Den stora namntråden

Att det ska vara så svårt med namn!

Får hem en tik i helgen som jag inte har en aning om vad jag ska kalla, alla i kullen är döpta efter olika hagel märken och det vore såklart roligast om jag hitta ett namn med anknytning till hagel/jakt utan att för den delen döpa valp till Bettan...
Gillar namn av verb och helst på svenska.

Några förslag?:bump:

Kalibra
Lossa
Driva
Passa
Hagla
 
Att det ska vara så svårt med namn!

Får hem en tik i helgen som jag inte har en aning om vad jag ska kalla, alla i kullen är döpta efter olika hagel märken och det vore såklart roligast om jag hitta ett namn med anknytning till hagel/jakt utan att för den delen döpa valp till Bettan...
Gillar namn av verb och helst på svenska.

Några förslag?:bump:

Klicka? :D Det vill man ju inte att hagelbössorna ska göra iofs men :angel:
Beretta
Knalla :angel:
Kricka
Knipa
Zeiss
Lapua (kulammunition iofs..)

Helia heter en släkting till mina wachtlar, det är ett fint namn tycker jag :) Det är ett märke på kikarsikten.
 
Att det ska vara så svårt med namn!

Får hem en tik i helgen som jag inte har en aning om vad jag ska kalla, alla i kullen är döpta efter olika hagel märken och det vore såklart roligast om jag hitta ett namn med anknytning till hagel/jakt utan att för den delen döpa valp till Bettan...
Gillar namn av verb och helst på svenska.

Några förslag?:bump:

Hagla
Knalla
Följa
Pipan
Knispa (morkullans läte)
 
Stort tack för alla förslag!
Hylsa, Hagla o såklart Ladda gillar jag massor, jag vågar inte försegla hennes öde med namn som Knalla/Driva :devil:
Det är en röd liten cocker så rävar bakom öronen finns nog så att det räcker och blir över :D
 
Jag har min nästa hunds tilltalsnamn helt klart! Så nu hoppas jag bara att den kommer i en kull där antingen tilltalsnamnet funkar som stamtavlenamn, eller att jag kan komma på ett bra stamtavlenamn som går att associera till tilltalsnamnet. Dessa enorma ilandsproblem :D !
 
Det blir en liten kromistik här till augusti (vi ska åka och titta på dem imorgon :nailbiting:), hon blir mammas hund i första hand så hon har sista ordet om namnet men hon funderar fortfarande på vad det skulle kunna vara och behöver hjälp :D
Hon funderar på att det ska vara könsneutralt (då pappa har varit lite motsträvig och hellre velat ha en hane - det är för många tjejer här hemma :angel:) så det är nog viktigast. Sen har hon sett på uppfödarens Facebook att många därifrån verkar heta något med Z i början, så hon funderar på det också.
Själv tycker jag att de namnen som är substantiv och används mest till jakthundar är häftiga :angel:
Absolut inte Zinkan (min brors smeknamn ibland :rofl:)

Förslag som lagts fram (av mig och mina medkonspiratörer):
Zäta
Zion
Zen
Zumba
Zuma
Zingo
Zonic
Zulu
Zombie (mitt förslag :angel::D)
Zola
Zi
Zazu
Ztå, Ztanna, Ztila, Zooma (mina mindre seriösa förslag :angel:)
Zåza
Zthap
Zopa
Zilas

... eh ja, det är möjligt att vi spårade ur lite grann där :angel:
Men om ni har något bra/fint könsneutralt namn så skulle jag/vi uppskatta förslag!

Edit: Vi känner inte till stamtavlenamnet än men kullen heter Maserati-kullen.
 
Senast ändrad:
Det blir en liten kromistik här till augusti (vi ska åka och titta på dem imorgon :nailbiting:), hon blir mammas hund i första hand så hon har sista ordet om namnet men hon funderar fortfarande på vad det skulle kunna vara och behöver hjälp :D
Hon funderar på att det ska vara könsneutralt (då pappa har varit lite motsträvig och hellre velat ha en hane - det är för många tjejer här hemma :angel:) så det är nog viktigast. Sen har hon sett på uppfödarens Facebook att många därifrån verkar heta något med Z i början, så hon funderar på det också.
Själv tycker jag att de namnen som är substantiv och används mest till jakthundar är häftiga :angel:
Absolut inte Zinkan (min brors smeknamn ibland :rofl:)

Förslag som lagts fram (av mig och mina medkonspiratörer):
Zäta
Zion
Zen
Zumba
Zuma
Zingo
Zonic
Zulu
Zombie (mitt förslag :angel::D)
Zola
Zi
Zazu
Ztå, Ztanna, Ztila, Zooma (mina mindre seriösa förslag :angel:)
Zåza
Zthap
Zopa
Zilas

... eh ja, det är möjligt att vi spårade ur lite grann där :angel:
Men om ni har något bra/fint könsneutralt namn så skulle jag/vi uppskatta förslag!

Edit: Vi känner inte till stamtavlenamnet än men kullen heter Maserati-kullen.
Ändrar mig tydligen, det var inte så viktigt med Z. Mammans namn börjar på Z bara.

Men ja, könsneutrala namn som kan passa en kromfohrländer ...
Katten heter Alice så det ska inte låta för likt det namnet heller.
 
Några dagar kvar innan vi kan konstatera dräktighet, och jag har sedan länge bestämt namntema till Karlas kull - det blir namn från spelkaraktärer ;)

Helt klart är att det blir en Aloy och en Rost.
Namn på "kanske-listan" är
Teb
Lara
Nate
Imoen
Minsc
Arno
Curie
Billie
Nil
Vala
Bast
Shepard
Daud
Mako

Fler korta, nördiga namnförslag? ;)
 
Helt klart är att det blir en Aloy och en Rost.
Åh! Horizon ZD :heart
Ingen Sona på listan? Hon är sååå cool (medelålders kvinnor är löjligt ovanliga i spel) och namnet är jättefint.

Daud är också en fantabulös karaktär så det röstar jag på!

Står dock ganska stilla när det kommer till förslag utanför listan. Du har prickat in många bra och de flesta jag kommer på såhär på rak arm har mer vanliga namn eller är totalt uttjatade.

Evie kanske? Från senaste Assassin's Creed-spelet.
Arno från Assassin's Creed: Unity.
Lucca, från Chrono Trigger. Och Chrono själv förstås.
Chell, Portal-protagonisten
Geralt, The Witcher. Från samma serie finns Ciri och Triss.

Andra Mass Effect-karaktärer: Thane, Wrex, Aria, Liara, Javik och Tali
Dragon Age: Sera, Shale, Wynne, Hawke, Varric och Solas
 
Åh! Horizon ZD :heart
Ingen Sona på listan? Hon är sååå cool (medelålders kvinnor är löjligt ovanliga i spel) och namnet är jättefint.

Daud är också en fantabulös karaktär så det röstar jag på!

Står dock ganska stilla när det kommer till förslag utanför listan. Du har prickat in många bra och de flesta jag kommer på såhär på rak arm har mer vanliga namn eller är totalt uttjatade.

Evie kanske? Från senaste Assassin's Creed-spelet.
Arno från Assassin's Creed: Unity.
Lucca, från Chrono Trigger. Och Chrono själv förstås.
Chell, Portal-protagonisten
Geralt, The Witcher. Från samma serie finns Ciri och Triss.

Andra Mass Effect-karaktärer: Thane, Wrex, Aria, Liara, Javik och Tali
Dragon Age: Sera, Shale, Wynne, Hawke, Varric och Solas

Sona och Evie är ju jättebra! Arno har jag redan med, kanske missade honom i listan. och Chell, hur kunde jag glömma Chell! Tror dock inte att nån vill köpa valpen GLaDOS :angel:

Mass Effect tror jag nästan får bli en egen kull, många bra karaktärer där. Samma egentligen med DA. Kanske får göra en BioWare-kull sen! ;)
 
Sona och Evie är ju jättebra! Arno har jag redan med, kanske missade honom i listan. och Chell, hur kunde jag glömma Chell! Tror dock inte att nån vill köpa valpen GLaDOS :angel:

Mass Effect tror jag nästan får bli en egen kull, många bra karaktärer där. Samma egentligen med DA. Kanske får göra en BioWare-kull sen! ;)
Nämnde originalinlägget för sambon vars respons blev "GLaDOS!"

Missade helt Arno, sorry! :o

BioWare-kull låter bra! Har en hel del åsikter om BioWare som inte är så positiva :angel: men namn och karaktärer är de minsann bra på!
 
Nämnde originalinlägget för sambon vars respons blev "GLaDOS!"

Missade helt Arno, sorry! :o

BioWare-kull låter bra! Har en hel del åsikter om BioWare som inte är så positiva :angel: men namn och karaktärer är de minsann bra på!

Det borde bli en kull för sci-fi också. TARDIS, Aeryn mfl
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 298
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 928
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 408
Senast: IngelaH
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp