Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Bur är inget superalternativ men helt klart det bästa idag.

Säkerhetsbälte är konstruerat för människor och inte för hundar. Bättre selar på gång, bland annat har BMV gjort en konstruktion som bra ut. Men problemet är fortfarandet att även om du har en sele så är hunden mindre fastspänd än i en korrekt bur. Dels så håller inte bältet hunden riktigt intill sätet som en människa och dels så gör fästanordningen från sele till bälte att hunden i ännu mindre grad hålls intill sätet. Det innebär att hunden kommer att kastas fram ganska rejält även om den sitter i sele.

Det är ju inte heller bara en fråga om att skydda hunden utan även att skydda de som sitter i bilen. Att få en 20-40 kg hund i ryggen/nacken är varken bra för hund eller människa.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

LIA skrev:
Var och en gör efter eget huvud och förutsättningar.
Själv har jag aldrig behövt stänga in någon hund i bur, för att den inte ska rymma. Trodde inte det var så ovanligt, att man blir nersablad för att ens andas om alternativet. Likaså trodde jag det var självklart, att hunden stannar i skuffen om man lärt den det, och inte kliver fram i sätena.
Det jag inte förstår i dina argument är varför det skulle vara just de människor som inte har den lydnaden du pratar om på sina hundar som väljer bur? Min hund kan lika självklart åka i någon annans bil, dvs utan bur. Rent säkerhetsmässigt tycker jag det är SKIT, men lydnadsmässigt har det aldrig varit några problem. Jag kommenderar hunden ligg i skuffen eller på en filt/handduk i baksätet och där stannar hon. Min hund hoppar inte ur buren heller innan jag givit tillstånd. Funkar även om jag lämnar burdörren öppen och går därifrån.
Att jag ser de här lydnadsdetaljerna som självklara för MIN hund gör inte att jag ser det som självklart att alla som skaffar hund har lika bra koll på sina djur. JAG lever inte i Utopia, (som du tycks göra?), så jag vet att det finns fler idioter än inte där ute... :smirk: Tyvärr finns det heller inget som hindrar dessa (alltför vanligt förekommande) idioter från att skaffa djur. :crazy: Att du inte tycks ha träffat på några sådana människor, eller att du har valt att blunda för att de finns, är väl knappast ett bra argument för att lämna sin lydiga hund för öppen baklucka för att testa om teorin håller?

/JES
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Det finns faktiskt ett liknande alternativ för barn. När de är små och helt liggr kvar i vagnen så kan man sätta den i baksätet och så spänner man liksom ett "nät" över som gör att korgen med barnet i hålls kvar och barnet tas ju emot av nätet vid en ev. krock.

Jag skulle tokaldrig ha mina hundar i baksätet. Gör man en kraftigare inbromsning så flyger de ju. Mina får sitta på golvet bakom framsätena. Men jag är iaf rädd att man ska volta. Det handlar ju inte bara om att bli påkörd, man kan ju också slå runt. Därför vill jag ha bur den dagen vi skaffar en stor bil. Alla är ju tyvärr inte lika lyckligt lottade som vissa andra så att man aldrig riskerar att vara med om en olycka.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Men fortsätt ni att använda burar. För det är ju givetvis så, att hunden fullkomligt älskar sin bur. Att det är bilen i sig som drar, snuttefilten som är tryggheten, människans jacka som är hemtam, är väl inte tänkbart?
I mitt fall är det så att hunden gillar sin bur. Valpen tycker att bilar är pest och pina i allmänhet, men i sin bur känner hon sig trygg. Utan den skulle hon studsa runt som en liten ärta i bakluckan - och det vill jag inte. Jag vill att hon ska kunna sitta/ligga tryggt och känna sig säker när vi till exempel åker till kursen/sommarstället etc.

Reflektion (inte riktat till någon!): När sätter vi våra barn i dessa säkra burar? För vi är väl inte mer rädda om våra hundar?
Hm, rätta mig om jag har fel men nu är det väl så att säkerhetsbältena i en bil är anpassade för människor, eller?
Och tills dess att barnen är så pass stora att bältet ska passa på dem så använder man ju bilbarnstolar för att de ska komma upp i rätt höjd.....
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Jag kan väl lägga till på mitt eget inlägg, att valpen känner sig trygg om någon sitter i baksätet och håller i henne, så hon har stöd. Men det är inte lika säkert och ibland oftast åker jag själv med henne.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Det jag inte förstår i dina argument är varför det skulle vara just de människor som inte har den lydnaden du pratar om på sina hundar som väljer bur?
Du missuppfattar. Jag bemöter argumentet, att man behöver bur, för att hunden inte ska rymma.

Jag förstår säkerhetsintresset! Jag förstår också, att man vill köpa sig någon form av ökad säkerhet. Fram tills nu har jag sett selen som det bättre alternativet i det hänseendet, men efter Geezers inlägg får jag kanske ompröva. Nu ska sägas, att den sele jag tänker på i första hand, inte behöver spännas fast i det vanlig bilbältet. Huruvida den ändå är lika usel som dom andra återstår att se. Jag har ingen praktisk krockerfarenhet av någondera. Däremot har jag sett en mosad bur efter en bilolycka. Om där fanns en hund i, vet jag inte, men i så fall var den också mosad. Det finns ju liksom ingenstans den kan "komma undan", vilket för mig är ett stort burminus.

JAG lever inte i Utopia, (som du tycks göra?), så jag vet att det finns fler idioter än inte där ute... Tyvärr finns det heller inget som hindrar dessa (alltför vanligt förekommande) idioter från att skaffa djur. Att du inte tycks ha träffat på några sådana människor, eller att du har valt att blunda för att de finns, är väl knappast ett bra argument för att lämna sin lydiga hund för öppen baklucka för att testa om teorin håller?
Varför denna sjuka att förvränga det skrivna? Var har jag sagt, att jag testar någon teori? Skillnaden på dig och mig är kanske, att jag vägrar att låta idioterna styra mitt liv! Chansen finns, att jag har större erfarenhet än du av dessa idioter?
Bemöt mig gärna med sakskäl och argument, men dra inte förhastade slusatser om mig och min person!

LIA
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Säkerhet och funktion beror på vilken typ av sele vi talar om, och hur/var den är fastgjord i bilen?

LIA
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Kan du då förklara vilka selar du menar som är säkrare än en bur.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

men du kan inte halvt idiotförklara de som vill ha det så säkert som möjligt och dätter hunden i bur! eller de som inte har så suprduperlydiga hundar som du har! frågan är om alla ens vill lägga ner den energin på att lära hunden något så onödvändigt, är det inte enklare att hindra hunden från att gå ut?
Jag har inte idiotförklarat någon, däremot haft åsikter om burar m fl inspärrningsartiklar. Är det förbjudet? Snarare är det en och annan som idiotförklarat mig, eller?

Vad gäller frågan om nivån på lydighet, tycker jag inte det är så märkvärdigt, om hunden ligger kvar i bilen, oavsett vad. Jag håller fr a inte med dig om, att det skulle vara "onödvändigt" att lägga ner energi på att lära hunden detta. Har man inte den energin, har man förmodligen missat en hel del annat också. Ligger hunden kvar i bilen, ligger den kvar i andra situationer också, och v v.

Samtidigt kanske din inställning är signifikativ för burförespråkare, vilket kan förklara en del inlägg. Det ÄR säkert enklare att låsa in än att lära hunden, men den vägen vill inte jag välja. Du gör det, men hur är det med resten här? Väljer ni den enklare vägen?

LIA
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Nja, det är en jag sett på en hund, och den liknade ett fyrpunktsbälte. Verkade för mig vara en säker produkt i sig.
Vad som händer under en olycka, vet jag inte. Finns väl knappast 2 likadana olyckor, så säkerheten kan diskuteras från fall till fall.

Man skulle kanske köpa aktier i en bomullsfabrik? ;)

LIA
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

nu är såklart min kunskap om olika raser begränsad, men att lära schäfrar ligga kvar på ett ställe är en sak, men en helt annan med hundar som har mer jakt i sig/har svårare att slappna av. att jämföra det med kvarliggande när ägaren är i närheten går inte riktigt (i så fall skulle jag haft STORA problem med platliggandet i lydnaden). det kan säkert ta flera år av träning för att få ett hyfsat resultat på en sådan hund, och den energin tror jag många hellre lägger på något annat.

det handlar inte bara om lathet från ägarens sida (vilket jag får intryck av att du tycker) utan också om vart man vill komma. är målet att lära hunden ligga i bilen med öppen dörr i en halvtimme, eller är det något annat? vad är mitt mål med mina hundar? min ena hund hade det gått ganska lätt att lära att ligga kvar, men hon är fortfarande rädd för framrusande hundar. utan skyddande galler hade hon fått panik. den andre hade varit svårare. han hade nog fått en hjärtinfarkt av all stress det hade inneburit med ett mentalt men icke synligt galler.

jag har inte ens en bur, men jag planerar ett inköp (eller rättare sagt två). är jag en burförespråkare för det? väljer jag den enklaste vägen? eller skyddar jag mina hundar? har jag sagt att alla SKA ha bur till sina hundar? har jag sagt att du bör ha bur till dina? nej jag har ju inte det. men bara för att DU inte vill ha bur så innebär inte det att de som vill gör det av lathetsskäl (jag antar att du menar att man är lat när man väljer den enklaste vägen. rätta mig om jag har fel).
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

LIA skrev:
För den som undrar över det här "inlägget", kan jag berätta, att denna person tagit som sin största uppgift här på Bukefalos att förfölja och trakassera mig, sprida lögner och allmänt förgifta min tillvaro.

Något av substans förekommer aldrig, förmodligen för att personen inte har den kapacitén.

Att diskutera, ja t o m komma ihop sig och gräla i trådarna, är en sak, det här är något helt annat.
Undrar f ö hur moderatorer ser på dessa "bidrag"?

LIA
Är du full eller? :smirk:
Nu sitter du ju och ljuger! :mad:

Jag är inte ett dugg intresserad av att varken förfölja dig eller trakassera dig och om du tror på fullaste allvar att din betydelse för mig är så stor att jag har dig som en uppgift överhuvudtaget, är rent löjeväckande... :rofl: :rofl:

Jag kikade in på en tråd och såg att du i vanlig ordning satt och föreläste om hur bra och duktig du är... och hur dåliga alla andra är som inte gör på ditt sätt.. :crazy:
Hur kan det komma sig att du alltid hamnar i bråk? :angel:

Hur moderatorn ser på det, får du säker reda på om du anmäler det..
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

LIA skrev:
Att du bara orkar? Helt utan humor? :cry:

LIA

Tycker inte att det är lustigt alls. :smirk:

Den dagen jag får barn så kommer barnet att sitta i bilbarnstol och senare endast bilbälte. Kommer inte åka en meter utan.

Detsamma gäller mina hundar. De ska åka säkert om de ska åka bil.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Väljer ni den enklare vägen?

Förstår överhuvudtaget inte varför jag ska ägna tid åt platsliggning i bilen.

Jag har galler för mina hundar för att jag anser det säkrast för dem att färdas så. Att jag sedan lär dem som valpar att man hoppar i/ur på kommando, men sedan tragglar jag inte mer.

Men visst, platsliggning fungerar självklart i bilen också då plats betyder ligg kvar på angiven plats. Men jag finner ingen anledning att ha hundarna liggandes i bilen med grindarna och luckan öppen.

Så enkel väg? Tja, det beror på vad Du anser. Jag skulle snarare kalla det att jag väljer ett säkert färdsätt och att jag tränar lydnad till vardags och tävling på andra ställen än bilen. Har man bra vardagslydnad spelar det ingen roll var man befinner sig.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Det var du som drog in "energin" och enkelhet. Varför folk har olika god lydnad på sina hundar, har säkert många olika orsaker. Lathet är säkert en av dom, okunnighet eller oförmåga andra. Det är det enda, jag säger om lathet. Rättat! ;)

För mig är inte "hunden ligger kvar i öppen bil" ett mål. Det är en sidoeffekt av att den lyder överhuvud taget, att den lyssnar, att den accepterar att göra som jag vill, att den vill lyda osv, osv, vilket ligger någonstans på vägen till det ouppnåeliga delmålet, perfekt lydnad. Observera lydnad, vilket inte är detsamma som kadaverdiciplin!

Du nämner att dina hundar är rädda, (dåligt självförtroende?) mm. Det är ett annat av mina delmål att se till, att mina hundar inte blir sådana. Det är något av det viktigaste för mig, att ha hundar med gott självförtroende. Kritiserar inte dig här.

Överhuvud taget diskuterar jag inte dig och mig, utan sakfrågor. I det här fallet hundhantering i form av "arbete" kontra prylar mm.

LIA
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Platsliggning och "stanna i bilen" är 2 olika saker.

F ö förstår jag inte vart du vill komma? Att hunden stannar i bilen, är vardagslydnad för mig.

Att köpa bur/galler för att hunden ska stanna kvar i bilen, är alltså inte något argument enligt mig. Det, är vad jag försökt framhålla hela tiden.

Vill du hellre stänga in din, är det upp till dig.

LIA
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

På idrottsspråk kallas sånt där för självmål!
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

den ena är rädd p g a tråkigt tidigare liv och attacker från andra hundar, den andra vill så gärna säga hej till allt och alla. kan han inte ta sig till sina nya favoritkompisar (=alla nya människor och hundar) så är han lugn, finns möjligheten så blir han stressad. samma sak gäller vid mat, vet han att det är kört så försöker han inte ens, men finns chansen så går han lätt upp i varv. på honom hade jag behövt kadaverdiciplin för att få honom att ligga där i bilen + att det hade inneburit stress och det vill jag inte. det handlar alltså inte om lathet enligt mig själv, utan om att jag väljer att inte ha det så. den andra kan ligga kvar med den lydnaden jag har nu, men jag litar inte på att andras hundar inte kommer för nära.

jag tycker inte att prylar alltid är en motsats till lydnad, även om det KAN vara det. det finns andra skäl (jag rabblar inte upp dem igen) till varför man vill ha sin hund i bur, att hålla den inlåst är bara ett skäl.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 507
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 060
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 680
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 321
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp