Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så, jag kan pusta ut lite - ingen senskada, ingen konvalecens på månader eller år. Det är inte senan som är svullen utan senskidan (heter det så på svenska?!) och trakterna bak är för låga. Nu ska hon skos bak och trakterna ska få bli högre så vinkeln stämmer igen. Inte klokt vad hemmablind man kan bli, har inte alls tänkt på vinkeln bak men nu när vet sa det... Jisses.

Använder ni några produkter för att kyla ben? Det skulle jag fortsätta med, tyckte vet, och hon rekommenderade kyldamasker från Horseware. De är dyyyra, men hon menade att de är värda sitt pris. Har någon provat kyllera?

Jag kyler alltid Ariels ben med lera efter hoppträningar, terrängträningar eller när hon gått tuffare dressyrjobb där jag känner att hon är trött. Använder mig av kanadensisk lera, utom de gånger vi har tid att gå ned till sjön, då kan jag ställa henne i vattnet och så får hon stå där i 20 min. Lyx! :D Men jag tycker leran är smidig också, bara att kleta på (jag har engångshandskar på mig) och låta torka.
 
Vägde honom också och vågen visade på 469kg har jag för mig, Är det hyffsat normalt för en stor c-d fjord? Kom på precis att det ju stod en mätpinne i spring gången så hade kunnat mäta honom också :/..

Ariel är ganska elegant i modellen, hon väger i perfekt hull ganska exakt 400 kg. Men oftast ligger hon på 430-450 kg... :angel:
 
Ariel är ganska elegant i modellen, hon väger i perfekt hull ganska exakt 400 kg. Men oftast ligger hon på 430-450 kg... :angel:
Ibbe är ju också av sport modellen :), Eller han ska väll vara det under fettet :p.
Råkade köpa en galopppsadel så kanske kan ut och springa fort i den om den ligger tillräckligt bra :p. (Var inte specifikt till Ibbe utan mest jag som alltid velat ha en ^_^.)
 
Ibbe är ju också av sport modellen :), Eller han ska väll vara det under fettet :p.
Råkade köpa en galopppsadel så kanske kan ut och springa fort i den om den ligger tillräckligt bra :p. (Var inte specifikt till Ibbe utan mest jag som alltid velat ha en ^_^.)

Åååh, en sån vill jag också ha! :D Vad kostade den?
 
Jag kyler alltid Ariels ben med lera efter hoppträningar, terrängträningar eller när hon gått tuffare dressyrjobb där jag känner att hon är trött. Använder mig av kanadensisk lera, utom de gånger vi har tid att gå ned till sjön, då kan jag ställa henne i vattnet och så får hon stå där i 20 min. Lyx! :D Men jag tycker leran är smidig också, bara att kleta på (jag har engångshandskar på mig) och låta torka.

Ja, en sjö hade inte varit fel. :) Dåligt med sådana här tyvärr. Har beställt ett par kyldamasker från Finn Tack nu, de hade bra recensioner där jag beställde. Idag var båda bakbenen kalla och torra, och bara lätt svullet på ena sidan. Räknar ner i kalendern till hovis kommer. :D
 
Åååh, en sån vill jag också ha! :D Vad kostade den?
500kr vilket var anledningen till att jag köpte den, :) Bara sett sadlar runt 1000 lappen tidigare :/. Den är nog för smal för Ibbe dock, mer tänkt till halvblodet som barbacka sadel eller medryttarhästen som har rak rygg och smalare bomvidd.
 
500kr vilket var anledningen till att jag köpte den, :) Bara sett sadlar runt 1000 lappen tidigare :/. Den är nog för smal för Ibbe dock, mer tänkt till halvblodet som barbacka sadel eller medryttarhästen som har rak rygg och smalare bomvidd.

Ja, det är väl frågan hur bra de ligger på kortryggade knubbisar. :D Fast ponnygalopp existerar ju, då borde det finnas motsvarande sadlar... Jag brukar sno min stallkompis märkeslösa allroundsadel när jag skall ut och busrida (= intervallträna), den ligger helt okej om än något vid.
 
Kollade lite snabbt på tyska Blocket nu, de är ju riktigt dyra, galoppsadlarna! Den billigaste jag hittade var halvt sönderriven och den ville de ha 80€ för!
 
Idag försökte jag mig på att rida markarbete, men med tossig häst (alltså varför i hela friden är det så förbaskat roligt bara för att jag sadlat med hoppsadeln? O_o ) och ryttare mentalt ur form så blev det bara skräp av alltihop. Så det passet glömmer vi och ser fram emot fredagen istället. :meh:
 
@Habina

det här med avel, inavel, släktskap.

Funderar på betäckningar, ston, hingstar, kombinationer (och har slängt ut frågan i fb-gruppen och ropat på dig, alldeles nyss).

Om säg ett sto har Dalar (eller någon annan hingst) som morfar.
Visst blir det lite nära om hingsten har Dalar som morfars far (eller någon annan plats med samma antal led)??
 
@Habina

det här med avel, inavel, släktskap.

Funderar på betäckningar, ston, hingstar, kombinationer (och har slängt ut frågan i fb-gruppen och ropat på dig, alldeles nyss).

Om säg ett sto har Dalar (eller någon annan hingst) som morfar.
Visst blir det lite nära om hingsten har Dalar som morfars far (eller någon annan plats med samma antal led)??

Visst känns det som att du fått svar på fb nu? :) Med en hingst som Inter hade iaf jag vågat dubblera, bara du känner att du kan hantera det lite "varmare" huvudet de tenderar att få. :)
 
Strukit mig och Lester från morgondagens dressyrtävling. Hade väl kunnat byta häst till Yngve, men ids inte åka iväg (kommer besök under dagen också). Så är tillbaka till att tävlingsdebut blir första maj.
 
Igår red jag ett dressyrpass på Ariel. Pinsamt hur mkt vi tappat under vilan. Förvisso var det inte några bra förutsättningar för ridning heller, men jag vill ju att vi ska vara där vi slutade i höstas... Nåja, snart är vi säkert tillbaka i form igen.

Idag fick hon skritta ur sig träningsvärken med Ricky lös. Det fungerar allt bättre, det är färre försök att få igång morsan genom att bita henne i haserna. ;)
 
Köpte en galoppsadel för ett litet tag sedan och Ibbe fick inviga den igårkväll ^_^
har velat ha en galoppsadel ändå sedan jag var liten så när jag hittade denna tog jag den direkt :rofl:. Låg väldigt bra på ibbe också :) stabil och verkade inte klämma. (Är glad att han inte har en superbred rygg ;))
Han har aldrig tagit galoppfattningen så här lätt innan heller :), Och det trots att jag nog var aningens framåtlutad i fattningarna :o.
 
Köpte en galoppsadel för ett litet tag sedan och Ibbe fick inviga den igårkväll ^_^
har velat ha en galoppsadel ändå sedan jag var liten så när jag hittade denna tog jag den direkt :rofl:. Låg väldigt bra på ibbe också :) stabil och verkade inte klämma. (Är glad att han inte har en superbred rygg ;))
Han har aldrig tagit galoppfattningen så här lätt innan heller :), Och det trots att jag nog var aningens framåtlutad i fattningarna :o.

Hur är den att rida i? :D
 
Hur är den att rida i? :D
Faktiskt väldigt bekväm :D, Hade ganska långa läder iofs men kunde stå fint i den och även rida lätt. Är dock bara halvbom i den så är nog inget jag kommer rida i dagligen utan bara vid konditions träning. Hade nog kunnat padda upp den lite till också :).
Var ju inte specifikt tänkt till Ibbe utan mer en rolig sak ^_^, så är bara glad att den funkar på honom :), (han kändes dock lite osäker över den i början, mycket mer kontakt från mig och mindre anläggningsyta, han har ju nästan bara gått i dressyrsadel och jag har på sin höjd bara skrittat backabacka ett par gånger
 
Har fattat vilket sto det är du vill köpa @kryddelydd och jag är lite sugen på henne jag med. :o Men jag ska inte ha fler, snarare borde jag sälja några... :crazy:

Det är ju samma läge här: ska jag kunna "investera" i en fjording till (förutom söt-Dixon) så måste jag sälja något annat.
Jag håller på och svarar på några köpes-annonser gällande tre av hästarna, så får vi se. Fast de jag redan har är ju väldigt trevliga...
och det är alltså inte fjordingar jag säljer utan ett par islandshästar, bland annat.
 
Det är ju samma läge här: ska jag kunna "investera" i en fjording till (förutom söt-Dixon) så måste jag sälja något annat.
Jag håller på och svarar på några köpes-annonser gällande tre av hästarna, så får vi se. Fast de jag redan har är ju väldigt trevliga...
och det är alltså inte fjordingar jag säljer utan ett par islandshästar, bland annat.

Jag har ju Ricky som verkar vara eftertraktad, har fått ett par frågor sådär i förbifarten på honom. Och det är klart, han är väldigt lätthanterlig (även om han har lite eh yviga gester ibland), han är rejält byggd med stora ledgångar och han är iaf 144 cm hög. Dvs det som många vill ha nu. Förutom jag. :p

Kruxet är väl att jag inte skulle tacka nej till en till häst att rida, Ariel mår ju bäst av att rida sporadisk. Köper jag en unghäst får jag ju vänta ytterligare på mer ridning. :down:

Samtidigt vet i sjutton om jag klarar av att sälja någon av ponnyerna, de är mig så kära bägge två. Bäst skulle egentligen vara att ha Ariel och Storm och inga fler, men vad ska jag göra med all extra tid då? :confused:
 
Blä för orastad häst. :down: Eller nåt. Stod emot hela vägen bortåt och när det sedan gick hemåt istället så kunde hon inte skritta utan skulle bara takta/rusa. :arghh: Blir så less när hon är så.

Fick den hästen bestämma skulle hon aldrig ridas ut. :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 869
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 235
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp