Bukefalos 28 år!

Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Jackie har endast flugluva och hon verkar inte störas speciellt mycket av de få flugfän vi har :)
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Han har hållt sig lugn efter det som hände. Inga men.

Jag skall ge honom vetraquil innan. Var inne i ridhuset i dag för första gången, konstaterade genast att han beh lugnande:crazy:.
Nu är det skritt för hand 2v, sedan skritt med kamikaze pilot på ryggen i 4v. Efter det åb för bedömning för vidare konvalescens..

UNDERBART att läsa om era godingar, det håller mitt hopp uppe!:laugh:
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

förra året när jag köpte hästen från Tyskland, och han kom hit så var det ju sommartid. han var helt vansinnig på alla insekter som va i närheten på honom. sprakade omkring sig hela tiden. att försöka sitta i sadel när det landade en mygga på honom var typ...intressant. Inte lätt att sitta på ryggen då när han sparkade hejvilt. Fick ta på insektstäcke ibland, men det hjälpte inte så mkt.

nu iår är det mkt knott och mygg framme då skogen ligger brevid och det har varit så blött efter denna vinter. fuktig mark. nu härdar jag honom lite så han går utan insektstäcke o dylikt. Inget medel på. Och faktiskt börjar han acceptera dom bättre nu iår! har tom kunnat sitta på han ute utan att han blivit hysterisk. springer int eomkring som en tok i hagen. Sparkar lite fortfarande så man får hålla koll på hans bakben.

men sedan lite längre fram brukar det bli ngt insektsmedel och vissa dagar insektstäcke. min sover ju dock inne på nätterna.
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

O ja, lyckan efter ett bra pass kan jag leva på länge. :laugh: (Tyvärr tar jag även åt mig av ett dåligt pass, men jag jobbar på att försöka få det att rinna av fortare och bara ta nya tag. Vilket inte alltid är så lätt)

Tråkigt med den inställda hopplektionen. Hoppas det flyter på på Torsdag då!

Ang div flugfän, jag har switchat henne och sprayar med Ultra shield (svart flaska) och smörjer med skillingaryd under magen. Än så länge så går hon utan täcke och huva. Hoppas hon kan gå naken ett tag till, men jag misstänker att insekttäcket kommer åka fram när bromsarna vaknar till liv lite mer. :crazy: Men jag köpte Effols nya brems blocker, den sprayade jag på före ridpasset ute här i veckan och det satt inte en mygga eller någonting på henne under turen, så jag håller tummarna för att den är effektiv och att det inte bara var en slump.
Annars så går hon också ute dygnet runt på bete nu. (Kommer hålla igång henne till och med nu på torsdag sen blir det 3v. helvila och sen full rulle igen.)
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Å jag lider med dig och hästen. :( Kommer han få stå i liten sjukhage under de 4v. han får skrittas ut också?
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Ang flygfäna...

Är jag den enda här som inte låter mina gå ute under natten? :crazy: Gällande fäna så avskyr mina dem, men de har mest aktivitet under sen kväll och tidig morgon. Flughuvor och dylkt går bort då de mest ligger på backen. Så det är smörja och spraya som gäller hos oss.


KL

Ikväll ska jag tillsammans med tre vänner ut och rida långtur längs med en sjö, på mitten ska vi stanna till och bada, ska bli underbart. :D
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Om två v får jag öka hagen succ, men inte så han kan rejsa. Får skritta ut. det viktigaste är att han absolut inte får några spel. Denna strikta vila kommer av att det inte kunde läka, då han rört sig för mkt, trots liten hage o även hage med lugn kompis.
Vilan är ju inte anpassad för just 4 åring med massa energi. Vet gjorde konvalescensen utefter skadan, liksom. hade han vart 15 år så hade detta känts lättare;)

Men jag kör på lugnande o hoppas det funkar.

ha en skön helg alla!
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Det låter fantastiskt med en sjötur!:laugh:

KL
jag kör med effol bromsblock iår, funkar! även flugpannband.
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

KL

Några nytagna bilder efter 1 veckas bete:

31077554.jpg


31077557.jpg


31077558.jpg


31077559.jpg


Lilla snuttan börjar se ut som en häst nu!:love:
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Ser fin och mycket välmående ut nu, härligt!

Kl.
Tack för svaren ang. flygfäna. Har varit lugnare idag men han fick stå inne 4 timmar och det uppskattade han. Har satt på ett flugpannband och även smörjt de känsligaste delarna med Skillingarydssalva.
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Så blank och fin hon är :love:

*KL*

Lite bilder på Bellis i nya beteshagen :laugh:
Hade glömt kameran (såklart:grin:) så blev några halvdåliga bilder med mobilkameran istället

Bellis och lekkompisen som är 1 år och 1 månad
36431_1275681184.jpg

Bellis :love:
19185_1275681185.jpg

20061_1275681186.jpg
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Haha, jodå här är det gott om gräs:D Jag rider henne fortfarande, hon har varit lite hostig så har tagit det lugnt, men riktiga vilan kommer när Falsterbo börjar. Ska nämligen ner och vara banpersonal alla tio dagarna (åker ner på fredagen och bygger banor):angel: :banana:
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

vad härligt!! öppnade gräshagen till mina idag och det var glada miner på killarna!

knapplån
Tävlade igår,,,han var spänd som vanligt och stod emot. Men vi kom hyfsat nära dressyrstaketen nästan hela programmet denna snart som var en LB:1. Fick en del missar då han var så spänd, men är glad för dom 7´or vi fick bla i mellangaloppen. Har inte direkt tränat inför starten...va ute i skogen en tur under veckan och gjort lite sådant istället o vilat lite mer har han gjort också. Vilar under helgen också...
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

kl.

Idag hade jag bestämt mig för att hoppa lite med min häst. Satte upp ett rättuppstående på diagonalen och ett kryss på långsidan. Red båda hindrena i bibehållen galopp flera gånger och det gick jättebra. Sista (!) gången missbedömer min häst avståndet totalt till rättuppståendet och får ena bommen på något sätt på frambenen och vi går omkull, både hästen och jag stöp i gummiflisen. Jag hoppade upp igen och tog om dem och han verkade inte på något sätt sätta hindrena och vurpan i samband för han hoppade både två utan tvekan.

Väl inne i stallet så ser jag att häststackarn blöder både på mulen och ovanför ena framknät. Stackarn...

Är himla glad att det trots allt gick så bra, även om jag nu efter några timmar börjar känna av min egen nacke och ena höften.

Ska nog bli dressyrryttare på heltid:confused:, eller kanske inte...
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Fin den blivit :)

Det är jättelängesen jag varit här inne, så lite uppdatering.
Våran "bebis" har varit ute på sin första "hopptävling", en Pay & Ride.

http://www.youtube.com/watch?v=ZuTra9gI62U

Han är så supertrevlig våran lilla kille. :love: Snart ska han ut på lite fälttävlansträningar också.
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

happyrider: Usch, otäckt att gå omkull. Hoppas att smärtan i höften och nacken är snabbt övergående! Skönt ändå att det inte blev värre med någon av er!

Kverulanten: Vilken trevlig häst! Och så full i bus han var efter första hindret. Ser jättefint ut :laugh:

__Stilett__: Kul att det går bättre och bättre med dressyrstaketen!

Det ser så mysigt ut nu med alla betesbilder som poppar upp hela tiden. Det börjar verkligen kännas som sommar! Jag hoppas att vädret håller i sig så vi får en varm och skön sommar! :love:

Novali01: Vad fin hon blivit i kroppen, och som hon blänker! Ser väldigt välmående ut nu :laugh:

carre10: Vet hur det är att ha ett ungt överladdat energiknippe på boxvila :crazy: Jag kunde inte ens ha min i sjukhage utan det var bara box. Han lyckades till och med galoppera runt i den, den var 3*3,5 m :cool: Hoppas att det läker nu då iallafall och han blir bättre till åb! :idea:
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Jag och blomman har kommit igång och börjat rida lite smått. Idag var syster hemma och hjälpte oss att uppdatera fotoalbumet.

Vet att sitsen inte är vad den borde vara, ska ta tag i det! Formen är lite hög och jag vet att tyglarna blir lite långa ibland.

juni68.jpg

juni643.jpg
juni639.jpg

juni627.jpg

juni625.jpg

juni624.jpg

juni623.jpg

juni620.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
519
· Visningar
13 604
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
63 434
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 306
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 987
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp