”De som jobbar hos mig får väldigt mycket hjälp med sina hästar”

När jag var liten såg jag upp till henne, efter att ha sett några olika "utbildnings-VHS:er" (ja, jag är så gammal att man såg VHS:er när jag var liten!). Efter den här soppan finns det bara ett ord som beskriver mina känslor för henne: Pinsam. :wtf: :yuck:

Om vi säger såhär, om ca. 2 veckor tar jag studenten från ekonomiprogrammet inriktning juridik. Jag verkar veta mer om ekonomi än henne t.om. Pinsamt. Djupt pinsamt.
 
Får en känsla av att hon vill leva på gamla meriter "när jag var ung minsann..." och inte hänger med i utvecklingen.
Hon verkar ha väldigt höga tankar om sig själv, lite som att dessa människor minsann ska vara tacksamma för att de får jobba för henne.
För att hon kanske varit förebild för många hästintresserade när hon var som störst, typ.

Tekniken, samhället, förutsättningar, lagar, attityder ändras och utvecklas, men hon står kvar och bara " :confused:"
"så här har jag alltid gjort/det alltid varit" håller inte speciellt länge.
 
Det är lite som när man träffar på gamla stofiler i olika branscher-" På min tid gjorde vi såhär minsann och..." Jo men tiderna ch kraven har ändrats en hel del sen hon var ung " och red 10 hästar om dagen!"
 
Det är lite som när man träffar på gamla stofiler i olika branscher-" På min tid gjorde vi såhär minsann och..." Jo men tiderna ch kraven har ändrats en hel del sen hon var ung " och red 10 hästar om dagen!"

Fast i det här fallet är det ju mer: "På min tid gjorde vi såhär, och det var ju inte lagligt då heller, men det hindrar inte mig från att köra vidare på samma sätt sådär 30 år senare. Laglydnad är för mesar, det har jag alltid tyckt!"

Absolut kan det vara så att enda sättet att lära sig yrket är att jobba sig till erfarenheten, men man måste ju fortfarande följa lagen. Man får hålla sig inom lagens ramar, det gäller ju för alla. Går det inte att driva verksamheten lagligt, så får man väl tänka om eller lägga ner.
 
Jag kan se poängen Gretzer försöker föra fram, det är inte helt svart eller vitt vad som är utbildning/praktik och vad som är ett regelrätt arbete.

Flyinge som exempel omfattas också den problematiken när eleverna har stalltjänst och sköter om hästarna, unghästutbildningen tar emot unghästar för inridning osv. Att under en kortare tid, kanske ett år eller så, arbeta hos en elitsatsande ryttare innehåller mycket av utbildningsmomentet och är inte riktigt att jämföra med många andra arbeten kan jag tycka.
 
Håller med helt! Det var ju Maria inne på också, lite sådär lagomt offerkoftigt.
En del av kostnaden är ju rimligen t ex att träna och ta hand om unghästarna som kommer från Ehnings som gentjänst för att han rider Singular. Jag förstår förstås att det är skoj att ha en fin häst i träning hos världens bästa ryttare, men samtidigt, det kostar ju. Har man inte råd så har man inte råd. Argumentet att jag måste få ha svartjobbande personal, annars har jag inte råd med min tävlingshäst - det är ju inget vidare. Går verksamheten inte runt, så vore ju det ett möjligt ställe att skära lite kostnader.
 
Jag kan se poängen Gretzer försöker föra fram, det är inte helt svart eller vitt vad som är utbildning/praktik och vad som är ett regelrätt arbete.

Flyinge som exempel omfattas också den problematiken när eleverna har stalltjänst och sköter om hästarna, unghästutbildningen tar emot unghästar för inridning osv. Att under en kortare tid, kanske ett år eller så, arbeta hos en elitsatsande ryttare innehåller mycket av utbildningsmomentet och är inte riktigt att jämföra med många andra arbeten kan jag tycka.

Det här att det inte finns tydliga gränser mellan utbildning och arbete ur skattesynpunkt, är det något skatteverket tycker?

Med andra ord, är problemet att det inte finns tydliga regler, eller är problemet att ridsporten inte kan regelverket?

Om problemet är att reglerna finns, men ridsportfolket kan dem inte, så behöver de ju utbilda sig. Om problemet är att reglerna är luddiga, så behöver reglerna förtydligas.
 
@Mabuse Ja det är väl kärnan i hela diskussionen. Maria Gretzer säger att det är de som jobbar för henne som tjänar på hela upplägget när det i själva verket är så att hon inte haft råd att betala personal för samma arbete.
 
Jag kan se poängen Gretzer försöker föra fram, det är inte helt svart eller vitt vad som är utbildning/praktik och vad som är ett regelrätt arbete.

Flyinge som exempel omfattas också den problematiken när eleverna har stalltjänst och sköter om hästarna, unghästutbildningen tar emot unghästar för inridning osv. Att under en kortare tid, kanske ett år eller så, arbeta hos en elitsatsande ryttare innehåller mycket av utbildningsmomentet och är inte riktigt att jämföra med många andra arbeten kan jag tycka.

Naturligtvis kan även utbildning ske hos elitryttare, men då ska platsen också annonseras ut som utbildning och huvudsyftet vara just utbildning. Annonseras platsen som anställning är det just anställning och då ska regler för anställning gälla. Mina första år i min bransch innebar en hel del utbildning, men det var fortfarande jobb och inget annat.
 
Naturligtvis kan även utbildning ske hos elitryttare, men då ska platsen också annonseras ut som utbildning och huvudsyftet vara just utbildning. Annonseras platsen som anställning är det just anställning och då ska regler för anställning gälla. Mina första år i min bransch innebar en hel del utbildning, men det var fortfarande jobb och inget annat.

Problemet är att det är både och.

Sen tycker jag inte det är jämförbart med att nyutexaminerade i vanliga yrken, det är något helt annat än praktiktjänst.
 
Det här att det inte finns tydliga gränser mellan utbildning och arbete ur skattesynpunkt, är det något skatteverket tycker?

Med andra ord, är problemet att det inte finns tydliga regler, eller är problemet att ridsporten inte kan regelverket?

Om problemet är att reglerna finns, men ridsportfolket kan dem inte, så behöver de ju utbilda sig. Om problemet är att reglerna är luddiga, så behöver reglerna förtydligas.
Jag vet inte vad skatteverket säger eller ens om frågan prövats. Jag kan se att gränsdragningen mellan utbildning/praktik och regelrätt arbete är problematisk men det är möjligt att det har utarbetats en praxis för hur det skall bedömas men jag vet som sagt inte.
 
Jag kan se poängen Gretzer försöker föra fram, det är inte helt svart eller vitt vad som är utbildning/praktik och vad som är ett regelrätt arbete.

Flyinge som exempel omfattas också den problematiken när eleverna har stalltjänst och sköter om hästarna, unghästutbildningen tar emot unghästar för inridning osv. Att under en kortare tid, kanske ett år eller så, arbeta hos en elitsatsande ryttare innehåller mycket av utbildningsmomentet och är inte riktigt att jämföra med många andra arbeten kan jag tycka.

Ja jag förstår också hennes poäng. Slit mot kunskap. Att det inte riktigt går att jämföra med andra arbeten är ju för att det är och har varit en sådan kultur länge i branschen. Väldigt många ungdomar går in, arbetshungriga och naiva och några få kommer ut i andra änden, framgångsrika och oskadda.

Problemet som jag ser det, förutom skatter och SGI osv, är de som skadas och far illa på vägen och inte får ett jävla skit för det. Just de som var med i SVTs programserie som får en unghäst över sig, dras med livslånga skador och inte får ersättning för att reglerna kring hur de var anställa osv inte var klara eller var som de trodde (eller ja det var precis som de trodde men de får ändå ingenting för att den faktiska lönen låg på 6000/mån och resten svart). Den biten är det få 19-åringar som tänker på när de får drömjobbet hos en berömd ryttare.

Är systemet värt att offra de här personerna för? Att bara se dem som "lite spill får man räkna med, de flesta kommer ju ändå ut hela" och köra vidare?
 
Ja jag förstår också hennes poäng. Slit mot kunskap. Att det inte riktigt går att jämföra med andra arbeten är ju för att det är och har varit en sådan kultur länge i branschen. Väldigt många ungdomar går in, arbetshungriga och naiva och några få kommer ut i andra änden, framgångsrika och oskadda.

Problemet som jag ser det, förutom skatter och SGI osv, är de som skadas och far illa på vägen och inte får ett jävla skit för det. Just de som var med i SVTs programserie som får en unghäst över sig, dras med livslånga skador och inte får ersättning för att reglerna kring hur de var anställa osv inte var klara eller var som de trodde (eller ja det var precis som de trodde men de får ändå ingenting för att den faktiska lönen låg på 6000/mån och resten svart). Den biten är det få 19-åringar som tänker på när de får drömjobbet hos en berömd ryttare.

Är systemet värt att offra de här personerna för? Att bara se dem som "lite spill får man räkna med, de flesta kommer ju ändå ut hela" och köra vidare?
Men om man lyfter frågan om ersättning vid olyckor till även utbildningar och praktiktjänster som också har samma riskmoment. Hur är man då skyddad?
 
Problemet är att det är både och.

Sen tycker jag inte det är jämförbart med att nyutexaminerade i vanliga yrken, det är något helt annat än praktiktjänst.

Nja, problemet är att branschen inte vill betala för utfört arbete och istället kallar det praktik. En praktikant ska inte arbeta utan just praktisera. Hen ska vara utöver ordinarie arbetsstyrka och utföra arbetsmoment under överinseende av en handledare. Det ska finnas mål och tydliga riktlinjer för vad som ska uppnås under praktiken och vad praktikanten ska lära sig. Sen är det ju självklart att de som arbetar lär sig mycket om branschen men så är det ju var man än arbetar.

Hur många andra branscher som helst klarar av att hålla isär praktikanter och anställda. Jag är rätt säker på att det går i hästbranschen också. Problemet tror jag är att det inte gynnar arbetsgivarna och att personaltillgången är så ofantligt stor med alla hästälskande tjejer som inget heller önskar än att bli nästa Malin Baryard. Speciellt om det finns ett känt namn att locka med. Nähä, du ställer inte upp på mina villor, ja då tar jag nästa i kön.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 543
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Nålad
  • Artikel
Dagbok Vänligen undvik att i detalj beskriva skadliga handlingar eller handlingar som kan leda till att andra användare skadar sig. Oavsett om...
Svar
1
· Visningar
2 630
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 747
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp