Den stora namntråden

Det blir en liten kromistik här till augusti (vi ska åka och titta på dem imorgon :nailbiting:), hon blir mammas hund i första hand så hon har sista ordet om namnet men hon funderar fortfarande på vad det skulle kunna vara och behöver hjälp :D
Hon funderar på att det ska vara könsneutralt (då pappa har varit lite motsträvig och hellre velat ha en hane - det är för många tjejer här hemma :angel:) så det är nog viktigast. Sen har hon sett på uppfödarens Facebook att många därifrån verkar heta något med Z i början, så hon funderar på det också.
Själv tycker jag att de namnen som är substantiv och används mest till jakthundar är häftiga :angel:
Absolut inte Zinkan (min brors smeknamn ibland :rofl:)

Förslag som lagts fram (av mig och mina medkonspiratörer):
Zäta
Zion
Zen
Zumba
Zuma
Zingo
Zonic
Zulu
Zombie (mitt förslag :angel::D)
Zola
Zi
Zazu
Ztå, Ztanna, Ztila, Zooma (mina mindre seriösa förslag :angel:)
Zåza
Zthap
Zopa
Zilas

... eh ja, det är möjligt att vi spårade ur lite grann där :angel:
Men om ni har något bra/fint könsneutralt namn så skulle jag/vi uppskatta förslag!

Edit: Vi känner inte till stamtavlenamnet än men kullen heter Maserati-kullen.
 
@Asko

Tyckte jag läste någonstans att det inte var så viktigt med Z... Har inget namnförslag på den bokstaven.

Flix hade jag med på min lista med namnförslag. Som hanhundsnamn förvisso, men jag tycker gott att det kan passa en tik lika väl.

Pinto tycker jag också är fint. Även om det kanske är en aning hästigt...
 
Tack vare en viss snokare så fick jag reda på att valparna finns redan registrerade med namn på hunddata. Och det är bara ett namn så det är möjligt att min mamma väljer att acceptera det, iofs så slipper man stå och tveka :D
Tiknamnen:
Mistral
Indy
Barchetta
Ghibli
Så någon av dessa blir det. Om det blir Barchetta så får vi nog komma på ett bättre smeknamn dock :D
(Själv blev jag förtjust i ett av hanhundarnas namn - Spyder :love:)
 
Jag förstår det :D
Mamma har dess värre sagt att Indy kan hon tänka sig behålla och Mistral kan kanske bli Misty. Annars tänker hon ändra namn :p
Men om det skulle bli en Ghibli - då får ni ju döpa om den till något från deras produktioner :D

Om hon inte är så inne på Mononoke, Chihiro och annat så finns ju alltid namnen Kiki, Lettie, Sophie, Maggi, Kayo och Fio :D
 
Men om det skulle bli en Ghibli - då får ni ju döpa om den till något från deras produktioner :D

Om hon inte är så inne på Mononoke, Chihiro och annat så finns ju alltid namnen Kiki, Lettie, Sophie, Maggi, Kayo och Fio :D
Kayo var ganska häftigt :D jag känner till studion men jag har inte tittat på så mycket av deras filmer så namn därifrån är jag dålig på :o
Frågade mamma precis och Sophie sa hon att det skulle passa till kattens namn (Alice) :p
 
Kayo var ganska häftigt :D jag känner till studion men jag har inte tittat på så mycket av deras filmer så namn därifrån är jag dålig på :o
Frågade mamma precis och Sophie sa hon att det skulle passa till kattens namn (Alice) :p
Sophie är från Det levande slottet, egentligen en bok men också film av just studio Ghibli. Fantastiskt bra :D (och dessutom en av dom bästa litterära karaktärerna som finns enligt mig :love: )
 
Skulle vilja ha tips på namn på Q till en hane. Det ska vara ett kort namn och gärna ha kopplingar till natur eller ha en betydelse. Allt är dock av intresse ;)
 
Skulle vilja ha tips på namn på Q till en hane. Det ska vara ett kort namn och gärna ha kopplingar till natur eller ha en betydelse. Allt är dock av intresse ;)

Qvick, om han är en snabb rackare.
 
Kan man få några namnförslag till brun tikvalp?
Föreställer mig ett opretentiöst bonnigt namn, typ Vovvan eller Myran.
Precis som Rias kan jag gärna tänka mig ett namn som kan associeras till naturen, som berg, skog eller hav eller väder.
Två stavelser och många möjligheter till mer eller mindre töntiga smeknamn är bra!
 
Skulle vilja ha tips på namn på Q till en hane. Det ska vara ett kort namn och gärna ha kopplingar till natur eller ha en betydelse. Allt är dock av intresse ;)

Qurry
Quartz
Quito (huvudstaden i Equador)
Qwerty :D
Qvint
Qubik
Qaos :angel:
Qarat
Qaxe
Qnut
Qurt
Qonjac
Qodak
Qrokus
 
@Kimmya några förslag om inte första bokstaven spelar så stor roll :)
Kåda
Brisa
Tundra
Skymma
Dagg
Flora
Slända
Susa
Ljusna
Snöa/snöflinga
Dundra


Annars tänker jag att det kanske finns en del fina namn på tex fåglar/svampar/naturreservat eller liknande som kan passa mer eller mindre bra beroende på ras :)
Men typ
Riska, Tita, Ripa, Svala
 
Behöver namnförslag till brun labradorvalp. Hon kommer bli en liten tik, var den minsta i kullen. Hon är sjövild! Ekorrpigg blick, har bra kontakt med mig när hon har kontakt, så att säga, men kan också bara sticka iväg när hon tröttnar. Hänger upp och ner i trädgårdsfåtöljens dyna när man sitter där, hoppar på väven i mina odlingar osv, bits som fan osv. Jag har redan varit nära att få hjärtattack av det hon hon hittat på.

Arbetsnamnet vi har, eller det jag trott hittills att hon ska heta, kanske inte stämmer så bra. Gulligt och fint, men jag kanske vill ha något som beskriver henne bättre. Vi har hennes kullbror tillfälligt här, och han är busig, såklart, det är ju en valp, men rena rama Tjuren Ferdinand i jämförelse. Han kan chilla, han!

Förslag? :)
 
Behöver namnförslag till brun labradorvalp. Hon kommer bli en liten tik, var den minsta i kullen. Hon är sjövild! Ekorrpigg blick, har bra kontakt med mig när hon har kontakt, så att säga, men kan också bara sticka iväg när hon tröttnar. Hänger upp och ner i trädgårdsfåtöljens dyna när man sitter där, hoppar på väven i mina odlingar osv, bits som fan osv. Jag har redan varit nära att få hjärtattack av det hon hon hittat på.

Arbetsnamnet vi har, eller det jag trott hittills att hon ska heta, kanske inte stämmer så bra. Gulligt och fint, men jag kanske vill ha något som beskriver henne bättre. Vi har hennes kullbror tillfälligt här, och han är busig, såklart, det är ju en valp, men rena rama Tjuren Ferdinand i jämförelse. Han kan chilla, han!

Förslag? :)
Vad för slags namn vill du ha? Verb, svenska, engelska, enstaviga, tvåstaviga? :D

Vilda, Etney (betyder eld/flamma), Elda, Flamma, Ygritte, Arya (Game of Thrones, vilda tjejer :p)
 
Vad för slags namn vill du ha? Verb, svenska, engelska, enstaviga, tvåstaviga? :D

Vilda, Etney (betyder eld/flamma), Elda, Flamma, Ygritte, Arya (Game of Thrones, vilda tjejer :p)

Jag är helt lost, tvåstavigt ska det nog vara. Sen vet jag inte. Hanen vi har heter Winston, så det kanske ska passa ihop, men måste inte vara ett engelskt namn. Gärna något snärtigt.


Flamma kändes bäst av dina förslag :)
 
Velma tycker jag, efter hon i Scooby Doo (tänker att det passar med Winston :D ) @Sissa


Liri - betyder frihet (tänker om hon är en vild och fri liten krabat :D)
Ziska - betyder fri

Evelia/Aveline/Evelyn - betyder hasselnöt (tänker på hennes färg samt din liknelse med ekorre)

Teela - betyder stark vilja
Fay/Fae - betyder tillit
Dara - betyder klok
Kora - betyder vän/sällskap
Keena/Kelcie/Kellsie - betyder modig

Annars tänker jag att hon kanske påminner en del om Merida i Brave? I så fall är der ju ett bra namn :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 304
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 939
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 425
Senast: IngelaH
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp