Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Lotus

Trådstartare
Skall köpa valp och har en kombi med galler mot baksätet. Vill ha galler så att man tryggt kan öppna bakluckan också utan att hunden far ut, speciallt när den är valp och man inte har superkoll, och för att kunna ha öppet när man måste lämna hunden i bilen i framtiden någon gång. Ser att hela burar är ganska vanliga, men vill helst inte ha en sådan då jag tycker de begränsar utrymmet för mycket och gör det bökigt att lasta annat när man inte har hunden i. Samtidigt vill jag ju inte ha bilen uppäten heller.

Hur har ni det, och vilka är era erfarenheter - äter hundar bilar? Vid vilken ålder är det vanligast att de är bitiga, eller finns det vissa som alltid är gnagare? Skulle ni våga chansa och köpa grindar för att se om det går, eller skulle ni satsa på en bur och sedan försöka byta när den blivit äldre/större? Finnas andra sätt att försöka hindra att hunden biter i bilen, tex med leksaker eller något?
 
Hej!

Min första hund, hur snäll som helst och har aldrig visat tendens till att gnaga på saker...skulle förmodligen inte komma på tanken. Han är idag 8 år.

Hund nr 2, en 10 månaders boxervalp som redan har tuggat i sig en byrå (inomhus) och sedan gav han sig på hjulhuset i bilen eftersom matte inte har någon bur utan grindar istället. Jag tycker definitivt man ska ha någon form av grindar för att kunna öppna för sin hund när det är varmt eller när man annars känner för det, dessutom är det bra när de är valpar så far de inte ut i gatan när de har för bråttom.

Vad gäller bur/grind så rekommenderar jag bur...du kan lasta i den också om du inte har hunden med och den dagen du behöver ha både last och hund med dig så kan du lasta utan att begrava hunden och hunden behöver inte gnaga i sig den antika byrån som du köpt för dyra slantar :devil:
Burar finns många på begagnatmarknaden (jag har en till salu by the way), så det bör inte vara några problem med att hitta en som passar.

Lycka till med den lilla valpen!
///Karin
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Ja en del hundar gnager.

Visst bur ger mindre utrymme, men det finns fördelar också. Man slipper för det första ev. gnag. En bur sätter du fast med spännband och kan alltså bara lyfta ur om du inte ska ha den på ett tag. Jag kan lasta i och ur min bur själv även om det är klumpig (Jag har dock ingen botten på min bur) Alla grindar jag har sett är fastmonterade i bilen. Med andra ord så blir det märken och så kan man inte ta bort grindarna bara så där om man vill ha hela bakutrymmet för annat.

Har du inte så stor hund så går det ju bra med bur och mellanvägg, då har du alltid en halva över till annat om du inte vill ställa det i baksätet. Men är det en mycket stor hund så är det snällast om de får hela buren att vända runt i.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

definitivt bur. Ett gnag i bältena, så måste du byta. Och de måste man köpa nya, ej på skroten. Du spar snabbt in pengarna för en bur. Du kan ju köpa en bur som går att fälla ihop, så kan du lasta ovanpå den om inte hunden är med.
En bur kan du också om det händer ngt oförutsett, ställa av borta, om du behöver lämna hunden, eller ta in om du helt plötsligt ska vara hundvakt åt ngn hund som försöker äta upp din egen, eller ngt sånt.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Att hunden gnager är väl inte den största och första anledningen till bilbur....i mina ögon.
Utan tänk istället på vad som händer med hunden och övriga passagera OM ni krockar.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Lotus skrev:
Hur har ni det, och vilka är era erfarenheter - äter hundar bilar?

Ja, de gör de, åtminstone om matte lämnar framrutan lite öppen och gör det oerhört taskiga att gå iväg med en ANNAN HUND!! Hela taket var nedslitet i bilen när hon kom tillbaks eftersom hunden försökt gräva sig ut genom fönsterglipan... :crazy: Nu hade vi iofs inte ens galler då, men risken är ju att han hade tuggat på nåt annat ändå.
Han var väl 4-5 år när han gjorde detta, men vi har inte haft honom från valpålder så när det gäller valpar vet jag inte.
Skulle nog själv välja bur, det känns som om det ger en större trygghet både för valp och ägare. Men det är jag det.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Har bur till min valp.
Den står i lägenheten, öppen, hela tiden så hon ligger och sover i den emellanåt.
Känns tryggt att ha henne i den i bilen, då vet jag att hon sitter där jag placerat henne! ;)
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Väldigt individuellt om de tuggar bil eller inte. Mina hundar har aldrig rört bilen. Tja, hanen tuggade sönder lite av sin bädd i bilen vid ett tillfälle, men bilen rörde han inte.

Men det är för dyrt för att chansa anser jag. Bilinredning kostar. :crazy:

Fördelar bur:

De sitter säkert vid krock.
De kan inte gnaga.
De går att låsa in dem om man vill ha bakluckan öppen.
Den går att använda till annat om man vill, som i hemmet tex

Nackdelar bur:

Den begränsar utrymmet för både hund och packning.
Den kan bli ganska tillknöglad vid krock och då får Du inte ut hunden vid en olycka. Bilen kanske börjar brinna och hunden sitter fast.
Mycket dyrare än vanligt galler med grindar.

Fördelar med mellanvägg och grind:

Du kan anpassa hur stort du vill ha till din hund. Mycket packning=mindre yta till hunden, lite packning =mer yta till vovven.
Lätt att ta bort helt vid behov.
Tar ingen plats.
Du får snabbt ut hunden vid krock.
Den tar inte upp onödigt utrymme.

Nackdelar med mellanvägg och grind:

Hunden kommer åt att gnaga.
Kan ej låsa lika säkert om du vill lämna bakluckan öppen.


Tja, det är vad jag kom på så här. Finns säkert massor av för- och nackdelar med allt. Orkade inte skriva mer. :crazy:
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Hur plcokar du ut mellanvägg med grind? Sitter inte den fastskruvad?
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Jo, fast man skruvar ju fast den för hand. Går på 2 min.
Finns kanske olika mellanväggar och grindar, men mina går lätt att få dit och ur.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

okej... Ett alternativ alltså... Synd att jag har en som tuggar *morr* Liten bil = litet utrymme med helbur...
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Har svårt att se fördelarna med burar m fl attiraljer. Vare sig det gäller hundens säkerhet eller uppfostran.

1 För hundens säkerhet, borde "bilsele" och förtöjningslina vara det bästa.
2 Hundar ska inte gnaga. Basta! Valpar har ett bit och tuggbehov som man klarar utan att få varken bil eller byrå förstörda.
3 Utrymmena bak i bilar är oftast små ändå, utan att belamra med "låtsassäkerhet".
4 Vuxna hundar kan sitta kvar lösa, med öppen baklucka.

Tycker LIA
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

1 För hundens säkerhet, borde "bilsele" och förtöjningslina vara det bästa.

Nja, vet inte det jag. Det kan ge svåra skador på dem också och det är få hundar som sitter upp i den ställningen där bältet gör nytta. Åker man en långtur så lägger sig de allra flesta hundar och då är det fruktansvärt obekvämt för hunden med bilbälte. Har använd det en gång på en av mina hundar när vi åkte till landet (30 mil) Hon var väldigt irriterad och kunde inte hitta någon bekväm ställning. Sedan är det strypvarning på det, om hunden skulle börja snurra lite, vilket är lätt hänt om det är en valp. Men visst, säkraste stället för samtliga som åker bil är i fram- men speciellt baksätet. Combidelen är ju till för att skrynklas ihop vid krock, för att skydda dem i baksätet.

2 Hundar ska inte gnaga. Basta! Valpar har ett bit och tuggbehov som man klarar utan att få varken bil eller byrå förstörda.

Hur hanterar man det när man sitter ensam i bilen och har lilla vapen i bak?

3 Utrymmena bak i bilar är oftast små ändå, utan att belamra med "låtsassäkerhet".
Min ena tik, trivs mycket bättre i trångt utrymme. Hon gillar inte att ha ordentligt med plats när hon åker bil. Som tur är vill hanen ha mer utrymme så de kompenserar varandra bra, då jag kan flytta mellanväggen efter behov.


4 Vuxna hundar kan sitta kvar lösa, med öppen baklucka.
Jo, men ska man tex springa in i klubbstugan och fika medan de sitter kvar i bilen, så är det så att man vill gardera sina hundars säkerhet så ingen annan hund kan komma åt dem.
Sedan är det inte alla som har den lydnaden på sina hundar. Och hur gör man med löptiken när man ska lämna den ensam en kort stund. Öppen baklucka utan grind och hanhundar som snällt väntar utanför?
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

knapplån:

jag har en liten följdfråga. min sambo har nyligen skaffat bil (halvkombi) och jag funderar på att sätta in hofällbara burar med sned front. egentligen ville jag ha en "riktig" bur, men det var han inte så pigg på. de kommer att sitta på det fällda baksätet och alltså inte inte ända längst bak. de stora vinsterna är att loke får åka bekvämt (minina breder ut sig och stackars loke får bara en liten trång plätt att ligga på), att vi kan ha dörr/bagagelucka öppen samt att de inte kan flyga fram vid krock. men hur säkra är de egentligen? jag tycker att de verkar lite skrangliga. bör vi ha ett extra skydd fram mot sätena?
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

LIA skrev:
Har svårt att se fördelarna med burar m fl attiraljer. Vare sig det gäller hundens säkerhet eller uppfostran.

1 För hundens säkerhet, borde "bilsele" och förtöjningslina vara det bästa.
2 Hundar ska inte gnaga. Basta! Valpar har ett bit och tuggbehov som man klarar utan att få varken bil eller byrå förstörda.
3 Utrymmena bak i bilar är oftast små ändå, utan att belamra med "låtsassäkerhet".
4 Vuxna hundar kan sitta kvar lösa, med öppen baklucka.

Tycker LIA

Bilseles hade vi till våran schäfer innan vi hade kombi, hon hatade det innerligt... Däremot när hon fick ligga bak i kombin var hon helt nöjd...

Jag har ingen som helst anning om vad du har för bil eller sett för burar men våran springer har mer plats i sin bur i bak än han har på sätet...

Visst kan vuxna hundar sitta kvar lösa med öppen baklucka om man har en lydig hund, men tyvärr är det allt för många hundägare som inte har koll på sin hund och ha dem lösa utanför... Och jag skulle aldrig någonsin förlåta mig själv om min hund blev skadad pga att en anna hund tagits sin in till honom...

En stor fördel för oss som har jakthund är att man i ett nödläge och hunden har försvunnit längre bort än vad man har räknat med kan ställa ut buren, ställa upp dörren och täcka över med en presening där man släpte hunden. Våran hund ser buren som sin trygghet oavsett var den står och han skulle ofelbart gå och lägga sig i den...
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

1 Nu förstår jag inte vad för sele du menar. Dom jag sett tvingar inte hunden att sitta upp!? I övrigt inte konstigare än att sitta uppkopplad på vanligt sätt.
Buren kan bli ganska tillknöglad vid krock och då får Du inte ut hunden vid en olycka.
Spelar väl ingen roll, då även hunden är "tillknycklad". En av nackdelarna med bur!

2 "Lilla valpen" åker i baksätet. Behöver fysiska närheten. Förses med tuggrej, men brukar vanligen slockna efter 30 sekunder. Äldre valp/unghund sitter i skuffen och har lärt sig vad som gäller. Uppfostran!

3 Behöver lastutrymmet för annat än burar mm. Baksätet är f ö vanligen nerfällt av den anledningen samt att hunden då ligger bakom förarsätet och trivs.
Stackars hund som behöver en bur för att trivas.

4 Om inte om vore... :angel: Kan vi inte vara överens om, att vuxna människor kan klara tillfälliga specialfall utan generella inlåsningsregler? Orkar inte argumentera mot och visa på dom uppenbara, alternativa lösningarna.
Att ersätta lydnad med inlåsning ... har vi inte spårat ur helt då?

LIA
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Nu förstår jag inte vad för sele du menar. Dom jag sett tvingar inte hunden att sitta upp!? I övrigt inte konstigare än att sitta uppkopplad på vanligt sätt.
Spelar väl ingen roll, då även hunden är "tillknycklad". En av nackdelarna med bur!

Vilken slags sele menar du då? har du någon bild på selen i fråga?

2 "Lilla valpen" åker i baksätet. Behöver fysiska närheten. Förses med tuggrej, men brukar vanligen slockna efter 30 sekunder. Äldre valp/unghund sitter i skuffen och har lärt sig vad som gäller. Uppfostran!

"lilla valpen" åker i början på golvet vid passagerar sidan, sedan i skuffen i sin bur... Fysisk närhet får den ju inte i baksätet så vidare man inte är minst två som åker...


3 Behöver lastutrymmet för annat än burar mm. Baksätet är f ö vanligen nerfällt av den anledningen samt att hunden då ligger bakom förarsätet och trivs.
Stackars hund som behöver en bur för att trivas.

hur fäster du selen med sätet nedfällt? De varianter jag har sett så ska de fästas i säkerhetsbältet... Och om du har packning i skuffen och sätet nedfällt så borde risken vara ganska överhängade att lasten far framåt vid en kraftig inbromsning, tex vilt som korsar vägen eller andra trafikanter som gör dumma saker framför.
Varför ska det vara en stackars hund som trivs i sin bur? De flesta hundar uppskattar att ha något som är deras kryp in...

4 Om inte om vore... :angel: Kan vi inte vara överens om, att vuxna människor kan klara tillfälliga specialfall utan generella inlåsningsregler? Orkar inte argumentera mot och visa på dom uppenbara, alternativa lösningarna.
Att ersätta lydnad med inlåsning ... har vi inte spårat ur helt då?

Ja och inte om vore så skulle alla hundar vara perfekt uppföda, lydiga till max och älska livet, tyvärr se det inte så ut i dag och då får man lov att rätta sig efter det... Och jag kan faktiskt förstå om tex jaktinstikten tar över handen från lydnaden i vissa fall... Och vid våran BK klubb så är det mycket rådjur som flanerar förbi...
Det är svårt att föra en diskussion om man inte argumenterar...
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

en bur hindrar inte bara hunden från att ta sig ut, den hindrar också andra (människor, hundar) från att ta sig in. och dessutom, ett stort grattis till dig som har sån fantastisk koll på både dina och andras hundar, men så är det inte för alla.
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

en bur hindrar inte bara hunden från att ta sig ut, den hindrar också andra (människor, hundar) från att ta sig in.
Nej, det gör den inte. Dvs, den stoppar hundar, men inte människor. Om man inte använder stora hänglåset, men hur många gör det? Dessutom hindrar "selen" faktiskt hunden från att ta sig ut, eller hur?



och dessutom, ett stort grattis till dig som har sån fantastisk koll på både dina och andras hundar, men så är det inte för alla.
Tack, tack! :o
Andras hundar? Att jag har det på mina, är för mig en självklarhet. Är det inte konstigt, att inte alla har det? Kanske bättre att lägga pengar på en "lärasighund-kurs" än på bur etc?

LIA
 
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?

Det är svårt att föra en diskussion om man inte argumenterar...
Så sant. Men någonstans finns en gräns, för hur petitessigt det får bli. Exempel på hur man ska behöva bemöta/förklara självklarheter:
Och om du har packning i skuffen och sätet nedfällt så borde risken vara ganska överhängade att lasten far framåt vid en kraftig inbromsning
Reflektion 1- So what? Reflektion 2- hört talas om lastnät, surra lasten vid behov, osv?

"
lilla valpen" åker i början på golvet vid passagerar sidan, sedan i skuffen i sin bur...
Då är vi överens i sak, då?
Fysisk närhet får den ju inte i baksätet så vidare man inte är minst två som åker...
Om man inte kan sträcka bak handen ...

Så jag upprepar: Kan vi inte vara överens om, att vuxna människor kan klara tillfälliga specialfall utan generella inlåsningsregler?


Ja och inte om vore så skulle alla hundar vara perfekt uppföda, lydiga till max och älska livet, tyvärr se det inte så ut i dag och då får man lov att rätta sig efter det...
Och köpa burar? Du tycker det är rätt väg? Har du inte större krav på dig själv?


Och jag kan faktiskt förstå om tex jaktinstikten tar över handen från lydnaden i vissa fall... Och vid våran BK klubb så är det mycket rådjur som flanerar förbi...
Ber om ursäkt. Jag är så van vid brukshundar, att jag alldeles glömmer bort sällskapshundarna som inte ska uppfostras, och jakthundarna som inte kan uppfostras. Sorry!

LIA
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 506
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 059
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 677
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 320
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp