
Sv: Bruksridning!

Jag har alltid velat prova på bruksridning! Ända sedan jag var liten och var med i 4H! :D Men det verkar som om detta inte existerar här uppe i norr överhuvudtaget.... :cry: Någon som vet om det finns någon verksam förening som håller i bruksridning i västerbotten eller angränsande län?
 
Sv: Bruksridning!

Förresten - Hur stor ska en bana vara? Hela banan alltså. Om jag bygger en egen, permanent bana hemma så kan det vara bra att veta hur stort område jag bör ha innan jag väljer plats.
 
Sv: Bruksridning!

Den kan vara hur stor eller liten som helst! Jag har varit på allt från små ridbanor på ca 30*50 meter till stora åkrar och skogspartier med kilometerlång bana.

Idealtiden brukar ligga mellan 10-15 minuter ungefär. Men man får göra precis hur man vill :)
 
Sv: Bruksridning!

Hej!

Vill bara göra lite reklam för Bruksridningstävlingar!

den 18Sept i Timrå, Annordnas av västernorrlands körsällskap
och dagen efter, 19sept så blir det i Njurunda, av Njurunda privatryttare
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 120
Senast: mackan
·
Distans Distansryttare och hästar har en grym kondition. Förutom typ 2-3 timmars ritt och träning är gymmet bra att besöka. Det finns tränare...
Svar
0
· Visningar
2 977
Senast: AvD1964
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 130
Senast: Hippocampus
·
Hästvård Hej! Har i min närhet två ston som blir väldigt tjuriga i all hantering (ffa borstning) och slöa att rida vid fällning, väldigt dålig...
Svar
10
· Visningar
2 416
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp