Bukefalos 28 år!

Det här med att ha grimma i hagen

Sv: Det här med att ha grimma i hagen

jo min ponny hittar varoch varannan dag ett ställe att rymma på..! nu går hom med en läder grimma med reflexer på derför att hon sparng en gång ut på morgonen när det var mörkt som tur var var vi där men kommer det en bil är de kört asså! :angel:reflexgrimmor:angel: jag tycker att läder grimmor är bäst för den kan bara hästen slita av i fall att den skulle fastna!:)
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

*knapp*

jag vill ha min häst utan grimma i hagen men det tillåter inte stallägaren.. :(
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Vi har alltid hästarna utan grimma i hagen. Man slipper skav, och de måste inte gå runt med remmar runt skallen dygnet runt. Tycker inte det finns någon anledning att ha grimman på i hagen. Nu står vi i ett litet stall med lätthanterliga hästar och rymningar eller dylikt händer väldigt sällan - oftast springer hästen isåfall in i stallet igen.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

I vårat stall går hästarna med grimma.
Dels pga att det blir lättare för den som släpper in dem(de är rätt många) men till största del för att stallet ligger i en vägkorsning.

Om hästarna skulle ta sig lösa så är det större chans att en ovan människa kan ta fast dem när de har grimma på sig än om de inte har.

Många skriver att hästarna är ouppfostrade när de inte går att leda utan grimma.
Jag skulle absolut inte kalla min kille ouppfostrad, han kommer när man ropar, går efter mig utan grimskaft och går att leda med skaft runt halsen om man vill det.

Men jag tror inte att han kommer vara så lugn och sansad om han kommit lös ut på vägen. Kanske blivit skrämd av en förbipasserande lastbil och en främmande människa kommer(ovan och lite nervös/rädd) för att fånga in honom. Har han grimma på sig då så kanske denne person kan hålla honom i alla fall.

Å andra sidan kan inte heller jag leda en uppspelt, skrämd häst utan grimma/skaft.. kanske finns något sätt?

Hade jag däremot hästen på ett annat mindre traffikerat ställe så skulle jag helst ha honom utan grimma i hagen. Det är ju skönast för dem. :)
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

I vårat stall går hästarna med grimma.
Dels pga att det blir lättare för den som släpper in dem(de är rätt många) men till största del för att stallet ligger i en vägkorsning.

Om hästarna skulle ta sig lösa så är det större chans att en ovan människa kan ta fast dem när de har grimma på sig än om de inte har.

Många skriver att hästarna är ouppfostrade när de inte går att leda utan grimma.
Jag skulle absolut inte kalla min kille ouppfostrad, han kommer när man ropar, går efter mig utan grimskaft och går att leda med skaft runt halsen om man vill det.

Men jag tror inte att han kommer vara så lugn och sansad om han kommit lös ut på vägen. Kanske blivit skrämd av en förbipasserande lastbil och en främmande människa kommer(ovan och lite nervös/rädd) för att fånga in honom. Har han grimma på sig då så kanske denne person kan hålla honom i alla fall.

Å andra sidan kan inte heller jag leda en uppspelt, skrämd häst utan grimma/skaft.. kanske finns något sätt?

Hade jag däremot hästen på ett annat mindre traffikerat ställe så skulle jag helst ha honom utan grimma i hagen. Det är ju skönast för dem. :)
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

MINA GÅR ALLTID UTAN GRIMMA!!!!!!

En bekants häst, hittade vi liggandes i elstängslet, hade fastnat med grimman, låg bara o skakade, vet inte hur länge han leggat där.
Akut in till djursjukhuset, där han ficka stanna 3 dagar.
Han mår idag bra, men det kunde ha slutat riktigt illa :eek:
Våran teori är att han säkert försökte sträcka sig så långt under stängslet som möjligt för att sno åt sig lite gott gräs, fått en stöt rykt till och fastnat.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

I vårt stall finns tre hästar varav två går tillsammans och den tredje i egen hage sidan om.

Vår pålle och hans hagkompis går utan grimma. Man får ju ibland välja mellan "pest eller kolera". Visst - om de skulle råka komma ut så kanske det är lättare för andra människor att hjälpa till.

Men med tanke på hur klåfingriga och nyfikna dess båda herrar är och med våra kuperade hagar med buskar, träd, grenar etc så vill vi inte ha grimma på dem.

Men sen har vi också riktigt bra eltrådar/stolpar med rejäl "krydda" i elen :devil: Våra hästar är heller inga sådana som till varje pris vill upptäcka världen utanför utan nöjer sig med sina hagar.

Den tredje, ensamgående hästen, har dock grimma på sig eftersom den periodvis kan vara mycket lurig och tjurig när man ska ta in honom. Aldrig mot sin ägare men oss andra driver han med lite då och då :D.

Vi hade lite problem ett tag med att vår pålle och den ensamme stod och retade och nafsade varandra i huvudet över tråden och eftersom den andre har grimma fick ju vår tag i den och drog för kung och fosterland. Den andre fick sån panik av detta att de lyckades riva både stolpar och tråd.

Men då satte vi högre stolpar där hagarna går sida vid sida och satte en extra tråd högre upp så att de inte kunde nå över till varandra så lätt.

Någon tyckte det var taskigt att inskränka deras möjlighet till kontakt med varandra men ibland får säkerheten gå före.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Min "huligan" skulle behöva ha grimma på i hagen om han kommer lös, men han är en OLYCKSFÅGEL o får väldigt lätt skav så därför får han gå utan grimma. Dessutom så kommer han direkt om du har en mathink me dig..:angel:
Den andra hade kunnat ha grimma på om "huliganen" inte käkade upp den hela tiden o "gick omkring" med honom...:p
Mina går alltså utan.
Däremot så har jag alltid grimma på ev hingstar.
Samliga nya inackorderingar går med grimma tills jag tycker dom har aklimatiserat sig. Varje inackordering bestämmer själv om dom vill ha grimma på eller av. "rymlingsbenägna" har reflexgrimma på sig om utifall att..
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag håller till i 2 stalll vartav min medryttarhäst står i det ena, den andra är en ridskola. Hos medryttarhästen tar man alltid av grimman pga att hästarna kan fasta osv, ganska mycket träd och grejer i den hagen. Den hästen som har stått med grimma i hagen har inte det längre eftersom han lyckas ta av sig den i alla fall...

På ridskolan har dom grimmor på sig, i dom hagarna finns inga träd eller liknande. Det är för att in och utsläpp ska gå så fort som möjligt. Men om man märker att det är något problem tar dom bort grimman. Tex så är det en häst som dom andra hästarna drar i grimman...så den får stå utan :P
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Har varit med om en häst som fastnat i grimman och dött. Så nej, aldrig mer grimma i hagen.

Omman MÅSTE ha grimma av någon anledning s använder jag en "säkerhetsvariant" med kardborre i nacken alt sätter en nyckelring i spännet så att den ramlar av ifall att hästen fastnar.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag är fårvånad över hur folk resonerar angående; att hästen har grimma i hagen.

Alla är så mycket om att hästen kan fastna, den kan göra illa sig och vet inte allt.

Hur ställer du dig till det??...ska hästan ha grimma eller inte??

Jag skulle ALDRIG släppa ut mina hästar i hagen utan grimma, det finns inte på värdskartan. (undantag på unghästar på lösdriften).

Jag har grenar och träd i mina hagar, och det ska mycket till för att dom ska fastna!

Två av mina som går ihop, busar och fixar i hagen...grimman ska vara på ändå!

Lättare att kunna ta fast dom om de skulle sticka ur hagen, osv.

Jag tycker att det är så mycket "daltande", vissa behandlar sina hästar som glaskulor!...neh ja tycker det börjar bli vädligt mesigt!

Det skulle vara kul att höra andras åsikter i detta ämne:)


Håller med Grimma i hagen på. Om man har hästar som busar och leker spelar ingen roll.
GRIMMAN SITTER PÅ ÄNDÅ ! Köp lädergrimmor, de går sönder lätt och risken för skador på hästarna är då lite begränsad.
Anser att jag som hästägare har ett ansvar gentemot mina medmänniskor. Om mina hästar "gud förbjude dem" smiter vad ska jag då fånga in dem i ? el den hjälp jag behöver för att fånga mina rymlingar , vad ska dom ta hästarna i ?
Det är vårt förbenade ansvar som hästägare att se till att de inte smiter, men olyckor händer och hästar smiter ändå.
Hoppas att alla vet att man är skyldig att ha elstängsel med elaggregat och att strömmen ska vara på. Så att alla gulliga små hästar får en stöt när de kommer åt tråden. Det har faktiskt hänt olyckor i trafiken där hästägaren/stallägaren har blivit skyldig just pga att elen varit bristfällig på något vis.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag har inte grimma i hagen på min häst. De enda tillfällen jag har haft grimma i hagen på en häst var min förra häst på sommarbetet eftersom han var tvungen att ha flugskydd hela tiden (ögoninflammation hela tiden annars).
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Min "huligan" skulle behöva ha grimma på i hagen om han kommer lös, men han är en OLYCKSFÅGEL o får väldigt lätt skav så därför får han gå utan grimma. Dessutom så kommer han direkt om du har en mathink me dig..:angel:
Den andra hade kunnat ha grimma på om "huliganen" inte käkade upp den hela tiden o "gick omkring" med honom...:p
Mina går alltså utan.
Däremot så har jag alltid grimma på ev hingstar.
Samliga nya inackorderingar går med grimma tills jag tycker dom har aklimatiserat sig. Varje inackordering bestämmer själv om dom vill ha grimma på eller av. "rymlingsbenägna" har reflexgrimma på sig om utifall att..
har själv hästar som lätt får skav , köpte ludd och satte på. Skavet borta
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

min häst går oftast med grimma i hagen då det inte alltid är jag som tar in/ut henne, men ibland tar jag av den. jag har lite blandade känslor, helst vill jag såklart att hon ska slippa den men om de kommer lösa ÄR det lättare att inte bara fånga men att sen leda tillbaka dom till stallet/hagen. kanske inte spelar nån roll om jag ska leda henne henne själv, det går med bara grimskaft, men om en främmande människa hittare henne förrymd nånstans är de nog glada om hon har en grimma. dessutom har hon ju ingen på sig i boxen..
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Håller med Grimma i hagen på. Om man har hästar som busar och leker spelar ingen roll.
GRIMMAN SITTER PÅ ÄNDÅ ! Köp lädergrimmor, de går sönder lätt och risken för skador på hästarna är då lite begränsad.
Anser att jag som hästägare har ett ansvar gentemot mina medmänniskor. Om mina hästar "gud förbjude dem" smiter vad ska jag då fånga in dem i ? el den hjälp jag behöver för att fånga mina rymlingar , vad ska dom ta hästarna i ?
Det är vårt förbenade ansvar som hästägare att se till att de inte smiter, men olyckor händer och hästar smiter ändå.
Hoppas att alla vet att man är skyldig att ha elstängsel med elaggregat och att strömmen ska vara på. Så att alla gulliga små hästar får en stöt när de kommer åt tråden. Det har faktiskt hänt olyckor i trafiken där hästägaren/stallägaren har blivit skyldig just pga att elen varit bristfällig på något vis.

Hela livet består av riskbedömningar där man tvingas välja hur man ska göra. I många fall finns det inte något alternativ som är helt OK så man tvingas välja det som för ens egen del innebär det minst dåliga.

I mitt fall bedömer jag det som minst dåligt att inte ha grimman på i hagen. Hänsyn då tagen till staket, hagarnas placering (gemtemot vägar etc) hästarnas temperament, risk för att fastna i stolpar, träd, buskar etc.

Men jag har full förståelse och acceptans för dem som väljer att ha grimma på. ;)

Ps. Lädergrimma är inte lika med att den går sönder enligt min erfarenhet i andra sammanhang

Ps igen: Givetvis ska man ha fullgod el i staketen vare sig man har grimma eller inte grimma! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

I mitt stall är det både grimma av och grimma på. Dom två hästarna som släpps ut först har grimma på sig och dom som springer ut helt själv får gå utan, mest för att det är smidigt och för att den ena ALLTID tar av sig sin grimma. Annars ser jag helst att dom har grimma på sig utifall det skulle hända nånting.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Hoppas att alla vet att man är skyldig att ha elstängsel med elaggregat och att strömmen ska vara på.

Var hittar du den lagparagrafen? Skulle vara intressant om du kunde redovisa det (nyfiken!).

Mina hästar går alltid utan grimma i hagen, men jag håller med Bellafjella om att valet naturligtvis måste göras med tanke på omständigheterna. Det finns inget "rätt" eller "fel" i den här frågan. Vilket ju även går att utläsa av alla svar här!
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

min ahr inte grimma, dels för att shettiskompisen drar av grimman annars och dels föratt om han rymmer så är det bara att ta honom i pannluggen så följer han villigt efter en :idea:
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Min häst har grimma i hagen , dock inte mitt val, jag vill inte att hon ska ha grimma i hagen. Hon som släpper ut på morgonen tar helt enkelt inte av grimman. hon tar av den på sin egen häst för annars tar han av den själv. Till saken hör att min häst aldrig rymmer men hennes häst både rymmer och är ofta svårfångad. Men min häst får gå med grimma. Ibland när jag släpper ut på morgonen så har hon grimma på sig i boxen. Jag har börjat tröttna på att påpeka detta gång på gång och jag kan tyvärr inte släppa ut på morgonen. Jag tar alltid av grimman både i hagen och i boxen, se det som en självklarhet. Men damen är gammal och har inga tendenser att fastna så jag orkar inte tjafsa om det mer. Hur besvärligt är det egentligen att ta av en grimma?
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag har aldrig haft grimma i hagen och kommer aldrig att ha det.

I höstas hittade min tränare hennes sons 3 åriga sto i hagen med hoven fast i grimman. De fick skära loss henne och tillkalla vet. De vakade över henne 2 dygn innan hon slutligen somnade in :cry: Antagligen hade hon svåra skall och nackskador.

Det är INTE värt det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 718
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 046
Senast: Daydreamer
·
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 629
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 213
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp