Bukefalos 28 år!

Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Jag var sugen på western med min polla, har till och med sadel. ;) men tror inte hennes ben håller för det då hon haft så mycket inflammationer, ganska påfrestande va? Sen finns det ju så lite westernfolk och tränare här ikring?

Det beror ju helt och hållet på hur du rider, jag skulle inte försöka mig på någon seriös reining lika lite som seriös hoppning just för att min häst inte skulle hålla för den sortens påfrestande arbete, men bortsett från det så ser jag inte varför en vanlig häst inte skulle hålla för lättare tävlingsinriktningar som trail el horsemanship om man har tävlingsambitioner :)
Och nej, westernridning i sin helhet, dvs vardagsträningen är inte mer påfrestande än någon annan inriktning, den blir vad man gör den till:idea:

Det finns ändå en hel del duktigt folk häruppe, bara man hittar dom :angel:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Okej, ja jag har ju ingen stor koll. Mest bara hört att det sliter med stop och sådant. :) Tack för info!

Ja alltså, jag hade en som var ute och verkade min häst en gång, och dom var några som brukade träffas på surf lördagar och rida. Sen har jag sökt lite på internet men inte hittat mycket. Tycker det mest verkar finnas i södra sverige. :)
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Jag var sugen på western med min polla, har till och med sadel. ;) men tror inte hennes ben håller för det då hon haft så mycket inflammationer, ganska påfrestande va? Sen finns det ju så lite westernfolk och tränare här ikring?

Reining, Barrelrace och Polebending kanske inte är så lämpligt om hon har känsliga ben, men du kan ju rida Trail, Pleasure, Western horsemanship, Western riding och säkert mer som jag har glömt :)

Stoppen och spinnarna som sliter mycket finns i reining, och förstås till viss del om man föser kossor. De övriga är mer som vanlig dressyr, med lite olika fokus på hästen, lydnad, ryttarens sits osv.

Här kan du läsa lite mer om de olika grenarna: http://www.wras.se/sida.asp?id=40&sid=2&did=1&spid=1
 
Senast ändrad:
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

De jag vet på rak arm av de kända namnen som "brukar" ha träningar här uppe är Nicke Christoffersson, Ronny Åman, Tommy Bäcklund, Conny Nilsson, Rick LeMay, Patricia Kuhn, Waldemar Wass och Jonna Gullberg... finns säkert fler, och det finns säkert flera av dessa som inte varit här på ett tag.

Kolla med närkliggande klubbar - det brukar ju vara så att man tar "upp" en tränare och ordnar träningar tillsammans. (www.wras.se) Annars kan du ju kontakta distriktet på distnord@wras.se så har de säkert tips till dig!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Jag har ridit för både Niklas Christoffersson och Tommy Bäcklund och dom var toppen:love:

*Jenny *
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Vilket westerngäng som hittat hit :D

Kl eller nåt
A har haft sträckningen from hell, och helt fräsch är han inte än men det tar sig.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Tack, nu har jag ju något att gå på! :) Tanken var ju att jag skulle ha skickat topsan till hörnesand, gamla vattlångwestern, men hon hade så problem med benen så blev aldrig av. Och nu är det dressyr och skogsridning som gällt.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Jag hade ut en tjej som kikade på min då den låg och tryckte på manken. Dock sa hon själv att westernsadlar inte var hennes stora grej, men hon hjälpte mig ganska mycket med min (som nu ligger och skräpar dock) :). Annars vet jag ingen.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Hello! Här verkar det ha varit tyst ett tag. Så blåser liv i tråden med en liten fuling:)

Jag söker hästfolk i Gällivare som kan tänka sig att ställa upp på intervju + bilder för NSD imorgon, torsdag. Ämnet är en eventuell hästsatsning i kommunen. Såååå, om någon Gällivare-bo känner sig manad (och ser det här i tid) hojta gärna till.

/Barret AKA Catrine (som f n jobbar på NSD i Gällivare)
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Hej!

Nu hoppar jag också in här. :)

Bor i Piteå med min 22-årige dressyrgentleman. Vi tränar dressyr på hobbynivå, men rider allt som oftast ut i skog och mark. Han är en sann läromästare som jag lärt mig massor av på de år vi hittills fått tillsammans. Han är en kwpn-vallack, har tidigare gått Msv-dressyr i Tyskland och kom till Sverige under 2006, om jag inte missminner mig. Dock börjar ålder och tidigare tävlingsår sätta sina spår, så nu letar jag så smått efter något nyare och yngre (tips mottages gärna) så att gubben kan få gå i pension :)
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

*kl*

Äntligen börjar snön tina bort, men attans vad halt det är överallt!! Jag som har egen gård har ju inte tillgång till ridhus hur lätt som helst (har ingen transport heller) så vi får vackert hålla oss längs vägen än så länge. Jag längtar verkligen tills ridbanan är anlagd!! Willy har fått stå det mesta av vintern, men nu är vi igång och arbetar lite i långtygel i alla fall, ska sitta upp och börja rida lite smått till veckan om underlaget tillåter hade jag tänkt.

I övrigt frodas magarna i stohagen och jag börjar fundera lite smått på fölnamn.. :) Ett av stona är jag dock lite tveksam till om hon har fått behålla fölet, men den som lever får se.. hon borde ju börja brunsta snart om det är så att hon har resorberat eller så tänker jag...

Sommarbete & betäckning:
juli.jpg


Förra veckan:
sessan_226.jpg


2008, lika långt gången som hon ska vara nu:
4m_nkvar2008.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Fina brudar! Hoppas det ligger ett pyre i magen då:)

Igår kväll fick jag en uppenbarelse, min lilla dam har äntligen vänt på vågen och börjar se ut som en häst igen :banana:

I slutet av sommaren såg hon alldeles för hemsk ut, efter skador och dåligt bete:crazy: :
246925_1878350076770_1181806668_1766033_5071886_n.jpg


Men efter en lång period av skrittande och en kortare period av att följa schema på allvar så börjar det verkligen ta sig!


gammalt kort, men ungefär såhär ser det ut i dagsläget:
71813_1486498080715_1181806668_1154204_1107646_n.jpg



Vad tror ni? acceptabelt med lite mage (enbart på grovfoder och salt) i detta fall? jag vill tycka det.. :)
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Jo de är tokhalt ute :( Som tur är så börjar stallplanen tina så ungefär halva är grus nu, blir typ rida på volt eller longera där!
Saknar en riktig ridbana eller ett ridhus helt enkelt..!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

*KL*

Ursäkta, nu ska jag vara en tråkig petimeter... Men jag har ett önskemål när det är dags att skapa en ny sådan här tråd. Det heter INTE Norr- och Västerbotten :cry: Lika lite som det heter Got- och Öland eller Göt- och Svealand. Självklart ska vi i norra Sverige vara stolta och inte förminska oss själva!

Ser fram emot "Bukehästar i Norrbotten och Västerbotten del 4!" :)


(Vet aldrig om jag skrivit i dessa trådar, men jag läser titt som tätt.)
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

*kl*
Tjoho alla Norrbottningar!

Det är visst så att jag ska byta Norrköping mot Gällivare och har lite smått panik över hur jag ska få dit min kuse och var finns de bra stallen?
Någon vänlig själ som vill peka mig i rätt riktning?

Blocket verkar stendött på stallfronten-så var gömmer ni er, alla Gällivare bor med häst och stall? Var kan en gammal kallblodstravare med tillhörande matte vara välkomna ? :D

Och, vad är pågång i rid- och körvärlden där uppe i Norrland ?:angel:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Om du kollar bl*cket nu så ser du en ny annons om stallplatser! :D Just den gården sysslar mycket med körning så det låter ju som något som skulle passa ypperligt. :p

Vi har Ridklubben Dundret som är en anläggning med 2 ridhus, 2 utebanor, en ovalbana och ridslinga. Där får man skicka in en stallplatsansökan och stå i kö. I anslutning till ridklubben ligger ett "Småstallsområde" som är ett tiotal privatstall där det emellanåt finns lediga platser. Utöver det finns det trevliga privatstall hyfsat centralt och det har gjorts flera satsningar på just inackorderingsstall det senaste året. PM:a om du vill ha lite mer info! På gellivare.cc dyker det ibland upp annonser om stallplats.

Gällande transport så går det inga hästlastbilar hela vägen upp utan närmaste hämtningsställe är antingen i Boden eller Piteå. Så de sista 20-30 milen får man köra hästen själv. Jag tycker ändå att det är det allra smidigaste sättet när de ska resa genom praktiskt taget hela landet! :)
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Här var det tyst som i graven :P jag är helt deprimerad över vädret, kan det bli vår nån gång?? min pålle har blivit dålig i ryggen, antingen är det en skada eller så är det musklerna som gett upp :( känns tungt då han varit sjuk sedan november och bara frisk mellan januari-februari suck.. så nu ska jag söka efter en annan häst att rida under tiden, men men snart är det iaf sommar :) hur är det för alla andra?
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Här har vi haft fullt upp med att bo in oss i nya stallet och, för min häst, på nya orten. Har så smått börjat utforska omgivningarna även om det ännu är lite svårt med ridvägar. Som det är nu får vi rida relativt långa sträckor längs en hårt trafikerad 90-väg. Men som tur är så är min häst väldigt stabil så han tar det med jämnmod :)
 

Liknande trådar

Samhälle IT-leverantören Tieto är utsatta för ett ransomwareangrepp. Jag kunde inte bry mig mindre om Tieto själva, men de har en stor mängd...
Svar
15
· Visningar
1 310
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 208
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 184
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Samhälle Gör en ny tråd att prata politik i framöver, eftersom den andra låstes. Idag läggs det fram ett utskottsinitiativ i riksdagen om en...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
97 591
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp