Bukefalos 28 år!

”De som jobbar hos mig får väldigt mycket hjälp med sina hästar”

Fast få ryttare har sådana sponsorer så därför ser det ut dom det gör. Så därför tror jag inte det blir så mkt förändringar, inte så länge unga människor har drömmen om att bli framgångsrika ryttare.

Och om branschen innehöll mindre svarta pengar så skulle kanske sponsorerna vara mer välvilliga.
 
Och om branschen innehöll mindre svarta pengar så skulle kanske sponsorerna vara mer välvilliga.

Om HM kan sponsra kan nog fler göra det isåfall så jag tror inte det är den springande punkten faktiskt. Varför skulle man egentligen sponsra någons "hobby" som man inte har släktband till?
 
Så länge det finns ryttare som rider runt på hästar någon betalat 10-tals miljoner för tror jag inte en sekund på att ridsporten som arbetsgivare inte skulle kunna bli helt vit.

.

Jag måste citera detta igen. Vem menar du är ridsporten? Alla?
 
Jag pratar om att nå elitnivå då tex som hästskötare hos Maria hade som mål och andra unga människor i samma sits, inte arbeta på ridskola nivå sas.

Nej, exakt det var ju min poäng. Man behöver inte vara miljonär för att ha en verksamhet som sköts lagenligt, men man behöver vara miljonär om man tänker driva en verksamhet med höga kostnader där målgruppen, de kunder man tänker sig, är folk som försörjer sig med ridsport. För de tjänar inget vidare, och kan följaktligen inte betala så att det hela går runt utan svartjobb.

Det finns ju folk som försörjer sig på ridskola och tävlar på åtminstone nationell elitnivå. Så "ridskolenivå" räcker ju ganska långt. Blanda inte ihop de egna tävlingsambitionerna med hur man försörjer sig, det är inte riktigt samma sak. Jag pratade om hur man tänker försörja sig.

Den gemensamma nämnaren hos de vita hästverksamheter jag känner till är de har köpstarka kunder som kan betala för sig, och till största delen jobbar med annat än hästar.
 
Det inte finns pengar i ridsport i förhållande till t ex travet. Var ska pengarna komma ifrån? Jo, hästägarna. Och de vill inte betala. Hade marknaden krävt vita jobb för att lämna ifrån sig pengar (betala för t ex stallplats) hade hela branschen varit vit för länge sedan. Det är marknaden som styr.

Men marknaden i det här fallet (den genomsnittlige hobbyryttaren) har egentligen inte råd att ha häst utan suger på ramarna och köper svartjänster och -produkter för att maskera det faktum att det inte finns pengar för hästeriet egentligen. Det är så en svartbransch fungerar.

Ja men exakt. De etablerade ryttarna i Sverige som tar emot hästar för utbildning tar mellan 8-10 tusen och det blir ca 300 spänn om dagen och för det ska hästen ha en box den ska ut och in, borstas, tränas, mockas åt, fodras med foder som ingår. Det säger sig självt att det inte går ihop!
 
Om HM kan sponsra kan nog fler göra det isåfall så jag tror inte det är den springande punkten faktiskt. Varför skulle man egentligen sponsra någons "hobby" som man inte har släktband till?

Det gäller väl alla sporter?

Det förvånar mig att inte hästbranscen inser att man skulle tas mer seriöst av alla (som t ex sponsorer och SKV) om man blev av med de svarta pengarna. Det förvånar mig mycket!
 
Det gäller väl alla sporter?

Det förvånar mig att inte hästbranscen inser att man skulle tas mer seriöst av alla (som t ex sponsorer och SKV) om man blev av med de svarta pengarna. Det förvånar mig mycket!

Nej det gäller inte alla sporter för alla sporter är långt ifrån lika dyra. Jag tror knappast man talar om för sina blivande sponsorer att man sysslar med svart verksamhet, tror du? Tror knappast heller pellegrävare AB för att ta ett exempel är så värst insatt i ridsporten och hur det går till.
 
Nej det gäller inte alla sporter för alla sporter är långt ifrån lika dyra. Jag tror knappast man talar om för sina blivande sponsorer att man sysslar med svart verksamhet, tror du? Tror knappast heller pellegrävare AB för att ta ett exempel är så värst insatt i ridsporten och hur det går till.

Men du måste ju inse att vi pratar om svarta pengar som fenomen, på gruppnivå - inte hos en enskild utövare?

Med "det gäller alla sporter" menar jag att man inte bara sponsrar släkt och vänner.
 
Ja men exakt. De etablerade ryttarna i Sverige som tar emot hästar för utbildning tar mellan 8-10 tusen och det blir ca 300 spänn om dagen och för det ska hästen ha en box den ska ut och in, borstas, tränas, mockas åt, fodras med foder som ingår. Det säger sig självt att det inte går ihop!

Och om det säger sig självt att det inte går ihop, så ska man kanske fundera på en annan affärsidé? Inte lösa ekvationen genom att bli olaglig?

Man kan ju vara elitryttare själv, utan att ens kunder behöver vara det.
 
Och om det säger sig självt att det inte går ihop, så ska man kanske fundera på en annan affärsidé? Inte lösa ekvationen genom att bli olaglig?

Ja har du några förslag på det? För den ekvationen kommer aldrig gå ihop när det gäller ridsporten.


folk måste vara miljonärer det är ju det jag säger...

Samma med inackorderingsstall. Det kostar 3000 spänn och så ingår all service och foder. Ja tjena finns nog många av dom som raljerar om svartarbete som bidrar till det via den biten.
 
Ja och då pratar vi alltså inte om att man "talar om för sina blivande sponsorer att man sysslar med svart verksamhet" utan problemet ligger på branschnivå.

Orkar inte skriva om... Måste sova efter nattens jobb men att branschen är svart beror ju på att ingen vill betala vad det egentligen kostar åt något håll. Alltså är detta verkligen en nyhet?
 
Orkar inte skriva om... Måste sova efter nattens jobb men att branschen är svart beror ju på att ingen vill betala vad det egentligen kostar åt något håll. Alltså är detta verkligen en nyhet?

Öh nej. Det har jag verkligen inte sagt.

Det är väl inte svårt att få folk att betala. Har de inget val så har de inte. Ingen ber att få slippa momsen på ICA.

Färre skulle ha råd, såklart.
 
Öh nej. Det har jag verkligen inte sagt.

Det är väl inte svårt att få folk att betala. Har de inget val så har de inte. Ingen ber att få slippa momsen på ICA.

Färre skulle ha råd, såklart.

Nej dom stjäl på Ica istället. ;)

Egentligen har ju alldeles för få råd redan idag, det är ju därför det florerar så mkt svartarbete från första början. Så nä jag tror fortfarande det är dött lopp gällande denna bransch.
 
Ja har du några förslag på det? För den ekvationen kommer aldrig gå ihop när det gäller ridsporten.


folk måste vara miljonärer det är ju det jag säger...

Samma med inackorderingsstall. Det kostar 3000 spänn och så ingår all service och foder. Ja tjena finns nog många av dom som raljerar om svartarbete som bidrar till det via den biten.

Det finns inackorderingsstall som tar 10 000, och har stallet i princip fullt, tillräckligt fullt för att allt ska gå runt vitt. Det beror som sagt på hur köpstarka kunder man har. Det betyder inte att de som arbetar där är miljonärer, bara att kunderna har pengar. Och betalande medryttare.

Sen finns det ju uppenbarligen en del pengar att göra på juniorer och YR med föräldrar som kan betala. Det är väl det segmentet som t ex Tullstorp, Jump Club och Stall Bengtsson Kristoffersen vänder sig till i en del av sin verksamhet.

Eftersom ridsporten inte är subventionerad att tala om, så gäller ju marknadslogiken där likadant som för all annan affärsverksamhet. Vill man sälja en dyr produkt får man se till att ha köpstarka kunder. Går det inte runt får man hitta en annan väg, det är ju samma för alla företag.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
831
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 714
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 364
  • Låst
  • Nålad
  • Artikel
Dagbok Vänligen undvik att i detalj beskriva skadliga handlingar eller handlingar som kan leda till att andra användare skadar sig. Oavsett om...
Svar
1
· Visningar
2 774
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp