Bukefalos 28 år!

Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

en ny tråd :bow:
Tänkte rida i snön idag, men de snöade mer så de va ingen bra idé.

Blir att rida inne o ha lite bomövningar. Vi har ju vila från hoppträningen så ett litet skutt kanske det blir också :)
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Ja moderator tyckte att det var dags. Jag vill också rida men den förbannade snön gör ju att man inte kommer hemifrån med släpet så det får bli ofrivillig vila tills måndag, ev en uteritt på söndag om de slutat då...
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Jag är väldigt glad över att ha (2) ridhus på anläggningen.
Jackie har tappat sin första tand också. Den ploppa ur häromdan :bow:
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Jag är väldigt glad över att ha (2) ridhus på anläggningen.

Lyxigt - vad avundsjuk jag blir!! Själv är jag överlycklig över att äntligen kunna sätta igång min tjej igen, men helt bedrövad nu när det kommer ännu mer snö vilket innebär att jag förmodligen inte kommer kunna rida något för det var så djupt med snö redan sen innan att nu kommer man väl inte komma någonvart alls... :cry: Vi har mellan 80-120 cm djupt med snö här... :crazy:
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Hemskt ;)
skämt åt sido, men de går inte o rida ut här. För mycket snö och hon är ju inte speciellt stor. Hon lägger sig när de blir för jobbigt :crazy:
Sen har hon ju sina små dumheter hon pysslar med. Har flera gånger vart på väg att skicka tillbaka henne men jag kommer aldrig klara det och hon lär mig så mycket när hon håller på sådär.
Hon har väldigt lätt att gå i form, det är ju bra o det är inge fusk utan hon höjjer verkligen ryggen MEN vi har stött på problem. När vi ska hoppa. Hon missar hindret och det går inte att få upp huvudet på henne. Nå tips?
En sak till, hon h a t a r spöt, o det behövs då jag inte har starka ben nog att få fram henne när hon reser sig eller bockar..
Någon som har lite tips till mig? :)
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Skuttar in här med eftersom jag också numera har en 06:a hux flux! Hon är under inridning, som får göras på vägarna här eftersom jag inget ridhus har o det känns som överkurs att lösa ridhuskort för 15 min ridning 3-4 dagar/veckan...

I vilket fall har vi kommit långt på 1 månad tycker jag. Hon kan skritta, trava o galoppera ett par steg med ledarhäst före.

Remix: ang din häst som drar ner huvudets så är det nog inte för att hon har lätt för att gå i form, tvärtom så är det nog hennes sätt att undvika arbete...så gör tvärtom, visa henne genom uppresande tygeltag att hon inte SKA gå där nere o hänga när det är hoppning! Och styr sen inte på ett hinder förrän du har huvudet uppe så hon verkligen lyckas o inte misslyckas.

Ang att hon bockar o busar så får du säga till henne på skarpen! Tänk när hon blir starkare i kropp o huvud vad besvärligt det blir för dig. Det är nu du har chansen att visa henne hur man uppför sig, sen blir mycket svårare.
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Nej hon jobbar verkligen med ryggen då, inte så att hon smiter undan arbetet. Jag trodde också det från början men efter att hört med flera dressyrtränare o lite olika ryttare på ryggen så konstaterade vi att hon helt enkelt jobbar på fint.
Hon hänger inte heller utan är riktigt mjuk&fin i munnen. Tyglarna kan glappa och hon går så iallafall (med höjd rygg).
Känns helt fel att börja rida med sporrar, det vill jag verkligen inte. Hon är (läs:ska bli) hopphäst så det är ju inte precis så vi vill ha det med halsen.
Man kanske ska ta bort martingalen? Men då är risken att hon reser sig högre stor.. usch, vilka i-landsporblem jag har. Tänk dom som inte ens får/kan ha häst.
Nu ska jag sluta klaga och vara glad över hur fin och duktig ponny jag har. :idea:
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Fast en häst/ponny som verkligen jobbar går att lägga i vilken form som helst. Även högre då o det kunde du ju inte vad jag förstår? Hon är ju så ung så jag tror inte hon orkar riktigt än o då är hennes "bekvämlighetszon" där nere.

Du får nog ändå visa henne vägen via uppresande tygeltag, låta bli att styra på ett hinder förrän hon har huvudet uppe.
Låt du martingalen sitta men se till att den inte är för kort.
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

slänger på nytt ut den senaste filmen på min kille... :love:

film
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Han är så duktig så, du med naturligtvis. Hur är det med musklerna? Kännes du dig bättre?
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Hon är inte så mycket att se på än...:D Var väldigt mager när hon kom till mig för 1 månad sen men tar sig sakta men säkert. Här är hon iaf:

Majken -06 ee Castor - Elberton och u.Irco Marco-Mix

30412932.jpg
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Har länge kikat i trådarna då jag också har en -06a tänkte att det kanske är dags att säga några ord om min :)
Ett sto, en KWPN TP. har aldrig haft en sådan tidigare men riktigt häftiga måste jag säga. köpte henne som 2åring och red in henne själv och nu är hon så gott som inhoppad. Hon har tidigare varit mycket spänd och het vid ridning men har äntligen börjat slappna av och går jättefint nu. har börjat med enkelt byte i galoppen. tränar regelbundet hoppning med henne och hoppar 80 banor utan problem och enstaka på 1m. Ska åka iväg v.9 på praktik och träning i 3 veckor, kommer bli riktigt roligt. sedan v.12 väntar en träning för Lotta Björe. Har tränat för henne med min förra ponny tidigare och tycker riktigt mycket om henne! :)
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Ajdå, bra att hon börjar äta upp sig då, tänk på att ta det lugnt med ridningen då hon är mager. Muskler byggs ju lättast via fett och tar det slut så blir det inget bra. Vad är det för ras? Ser ut att vara ganska hög.
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Ahh, trevligt! Välkommen hit!
Kul att ni kommit så långt, här i tråden varierar vi ju ganska kraftigt utbildningsmässigt.
Vi vill se bilder ;)
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Hon rids inte i den bemärkelsen alls. Får hänga på en liten runda 3-4 dgr/vecka som tar ca 15-20 min. Allt för att hon ska bli sadeltämjd och människorvan (:D) men någon ridning är det inte tal om än.

Sen är det faktiskt bättre att en mager individ får röra lite på sig, då lägger dom på sig snabbare än utan någon motion alls. Bygga muskler däremot lär ju vänta tills hon får mer hull.

Hon är ju ett halvblod? Trodde det framgick av stammen....;) Men inte speciellt hög, ca 162-163 i fram o 165 i bak för tillfället!

Men otroligt snäll att handskas med trots att hon gått på lösdrift hela sitt liv o inte träffat varken folk eller fä!:cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

haha, såg inte ens att du skrivit stammen där under ;) Var helt fokuserad på bilden. Hopp eller dressyr? Helt ärligt så har jag noll koll på halvblods stammar och även övriga raser... :crazy:
Skönt att det går bra. En inackordering hemma hos mig tog sin häst vid 4-års ålder från lösdrift. Har haft två riktigt svåra år men nu släpper det och hästen blommar ut. Så var tacksam att hon är snäll
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

min kom också från lösdrift...

här är han i Tyskland.

ligga.jpg
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Nu kunde jag se din film...
Är full av beundran, ser stadigt och mycket mjukt ut!

kl.
Själv blev det en skogstur i snöoväder som kom från sidan huu, ruggigt värre. Pållen var trots allt duktig som gick med på att genomföra rundan. Jag är tack och lov helt förskonad mot trots från min häst. "Peppar, peppar" inga stora protester alls än. Kanske kommer...den som lever får se:).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
13 654
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
63 495
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 315
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 990
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp