Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

LIA skrev:
Platsliggning och "stanna i bilen" är 2 olika saker.

F ö förstår jag inte vart du vill komma? Att hunden stannar i bilen, är vardagslydnad för mig.

Att köpa bur/galler för att hunden ska stanna kvar i bilen, är alltså inte något argument enligt mig. Det, är vad jag försökt framhålla hela tiden.

Vill du hellre stänga in din, är det upp till dig.

LIA

Läs gärna mitt inlägg igen, verkar inte som om Du ser vad Du läser eller så vill Du bara misstolka allt.

/G.A som håller sina stackars hundar bakom grindar när de åker bil.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Lia:

Min hund ska jaga när lydnaden sitter där. Det är ett medfött betende som jag inte har mycket att sätta emot. Min hund är väldigt svår att motivera. Om det finns något annat att kolla på så funkar inget godis, ingen leksak, det hjälper inte att matte hoppar upp och ner eller rullar runt på marken. Jag tar tacksamt emot tips på hur jag ska få kontakt med henne i sådana lägen som en hare dyker upp mitt framför näsan på henne. Hemma går hon aldrig lös i o m att jag vet att hon sticker. Hon får lov att springa i en spårlina på 15 m, och då kan jag iallafall avbryta jagandet men jag får ändå inte kontakt med henne. Lydnaden fungerar jättebra så länge där inte är några störningsmoment. Då har hon superkoll på vad jag säger och gör.
Skulle hon någon gång lyckas sticka ifrån mig hinner jag inte ikapp henne och hon kommer tillbaka när hon sprungit färdigt.
På planen jag släppte henne igår är där staket runt hela på ca 1,5 meter. Jag vet inte om hon lyckats hoppa eller krypa under någon grind. Hon är smartare än mig i sådana lägen.

Har du tips så dela gärna med dig. Kan även nämna att min andra hund, 6-årig korsning mellan schäfer/kelpie aldrig skulle göra något uttan att fråga om "lov" först men sen har han alltid varit väldigt lätt att träna.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

*Lånar knapp*
Ja herregud!
Eftersom jag krockat med bil VET jag att buren är en stor säkerhet för hunden/hundarna. Utan buren hade inte ngn av hundarna överlevt! Visst var buren knölig, men inte mosad. Hundarna var naturligtvis i chock men inte fysiskt skadad.

Under varma sommardagar FÅR du inte lämna hunden i bilen. Eller får och får...jag anmäler och det DIREKT! Hoppas att alla människor med sunt förnuft gör det samma.
Att veva ner 2 rutor hjälper inte....därför att syret försvinner fortare och värmen stiger snabbare än vad den lilla lilla ventlationen gör nytta.
Iom att hunden svettas blir det dessutom fuktigt, dvs syret försvinner.

Men men, alla gör som de vill. Men av rena säkerhetsskäl lämnar inte JAG hunden i en bil utan möjlighet att ha öppet och hunden skyddad mot ex andra hundar/folk.
Och eftersom jag gärna vill se mina hundar överlevande efter ex en krock så använder jag buren!
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Naturligtvis gör en bur skillnad! Det är ju ändå mer material "i vägen" sas. Materialet och konstruktionen gör att buren tål att stå emot en hel del. Och ja, jag har sett en krockad bil. Bilen blev skrot och det blev svåra personskador, men hunden klarade sig tämligen oskadd och kunde hjälpas ut inifrån bilen. Bärgningspersonalen var fullt och fast övertygade att buren hållt emot så att hunden klarade sig.


Lia skrev; Jag håller med dig, med den ev skillnaden att det är skillnad på att vara under kommando och att vara (vardags)uppfostrad.
Säg att du lärt din hund att inte kliva upp i sängarna: Står den då under ständigt kommando eller är den uppfostrad?
Det här har jag redan kommenterat, men upprepar. Lägger jag hunden plats i bilen, är det under kommando, men är den tillsagd att stanna därinne, är det uppfostran

Du har faktiskt en poäng här! I mitt fall är det dock så att mina hundar ändå försöker upprepade gånger att göra det "förbjudna"... Kanske priset jag får betala för att behålla den kreativitet jag eftersträvar.


Att inte lära valpen att bita i saker ingår i uppfostran, javisst! Men alla hundar har inte förmåga att ta med sig den kunskapen till bilen när den blir ensam... Jag måste erkänna att jag i ett fall inte lyckades helt bra med denna del i uppfostran. Under en period med tandbyte och allmän rastlöshet bet han på det som för tillfället tilltalade honom. Visst fick vi bukt med det till slut, men det blev dyrt på vägen dit! Eftersom jag vet flera "duktiga" hundägare som haft detta problem vill jag mycket gärna höra hur träningen kan göra hundarna 100%-iga. Uppenbarligen gör vi med vissa hundar fel.

Måste också kommentera ett annat inlägg från dig där du var upprörd för att vi (jag) pratat om uppfostran i baksätet. Men det var väl det du menade när du skrev att man lärde hunden hur den skulle uppföra sig i bilen? Du skrev faktiskt att man kunde ge hunden trygghet genom att lägga bak handen. Och jag tyckte inte att det var en bra idé, då jag alltid fått lära mig att ha två händer på ratten. Trots allt måste du ju också då ha en viss koncentration bakåt, vilket inte är särskilt lyckat. Förstår inte riktigt vad du blir upprörd över? Har jag fattat fel? Då ber jag om ursäkt, för jag har verkligen ansträngt mig att försöka förstå dina argument.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Hej Marre!

Jag ser det som, att du vill diskutera "hur får jag min hund att lyssna på mig i st f sin instinkt".
Det är en bra fråga, svår att svara på. Fr a på avstånd.

Jag har en kompis, som under åren bl a haft 2 st blandningar med jaktras i. Efter att ha sett hur familjens första hund (ej jakt) "uppfostrades", försökte vi (familjen och jag) tillsammans ändra hanterandet när den första jaktisen kom in i bilden som "present". Förgäves. Kompisen hade bara ett sätt, nämligen att kravlöst skämma bort hunden. Liksom den första. Liksom den tredje. Det är lätt att inse resultatet. Poängen i det här är, att kompisen ville ha en annan uppfostran på sina hundar, men förmådde inte. Därför blev hundarna såna som stack när dom kunde och kom när dom ville.

En annan kompis, en granne, har haft flera jakthundar och jagat med dom. Dom har aldrig stuckit, alltid kommit på inkallning även om dom stött en hare t ex. Motvilligt, men ändå.

Med det här vill jag visa att det vanligen inte hänger på hunden hur den är, utan på den som handhar den. Jag kritiserar ingen nu, bara konstaterar olika hundhanteranden. I kompisens fall har jag helklart för mig, hur jag själv skulle betett mig med dom hundarna.
Vad som sprack där, var först och främst konsekvens, därefter grunduppfostran, därefter ledarinstinkt m fl.

I ditt fall skulle jag ta mig en ordentlig funderare på, vad jag själv gör för fel. För fel gör vi alla! I ditt fall är resultatet en "lyssnarbaranärjagsjälvvill"-jycke. Att ändra på det förhållandet när man är i situationen, går inte. Det enda jag ser som kan åstadkomma en varaktig förändring, är att börja om hundens grunduppfostran. Helt "enkelt" ett nytt hundliv med nya regler och krav, nya sätt att uppmuntra och berömma, ny kommunikation, ny samvaro etc.
Det är inte så svårt att anpassa våra änskemål till hundens instinkter och att styra dom. Men det tarvar arbete, ibland mycket.

Att hon har superkoll utan störningsmoment, din hund, tror jag inte riktigt på. Snarare att hon kollar när hon inte har nåt annat att göra, vilket är skillnad. Jag skulle kräva den där superkollen vid varje tillfälle jag ville ha den, men då måste grundjobbet finnas där.

Detta var några av mina tankar om det du skrev. Om det är vad du ville få fram eller om jag trampat i klaveret, återstår att se. ;) JAg försöker i alla fall!

Tippan!
Du skriver om folk med hundproblem och om hundklubbar. Jag vet inte riktigt vart du vill komma, men om du tror, att jag inte inser behovet av hjälp och samarbete och att hundklubbar är ett utmärkt ställe för sådant, ja då tar du fel.
Även på vår klubb finns ett antal ledare som är mycket hundkunniga och hjälper dom som vill ha hjälp. Där finns olika idéer, om hur man gör i olika situationer, men huvuddsaken är att relationerna hund-människa arbetas på.
Det sätt man ser på hundar, uppkopplingen utanför klubbstugan t ex, trodde jag var gängse, men kanske fungerar det inte så på andra ställen. Vi har hur som helst inga problem med, att hundarna är bundna utanför dom stunder, vi har aktiviteter i stugan.


Jag har iofs avslutat burdiskussionen för egen del, men ...

Ett PS till Chillamuffins!
Tänk att man ens ska behöva säga det! Det var faktiskt du själv, som började snacka om hundägarnas eventuella lathet! Inte jag!!! Ganska fult att beskylla mig för snålhet, och sedan försöka försvara sig på det där sättet, tycker du inte?

Ett PS till Guardian Angel!
Förstår inte vad som skulle vara misstolkat? Du tjatar och tjatar om platsliggning, men det är ju inte vad det handlar om.

LIA
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Lia:

Att min hund kollar på mig när där inte finns annat att kolla på anser jag vara samma sak som att träna utan störningsmoment.

För att förstå min hund behöver man veta lite om hennes bakgrund. Vi fick hem henne vid 9 veckors ålder. Påbörjade det vanliga hundvettsträningen och att gå fint i koppel, komma på inkallning och allt annat man gör med en liten valp. Hon gick alltid lös och höll alltid koll på husse och matte. Allt funkade jättebra tills hon en morgon haltade ordentligt på ena bakbenet. In till vetrinären och fick beskedet att hon hade en bristning på ett ledband i hasen. Stödskena på och max 10 minuters promenad i koppel om dagen i fyra vekcors tid, något som sen blev 6 veckor. Efter stödskenan åkt av var det fortfarande vila och koppelpromenader nu ca 20 minuter om dagen. Med en valp som inte är rumsren riktigt är inte 20 minuter om dagen uppdelat på 5 kanske 7 turer mycket alltså. Detta resulterade i att min hund blev ordentligt rastlös även om vi försökte underhålla henne med olika tanketräningar.
Några gånger när man öppnade dörren såg man bara ett streck som försvann upp i skogen. Min hund lärde sig alltså redan i tidig ålder att det var roligare att springa iväg själv än att gå med matte i koppel.
När hunden sedan blev friskförklarad efter många återbesök och sjukgymnastik ville jag då ta upp tråden där vi slutat vilket inte gick. Jag backade tillbaka och började om inkallningsträningen från början. Så jag har en jättefin inkallning på min hund så länge där inte är någon störning i form av något vilt.

Jag har försökt allt för att få kontakt med henne i dom lägena hon får syn på tex en hare. Locka och pocka med favoritgodiset, själv springa där ifrån, lägga mig ner på marken och rulla, busa, you name it.

Min instruktör på bk tror att detta blir bättre den dagen vi börjar jaga med henne. Iom att vi då tar och aktiverar henne med det bästa hon vet så kanske vi kan bli roliga igen.

Jag ställer krav på henne och är lagom hård när det behövs. Hon är inte bortskämd och jag är konsekvent.

Om någon kan säga mig vad jag gör/om jag gör fel så det löser detta helvete skulle jag prisa den personen högt. :bow:
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Marre.N skrev:
Min instruktör på bk tror att detta blir bättre den dagen vi börjar jaga med henne. Iom att vi då tar och aktiverar henne med det bästa hon vet så kanske vi kan bli roliga igen.

Kan inte hålla med om det! Du blir inte roligare för att hunden får jaga, det blir desto roligare att vara ifrån dig. Vi har en jakthund och kommer inte att begå samma misstag med nästa, dvs att släppa den på jakt innan vi kan kalla in den. Det har nämligen resulterat i en hund som inte går att bryta utan han jagar tills han anser sig vara klar. Drygt för min sambo, när de andra flyttar till nytt ställe men han måste stanna kvar och vänta på hunden. Vi har nu precis avslutat en grundutbildning som har gjort att vi har fått mer kontakt med vår hund, han sitter kvar trots att andra är i full lek runt om, han kommer på inkallning och han tycker att vi är mycket roligare än de stora hanhundarna, har haft tendenser att vara hanilsken tidigare. Det har krävt en hel del jobb och kommer att kräva en hel del till. Men det ska blir intressant att se till hösten om det fungerar även under jakt! Lycka till i träningen!

/Timsetim
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

detta är anledningen till att vi inte släppt henne frivilligt efter något vilt. Jag tror samma som du att man ska ha lydnanden på hunden innan man släpper den men hon har så stark instinkt så det är svårt att klå den, men jag kämpar på.
Hade inte varit kul att vänta på min hund i skogen. En gråhund ska ju kunna hålla på i 6 timmar med att söka och ställa älg. Dom rör sig över milsområden så det hade heller inte varit kul att behöva leta efter henne. Det ska införskaffas pejl när jaktdagen närmar sig.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

En liten undran... vilken brukshundsklubb tillhör du? Har hitentills aldrig sett någon på bruks som lämnar bagageluckan öppen utan att ha bur eller grind uppsatt i bilen.

Själv tycker jag att burar är suveräna. Vi hade grind till min förra vovve eftersom han tog upp hela bagageutrymmet i pappas Volvo 245. Men han hade aldrig tuggat på något. Är på gång att köpa ny hund och den "lilla valpen" kommer att få åka i sin trygga bur i bagageutrymmet.
Bur är låsbar och det betyder att man kan lämna bagageluckan öppen och undvika all risk för värmeslag när man tvingas lämna hunden i bilen.
Hunden befinner sig hela tiden på en plats och minimerar risken för att föraren blir distraherad under färd.

Man kan debatera burars säkerhet i samband med krock, eller annan olycka, men en sak är säker. Den förhindrar att hunden skickas som en projektil genom hela bilen i samband med kollision. Visst riskerar hunden att bli skadad även bak i skuffen men skadorna kan ej bli lika allvarliga. Enkel fysik och matematik...

Har sett bilder på hundar som förolyckats pga att ägarna har haft dem lösa i bilen vid olyckstillfället. I vissa av fallen är det tom de små fyrbenta sötnosarna som indirekt har orsakat olyckan genom att deras mattar och hussar är mer upptagna med att hålla reda på hunden än trafiken. Nej hunden reser i bur där bak och ingen annan stans. Tycker man att en hel bur tar för mycket plats kan man ju ha en som bara tar upp halva skuffen. Finns även burar som går att montera i baksätet om man skulle vara ägare av en bil modell sedan. Personligen tror jag att de sliter på baksätet och är opraktiska. Man förlorar ju passagerarutrymme, men alternativet finns ju.

MVH
Apo
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 506
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 058
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 677
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 320
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp