Bukefalos 28 år!

Bruksridning!

Sv: Bruksridning!

Synd inte alla områden är så bra på att uppdatera bara.. *host host Skaraborg, host host*
 
Sv: Bruksridning!

Kollade på södra Älvsborgs distrikt att det är DM i Sätila "där vi var förra året". Vart är det? Jag är HELT NY och hittade detta på nätet idag! Verkar jättekul! Jag har min häst på Strömma så det kan ju inte vara så långt att åka?
Det kostar 50 kr i de flesta distrikten? Vad tar södra älvsborg för medlemsavgift?
Vad får man ha för bett/träns när man tävlar?
Vill ha svar på många frågor :D Tävlingen är 19 september så det är bråttom, vill gärna veta om jag kan/får vara med :)
 
Sv: Bruksridning!

här i byn tränar vi bruksridning på ishockeyplanen till förra träningen gjorde jag en bro funderar på vad jag skall göra till nästa gång.Vet någon om någon bra sida att titta på. Virke att bygga av finns.
 
Sv: Bruksridning!

Hur var det nu då? Någon som har fått någon klarhet i om man får använda bettlöst alternativ i bruksridningen?
Tänkte vara med 5 sep och inte ens hon som tar emot anmälningarna hade svar på min fråga.
 
Sv: Bruksridning!

Detta hittade jag på http://hem.passagen.se/brukshestklubben/bruksridning.htm

"
För att deltaga i tävlingen skall hästen vara minst 4 år gammal, i god kondition och med välskötta hovar. Ryttaren skall bära lämplig klädsel och ridhjälm. Godkänt bett, ej under 9 mm, stång får användas men skall vara slät på undersidan. Spö samt sporrar får användas. Sporrar får ej vara över 15 mm, stjärnsporrar förbjudna. Hästen skall vara sadlad med en komplett sadel.
"

Jag tolkar detta som att man måste ha ett bett. Konstigt att inte ens den som ordnar tävlingen vet!
 
Sv: Bruksridning!

Jag har tävlat med sidepull flera gånger utan att någon invänt.
Sist jag var på kurs (läänge sen visserligen..) frågade jag om det. De sa att så länge det är ett träns och verkar vettigt, passar hästen och hästen funkar på det så går det bra.



Här är en länk jag lagt upp tidigare i tråden med reglerna. http://www.juf.se/ridreg.pdf


Vad roligt att så många verkar engagerade! Nu ska bara JUFavdelningarna komma för sig att uppdatera sina distriktsidor lite bättre.. Har fortfarande inte fått tag i någon som vet något i Skaraborg! Ytterst irriterande.
 
Sv: Bruksridning!

Och jag vill fortfarande vet vad medlemsavgiften är på!!
Får man rida på kandar? Får man ha benskydd eller boots på?
 
Sv: Bruksridning!

här i byn tränar vi bruksridning på ishockeyplanen till förra träningen gjorde jag en bro funderar på vad jag skall göra till nästa gång.Vet någon om någon bra sida att titta på. Virke att bygga av finns.

Vart i sundsvall tränar ni?

btw, står lite roligt..

"Medhjälpare får bära sedel. användning av pall tillåtet. efter det säger domaren till att hästen ska sadlas"

Det som menas är väl att man får ha en medhjälpare som bär sadeln och håller i hästen medan man sadlar och att man får hoppa upp på hästen från en pall.. eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksridning!

Medhjälparen får hålla sadeln, men inte hästen.


Jolyza:
Ja, man får ha benskydd och boots. Det står i reglerna vilken utrustning som ska användas. Med andra ord; komplett sadel och passande utrustning. Hjälptyglar ger straffpoäng.
Så enkelt är det. Det är en okomplicerad sport, alla är välkomna.

Vad medlemsavgiften ligger på minns jag inte, 70 kr för ungdom har jag för mig. Eller 100. Någonting sånt.
Ring och fråga så får du ett bättre svar.
 
Sv: Bruksridning!

Tack! Jag såg inget om benskydd i regeldokumentet så det va bra att jag fick svar här. Känns tryggt att ha skydd på om han skulle hoppa eller studsa runt, trotts allt första gången vi gör det här isåfall.
 
Sv: Bruksridning!

Jag tänkte piffa till oss lite och ha matchande lindor och schabrak :). Det sker ju inte så ofta att vi visar oss "in public" så det gäller ju att passa på!

Och så är det ju bra om hon skulle få lite panik. Första gången och allt. Vi är inte särskilt vassa på hoppning heller så där kan det behövas lite vaddering... :o

Jag har putsat grejorna så jag hoppas inte vi hinner smutsa ner oss alltför mycket innan helgen.

Och så hoppas jag innerligt att hästf*n lugnar sig i veckan så jag kan komma dit. Vi håller på att öva så att hon inte får panik när jag kör. Gick bra i fredags i allafall... Hoppas, hoppas!
 
Sv: Bruksridning!

Det kommer säkert gå bra! Ta några djupa andetag först bara, så du blir lugnare :)

Lycka till på tävlingen!!
 
Sv: Bruksridning!

Vårt DM ska faktiskt vara på Strömmaskolan :D Vill du har mer info om det kan du ringa 0320-56028, svarar oftast på kvällstid :)
 
Sv: Bruksridning!

Medhjälparen får hålla sadeln, men inte hästen.


Jolyza:
Ja, man får ha benskydd och boots. Det står i reglerna vilken utrustning som ska användas. Med andra ord; komplett sadel och passande utrustning. Hjälptyglar ger straffpoäng.
Så enkelt är det. Det är en okomplicerad sport, alla är välkomna.

Vad medlemsavgiften ligger på minns jag inte, 70 kr för ungdom har jag för mig. Eller 100. Någonting sånt.
Ring och fråga så får du ett bättre svar.


Min häst är ganska hög 170cm, och kan då inte hålla i tyglarna (för de räcker inte riktigt så att han inte blir dragen i munnen när han blir sadlad) kan man ha tyglarna hängande på halsen och ha ett långt grimskaft under själva sadlingen?
HUR noga kollas utrustningen? ska de klämma, dra osv?
i egenskap av att ha varit gammal ridskolehäst så vill han gärna bitas (lite lätt i käderna) om man drar i sadeln/sadelgjord....
det spelar ingen roll om det är en täckesgjord han har runt magen.. det är typ en vana han gör oavsett varför.
om man har benskydd, måste de vara av innan kontrollen?
tycker det är ganska luddiga regler som varken säger bu eller bä :D
 
Sv: Bruksridning!

Jag red en tävling för någon helg sen och här är mina erfarenheter:

Många hästar är skrämmande halvdöda: De stod bundna vid träd lite överallt... Lite kontrast till vad jag är van vid.

Jag hade benskydd under hela tävlingen. Tävlingen startar innan funktionskontrollen. Lindor är inte tillåtna.

De klagade på min nosgrimma som jag hade spänt då min häst bockade på framridningen, inte jättemycket, men funktionären ville att jag skulle släppa så mycket att jag helt enkelt tog av den undre snokremmen. Den var då så lös att den hade irriterat henne. Den övre var så lös att jag kunde få in fyra fingrar över nosryggen utan problem. Givetvis hade väl min pålla inte stängt munnen när funktionären kollade. Men det blev svårare för mig med så extremt lös nosgrimma då hon var (och är) så rädd och sprallig.

Konerna man ska rida mellan står så nära som 40 cm så öva på detta. Min pålla hoppade över de första så jag fick sakta av och skritta genom nästa så hon fattade. (Och fick givetvis straffpoäng.) Enligt henne (och enligt min uppfostran av henne) så går man inte när det är så trångt.

Min pålla rev flera bollar med svansen. Proffsen binder upp den så tex "vänding i trångt utrymme" blev inte så bra då hon svepte ner hela pinnen som markerade ingång med svansen... Rätt klena pinnar dock...

Ryggning mm sker med bara sågspånsmarkeringar.

"Kliv på platta"; här ligger plattan i mitten på en smal korridor och minsta hästen vinglar innan plattan kommer en hov givetvis utanför strecken. Likaså om hästen inte vill trampa på plattan.

Trots vissa chocker var det jättekul! Jag ska definitivt göra om detta vid tillfälle! :bump:

Och jag rekommenderar alla att prova. Om inte annat får du lite andra grejor att ha som mål för din ridning. Och många av dessa grejor är jättenyttiga att kunna! För oss var nog miljöträningen allra nyttigast. Hennes nerver är inte vad man förväntar sig i en frieser... Och så har vi ju transportåkningen som gick rätt bra dit. Hem blev det dock katastrof...
 
Sv: Bruksridning!

Det är svårt i början :) Jag brukar ha bekymret att min häst är för bred och inte kommer igenom portarna om jag inte drar upp benen (gör det i en westernsadel, inte det lättaste!). Men man får in tekniken efter ett tag.
Det de säger i funktionskontrollen är inte alltid rätt, man kan prata lite med dem så ordnar sig det mesta. I och med att reglerna är så pass öppna finns det inte många rätt och fel. Min erfarenhet är att bara man är trevlig mot funktionärerna går de med på det mesta som inte skadar hästen. Men som sagt, man måste vara glad och positiv och inte "skälla" på dem. En del av gubbarna har kort stubin :D

Grejen med bruksridning är just att ha en fungerande brukshäst, en häst som kan ta sig fram överallt och går där ryttaren säger var än ryttaren säger (självklart inom vissa ramar, men ni förstår min tanke?).

Jag tycker det är superhärligt att man kan lämna hästen i ett träd och det enda den gör är att slappna av och ta en tupplur! Underbart! Jag har varit på en hel del brukstävlingar och blir mycket imponerad av vilket otroligt hästmannaskap de visar prov på. I mina ögon mycket eftersträvansvärt.
För mig svider det i själen att gå på vanliga hopptävlingar där hästarna far runt som skrämda höns och ingen verkar glad.. Men så är jag mer skogsmulle än stadsbo :D


Roligt att du vill prova mer! Det är onekligen en utmaning att ta sig igenom på så lite poäng som möjligt!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 120
Senast: mackan
·
Distans Distansryttare och hästar har en grym kondition. Förutom typ 2-3 timmars ritt och träning är gymmet bra att besöka. Det finns tränare...
Svar
0
· Visningar
2 977
Senast: AvD1964
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 130
Senast: Hippocampus
·
Hästvård Hej! Har i min närhet två ston som blir väldigt tjuriga i all hantering (ffa borstning) och slöa att rida vid fällning, väldigt dålig...
Svar
10
· Visningar
2 416
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Sommartoffel
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp