Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett par bilder från i söndags.

19023616_1155490584597551_7323927469301647108_o.jpg

19055619_1155491171264159_1117190055187420511_o.jpg

Fina bilder!

Matte gör en klassisk titta-på-hästen-hur-den-går-inte-åt-det-håll-vi-ska..........;):D
Varför ska detta vara så svårt? :nailbiting:
 
Jag veeeeet. Jag tittar alltid att de är kvar framför vagnen! Det skulle nämligen inte märkas om de försvann.
S har drillat mig hårt de senaste åren och det har blivit bättre men nog är det som en jäkla magnet?

Japp.
Och inte blir det lättare när man rider för en instruktör som påpekar - i all pedagogisk välmening och dessutom har helt rätt - att man kan se på hästens öron när de är på väg att ge eftergift.
Det vill säga, när rätt öra vinklas mot ryttaren så har ryttaren hästens fokus och då börjar det hända saker.
Alldeles sant.
Och därför självklart tvångsmässigt tvunget att titta på öronen.

Fast på förra Ärlig-bilden hade jag faktiskt blicken rätt.
 
Nä, det syns verkligen inte på bilden!
S tyckte att Bruno gått ner senaste veckan när han jobbat hårt men faktum är att han gått upp lite. Svårt med de som kamouflerar bra.

det finns andra bilder, som jag självklart varken lagt ut här eller på fb, där det är väldigt tydligt. Hon ser ut som en vandrande tunna, alternativt som om hon borde ha fölat för två veckor sedan. Bara sladder och daller i ljumskarna, fettvalkar längs rumpan, massor bakom bogbladen. Knappt så man kan hitta revbenen när man letar med fingertopparna (det går, men man får liksom stoppa fingrarna i stort sett vinkelrätt mot hudytan), halsen har börjat bli lite bredare.
Suck.
Tre veckor på bete, fast visst hade hon lagt på sig lite för mycket under vintern också.

Så, som sagt, inte mer bete för den här fröken utom möjligen sensommarbete i oktober när det är nerbetat och inte växer så friskt.
 
En liten bild på min fjord.
_20170611_142837_zpsz31tbrnf.jpg

Han skulle bara vara sällskap i vintras sen skulle jag hjälpa föräldrarna att sälja, men sen adoptera han min fölis och visat att alla behöver en stabil fjord i sin flock :love: Han har även bestämt att han är pensionär, så svårt att sälja oavsett :angel:
 
Oh, vad spännande. Var, när.....PM:a om du inte vill skriva här.

Ska själv på körträning i helgen. Tredagars.
Hannäs, Kil, första helgen i Juli.
C-tränare i sportkörning.

En fördel med den anläggningen är att man kan hyra vagn så det blir bara sig själv, hästen och sele man behöver ta med sig...

Det värsta med sportkörning verkar ju vara (förutom att det förstås verkar svårt...) logistiken runt omkring.
 
Hannäs, Kil, första helgen i Juli.
C-tränare i sportkörning.

En fördel med den anläggningen är att man kan hyra vagn så det blir bara sig själv, hästen och sele man behöver ta med sig...

Det värsta med sportkörning verkar ju vara (förutom att det förstås verkar svårt...) logistiken runt omkring.

Ah, vi hade någon ny i vår grupp och hade hoppats det var du........ Vi tränar i Sala varje månad. Kanske lite långt?

Här kan man också hyra vagn. Skitbra.
Jag tar dock min egen som körs dit dagen innan av mannen.

Ja, det är en del logistik men man vänjer sig.
 
Ah, vi hade någon ny i vår grupp och hade hoppats det var du........ Vi tränar i Sala varje månad. Kanske lite långt?

Här kan man också hyra vagn. Skitbra.
Jag tar dock min egen som körs dit dagen innan av mannen.

Ja, det är en del logistik men man vänjer sig.

Sala är för långt.
Jag har ungefär en mil hemifrån till landslagskusk om jag vill ha riktig superinstruktör...

Logistiken är ett elände. Ett alternativ är förstås att, nästa gång jag behöver byta bil, köpa en pick-up där man kan ha vagnen på flaket (har BE körkort).
Eller, om man tycker att man är rik, köpa hästlastbil med dragkrok (har fortfarande ett bra körkort), och en liten struntbil för jobb-pendlandet. Men då får man allt tycka att man är rik och riktigt så gott om pengar har jag inte att jag känner för att göra den investeringen för dagen.
Jo, att köra hit och dit går ju, har en rockard som skulle gå att använda men det skulle då bli sammanlagt fyra åktimmar extra och ett antal mil, för att köra dit vagnen, sedan åka på kursen, sedan hämta vagnen. Så det är vettigare att hyra vagn.
Fast (gnäll) nu har jag fått en högre prisuppgift för hyra av vagn än det som stod i informationen inför kursen. Har ifrågasatt, förstås, eftersom man inte får ta ut ett högre pris för något än man givit uppgifter om. Så jag funderar på att bli sur. Det är ju bara det att om man väljer att bli sur, så minskar det glädjen och motivationen till att delta i senare arrangemang.
Det är inte många hundralappar det handlar om i fördyring, men det är ju rätt dyrt ändå och jag gillar inte att läsa en prisuppgift och sedan bli ombedd att betala dubbelt så mycket.
 
Så var dagens pass över. Det blev ett riktigt skrittpass med tempo utöver det vanliga. Dags att träna på även i skritten.

Vi var ute i 6,8 km i 1 timme och 11 minuter. Trots intervaller med egenbestämt tempo av hästarna mellan de riktiga skrittpassen fick vi ihop 5,73 km/h i genomsnitt för den långsammaste hästen (Herr Grå), som är både mindre och har sämre skritt.

Skritt med c-ponny så är det imponerande.

Alltså.......maxhastigheten var 9,47 km/h.......i skritt!!
 
Så var dagens pass över. Det blev ett riktigt skrittpass med tempo utöver det vanliga. Dags att träna på även i skritten.

Vi var ute i 6,8 km i 1 timme och 11 minuter. Trots intervaller med egenbestämt tempo av hästarna mellan de riktiga skrittpassen fick vi ihop 5,73 km/h i genomsnitt för den långsammaste hästen (Herr Grå), som är både mindre och har sämre skritt.

Skritt med c-ponny så är det imponerande.

Alltså.......maxhastigheten var 9,47 km/h.......i skritt!!

Antagligen väldigt bra träning, och antagligen något jag också borde göra.
 
Antagligen väldigt bra träning, och antagligen något jag också borde göra.

Man borde så förbannat mycket. ;)

Ja, de säger att det är fantastisk träning.

Vi satt faktiskt på hemvägen igår och tänkte över vad vi vill göra, vad vi har tid att göra och hur verkligheten egentligen ser ut. Även om jag och medryttaren har ganska mycket tid även på vintern eftersom vi jobbar/pluggar lite ojämna tider och kan träna på dagarna några gånger i veckan, så är det svårt att få ihop.
 
Var på en kort uteritt med en stallskompis igår. Vet inte vad det var med Tintin igår, men det var ingen bra dag, helt klart! O_o Han brukar gilla att vara på uteritt även om det är lite spännande, men igår kom vi oss knappt av stallsplanen innan han började glo omkring sig sådär som han gör när det är en sämre dag. Allt var lite småläskigt, bilar, traktor och mopeder, stenar, you name it. Alltså, han gör inga stora grejer, mest stannar och tittar, kan svänga runt och trava iväg om det kommer en bil eller liknande. Går bra att möta bilar om de kör sakta, vilket de tyvärr inte alltid gör. Men mycket sånt för att vara Tintin ändå igår. Gick lite på övervarv hela hästen hela turen, oftast brukar han lugna sig ungefär halvvägs.

Lite deppig blir man ju när det brukar gå betydligt bättre än sådär, men det är faktiskt över 1 1/2 månad sen vi var ute senast så vi får väl bara träna mera! Tycker bara synd om häststackarn som blir skrämd när man möter fartdårar som inte förstår att köra sakta :(

Min kompis fotade lite bildef på Tintin igår, har fått ett smakprov på en bild och den är så fin! Längtar efter att få se resten av bilderna :)
hmFD6mlM-G1JyqZrpNamaGSy2nn8P-xaPlL17FKi3E3mqDlkkmhWcQuFwL-RZcOwtPYjDvqNL0BzmGZ6BaiWpSuxXUP0vhjFJwrhvIs_IzLGBQ75TWyRTAFfJ5Ej2VBH0WMHK9fsA4c5lQC9tR_k1elGRCkXVSSqy862kayKASxLBQhEIbgO86j_iIDiZZDT5C1IfFEFpQQp6J01wG1WS0F2UwyeaBOG2bT6JY7UnJ_yq_i9Va9XLVvoyO0ZxO2ghKk3Tkj5govkBEuDOrOdObM68QDwijJpnS7nBTUU6O2HtJevS4GxOxeCP1EaL0ihBlrHWdzOjYeXBiNqNPnajoV_rlMUH78m4srB1sPKzlqvN3HCkksO6SD05zCcnOpKHxYz3Pnn_OjZHvqrj-RRDF4CmXqB8uYMFVK2Vrqm0IsFDopj46iuIyuCU-7kC8ujlS3Z1ri_xkLR_FRv0D1H14pW8-4JSamvF_LvyyYRJl_RgxPNIAF-eLfdVmrpiZj79FRr5iuQjQCCThYhETasCtYDo_Hnkdp1IOhHP76gkC9hpkYR5LiYfuqI6TNCAJWXqyEOouO020FVW5g1dG6DQixyN-idhJWQb5ctndBI_NxtOw=w1000-h666-no
 
Äntligen har vi en passande sadel! :D
Var spontant på hästloppis i grannstallet, hittade en Prestige Appaloosa som hade rätt bomvidd och tumstorlek. Arrangerade så att ägarens kompis kom förbi med den sadeln och sin egen Prestige så att jag kunde testa båda. Appaloosan satt som en smäck! Helt perfekt! :love:
Fick den för 300 €, värsta kapet!
Råkade även få med mig två blågula Finntack-täcken, ett fleece med hals och ett i syntetmaterial (sånt som travarna brukar ha, med bara en bukgjord. De är för långa, men ska sy in dem lite så passar de nog perfekt. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: Jerseyite
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 874
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 235
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp