Den där giraffen i NY(?)

Eh ja, eller vad vill du/ni veta?

Allt du kan beratta for oss. :)

Jag har tittat till henne sedan de borjade med live feed ... men har inte riktigt tid med mer an nagra minuter da och da ... och det har nog blivit mer och mer sallan eftersom hon kniper sa mycket hon kan.:cautious:
 
Får de reklam/sponsorintäkter eller något för hur många som tittar? Måste iväg nu men funderar på att lämna feeden igång ifall det är bra för dem...?

Åh nej, det har jag inte tänkt på. Jag vill tvärtom absolut inte göra något som djurparker tjänar på. För visst är detta också en djurpark?
 
Om de är jobbigt för vuxna giraffer att lägga sig, hur jobbigt är det då inte för kalven att resa sig? :laugh:
Kolla vid 1:55
 
Eh ja, eller vad vill du/ni veta?
Det var lite funderingar på hur den här giraffen har det, om det är god djurhållning?
Började här tror jag
Men jag är lite orolig för djurhållningen. Nu vet jag inte mycket om giraffer, men bör de stå ensamma i box sådär?
Och sedan var det lite funderingar kring att hon inte verkar få gå ut, och något om storleken på hagarna.

Men allmänt gärna. Hur berikar man en giraff, vad behöver de för att må bra, giraffen på kameran, lever hon ett bra giraffliv? Typ allt alltså. :D
 
På tal om roliga djur så gillar jag tapir.
Någon som vet om det filmas någon tapir någonstans?

Den här ligger nere just nu, men ska väl igång igen. Stället verkar hyfsat mysko dock, men tapirer har de...
Den här är igång (de är i sin box(?) just nu), både fördel och nackdel att de har kameror på massor av ställen tänker jag - man får visserligen leta runt en del men å andra sidan får man se mer av deras liv.
 
Jo, det tycker jag också. Och spola tillbaka ungefär 28 min från nu så får du se magen skutta omkring som bara den... Har hänt flera gånger när jag kikat, har jag inte sett förut.
Jaa, så något sånt skutt nyss. Varje gång hon ska bajs tänker jag JAA NUU! Men icke. Dock tycker jag hon har bajsat mycket? Kan det vara värkar som trycker på?
 
Och har sett henne börja sin krångliga lägga sig ner-rutin flera gånger, men avbrutit. Verkar ännu krångligare än vanligt. Men nu kan jag inte titta längre givetvis! :arghh:
 
Det var lite funderingar på hur den här giraffen har det, om det är god djurhållning?
Började här tror jag

Och sedan var det lite funderingar kring att hon inte verkar få gå ut, och något om storleken på hagarna.

Men allmänt gärna. Hur berikar man en giraff, vad behöver de för att må bra, giraffen på kameran, lever hon ett bra giraffliv? Typ allt alltså. :D

Jag har inte asmycket personlig erfarenhet av giraffer, så jag kan inte komma med så mycket jämförande exempel, men lite allmänt kan jag ju säga.

Först tycker jag det är lite svårt att säga så mycket om djurhållningen i allmänhet, eftersom vi bara ser just det som syns i kameran. Det kan vara så att det normalt sett finns väldigt mycket mer, men att de vill ha henne i fölningsbox. Jag tycker dessutom det är svårt att säga så mycket om dimensionerna, dels för hur kameran sitter men också för att det är så ovant att se i förhållande till giraffstorlek.

Men bortsett från det ser det ut som relativt typiskt bakhägn, dvs hägn där djuren inte är för visning. Förutom att nu är ju dessa giraffer för visning i och med kameran... I den svenska föreskriften står det att inomhus för visning ska det vara minst 50kvm och utomhus 4000, inomhus ska takhöjden vara minst 6m och det ska finnas golvvärme eller djurpströbädd samt högt belägna utfodringsplatser. Jag kan inte se att det finns krav på att djuren måste gå ute under vinterhalvåret. Jag minns inte heller hur det är med giraffer, om de brukar få gå ut på vintern. Det kan säkert bero på väder o vind men man kan nog ganska lugnt säga att de spenderar mycket tid inne.

Det är inte helt lätt att berika "betande" (fast giraffer äter blad) djur, det som görs med giraffer är t ex att hänga upp foder på olika sätt och gärna så att de behöver använda sin tunga.

Jag tycker inte att jag har tillräcklig info om giraffen på filmen för att säga så mycket om hon har det bra eller inte i stort, men utifrån det jag ser är jag inte överdrivet imponerad. Fast värre är det nog för hanen (?) som står bakom som verkar ha det ännu mindre.

Det är vad jag orkade skriva nu på rak arm sådär. haha.. :D
 
Men åh, nu är jag ju helt fast vid detta! :angel::banghead::D

Ibland tycker jag att det ser ut som att hon har värkar. Hon lyfter dessutom svansen väldigt spänt med jämna mellanrum och hon sträcker ut bakbenen på något märkligt vis ibland. Nu kan jag ju inget om giraffer, men hon känns ju inte helt avspänd. Samtidigt käkar hon titt som tätt, så hon är ju inte mitt i ett värkarbete precis...seeegt att vänta!
 
Alltså, vem ringer jag om att sätta igång giraffen? Jag pallar inte detta mer nu!! :D Kan inte sova ju.

Förut hade hon klara värkar, bet i magen/nacken, hade svansen upp i vädret, började vanka. Jag blev exhalterad och tänkte att nu händer det. Men nu står hon och äter igen. Helt obrydd!! SUCK!

Sätt igång henne så jag får sova! :D :angel::nailbiting:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 793
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 697
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 716
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp