Bukefalos 28 år!

Bruksridning!

Sv: Bruksridning!

peppar peppar ta i trä'; ska tävla imorgon och söndag, men det verkar bli riktigt regn-bus väder i helgen :(
 
Sv: Bruksridning!

Ta det inte fel nu! ;)

Termen "halvdöda" är inte så negativ som den låter! Vi använder den till hästar som litar mer på sig själva än ryttren/kusken och som hellre stannar och står stilla om nåt händer. Dvs hästar min man gillar. (Därav lite sarkasm... :devil: han är inte så förtjust i sprall...)

Jag har inga sådana hästar, tom shettisen blir jättebusig när vi åker iväg. Eller uppspelt. Och jag kan inte binda honom och sen gå därifrån! Då blir han upprörd och gnäggar efter mig. Givetvis gäller detta inte hemma på gårdsplanen där jag kan binda alla och allt går lugnt till. Dock lämnar jag aldrig en bunden häst ensam, inte ens hemma. Har dålig erfarenhet... :(

Hoppas ingen tog illa upp! :o
 
Sv: Bruksridning!

Non taken :D Stor nackdel med internet är ju att man inte "ser tonfall" så att säga.
Men jag måste erkänna att jag står på din mans sida i frågan om hästarna ;)


Tender:
Avlägg rapport och berätta hur det gick! Lycka till och håller tummarna för bättre väder!
 
Sv: Bruksridning!

*KL*
Gillar bruksridning men hur är d eom man kommer med en westernhäst och har westernsporrar. Får man inte rida då.
 
Sv: Bruksridning!

Westernhäst bryr sig ingen om. Westernsadlar är vanligt förekommande bland kallbloden på plats :D
Hur det är med sporrar vet jag inte helt säkert.
sporrar får ej vara över 20mm står det i reglerna som du hittar här: http://www.juf.se/ridreg.pdf

Fråga på plats annars. Det är ju inte värre än att man får plocka av dem.
 
Sv: Bruksridning!

Hum hästen är ju westernriden och behöver sporrarna för att hon ska lyssna bättre på finare hjälper. Inte trevligt och behöva banka henne i sidorna för och få henne och flytta sig i sidled. Är lite skänkeldöv, men går bättre med sporrar på.
 
Sv: Bruksridning!

Visst är det lite kul med lite blandning!

Man går banan innan och då passade jag på att ställa massor av frågor. (Dom trodde nog jag var knäpp:laugh:) Så fråga om sporrarna då och skulle de inte vara godkända så ha med ett par vanliga dressyr 20 mm för säkerhetsskull och byta till innan start.

Sadel kan man ha vad man vill, bara den är säker. (Fast "min" funktionär blev lite ställd när hon inte fattade hur den främre stroppen var fäst, alltså i ortspetsen. Men bara jag förklarade så var allt ok.) Likaså träns. Stång är inget hinder men jag tror det måste vara bett.

Om jag fattat allt rätt är det reglerna som gäller, allt annat beslutar klubben om och är det nån mer detalj är det upp till funktionären. (Se ovan om min nosgrimma.)

Glöm inte hjälm bara!

Givetvis kan du lämna in en protest efteråt.

PS Jag fick lyfta på hästens fötter också. Som tur är räckte tyglarna då hon är nyfiken och vände huvudet åt rätt hål! Vet inte om det krävs av alla?

PS (Igen) Jag fick aldrig nåt protokoll så jag vet inte resultatet säkert mer än att jag blev utesluten ur två moment varav det ena vet jag var ryggning. (Hela hästen utanför markeringen.) Och givetvis hur många straffpoäng jag fick totalt.
 
Sv: Bruksridning!

Vad tråkigt att du inte fick protokollet! Det brukar finnas många roliga kommentarer däri.
Oj, lyfta fötter har jag nog aldrig gjort! Funktionären har lyft, inte jag.


Volvo
Det är absolut inget hinder att ha en westernhäst (hallå, jag är ju också cowboy vet du väl? ;)). Men rent spontant känner jag att om du inte alls kan få hästen igenom en bana utan sporrar, ja då har ni något att träna på. Min feta lilla korsningsponny är inte heller någon superkänslig krutdurk, men jag kommer utan problem igenom banan utan sporrar. Självklart är det enklare med, men jag anser att man ska kunna rida utan också.
Ingenting personligt nu, så bli inte arg på mig. Det var bara min åsikt.

Jag vet att i de gamla reglerna fick man inte ha "stjärnsporre", men det är ju borttaget nu. Så som sagt, fråga fråga! De brukar inte ha något emot att svara på frågor på tävlingsplatsen.
 
Sv: Bruksridning!

Hej!

Pållen var lite pigg från början. eftersom jag red dit så tyckte han helt enkelt att vi skulle hem igen (!). han skrek som en tok och ville inte stå still... stackars tjej som erbjöd sig att hålla honom när jag var och gick banan :crazy:
men sen när vi skulle rida banan var han lugn å snäll; förutom att han var lite otålig och skulle krafsa på sträcken när vi skulle stå still osv. sen när vi skulle hoppa av på vagnen, så lyckas jag trots att jag försökte göra det långsamt, slå i benet i en järn"pinne" som gör att jag ramlar ner på marken istället, så jag fick ett *.
men jag e nöjd för att vara första gången. slutade på 245* poäng :)

Lite bilder finns på http://home.hkust.se/vks/ fast inga på mig än
 
Sv: Bruksridning!

Spider.jpg
En liten bonus bild på mig :D

(Från VKS)
 
Sv: Bruksridning!

Finns det någon hemsida man kan kolla på om man tillhör stockholmstrakten? :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 120
Senast: mackan
·
Distans Distansryttare och hästar har en grym kondition. Förutom typ 2-3 timmars ritt och träning är gymmet bra att besöka. Det finns tränare...
Svar
0
· Visningar
2 977
Senast: AvD1964
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 130
Senast: Hippocampus
·
Hästvård Hej! Har i min närhet två ston som blir väldigt tjuriga i all hantering (ffa borstning) och slöa att rida vid fällning, väldigt dålig...
Svar
10
· Visningar
2 416
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp