Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Jag köpte en jättebra bok som heter Jumps etc., skriven av Lisa Campbell från hobbybokhandeln, där står det hur man kan bygga nästan alla hinder! Jättebra med ritningar och mått!
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Har sett dom fötterna på Hööks senast igår. Finns inte i katalogen vad jag kan komma på, men i butiken.
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Okej, tack för tipset! Med det priset kan man ju köpa fler än från Nordpost där de kostar nästan det dubbla.

Yuna: Den boken vill jag också ha!! Vad kostade den? Kan man beställa från nätet?
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Funderar oxå på att bygga hinder, man kan hitta runda bommar biligast på olika brädgådar eller liknande som säljer trävaror, sedan kan man måla tunor som man kan ha under hinder, funkar även att göra grindar (har en kompis som gjort det).

Kan ta kort sedan och vissa hur det blev, har inngen häst att rida nu så man har ju tid med en massa annat som är roligare en att söka jobb.

Kram och lycka till.
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Vi har också tunnor som hinder nu. Men jag vill gärna ha "riktiga" hinderstöd som man kan höja och sänka mer.
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

:eek:

Kunde du inte ha sagt det innan jag köpte den för dubbla priset? :smirk: ;)
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

:D :p jooo, hade du bara sagt det så ;)

Kolla alltid på adlibris, jag köper nästan uteslutande därifrån! :angel:
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Ja såna som snurpe visade på bild kan man nog göra själv "ganska enkelt" o sen finns det färdiga bomhållare på ex Börjes för 25 kr st.

Har sett en del som har små träklossar som bomhållare, bara att spika fast på bomstödet, men vet ej hur hållbart det är.

Finns även en annan modell på bomhållare, men lite svårt att förklara o med såna hållare kan du bara hoppa hindret åt ett håll. Om du tar ett vanligt armeringsjärn eller liknande o detta ska bli bomhållare (vanligt hinderstöd går bra, med borrade hål för piggen i bomhållaren. Du får bocka (böja) armeringsjärnet i ena änden så du får en liten pigg att sätta i hålet på stödet. Sen böjer du igen på 2 ställen, så hållaren ligger runt stödet. I andra änden av hållaren så sticker den ut, så du lägger bommen på änden. Sticker väl ut en 15 cm kanske så bommen ligger kvar. Kan va en skaderisk när de sticker ut så, o du kan ju bara hoppa åt ena hållet som sagt (annars drar ju hästen med sig hela stödet om den river). Vet inte om du förstår hur jag menar.... svårt å förklara denna.

Som stödfötter kan man ha gamla bildäck, fast du behöver nog ha fälgarna kvar så det blir stabilt nog. Eller kan du spika på 4 lika långa träpinnar/bitar, så du får en vanlig "fot".

Annars funkar ju såklart tunnor, hinkar, stubbar, backar osv som stöd!

Plank är enkelt att göra, ta några brädor. I ändarna sågar du bort en liten fyrkant i de nedersta hörnen, så du kan hänga upp plankan på ett stöd. Måla lite fräckt!

Bommar finns färdiga omålade att köpa, annars borde man kunna ta betesstolpar, tillräckligt långa, eller helt enkelt brädor som du gör till plank. Eller hämta bra, smala "träd" i skogen!

En mur kan du oxå göra: Ta några bitar plywood o såga till olika delar o spika ihop till murdelar, gärna olika stora (största bitarna i botten). Du behöver ha ett lock/tak och 4 sidor till varje murdel. Såga gärna ut små hål i sidorna, så kan du enkelt bära dem. Måla!

Läskbackar eller liknande kan du annars använda som murdelar.

Grind: Här behöver du 4 st plankor. Om du vill ha en grind som är 3 m bred & 50 cm hög, så behöver du 2 plankor som är 3 m långa o 2 plankor som är ca 2,60 m långa. Lägg en lång bräda o en lite kortare på marken, parallella och med 50 cm avstånd emellan dem. Mellan plankorna lägger du "småbrädor" (ca 50 cm långa), dessa lägger du ju på andra hållet, o spikar fast den ena änden på småbrädorna på 2,60-plankan o andra änden på 3 m plankan. Här kan du ju självklart göra olika mönster, antingen kan du spika på småbrädorna så du får helt raka (lodräta) småbrädor, eller kan du lägga dem i kors eller V-form. Lägg sen den ena 3-m plankan på den första 3 m plankan o likadant med 2,60 brädorna o spika ihop, så har du en grind! Måla! Hoppas du förstod hur jag menar, väldigt enkelt att göra o kan ju varieras in i det oändliga.
Du kan oxå ta en gammal trästege till grind.
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Cavaletti: Ta 2 lika långa träbitar o spika ihop till ett kryss. Du behöver 2 st såna här kryss. Sen tar du en bom eller liknande o spikar fast kryssen i bommens ändar. :idea: Enkelt eller vad.
Tror det är mest hållbart om du låter bommen vila på krysset, alltså precis ovanför där du spikar ihop kryssen.
Om du tänker att bommen vilar precis ovanför X där strecken möts i mitten.
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Tänkte mäst på att man kan ha målade tunor under hindret som ifyllnad.

Kram
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Tänkte väcka denna roliga tråden till liv igen! Ingen annan som kan tipsa med hinderbygge som ni själv gjort<??
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Det gjorde du rätt i! Jag ska också börja bygga hinder fortast möjligt!!
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Japp..:P Fram med alla tips ni har och bilder!:p :banana:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle vilja bygga egna "hästhinder" till barnen som leker mycket häst. Bommarna antar jag att man kan göra av rundstav, men jag...
Svar
6
· Visningar
4 428
Senast: Amha
·
Hoppning Heejsan :D Tänkte om någon har några tips på hinder man kan bygga själv. Tänkte bygga lite i garaget bara jag får lite tid, det är...
Svar
13
· Visningar
6 033
C
Hoppning Gör ett skolprojekt som innebär att planera ett ridhus som ska byggas. Det ska bl.a. vara för uthyrning och det ska fungera till alla...
Svar
4
· Visningar
1 390
V
Hästmänniskan I stallet finns det hinderstöd i metall (aluminum eller något, lätta är det iallafall). Men det finns inga bomhållare till dom, tror ni...
Svar
2
· Visningar
1 028
Senast: VildochVacker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp