Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Tja, kanske det. Det är svårt med säkerheten vilket fall.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Lia:

Var på brukshundsklubben idag med min gråhund på ett år som jag tyvärr inte har bästa lydnaden på även om jag försöker (pga skador/vila). Det är därför jag är på BK. Efter avslutad kurs släppte jag min hund på apellbanan för att träna lite inkallning. En kanin satte iväg över banan och min hund försvann in bland några buskar. Tog sig på något sätt över eller under staketet och iväg.

Nu är inte min hund aggresiv mot andra hundar eller nått så om någon hade lämnat sin hund med öppen bagagelucka så hade det inte varit hela världen men alla hundar är ju inte på det viset.

Detta är ett exempel på vad som kan hända även om hundägaren försöker hålla koll på sin hund.

En stor del av de som går kurser med sin hund gör ju det för att få bättre pli på dem och går man tex en valpkurs kan du väl ändå inte mena att man ska ha full pli på sin hund som vill leka med den roliga hunden som sitter helt ensam och "säkert vill leka med just mig".
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

LIA skrev:
Du missuppfattar. Jag bemöter argumentet, att man behöver bur, för att hunden inte ska rymma.
Okej, då tycker vi samma i den frågan. *stryker direkt* Men jag är iaf tacksam över att den som inte har koll på sin hund väljer att låsa in den i bilen hellre än att låta den få en chans att komma lös.

LIA skrev:
Jag förstår säkerhetsintresset! Jag förstår också, att man vill köpa sig någon form av ökad säkerhet. Fram tills nu har jag sett selen som det bättre alternativet i det hänseendet, men efter Geezers inlägg får jag kanske ompröva. ... Däremot har jag sett en mosad bur efter en bilolycka. Om där fanns en hund i, vet jag inte, men i så fall var den också mosad. Det finns ju liksom ingenstans den kan "komma undan", vilket för mig är ett stort burminus.
Där har du givetvis en poäng och det är klart att en bur inte räddar hunden i alla olyckssituationer. Men om buren blev mos så hade nog hunden blivit mos även om den suttit fastbältad i en sele? eller kan den ta sig undan bättre i en sån?? *undrar*

LIA skrev:
Varför denna sjuka att förvränga det skrivna? Var har jag sagt, att jag testar någon teori? Skillnaden på dig och mig är kanske, att jag vägrar att låta idioterna styra mitt liv! Chansen finns, att jag har större erfarenhet än du av dessa idioter?
Bemöt mig gärna med sakskäl och argument, men dra inte förhastade slusatser om mig och min person!
Som om du inte gör det om de personer som du kritiserar här inne? :smirk:
Menmen.. visst. Jag har alltså som argument MOT att ha hunden lös i skuffen med bakluckan öppen att jag inte tar risken med MIN hund eftersom det FINNS idioter som inte har koll på SINA hundar. Visst, man kan tycka att jag då låter dem styra mitt liv, men på vilket sätt styr de mitt liv mindre om jag och hunden hamnar akut på djurkliniken när någon hund försökt ta sig in och göra slarvsylta av henne? Eller om något tillräckligt spännande kommer förbi så att det brister i lydnaden? Det behövs ju bara EN gång så är det kört om den där bilen kommer just då? Tror inte jag skulle bli lyckligare över att jag iaf aldrig lät idioter styra mitt liv om jag lät HYBRIS göra det istället..... :angel:
Antingen har jag missförstått dig och du lämnar aldrig din hund lös i bilen med öppen lucka, du menar bara på att man i TEORIN ska kunna göra det och då faller argumentat att stänga inne hunden eller ute andra, enligt din teori (som du aldrig har tänkt pröva i verkligheten)?
Eller så har du din hund lös i bilen med öppen lucka för att DU har koll på DIN hund och att det finns idioter som inte har det är inte ditt problem? Är det så så drar jag därav slutsatsen att du är en sån människa som hellre har rätt än tar det säkra före det osäkra. För om du gör det säkra så låter du idioterna (som du säkert har större erfarenhet än jag av att hantera, för du känner ju mig och vet allt om mitt liv du med) styra ditt liv och det kan du inte stå ut med?

Rätta mig gärna om jag har fel. :cool:

/JES
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Nu har jag inte läst hela tråden. Men jag JAGADE bur till min gamla Volvo förr. Anledningen? Att jag ville kunna lämna hundarna i bilen MED bakluckan öppen OCH lämna hundarna utan tillsyn en kortare stund.

Ett tänkt scenario:

Jag och hundarna är ute och åker, och så behövs det handlas. Ah, vi svänger in på närmsta affär. Det är sommarHETTA ute.

UTAN bur så är jag körd, får åka hem och lämna av hundarna och åka tillbaka till affären och handla. Det är inte kilometrar vi talar om, det är MIL.

MED bur så kan jag öppna bakluckan och ha den fullt öppen, gå in på affären och handla, plocka in mina varor i bilen och åka hem.

Jag behöver inte oroa mig för att det ska vara kö i kassan så det tar mer än en liten stund och det blir för hett i bilen för hundarna, och jag behöver inte oroa mig för att hundarna ska bli stulna.

Visst KAN jag:

*chansa på att det går lika smidigt somd et borde och jag är ute igen på fem minuter och hundarna inte fått värmeslag. Men jag kan aldrig GARANTERA att jag kan komma ut igen på fem minuter, så det är en risk jag inte tar.

*Knyta hundarna i koppel utanför bilen. Men jag kan aldrig GARANTERA att ingen stjäl dem. En risk jag inte tar.

* Lägga hundarna plats och ha bakluckan öppen (as if..) och gå in och handla. Men jag kan inte GARANTERA att en annan hund attackerar hundarna. Eller att de blir stulna. Eller för den delen att de ligger kvar. Bara för det alltid funkat förr så behöver det inte göra det den här gången. När de rånar banken intill och skottlossning utbryter kommer iaf hanen få panik och dra. En risk jag inte tar.

Så, jag skulle GÄRNA ha bur. (men det får inte plats i bilen jag har nu). Och mina hundar hoppar inte ur bilen utan tillåtelse, de klättrar inte fram nånstans där de inte får, de har inte ens slickat på inredningen, än mindre gnagt, de skäller och hoppar inte runt så hela bilen ekar. Utan de ligger snällt och väntar.

Men vissa saker kan jag inte göra när jag har hundarna i bilen och det är sommarhetta t ex, och det finns mer än en gång då jag suckat över det faktumet och HETT önskat mig en bil.

Sen har jag hundar som DYRKAR bilen, och de skulle t ex GÄRNA följa med till kliniken på hästens veterinärbesök, och ligga i bilen i tre timmar. Men jag har inte hundar i stängd bil när det är varmt under den tidsrymden. Så hundarna får stanna hemma i 7 timmar istället. (I exemplet där jag är 3 h på klinik)
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

En fråga till Lia:

Hur lång är den här förtöjningslinan som går till selen du förespråkar så glatt förrresten? *nyfiken* Hur mycket kan hunden egentligen röra sig?

/JES
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Jag har jeppegrindar till min bil. De är lätta att plocka bort om man vill lasta (5 sek. max) och går att låsa så att jag kan ha hela bakluckan öppen på sommaren. När jag har valpar använder jag även en ihopfällbar bur i kombination med grindarna. Detta för att inte valpen skall "skvalpa" omkring, gnaga på fel ställen + att jag inte vill att kreti och pleti ska pilla på valpar utan fullgott immunförsvar.

Mina vuxna hundar skulle utan problem kunna ligga kvar utan grindar med öppen baklucka. Jag skulle dock aldrig komma på idéen att lämna dem så. Lika lite som jag skulle binda upp dem utan tillsyn skulle jag lämna dem i bilen fria att stjälas för vem som helst. De skulle gladeligen följa med om någon människa bad dem, de älskar hela världen. Att sedan min bil skulle vara olåst för diverse oärliga människor är också ett problem, om än mindre. Jag skulle hellre förlora bilen än mina hundar....

Mvh,
Duvan
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Vad är problemet, mer än att du inte har inkallning på din hund?

LIA
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Problemet är ju just det hon skriver. Alla som är på BK är inte där för att de har lydiga hundar, utan de söker sig dit för att de har olydiga hundar som de behöver hjälp med för att uppfostra och lära.

Eller ska vi införa stopp att det bara är färdiga ekipage som är välkomna? Eller varför kan inte alla BK har en inhägnad för de som precis börjat träna?

Du vet (?) att det finns och kommer alltid att finnas ekipage som befinner sig i gränslandet. Hunden blir inte lydig över en natt, men ambitionen kan finnas där ändå och man gör sitt bästa. Så vart ska man ta vägen om man inte är välkommen?

Det finns och kommer alltid att finnas hundägare som misslyckats med sin hund och som behöver stöd och hjälp av utomstående. Ska de inte vara välkomna på en klubb och få hjälp av andra kunniga? Ska de sitta hemma och läsa en bok och hoppas på att det vänder? Uppenbarligen så har de ju inte kunskapen till det själv.

På vår klubb är alla ekipage såååå välkomna så! Nya stöttas och hjälps. De kan få använda våra hundar till en början som störningshundar och så hjälps vi åt. Inkallning kan man till en början träna i en inhägnad för att lära matte/husse att höja motiveringen.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Längden är ointressant, bara den räcker till. Var och hur linan görs fast bestämmer var hunden är och hur den kan röra sig. Man kan ju, om man vill, binda hunden kort i lastsäkringsöglorna som brukar finnas i en kombi. Eller längre så hunden kan röra sig friare. Eller kort vid det nerfällda baksätet osv. Beroende på bil, nyttjande av den, hunden, ens egna åsikter osv.

Eller så har du din hund lös i bilen med öppen lucka för att DU har koll på DIN hund och att det finns idioter som inte har det är inte ditt problem? Är det så så drar jag därav slutsatsen att du är en sån människa som hellre har rätt än tar det säkra före det osäkra. För om du gör det säkra så låter du idioterna (som du säkert har större erfarenhet än jag av att hantera, för du känner ju mig och vet allt om mitt liv du med) styra ditt liv och det kan du inte stå ut med?
Japp, jag har min hund lös i öppen skuff.
Och det är alldeles riktigt, det är inte mitt problem. Jag trodde, efter alla trådar om detta, att du visste, att man har totalt ansvar för vad ens hund hittar på? Idioter tar jag itu med, när så behövs, oavsett dom har hund eller inte.

Vad är du (och tydligen flera) egentligen så rädda för? Att hunden ska hoppa ut och äta upp en förbipasserande hund? Eller att den förbipasserande hunden ska hoppa in i bilen och äta upp hunden därinne? :confused:

Ta det säkra före det osäkra? Du menar att bo i en bunker hela livet? Eller tar inte du också kalkylerade risker dagarna i ända?
Och nej, jag skulle inte stå ut med att idioter styr mitt liv. Det räcker så bra med dom som lagligen gör det. :angel:

När det gäller kommentaren om mig och ditt liv, ber jag dig läsa en gång till! Noga!

Rättat och klart! :)

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Jag förstår fortfarande inte problemet! Finns det några argument för/mot något här? :confused:

LIA
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

om jag hade använt mig av ditt resonemang hade jag kunnat säga att du inte hade bur/galler för att du var för snål...

och JA jag är rätt att ena hunden ska hoppa ut och bita hundar som går för nära eller att de ska hoppa in till henne. risken för stöld är för min del ganska liten, men ändå existerande.

om det ger hunden något så kan jag göra saker där det finns risker (åka bil till och från roliga ställen/hunden slipper vara ensam osv), men att lämna dem utan tillsyn i en öppen bil ger för lite för att det ska vara värt det. dessutom, ligger de helt stilla spelar det för hunden ingen roll om det finns galler eller ej, så bunkerjämförelsen håller inte.

jag kan inte förstå din ovilja mot att andra vill ha sina hundar i bur när de åker bil. de som vill det har sina skäl och vem är du att ogiltigförklara dem? visst är det bra med skäl för och emot och inget sätt är det enda raka, men bara för att ditt sätt passar dig och dina hundar behöver inte det betyda att det passar alla. kan vi vara överens om det? eller tycker du att bur bara är ett sätt att maskera bristande lydnad?
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

om jag hade använt mig av ditt resonemang hade jag kunnat säga att du inte hade bur/galler för att du var för snål...
Hur fick du till det? :mad:

jag kan inte förstå din ovilja mot att andra vill ha sina hundar i bur när de åker bil. de som vill det har sina skäl och vem är du att ogiltigförklara dem? visst är det bra med skäl för och emot och inget sätt är det enda raka, men bara för att ditt sätt passar dig och dina hundar behöver inte det betyda att det passar alla. kan vi vara överens om det? eller tycker du att bur bara är ett sätt att maskera bristande lydnad?
För femtielfte gången då: Jag diskuterar argumentet för bur! Nämligen behovet av att låsa in hunden. Mitt argument emot i första inlägget: "4 Vuxna hundar kan sitta kvar lösa, med öppen baklucka."
Därefter kom allehanda förklaringar till att dom inte skulle kunna det, varav jag har annan uppfattning i flera fall. Får jag inte ha det? Får bara de "renläriga" framföra sina synpunkter här?
Om burar kan ses som ett alternativ till lydnad? Läs själv!

Som alternativ till öppen baklucka, kan man kanske tänka sig öppna sidorutor? Så behöver man inte vara rädd för inhoppande hundar. Ett annat alternativ till bur.
Du ska naturligtvis hantera dina hundar, på det sätt du anser nödvändigt, för att dom inte "ska hoppa ut och bita hundar som går för nära". Det är som sagt din skyldighet som hundägare.

LIA
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Då kan du väl vara vänlig att förklara för mig?

LIA
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Jag har försökt, fast jag visste redan innan att det inte skulle gå.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

För att du inte kan förklara, eller för att jag är för dum för att förstå?

Det du skriver i ditt inlägg, har jag inga invändningar emot (varför skulle jag), tvärtom. Men relevansen till diskussionen hittar jag inte.

LIA
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Det har jag också funderat på. Men jag vet inte varför kommunikationen så sällan går fram.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

LIA skrev:
2 Hundar ska inte gnaga. Basta! Valpar har ett bit och tuggbehov som man klarar utan att få varken bil eller byrå förstörda.
3 Utrymmena bak i bilar är oftast små ändå, utan att belamra med "låtsassäkerhet".

Tycker LIA
Jag skulle vara oerhört tacksam om du ville ge lite tips hur man gör för att förhindra bitande i bilen, när man lämnat hunden. Jag har nämligen också tyckt att jag haft "koll" på detta, innan jag fick min gamla hund... Det gick åt många bälten och lite stoppning från baksätet osv. Ben och annat hade ingen som helst lockelse i bilen. Kan tillägga att när han blev äldre var det inga problem, vare sig att lämna honom med luckan öppen eller med bitandet. Men det blev dyrt innan vi kom så långt!

Apropå utrymmet bak i bilarna, så om man har en kombi och har en anpassad bilbur, så följer ju den hela utrymmet. Man tar inte bort speciellt mycket utrymme.

Vill också säga en sak apropå att lämna hunden utan bur/grind. Visst kan också jag göra det om jag vill, men tvärtom mot dig så tycker jag inte om att ha hunden under kommando under någon längre tid. Jag tycker det är viktigt att ha en god allmänlydnad på hunden, men att ha den under kommando är en helt annan sak, enligt mig.

När det sedan gäller "låtsassäkerhet" så är det väl så att de speciella bilburar som finns, är krocktestade och klarar ganska stor påfrestning. Det jag kan hålla med om är att det kan vara problem att få ut hunden om bilen/buren blir väldigt åtgången. Men på de flesta finns utrymningsväg inåt bilen, och det är troligen inte så ofta bilen/buren blir hopknölad inifrån.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

När det sedan gäller "låtsassäkerhet" så är det väl så att de speciella bilburar som finns, är krocktestade och klarar ganska stor påfrestning.
Har du sett en krockad bil? Vad tror du buren skulle gjort för skillnad?

Apropå utrymmet bak i bilarna, så om man har en kombi och har en anpassad bilbur, så följer ju den hela utrymmet. Man tar inte bort speciellt mycket utrymme.
Det har tydligen andra en annan uppfattning om.

Vill också säga en sak apropå att lämna hunden utan bur/grind. Visst kan också jag göra det om jag vill, men tvärtom mot dig så tycker jag inte om att ha hunden under kommando under någon längre tid. Jag tycker det är viktigt att ha en god allmänlydnad på hunden, men att ha den under kommando är en helt annan sak, enligt mig.
Jag håller med dig, med den ev skillnaden att det är skillnad på att vara under kommando och att vara (vardags)uppfostrad.
Säg att du lärt din hund att inte kliva upp i sängarna: Står den då under ständigt kommando eller är den uppfostrad?
Det här har jag redan kommenterat, men upprepar. Lägger jag hunden plats i bilen, är det under kommando, men är den tillsagd att stanna därinne, är det uppfostran.

Jag skulle vara oerhört tacksam om du ville ge lite tips hur man gör för att förhindra bitande i bilen, när man lämnat hunden.
Hur gör du för att lära hunden/valpen att inte bita i annat? Ser faktiskt inte behovet av säruppfostran här.

:)
Till samtliga: Det känns som om vi nött frågan om burarnas för och nackdelar tillräckligt nu. Jag tackar därför för dom ibland heta men samtidigt givande meningsutbytena och avslutar för min del.
Om Tippan/Marre vill återkomma om tankar kring lösa hundar - hundklubbar, så fortsätter jag gärna samtalen om det.

LIA
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 508
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 060
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 680
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 321
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp