Bukefalos 28 år!

De som arbetar v.s. de som inte arbetar.

OK, nu har jag gjort det jag inte gillar i vanliga fall, dvs inte läst ALLA inlägg...

Tycker personligen att det är så fel att man INTE får studera med A-kassAá, när just det KAN leda till att man kan få ett jobb. Kan man uppvisa att man söker jobb OCH kan avbryta studierna om man FÅR jobb så ser inget negativt med det???

Har själv tänkt försöka läsa in redovisning nu när jag blir arbetslös, men vet ännu inte om A-kassan godkänner det??
 
Det som inte går in är att jag har försörjning. :banghead::banghead::banghead::banghead:

Det jag inte har är ett fast jobb och det är vad jag letar inom pendlingsbart avstånd. Vilket i mitt fall är inom en 15 mils radie.

Att du med glädje skulle flytta från allt, barn, ev karl, det liv du har för ett jobb fastän det egentligen inte är nödvändigt är ju du det, för med den metod för logik du använder så är det ju vad du skulle göra samma dag du blev arbetslös typ.

Fast det är inte jag som skrivit att det är otänkbart att flytta för att inneha ett jobb, som innebär att jag kan försörja mig heller. Det ÄR en prioritering och bör inte behöva vara vare sig kontroversiellt eller konstigt.

Men jag ger upp. Enkel logik kan vara svår om man slår huvudet i väggen för länge.
 
Men det är ju meningslöst med den där logiken. Vad menar du att Gnist ska ha den till?

Om man känner sig trygg med att den är rätt; en bekräftelse på att man gör rätt. Inget annat. Den kan, på ytan, vara problematisk i förhållande till akassans uppdrag och regler, men då behöver man mer detaljer.
 
Om man känner sig trygg med att den är rätt; en bekräftelse på att man gör rätt. Inget annat. Den kan, på ytan, vara problematisk i förhållande till akassans uppdrag och regler, men då behöver man mer detaljer.
Fast jag inte varför Inte_Ung och du tar på er uppdraget att ge Gnist möjlighet att klura på om hon gör rätt prioriteringar?
 
Fast jag inte varför Inte_Ung och du tar på er uppdraget att ge Gnist möjlighet att klura på om hon gör rätt prioriteringar?

Därför att det är en forumdiskussion och både @Inte_Ung och jag tycker att det är viktigt att komma till pudelns kärna ur olika aspekter? Annars kan ju @Gnist låta bli att publicera sina prioriteringar om det är ett känsligt ämne.
 
Därför att det är en forumdiskussion och både @Inte_Ung och jag tycker att det är viktigt att komma till pudelns kärna ur olika aspekter? Annars kan ju @Gnist låta bli att publicera sina prioriteringar om det är ett känsligt ämne.
Om varje tråd här skulle komma till pudelns kärna så skulle den bli väldigt kort. En oneliner från någon som vill slå sig för bröstet och tråden är slut.

Att skala bort allt som heter verklighet och kalla det som blir kvar för enkel logik är meningslöst. Allt kan för övrigt inte angripas med just logik.
 
Överhuvudtaget så ger reglerna inom A-kassan och även inom jobb och utvecklingsgarantin mycket få möjligheter till att utöka sina kunskaper. Ja!! Vad kul det vore att läsa en kurs!! Nej det är inte säkert du får, troligtvis inte.

Högskola/universitet, glöm det!
Medborgarskolan folkuniversitetet beror på, ger den betyg, vilken tid på dagen. Prata med din handläggare.

Jag hatar den känslan av att inte ha möjligheten att använda tiden till mer än skriva ansökningar därför att kunskap är en färskvara och används den inte förtvinar den och behöver vattnas ( kanske en kvällskurs ett par timmar i veckan).
Jag ogillar även attityden hos många. Du är arbetslös, det är bara att skaffa sig ett jobb. Det är bara att flytta, lyckas du inte skaffa detta jobb, för det dräller ju av jobb, bara att plocka. Som några jäkla äpplen i ett träd.
Lyckas du inte ja då måste det vara något fel på dej.

Men det är klart, är man arbetslös och får pengar via våra trygghetssystem då är man väl livegen?
 
@Texaz , jag kan väl tycka att det skulle kännas väldigt orättvist mot oss som tvingats låna för att studera. Lån som måste betalas tillbaka.

Sen kan jag hålla med om att man borde få göra "vad man vill" när man går på a-kassa så länge man är beredd att ta ett jobb nästa dag. Men det är ändå fler aspekter att ta hänsyn till än just det.
 
Om varje tråd här skulle komma till pudelns kärna så skulle den bli väldigt kort. En oneliner från någon som vill slå sig för bröstet och tråden är slut.

Att skala bort allt som heter verklighet och kalla det som blir kvar för enkel logik är meningslöst. Allt kan för övrigt inte angripas med just logik.

För övrigt är vi inte alls överens om att skala bort är att skala bort allt som heter verklighet. För övrigt är logik ofta ett överlägset sätt att förankra sin ståndpunkt om man velar. Fast jag har nog fått fram exakt vad jag menar vid det här laget och kan låta diskussionen fortsätta med något annat.

Pudelns kärna gällde just logiken kring prioriteringen. Är inte ens nära att täcka hela tråden.
 
@Texaz , jag kan väl tycka att det skulle kännas väldigt orättvist mot oss som tvingats låna för att studera. Lån som måste betalas tillbaka.

Sen kan jag hålla med om att man borde få göra "vad man vill" när man går på a-kassa så länge man är beredd att ta ett jobb nästa dag. Men det är ändå fler aspekter att ta hänsyn till än just det.
Jo fast om man läser en kurs och KAN avbryta den OM man får jobb, borde det inte vara en ok väg ut ur arbetslösheten??? Har tänkt läsa 25-50 % och hoppas att a-kassan går med på det. Har ju innan läst 50% vid sidan om heltidsjobb så tycker inte att det BORDE vara något problem??
Tar HELLRE ett jobb, men i "väntan" på det vill jag öka mina chanser att FÅ ett jobb!
 
Jo fast om man läser en kurs och KAN avbryta den OM man får jobb, borde det inte vara en ok väg ut ur arbetslösheten??? Har tänkt läsa 25-50 % och hoppas att a-kassan går med på det. Har ju innan läst 50% vid sidan om heltidsjobb så tycker inte att det BORDE vara något problem??
Tar HELLRE ett jobb, men i "väntan" på det vill jag öka mina chanser att FÅ ett jobb!
Fast a-kassepengarna är ju inga studiemedel. Det finns nog många som pyntar a-kasseavgift som inte har råd att studera fast de skulle vilja ta sig vidare i arbetslivet från där de är, men de är hänvisade till csn.
 
@Texaz , jag kan väl tycka att det skulle kännas väldigt orättvist mot oss som tvingats låna för att studera. Lån som måste betalas tillbaka.

Sen kan jag hålla med om att man borde få göra "vad man vill" när man går på a-kassa så länge man är beredd att ta ett jobb nästa dag. Men det är ändå fler aspekter att ta hänsyn till än just det.
Men livet är inte rättvist någonsin. Vi har inte samma förutsättningar ens när vi föds. "Rättvisetänket" eller snarare ingen annan ska minsann få mer fördelar än jag gör att samhället stampar. Arbetslöshet och utanförskap kostar samhället oerhörda pengar inte bara i akassa och socialbidrag utan i sjukdommar, brottslighet, omhändertagande av barn etc, etc. Vi vill hellre betala priset genom socialförvaltningen, vården, kriminalvården osv än att andra människor skulle få en "fördel" framför oss.

Hela den här tråden hanterar ett samhällsproblem som om det vore individbaserat. Varje arbetslösindivid äger själv problemet till sin arbetslöshet. Vi hanterar det som "den mänskliga faktorn" snarare än ett systemfel. Det sättet att hantera problem gör samhället maktlöst, eftersom det är individen är det inget man kan styra det är inte ett fel som kan rättas.

Jag tycker dessutom det är oroande att vi när vi(samhället) lagt resurser på att utbilda människor i flera år sedan inte lägger oss vin om att nyttja deras kompetens. Det om något är kapitalförstöring, tänk vilken förlust det är med all denna bekostade utbildning som går förlorad. Varje individ som inte får jobb inom sitt utbildningsområde är ju en bortkastad investering speciellt om den aldrig någonsin hinner ens jobba inom det yrket, om man nu är oroad för sina skattemedel som många i den här tråden verkar vara. 6 års utbildning ner i toaletten det är stora samhällskostnader det om man sedan ändå ska jobba i samma lager med sammaarbetsuppgifter som man gjorde innan utbildningen.
 
Kan inget annat än hålla med alla som kritiserar att en inte får studera som arbetslös om en ska ha rätt till bidrag! När jag var arbetslös var jag, precis som alla andra, fullt tillåten att göra vadfan som helst utom just att studera. Så himla lägligt då att föreläsningar på universitetet var det enda som kunde få mig utan för dörren mer än någon gång i veckan. Jag var ju fri att träffa vänner så mycket jag ville, shoppa loss för mitt bidrag om jag nu hade råd med det, eller helt enkelt bara sova till klockan tre varje eftermiddag, kolla på Star Trek fram till fyra på morgonen och bara ta pauser för att gråta och slå sönder saker i panik över mitt innehållslösa liv. Men att studera? Nä.
 
Jag tycker dessutom det är oroande att vi när vi(samhället) lagt resurser på att utbilda människor i flera år sedan inte lägger oss vin om att nyttja deras kompetens. Det om något är kapitalförstöring, tänk vilken förlust det är med all denna bekostade utbildning som går förlorad. Varje individ som inte får jobb inom sitt utbildningsområde är ju en bortkastad investering speciellt om den aldrig någonsin hinner ens jobba inom det yrket, om man nu är oroad för sina skattemedel som många i den här tråden verkar vara. 6 års utbildning ner i toaletten det är stora samhällskostnader det om man sedan ändå ska jobba i samma lager med sammaarbetsuppgifter som man gjorde innan utbildningen.
Så blir det när människor får välja fritt till vad de vill utbilda sig till.
Eller tycker du samhället ska checka varje år vad människor utbildar sig till just då, och se till att det finns en tillräcklig mängd med jobb inom just det området när de blir utexaminerade?

Bättre vore det väl att människorna utbildade sig till där det finns stora brister idag, och i en nära framtid.
Varför vill inte tillräckligt med ungdomar utbilda sig till NC-operatörer, hantverkare, lärare eller inom vården?


En av mina söner envisades med att utbilda sig till ljudtekniker - ett stort intresse hos honom. Det var ett mycket bra val om man vill vara säker på att inte få jobb inom sitt yrkesområde. Det insåg han när han försökte få praktik. Det finns väldigt många som pluggar till ljudtekniker i förhållande till de jobb som finns - och den mängd pengar som finns i den branschen. Oavlönat jobb på en ideéll närradio går att få, men är knappast en bra försörjningsgrund för att bygga ett liv på.
Då sadlade han om, och utbildar sig nu till karttekniker - ett annat intresse. Olika kommuner drar i honom hela tiden nu, för att han ska praktisera och extrajobba hos dem. Och han får betalt precis som vem som helst.
 
Kan inget annat än hålla med alla som kritiserar att en inte får studera som arbetslös om en ska ha rätt till bidrag! När jag var arbetslös var jag, precis som alla andra, fullt tillåten att göra vadfan som helst utom just att studera. Så himla lägligt då att föreläsningar på universitetet var det enda som kunde få mig utan för dörren mer än någon gång i veckan. Jag var ju fri att träffa vänner så mycket jag ville, shoppa loss för mitt bidrag om jag nu hade råd med det, eller helt enkelt bara sova till klockan tre varje eftermiddag, kolla på Star Trek fram till fyra på morgonen och bara ta pauser för att gråta och slå sönder saker i panik över mitt innehållslösa liv. Men att studera? Nä.
Men varför studerade du inte då, och sökte CSN-lån istället för den arbetslöshetsersättning du hade för att du skulle söka jobb?
 
Men varför studerade du inte då, och sökte CSN-lån istället för den arbetslöshetsersättning du hade för att du skulle söka jobb?
Ber om ursäkt, tänkte fel när jag skrev mitt inlägg (jag har lite problem med minnet från den perioden pga den psykiska stress jag var under). Det handlade inte om bidraget i mitt fall, utan om att jag inte fick ta del av något arbetsmarknadspolitiskt program samtidigt som jag studerade. Detta eftersom programmet var "på heltid" trots att det i praktiken tog upp max åtta timmar i veckan. Resten av tiden var jag alltså tvungen att göra ingenting och fick inte ens studera halvtid på distans.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 280
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 127
Senast: Sasse
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp