Bukefalos 28 år!

”De som jobbar hos mig får väldigt mycket hjälp med sina hästar”

Du kan nog ha rätt i det, jag kollade lite snabbt i arbetsskadelagen och för personer som går yrkesutbildningar finns en särskild paragraf för livränteberäkning.

Det låter rimligt, systemet är ganska vattentätt så länge man följer alla regler. Folk som går på stipendium faller igenom vet jag, men det är väl inte särskilt vanligt i ridsporten.
 
Jag tror att varför det är kultur i branschen är för att alternativet till detta är att vara miljonär. Du måste inte vara miljonär för att skapa dig en karriär i andra yrken om du är smart och villig att jobba hårt. Därför tror jag oxå att det aldrig kommer ske en förändring i hästbranschen eftersom få har den ekonomiska möjligheten att träna och tävla på hög nivå med allt vad det innebär.

Så länge det finns ryttare som rider runt på hästar någon betalat 10-tals miljoner för tror jag inte en sekund på att ridsporten som arbetsgivare inte skulle kunna bli helt vit.

Självklart finns det problem och självklart gynnas många av det här systemet, annars skulle det inte finnas. Men, att systemet inte kan ändras tror jag inte på. Hur har jag själv inget bra förslag till men jag tror en väg är att sluta försvara svart arbetskraft och säga att den är nödvändig.
 
Det låter rimligt, systemet är ganska vattentätt så länge man följer alla regler. Folk som går på stipendium faller igenom vet jag, men det är väl inte särskilt vanligt i ridsporten.
4 kap. 10 § i Lagen om arbetsskadeförsäkring: "... genomgick yrkesutbildning när skadan inträffade utgörs livränteunderlaget för beräknad utbildningstid lägst av den inkomst som han eller hon sannolikt skulle ha fått, om han eller hon när skadan inträffade hade avbrutit utbildningen och börjat förvärvsarbeta. Livränteunderlaget för tid efter utbildningstidens slut utgörs lägst av den inkomst av förvärvsarbete som den försäkrade då sannolikt skulle ha fått, om skadan inte hade inträffat."
 
Läste ponnymammans blogg angående detta ämne. Hon skriver att klarar vi av att det blir en helvit bransch då kommer det bli så dyrt så vi vanliga människor inte har råd att ha häst.
Vidare är hon kluven till att allt blir vitt..

Jag förstår tanken att det blir dyrt att ha häst. Samtidigt kan det ju inte vara okej att anställda ska fara illa för att jag ska kunna ha häst. Människor ska inte fara illa för att jag inte vill betala vad det kostar. Det finns ju massa saker jag inte har råd med. Då får jag acceptera det eller göra det billigare. Inte kräva svart-jobb.
 
Jag tänker lite att påståendet att det skulle bli så dyrt att ingen har råd med häst osv är en slags mantra "svartarbetsgivarna" i branschen använder som vapenargument . Det blir otroligt märkligt .
Travet kör till majoritet vitt för sina anställda och har gjort i decennier . Även ridskolor .

Att det är dyrt att tävla är ett faktum och det är även dyrt att ha häst i Stockholm jämfört med övriga delar av Sverige .
Det verkar inte vara ett jätteproblem
Ändå eftersom Stockholm är överbelamrat med hästägare som tävlar i topp och har sina hästar uppstallade vitt. De har även egna bostäder tro det eller ej .

Jag tycker argumentet att "då har ingen råd med häst " blir absurt . Rent av löjligt .

Lika absurt är ju arbetsgivarnas hävdande att "det ingår så mycket förmåner så därför är lönen nada"

Jamen strunta i att erbjuda egen bostad på arbetsplatsen då om det är en sån otroligt dyr förmån och uppoffring av arbetsgivaren . Samt att arbetsgivarens hästar ska ridas som del av arbetsbeskrivningen och tjänsten om det blir dyrt och den anställde ska vara så tacksam för det .

Jisses ....

Och om någon mot all förmodan undrar : nej jag har inte missat något och nej, jag har inte lyft exemplen jag valt som bokstavliga aspekter för någon att välja att snurra in sig på , utan det är en sammanfattning av den generella inställningen /argumenten utifrån både MG s kommentarer, Bjälkens åsikter och många många inom branschen generellt .

Som tillägg och för att vända på det :
Jag tycker samtidigt att minst halva ansvaret hamnar på arbetstagaren som väljer att ställa upp på detta , och även instanserna som skapar hästyrkesutbildningar på hästyrkesutbildningar med skattebetalare som hjälper till att finansiera studiemedel och bidrar samtidigt som etablerat och konstaterat branschen ser ut som den gör . I mina ögon är det helt sjukt , när det blir ramaskri i samhället om annat som gäller vart våra skattepengar går till och som då inte sällan handlar om betydligt mycket mer givna och "vita" saker .
 
Senast ändrad:
Fast det är ju inte riktigt sant. Det finns ridskolor som kör allt lagenligt och vitt, t ex, och jag lovar att inga som är involverade där är miljonärer. Det är fullt möjligt att jobba med hästar hela livet utan att nånsin ha praktik MG-style, så att säga (alltså typ riskfyllt svartjobb 70 timmar i veckan). Det som verkar vara svårt att få ihop är elitnivån, alltså när du vill driva en verksamhet där målgruppen för dina tjänster är andra ridsportproffs (alltså folk som livnär sig på hästar). De tjänar ju inte så mycket, så då kan du inte ta ut så mycket. Vill du dessutom finansiera en egen elitsatsning med din verksamhet, alltså ta ut hyfsat stor vinst eftersom en elitsatsning är dyr (i pengar och i den tid den tar i anspråk), då är man snart där med praktikanter och svartjobbare om det hela ska snurra.

Om man tittar på de verksamheter som tycks kunna gå runt lagenligt, så är en gemensam nämnare att deras kunder inte får sina inkomster från ridsporten, utan från något annat mer lönsamt. Då får du ett köpstarkare kundsegment, och kan ta ut andra priser. Med andra ord: hobbyryttare som jobbar med något lönsammare och rider vid sidan av, eller juniorer/YR med föräldrar som sponsrar.

Eftersom ridsporten inte subventioneras att tala om (utöver visst kommunalt stöd till ridhus etc på vissa håll) så är det ju marknadslogiken som man får följa, med en ekonomiskt bärkraftig affärsidé i botten.

Jag pratar om att nå elitnivå då tex som hästskötare hos Maria hade som mål och andra unga människor i samma sits, inte arbeta på ridskola nivå sas.
 
Så länge det finns ryttare som rider runt på hästar någon betalat 10-tals miljoner för tror jag inte en sekund på att ridsporten som arbetsgivare inte skulle kunna bli helt vit.

Självklart finns det problem och självklart gynnas många av det här systemet, annars skulle det inte finnas. Men, att systemet inte kan ändras tror jag inte på. Hur har jag själv inget bra förslag till men jag tror en väg är att sluta försvara svart arbetskraft och säga att den är nödvändig.

Att ryttarna blir sponsrade av rika människor som betalar tio mille för en häst innebär bara att dom köper ryttarens kunskaper att rida och tävla den hästen inte att dom vill betala för allt runtomkring. Så nä jag tror tyvärr inte det.
 
Att ryttarna blir sponsrade av rika människor som betalar tio mille för en häst innebär bara att dom köper ryttarens kunskaper att rida och tävla den hästen inte att dom vill betala för allt runtomkring. Så nä jag tror tyvärr inte det.

Jag inbillar mig ju inte att hästsponsorerna ska betala för arbetskraften men att det finns pengar som pumpas in i hästsporten tvivlar jag inte på. Det var mer det som var min poäng.
 
Jag tror att varför det är kultur i branschen är för att alternativet till detta är att vara miljonär. Du måste inte vara miljonär för att skapa dig en karriär i andra yrken om du är smart och villig att jobba hårt. Därför tror jag oxå att det aldrig kommer ske en förändring i hästbranschen eftersom få har den ekonomiska möjligheten att träna och tävla på hög nivå med allt vad det innebär.

Det kostar att ligga på topp oavsett idrott, men i andra idrotter löses det genom sponsorer. Jag är tveksam till att unga svartjobbare ska vara de som betalar notan för elitens tävlande.
 
Jag pratar om att nå elitnivå då tex som hästskötare hos Maria hade som mål och andra unga människor i samma sits, inte arbeta på ridskola nivå sas.

Så för att "nå elitnivå" är det helt unikt normaliserat om det handlar om ryttare, /hästsport, att jobba merparten med att fodra, mocka, Linda ben och fläta manar samt vardagsrida arbetsgivarens många hästar för att sen få möjlighet och ynnesten att tränas av arbetsgivaren ? Enligt arbetsbeskrivning som troligtvis finns , men utan lön i fråga om vita pengar och utan att arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgifter osv så som varje arbetsgivare i övrigt enligt lag ska göra ?
Är en elit aspiration från en hästtjej som tar jobbet som just dessa tjejer öht relevant ? Det tycker inte jag . Det är ju inte direkt några avvikande personer ang utbildning och prestationer på tävlingar osv som ger anledning att tycka att drömmen om "elit" skulle vara mer trolig för dem än för någon av de många andra som tex med framgång ridit 130 och kvalat till diverse utifrån det .
 
Det kostar att ligga på topp oavsett idrott, men i andra idrotter löses det genom sponsorer. Jag är tveksam till att unga svartjobbare ska vara de som betalar notan för elitens tävlande.

Fast få ryttare har sådana sponsorer så därför ser det ut dom det gör. Så därför tror jag inte det blir så mkt förändringar, inte så länge unga människor har drömmen om att bli framgångsrika ryttare.
 
Så för att "nå elitnivå" är det helt unikt normaliserat om det handlar om ryttare, /hästsport, att jobba merparten med att fodra, mocka, Linda ben och fläta manar samt vardagsrida arbetsgivarens många hästar för att sen få möjlighet och ynnesten att tränas av arbetsgivaren ? Enligt arbetsbeskrivning som troligtvis finns , men utan lön i fråga om vita pengar och utan att arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgifter osv så som varje arbetsgivare i övrigt enligt lag ska göra ?
Är en elit aspiration från en hästtjej som tar jobbet som just dessa tjejer öht relevant ? Det tycker inte jag . Det är ju inte direkt några avvikande personer ang utbildning och prestationer på tävlingar osv som ger anledning att tycka att drömmen om "elit" skulle vara mer trolig för dem än för någon av de många andra som tex med framgång ridit 130 och kvalat till diverse utifrån det .

Jag förstår inget av ditt inlägg men så länge unga människor utan pengar har drömmar om att nå toppen i denna sport så kommer folk utnyttja det. Så krasst är det.
 
Det kostar att ligga på topp oavsett idrott, men i andra idrotter löses det genom sponsorer. Jag är tveksam till att unga svartjobbare ska vara de som betalar notan för elitens tävlande.

Dessutom.. Jag vet ingen annan idrott där folk överskattar sin talang så mkt som ridsporten, alla tror dom kan bli en ny roffe bara dom får rätt förutsättningar i form av hästar, träning, åka till rätt tävlingar osv. Tror mkt av problemet ligger där. Folk är helt enkelt villiga att gå med på vadsomhelst för att bli framgångsrika.

Jag undrar hur mkt folk hade gått med på tex i jakten på att bli den nya Usain Bolt om dom efter 5-10 år av träning fortfarande sprang 100 meter på 15 sekunder. Eller i andra sporter där det enbart handlar om sin egen talang.Klart man ska ha drömmar men få sporter är så hjärtskärande som ridsporten eftersom det är så fruktansvärt dyrt, utöver det får man läsa överallt att "det går utan pengar om man jobbar tillräckligt hårt" visst men ingen tänker betala för det utan med det menas usla förhållanden men det är en väg in i en annars ganska stängd återvändsgränd. Därför tror jag det blir typ omöjligt att komma åt detta. Bevisligen eftersom det bara fortgår år efter år...
 
Läste ponnymammans blogg angående detta ämne. Hon skriver att klarar vi av att det blir en helvit bransch då kommer det bli så dyrt så vi vanliga människor inte har råd att ha häst.
Vidare är hon kluven till att allt blir vitt..

Jag förstår tanken att det blir dyrt att ha häst. Samtidigt kan det ju inte vara okej att anställda ska fara illa för att jag ska kunna ha häst. Människor ska inte fara illa för att jag inte vill betala vad det kostar. Det finns ju massa saker jag inte har råd med. Då får jag acceptera det eller göra det billigare. Inte kräva svart-jobb.

Det är ett jättekonstigt argument eftersom en helvit bransch inte betyder att alla pållar måste bo på anläggning med fullservice för 10.000kr/månad.

För en genomsnittlig ägare bör skillnaden bli liten eftersom man förhoppningvis redan har en Hovis som lämnar kvitto och köper hö av bonde som lämnar kvitto. Veterinären är ju mer sällan svart och prylarna från affären brukar vara redovisade.

Kvar är då ev tränare men det är väl vanligare och vanligare med betalning via faktura och då får man väl anta att det är vitt.
 
Det inte finns pengar i ridsport i förhållande till t ex travet. Var ska pengarna komma ifrån? Jo, hästägarna. Och de vill inte betala. Hade marknaden krävt vita jobb för att lämna ifrån sig pengar (betala för t ex stallplats) hade hela branschen varit vit för länge sedan. Det är marknaden som styr.

Men marknaden i det här fallet (den genomsnittlige hobbyryttaren) har egentligen inte råd att ha häst utan suger på ramarna och köper svartjänster och -produkter för att maskera det faktum att det inte finns pengar för hästeriet egentligen. Det är så en svartbransch fungerar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
831
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 714
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 364
  • Låst
  • Nålad
  • Artikel
Dagbok Vänligen undvik att i detalj beskriva skadliga handlingar eller handlingar som kan leda till att andra användare skadar sig. Oavsett om...
Svar
1
· Visningar
2 774
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp