Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

det är en sak att lyda när matte/husse är i närheten, en helt annan efter en halvtimme i bilen alldeles själv med ett rådjur/löptik framför näsan. jag tror att min schäfer hade klarat det ganska bra, men inte labben. det ÄR skillnad på hundar och hundar! ALL olydnad (fast detta räknar inte jag som olydnad) beror inte på att ägarna är ena slashasar som inte tränar sina hundar.

andras hundar ja... eftersom du hade kunnat lämna dina hundar i bilen (inkl löptik såklart?) så har du väl så mycket pejl på andras hundar också att de inte kan ta sig in till dina?
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

1 Nu förstår jag inte vad för sele du menar. Dom jag sett tvingar inte hunden att sitta upp!? I övrigt inte konstigare än att sitta uppkopplad på vanligt sätt.

Nej, selen tvingar inte hunden att sitta. Men det är i sittande ställning som selen fungerar. Om hunden ligger eller sitter baklänges har du inget som hindrar hunden från att flyga ur selen och vidare genom rutan. Den är dessutom fruktansvärt obekväm att ligga i.

"Lilla valpen" åker i baksätet. Behöver fysiska närheten. Förses med tuggrej, men brukar vanligen slockna efter 30 sekunder. Äldre valp/unghund sitter i skuffen och har lärt sig vad som gäller. Uppfostran!
Åker i baksätet lös? Eller hur har du tänkt att lilla valpen ska kunna sitta still med sele i baksätet utan att strypa sig? Tuggrej, visst, men en valp utforskar gärna andra saker. För en valp är allt tuggbart.
Hur gör du med den äldre valpen/unghunden som byter tänder? De tuggar inte för att det är roligt utan för att det kliar.

Sedan anser jag att när jag kör bil vill jag konsentrera mig på det och inte hänga över sätet och korrigera en valp.

Stackars hund som behöver en bur för att trivas.
:smirk: Vet inte hur små burar Du har tittat på, men de flesta har gott om utrymme och kan utan problem ligga utsträcka, och det utan att risker att få en massa packning över sig. Men so what som Du skriver, lite packning som kommer farande är ju en bagatell om man jämför med att tvingas sitta i bur. :smirk: eller?

Kan vi inte vara överens om, att vuxna människor kan klara tillfälliga specialfall utan generella inlåsningsregler? Orkar inte argumentera mot och visa på dom uppenbara, alternativa lösningarna.

Nu är Du löjlig. Jag har själv lydnaden på mina hundar att jag skulle kunna lämna dem lösa med bagaeluckan öppen. Men jag skulle aldrig drömma om att göra det! De kan komma fram andra hundar, som flyger på. Det kan komma andra människor och irritera hundarna eller tom stjäla dem. De kan komma barn och försöka klappa och dra i öronen. Det kan hända vad som helst och framför allt så kan de om de har bur eller grind, koppla av på ett helt annat sätt. De slipper vara fokuserade på vad som händer utanför och kan instället lugnt koppla av och veta att ingen kan komma åt dem och att matte snart återkommer.

För den delen så lämnar jag ALDRIG mina hundar i bilen. Enda stället är på BK när jag är där. Och då har jag även bilen parkerar så jag kan hålla koll.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Jag är så van vid brukshundar, att jag alldeles glömmer bort sällskapshundarna som inte ska uppfostras, och jakthundarna som inte kan uppfostras. Sorry!

Skitlöjligt! :smirk:
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

När min valp var liten så hade jag en Volvo 740 (sedan) och alltså fanns det ingen möjlighet till varken galler eller bur. Hunden fick åka lös i baksätet och det gick bra det med. Hon tuggade aldrig på någonting i bilen och hon älskade att åka bil. (jo tack, jag är väääl medveten om vilket A-barn jag har haft på den punkten :bow: )
Sen när jag köpte min Volvo-kombi så var valet självklart. Jag skulle ha halvbur. Dels får jag plats med annat bredvid hunden och dels så sitter min hund säkert i buren. Vill jag forsla nåt särskilt stort så tar jag antingen ur buren (kan jag lätt göra själv, även om den är en aning tung) eller så hyr/lånar jag en släpkärra. Min hund ÄLSKAR att vara i buren. När matte är tråkig och mockar i stallet istället för att busa med sin hund så hoppar hunden självmant in i buren och somnar. Att ha bur i bilen är för mig inte utbytbart mot att slippa lydnadsträningen. Hunden ska inte tugga på nåt inomhus heller, den ska sköta sig när vi är såväl hemma som borta och även bland andra hundar och folk. Att försöka påstå att den som valt bur till sin hund skiter i att ha lydnad på hunden är bara oupplyst, eller ett försök att kunna anse alla andra hundägare som sämre än man är själv. Att hunden tycker om sin bur beror inte heller på att den inte finner sin trygghet hos matte/husse utan förmodligen på att den är trygg i sig själv vare sig matte/husse är där eller inte, dvs det är samma egenskap som gör att hunden inte skäller eller ylar när den blir lämnad ensam hemma ett par timmar.
En bur ger hunden större frihet än selen i bältet någonsin kan göra och iaf jämförbart tillräcklig trygghet i de trafiksituationer som kan uppkomma. Alltså är valet för mig idag lika lätt som det var när jag köpte min bur.
Case closed.

/JES
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

andras hundar ja... eftersom du hade kunnat lämna dina hundar i bilen (inkl löptik såklart?) så har du väl så mycket pejl på andras hundar också att de inte kan ta sig in till dina?
Var är argumenten? För det är väl sådana man ska använda i en diskussion och inte överlägsna spydigheter?

Men för att ändå svara på din fråga, så förutsätter jag, att var och en håller reda på sin hund!

LIA
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Jag köpte min hundvalp i julas och han har haft olika bilstadier. I början, vi hade turen att få åka 5 timmar att hämta honom först och sen 8 timmar upp till åre 5 dagar senare, fick han ligga på golvet i passagerarsätet på sin filt och med sina leksaker. Sen så fick han lära sig att åka bilbur. Vi köpte vår bur från ett företag som heter robust, tror deras hemsida är: http://www.robusthundburar.se/, de tillverkar burarna efter vad man har för bil. Vi valde att ha en halvbur för att kunna ha andra saker i bakluckan samtidigt som man hade hunden med i buren. Och Sam älskar sin bilbur. Där kan jag lämna honom ensam utan att han blir orolig. Det är som hans "trygga plats". Han lägger sig ned direkt eller efter ett par minuter och det går jättesmidigt att åka långa sträckor eller att bara åka och handla på affärer. En bur ger mycket mer säkerhet, både för hunden och för mig, vid trafikolyckor också.
 
Senast ändrad:
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Har ingen bur, däremot galler och mellanvägg. För hundarnas skull! Jag vill inte ha två st 30-35 kg hundar flygandes runt i bilen om olyckan skulle vara framme.
Jag vill kunna ha luckan öppen på klubben, när jag sitter 40 m bort och fikar, utan att riskera att andra hundar flyger på mina.

Så länge samhället ser ut som det gör så kan jag inte lita på att andra håller 100% koll på sina hundar.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Jag är så van vid brukshundar, att jag alldeles glömmer bort sällskapshundarna som inte ska uppfostras, och jakthundarna som inte kan uppfostras. Sorry!

Ska jag höja mig till denna nivå, tycker du?
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

LIA skrev:
Ber om ursäkt. Jag är så van vid brukshundar, att jag alldeles glömmer bort sällskapshundarna som inte ska uppfostras, och jakthundarna som inte kan uppfostras. Sorry!

LIA

Saker och ting tagna ur sitt sammanhäng är lätta att göra sig löjlig över men eftersom vi skulle höja nivån så bemöter jag det om jakthundar...
Jag vet inte om du brukar läsa här på hund men jag brukar häftig och starkt hävda och kräva att man ska ha minst lika god lydnad på sin jakthund som sin sällskaps hund, men sen beror ju en hel del på vad man anser som lydnad...
Eftersom vi har en rådjurs hund så är det positivt att jaga rådjur för honom. Visserligen ska han enbart göra det på komando men ibland tar lusten och jaktinstikten över. Däremot kan jag kalla av honom omedelbart men då kan olyckan redan har varit framme om han har kommit ivägen för en annan bil tex. Och jag anser inte att man ska förlita sig på att lydnaden fungerar i alla lägen utan även se till att olyckor inte får en chans att inträffa.
Självklart stoppar även en sele hunden ifrån att komma lös, men jag anser fortfarande att en bur ger mer rörelsefrihet och dessutom går det utmärkt att låsa buren med ett hänglås. Nu är det i princip enbart vid klubben som han ev ligger i bilen, ofta använder jag en av deras utomhus burar när jag är där. Annars så lämnar jag honom hellre hemma i hundgården än i bilen... Men i sådana fall där det inte finns alternativ, tävlingar, långresor osv så ser vi alltid till att försöka ha uppsikt över honom just för att minimera risken att någon eller något kan skada, skrämma eller stjäla. Ja vid tävlingar då vi tävlar även en hel del i agility, så en del lydnad har jag nog lyckats med.
 
Senast ändrad:
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Jag förstår inte varför du tycker att en bilbur är djurplågeri. Det låter lite så på dina argument. För mig är det inte djurplågeri att ha en bilbur som tar upp 3/4 av kombiutrymmet för svärföräldrarnas softis när vi åker till sommarstället. För mig hade det varit värre om han tvingats åka lös tillsammans med vår packning i bagageutrymmet, eller tvingats dela baksätet med två-tre vuxna. Att ha bur är ett aldeles utmärkt sätt att ge hunden egen plats att bre ut sig på bak i bilen.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Det låter på vissa här att det gäller förvaring av hunden i bur som något slags substitut på närhet, uppfostran och trygghet. Så är det självklart inte! Även den mest aktiva och duktiga hundägare måste någon gång lämna hunden i bilen, och då är det skönt att kunna öppna bakluckan, för att få in frisk luft. För att ingen ska kunna stjäla min hund har jag därför lås på min bur (går att ha på grindar också).

I den bästa av världar kan man kanske lita 100 % på både sin egen hund och på andras, men tyvärr är det inte så i verkligheten. Alla störningar med påföljande beteende har en första gång...
Sen det här med utrymme, naturligtvis har man en tillräckligt stor bur så att hunden kan åka bekvämt. En hund väljer många gånger en ganska "tight" lya, om den får välja själv, därför är det väl inget konstigt med att den väljer sin bur?

Själv har jag haft en hund som tuggade sönder en hel del under sin "slyngelperiod". Det spelade ingen roll hur mycket andra tuggsaker jag gav honom, han valde ändå ibland "fel" saker. Jag har haft många hundar och jobbat aktivt med alla och anser att jag har god ordning på dom. Ändå kunde jag inte hindra att denna hund tuggade sönder saker ibland. Jag är glad att jag hade min bur i bilen...
Nu blir var och en salig på sin tro, men att,som vissa, jämställa oss med bur/grind i bilen med folk som inte orkar ge sina hundar en ordentlig uppfostran är väl ändå ganska magstarkt! Att ha uppsyn på en hund i baksätet, för att kunna lugna/uppfostra den under bilkörningen, är verkligen ett dåligt råd, som jag hoppas att du inte tar efter!
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

*host* Käpphästar o porslinshundar är det väl inte så svårt att varken uppfostra eller ha koll på? *Host host* :angel:
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Riktig bilbur är säkrast för hunden. Det har varit flera artiklar i fler olika tidningar om detta. Sist var det i Hundsport. Då hade man kontaktat försäkringbolagen och veterinärer och det var inget snack om saken bilbur är det säkraste för hunden.

Bilselarna är undermåliga, sitter dåligt och vållar skador på hunden.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Allmänt!
Var och en gör efter eget huvud och förutsättningar.
Själv har jag aldrig behövt stänga in någon hund i bur, för att den inte ska rymma. Trodde inte det var så ovanligt, att man blir nersablad för att ens andas om alternativet.
Likaså trodde jag det var självklart, att hunden stannar i skuffen om man lärt den det, och inte kliver fram i sätena. Eftersom ni tar så fruktansvärt illa vid er av mina åsikter, ska jag bespara er fler när det gäller det här ämnet.
Jag ska kanske heller inte nämna, att det på vår klubb är flera som har sina hundar i öppna kombis, och att (beroende på väder) de flesta binder sina hundar på olika platser utanför stugan. Faktiskt! M a o en hel hundklubb som inte har minsta begrepp om det felaktiga i att inte låsa in sina hundar i burar!?

Symtomatiskt vrids och vänds på inläggen för att måla upp en bild som passar ens egna tillkortakommanden och svartmåla den som väljer en annan väg (och lyckas) än den egna.
Här haglar anklagelser om djurplågeri, hunduppfostran i baksätet osv. Allt för att jag uttalat min åsikt att burar är onödiga, av flera skäl negativa och att andra sätt finns. Brrr!

Men fortsätt ni att använda burar. För det är ju givetvis så, att hunden fullkomligt älskar sin bur. Att det är bilen i sig som drar, snuttefilten som är tryggheten, människans jacka som är hemtam, är väl inte tänkbart?

LIA
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Det är möjligt att dom har rätt, vilket i så fall borde betyda bättre selar framöver.

Reflektion (inte riktat till någon!): När sätter vi våra barn i dessa säkra burar? För vi är väl inte mer rädda om våra hundar? :angel:

LIA
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

För den som undrar över det här "inlägget", kan jag berätta, att denna person tagit som sin största uppgift här på Bukefalos att förfölja och trakassera mig, sprida lögner och allmänt förgifta min tillvaro.

Något av substans förekommer aldrig, förmodligen för att personen inte har den kapacitén.

Att diskutera, ja t o m komma ihop sig och gräla i trådarna, är en sak, det här är något helt annat.
Undrar f ö hur moderatorer ser på dessa "bidrag"?

LIA
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

alla har det såklart på det sättet de vill. vill du ha dina hundar lösa, så har du det. men du kan inte halvt idiotförklara de som vill ha det så säkert som möjligt och dätter hunden i bur! eller de som inte har så suprduperlydiga hundar som du har! frågan är om alla ens vill lägga ner den energin på att lära hunden något så onödvändigt, är det inte enklare att hindra hunden från att gå ut?

jag vet inte var du bor, men på vissa platser i landet förekommer det väldigt aggressiva hundar med ägare som inte riktigt har så stor koll. det finns också de som har "snälla" hundar som visar sig svara upp om de blir utmanade. dessa vill man inte ha fram till sina hundar om de sitter helt oskyddade.

dessutom finns det hundar som gladeligen ligger i en bur om de får mer plats än utan. som jag skrev tidigare får min ena trycka ihop sig till en liten boll eftersom den andra breder ut sig. han har dessutom svårt att slappna av om han kasar runt i bilen.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Reflektion (inte riktat till någon!): När sätter vi våra barn i dessa säkra burar? För vi är väl inte mer rädda om våra hundar?

Ja, nu är ju inte barn och hundar byggda på samma sätt. Hur ett barn sitter säkrast i bil är det många många års testande och forskande omkring. Likaså har det gjort tester om hur en hund sitter säkrast i bilen.

Men jag antar att dina barn/kommande barn kommer sitta lösa i baksättet. Eller?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 556
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 233
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 725
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 399
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp