Bukefalos 28 år!

Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Du har inget att vara avundsjuk på vad det gäller vacker häst iaf för din är ju bara så :love::love: Och att slippa det här första slitet med att få dom att gå är inget du behöver vara lessen över heller....det är ju mycket roligare att ta över när dom redan KAN hoppa o gå på tygeln.:cool:

Banhoppningen för vår del är ju inte alls långt kommen, vi hoppar 70 cm i dagsläget men 80-90 i terrängen. Hon taxerar dåligt än så länge så jag tar det lugnt men vill ju hemskt gärna ta mig till fälttävlans championatet i september....:o
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

ja buslugg har han :-) haha...den ser lite rolig ut...:D

har bara löshoppat han en gång och det va ca 1 månad efter köpet. Då hade han aldrig sett en bom förut och efter den löshoppningen så har han fått hoppa uppsuttet runt 6 ggr och en gång i terrängen här då...så ytterst lite hoppad men verkar lovande faktiskt och har visat god teknik...tyvärr får jag väl säga eftersom jag har förmågan att alltid hitta hopphästar. :crazy: Idag ute i skogen passade han på att hoppa vattenpölar (ja vi har några sådana i vår skog som torkar låååångsamt) medans dom andra hästarna skrittade lugnt över...dessutom ska han alltid ta tätet och vara först ute i skogen...där är han modig minsann! men dressyrstaket är farliga ännu :D
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Tack! Men jag saknar verkligen den dagliga kontakten, han star ju uppstallad 1h bort med bil och det blir liksom inte rimligt att aka mer an ett par ganger i veckan max..:(

September, det fixar ni nog! Ar ju gott om tid tills dess :)
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

:) Tycker hon verkar ha en riktigt härlig inställning å att ta för sig lite är väl bra?
Nästan, när jag ser filmen att jag blir sugen på att åka på en terrängträning med min. Finns faktiskt många gga snälla hinder på "vår" bana, bara jag slipper trappan nerför,hi,hi..

Träning idag, var roligt som vanligt, red igenom LB1 hua,hua. Hon är tyvärr mer tjafsig i munnen än innan så vi får se vad man kan hitta för lösning så hon verkar trivas.. Fungerar inte riktigt med det som tandläkaren rekommenderade heller.
Händer också att hon snubblar till med bakbenen, mest högra bak tycker jag och endast då hon inte "är ihop". Kommer när hon är trött och skrittas på lång tygel tex, aldrig märkt något i traven. När jag jobbar och rider henne ordentligt förekommer det inte alls..vad kan detta vara? Lite orolig för sadeln, så den inte är för lång ändå...
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

kl

Jackie fick extrem miljöträning idag.
Vi badade, gick över en bro som låg över en järnväg, över en järnväg, motorcyklar, mopeder, cyklar, andra hästar, hundar. Hon var jätteduktig :laugh:
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Men du menar väl inte att hon trillar omkull? För det är INTE vanligt, däremot om hon snubblar på sina egna fötter typ, kan ju vara för att hon växer o inte har kroppskontrollen helt 100 än.
Läste mitt inlägg. Självklart menar jag att hon är snubblig. Vi har trillat omkull en gång, då korsade hon fram benen på en framridning. Det märks av genom att hon ex. helt plötsligt glömmer av att lyfta en hov och de andra fortsätter som vanligt.

Kan berätta att jag badade i sjön med Rosie idag. Var inte alls meningen meniekt plötsligt fick hon för sig att börja simma och la sig ner. Full utrustning och mig på ryggen.

Gällande dressyren så är de en klubbtävling
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Till både polly o tessalonica:

Unghästar har precis som tonåringar svårt med kroppskontrollen. Visar sig ofta med att dom "släpper" ett bakben, liksom knäar till, eller snubblar på sina egna framfötter...:cool:

Detta är ju övergående fenomen som släpper med tiden när dom växt i sin kropp o fått muskler, inget att oroa sig för alltså.
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Här är lite busbilder från i söndags, mors dag, verkligen toppendag;).
Härligt å busa i sjön till häst med sina tjejer och snäll far som körde dit å fota.
31070460.jpg

31070458.jpg

31070459.jpg
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Min Welsh är också väldigt snubblig. Eftersom jag vet hur barn är när dom växer, trillar omkull, spiller ut dricksglasen o.s.v, så har jag inte varit speciellt orolig över min lilla pålles snubblighet. Som Novali01 skriver så är det bara till att vänta på att de växer i sin kropp.
Den sista månaden har det hänt mycket med min 06:a. Hon bjuder framåt, går åt det håll jag vill och är så samarbetsvillig. Jag har tränat henne mycket från marken innan och nu fått med mig den träningen upp i sadeln. Hon ligger inte lika långt fram som många andra 06:or i tråden ( fick hem henne ohanterad som 3-åring) så jag gläds över våra små framsteg.
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Den sista tiden har det hänt mycket med min lilla häst!
Han är helt underbar.. väldigt framåt, känslig för hjälperna och super rolig att sitta på.

I skritten är han väldigt avslappnad, har bra övertramp och vägvinnande steg. och han jobbar i lång och låg form, -utav sig själv!
Han är nu riden ca 6 månader.. och nu ska han få vila ca 5-6 veckor.. och sen 3 veckor längre fram i sommar också.
Han har hunnit blivit väldigt utbildad, han kan skänkelvikningar, öppna, osv.. jag lärde honom att flytta undan för skänkeln, både fram och bakdel, och sen kunde kan helt plötsligt allt annat som har med skänklar att göra? :) Han lär sig allt väldigt fort och har varit relativt lätt att rida in.

Han fick en liten olat (eller början på olat).. han började tvärstanna när vi red ut, spelar ingen roll om han går bakom andra hästar .. men det tog jag tag i på en gång och hade tränat bort efter en träning, då vi bara fokuserade på själva problemet.. sen var det löst!

Helt underbar häst! och jag ser verkligen fram emot ett långt sammarbete med den här hästen. Blir min nya tävlingshäst (tävlar islandshäst).. kommer bli femgång och pass för våran del! roligt tycker jag eftersom jag bara tävlat fyrgång och tölt tidigare!
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Hugger sista knappen.

Happyrider: Hur gick det med hoppträningen? Det händer så mycker i tråden nu så jag kan ha missat det. Men jag hittar det inte. :laugh:

Stilette: Underbar film från terrängen, ser ut att vara en supermysig slinga att rida. Lagom höga hinder för min del med. :angel:

Novalie01: Är du säker på att det är samma häst du har, snacka om förändring. :bow: Ser ut att stortrivas som blivande fälttävlanshäst.

Carre: har pollen hålt sig i skinnet nu? Blev inga med efter rymmingen hoppas jag. Läbbigt att "skritta ut på" en unghäst efter lång boxvila, känns som kamikaze pilot på det uppdraget. :eek:

Polly p: härliga badbilder, sandstrand och allt :love:

Alla som jag inte nämnt ska ha en stor :bow: för allt jobb och framsteg som ni gör. Super kul att höra och inspererande att läsa om ALLT.





Jag kommer att låta min fröken vila helt tre v. nu i Juni, sen kommer jag köra på till kvaliten och så får hon vila igen efter det.
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Här är lite busbilder från i söndags, mors dag, verkligen toppendag;).
Härligt å busa i sjön till häst med sina tjejer och snäll far som körde dit å fota.

31070459.jpg

Å jag blev nästan lite tårögd...vilken underbar bild på dig o dina flickor!:love:
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Hugger sista knappen.

Novalie01: Är du säker på att det är samma häst du har, snacka om förändring. :bow: Ser ut att stortrivas som blivande fälttävlanshäst.

Jag kommer att låta min fröken vila helt tre v. nu i Juni, sen kommer jag köra på till kvaliten och så får hon vila igen efter det.

Ha ha ja vilken skillnad det blir när dom får lite hull på kroppen! Hon artar sig fint tycker jag med men vi har lång väg kvar....

Tycker du verkar ha en bra plan för vila mm, ser fram emot fler bilder från dig!
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Slänger in en liten uppdatering på oss också.

Den här sista veckan har varit SUPER. :laugh:Startade men långtur i söndags, red iväg en bit bort hemmifrån till ett militärt skjutfält. Finns massor av fina vägar att rida på där och ingen trafik alls. Red runt på för oss nya vägar. Hittade stor vattenpöl som vi klev igenom efter ett par försök. Tränade lite galopp och travade på lite längre sträckor med lite lagom tempo. Rätt som det var så tyckte jag att jag kände igen mig igen, då visade det sig att jag kommit runt hela området och ut på andra sidan. (brukar plocka svamp där på hösten). Så då fortsatte jag runt hela området ut på "stora vägen" och hemmåt. Hela turen tog två timmar och 20 minuter. Men då skrittade vi en hel del på slutet. "Övade lite piaff också" när vi passerade kohage med ca 10 nyfikna kossor som kom travande och galopperandes mot oss. :grin: Men det gick bra.

Måndag kände jag igenom henne ordentligt så hon inte dragit på sig någonting sen långturen, vilket hon inte hade. Sen tog jag en kort barbackatur ca 25min. Hon kändes så trevlig att jag tog mod till mig och tog ett par korta galopper också. Härligt att kunna ut barbacka på sin egeninridna 4-åring. :love:

På tisdagen så red vi dressyr på åkern. Jag säger bara :love::bump::love: SÅ arbetsvillig och fin hon var. Fick fint tryck i galoppen och vips så rammlade hon ner i jättefin form, hon har inte gått i form alls i galoppen innan och det har varit lite trögt med just galoppen ibland. Men nu var det andra bullar :love: Provade ett par steg öppna (i skritt då) och sen räta ut och tillbaka. Inga problem. Sen lite skänkelvikning (iof bara åt höger, hennes lätta sida) och allt bara flöt så himmla bra :bump:

Igår var det vila och ikväll blir det träning på bortaplan.
Snart stundar en välförtjänt betesvila för min tjej.
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

*sparkar mig själv i baken* Måste få med någon som kan ta några bilder. Försökte faktiskt ta några på hoppträningen. Men alla bli supersuddiga och gryniga. För dålig kamera och för mörkt inne. :( Men jag får väll lura med någon ner till åkern i alla fall. :)
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

det är en alldeles underbar liten terrängskog och fördelen är att det är låga inbjudande hinder. Några hinder är dock rivbara och går att höja eller sänka så han fick ta 2 språng på 95 cm i terrängen (på rivbart hinder) för skojs skull, men resten lägre. :laugh:

härligt med långturen för din del!
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Kul att det går så bra för er. Visst kan man vara glad i flera dagar efter ett lyckat ridpass? I alla fall jag...

Påtal om min första hoppträning som var inbokad ikväll så är jag såå besviken för den blev inställd. Tränarens hund hade börjat föda valpar:(
Men, men det blir nästa torsdag istället.:D

En liten fråga till er alla: Min häst går på bete nu (rids som vanligt) och reagerar ganska starkt på alla flygdjur. Har aldrig tidigare behövt skydda honom på något sätt. Men börjar fundera på om jag ska sätta täcke på eller något annat. Idag har han stått inne tre timmar för att kunna koppla av ordentligt. Hur gör ni? Är era hästar känsliga?
 
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Vi har enormt mycket knott o flygfän för tillfället. Har behandlat upprepade ggr redan med Switch o sprayar flugmedel varje dag. Hon går med flugtäcke o flyveil. Står inne ca 4-5 timmar per dag för att få sova ifred men går ute på nätterna o rids som vanligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
13 659
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
63 497
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 315
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 990
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp