Det här med att ha grimma i hagen

Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Min går utan grimma i hagen, dels för att jag tycker det är säkrare och dels för att slippa allt skav.
Vintertid har han reflexgrimma ute iom att stallet ligger precis vid en 90-väg.

Han skulle aldrig rymma själv då han måste ha en kompis med sig för att våga sig ut i världen :angel:
Skulle hela gänget rymma är det bara att fylla en hink med mat så skulle de mest troligt komma springande på led :rofl:
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Hästarna ska gå UTAN grimma.
Med undantag för svårfångade hästar och vissa hingstar. Ser ingen som helst anledning att låta dem gå med grimma i hagen.

ok så om du har ca 200 ston att ta hand om så ska alla gå utan grimma??

jag ser ingen anledning till att dom ska gå utan.
alla gör som dom själva tycker är bäst..
finns inget rätt och fel i grimm fronten olyckor hände med och utan grimmor..Tyvärr..
hästen mår varken sämre eller bättre med eller utan grimma.. (jag har iallfall aldrig märk nån skillnad..och då har jag hanterat ett stort antal hästar i mitt liv)
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag tror inte TS läser detta. Hon var ett troll, som försvann (och bytte identitet) när hon blev avslöjad :p

Immer

Nehe??? Så den där TS som jobbade i stallet dygnet runt och hade en liten bebis var bara en bluff?? :angel::angel: :D
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Vi har grimma på 2 av hästarna och 2 utan oftast, eftersom dom andra två är lätta o ta fast o kommer om man ropar på dom :love:. Onödigt att ha grimma när dom inte behöver det :o
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Våra hästar (2st) går jämt utan grimma i hagen för även om staketet skulle vara nerrivet så skulle dom aldrig sticka ut, fast om det skulle hända nån gång (vilket saker alltid gör, dom händer och det har hänt!) så är det bara att gå fram till dom och tag i manen och leda dom tillbaka till hagen.

I ett stall som ligger granne med min skola har hästarna alltid grimma i hage, mest för att det står 3unghästar där och det kan hända att dom sticker, så för säkerhetsskull så har dom grimman på sig!

På min skola så är alla skolhästar utan grimma i hage, dock för att dom flesta går på lösdrift. Några privathästar har grimma på sig, mest av diverse säkerhetsskäl.

Jag tycker det är indviduellt för både häst + ägare att ha grimma i hagen. Beror u helt på vart hästen står, om det är privat stall eller dylikt.
Tycker inte det är fel att ha grimma i hagen, som sagt, mycket liten chans att hästen fastnat, det hemskaste jag har varit med om det var när min kompis hästs grimma gick sönder för den fastnade i en flaggstång som var i hagen, hästen klarade sig helt oskadd.
R.I.P Grimman :cry: :rofl:
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Ingen av hästarna i vårt stall har grimma när de går ute i hagen. varför ska de ha det? jag kan förstå att det underlättar för oss människor eftersom vissa hästar inte är så överförtjusta att följa med ut ur hagen, men risken finns att de kan fastna och skada sig.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

min polla går utan grimma. just p.g.a. att

-hon är lätt att få tag på(står alltid snällt när man trär på den)
-hon får lätt skav när hon har på den dagen lång
-om hon skulle smita så är det bara att locka med något gott(hon hade ändå inte gått att fånga bara för att hon hade grimma på, när hon väl stannat så står hon där)
-ser då ingen anledning att ha på den
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Har alltid grimma på vintern, men ej på sommarbetet då de går ute dygnet runt då. Framför allt på vintern, kan de bli lite ystra om de av nån anledning kommer lösa och DÅ skiter de i havren kan jag säga. Skulle jag dessutom försökta få på en grimma så är man torsk. Så av säkerhetskäl och att mina inte har problem med skav eller annat, så har jag grimman på. Visst kanske nån har skadat sig (inte hos mig) som nån sade pga grimman, men det finns säkert nån som hade klarat sig om de hade haft grimma också. Typ om de var lösa eller så, grejen är väl att procentuellt är det få som skadar sig. Titta på individen och din situation med ystra hästar, vägar mm. Det finns ingen sanning som gäller för alla.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Min häst går alltid med grimma i hagen. Jag vill att det ska vara lätt att leda henne om hon skulle rymma. Jag har dock en nyckelring som jag fäster karbinhaken i, skulle hon fastna så rätar nyckelringen ut sig och hon kommer loss.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

KL

Kanske kommit upp tidigare i tråden, har inte läst precis alla sidor. Har grimma på min häst (unghäst) då hon emmellanåt tycker det är roligare att vara utanför hagen. Hon är iof snäll och go och har inga problem att komma fram till mig eller någon annan, även om hon skulle vara utan grimma, även icke-hästvana. Men däremot tror jag att en icke-hästvan människa som kommer förbi har mkt lättare att hjälpa en häst in som har grimma på sig än en som står utan, då jag är helt övertygad om att om du inte är van går du hellre fram till en grimmad häst utanför hagen än en ogrimmad? Att ogrimmad verkar "läskigare" då du inte vet var du ska "ta tag" för att leda hästen?

Bara en tanke, eller låter det helt orimligt?
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag har grimma på mina hästar.
Bor utmed en starkt trafikerad väg med tung trafik & dålig sikt.
Om dom väl är ute på fel sida av staketet så vill jag att mitt minsta problem skall vara att få tag på dom.
Även man har hink så skall ändå grimman på.

Har jagat grannens hästar som varit lösa utan grimma, även man fick dom i hinken så pös dom igen så fort man skulle lägga grimskaftet om halsen så man kunde sätta på grimman.
Tog en hel dag att få tag på 3 ystra hästar som till slut självmant gav upp & knallade själva in i sin hage igen.

Men jag är istället noga att ha fodrade bekväma grimmor & att dom är välpassande.

Men jag förstår dom som har sina utan, jag började ha mina på efter jagat deras hästar. Trots båda mina kommer på inkallning i hagen, men frågan är om dom gör det när dom är lösa?
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag kan ju förtydliga mej själv genom att säga att jag alltid rider barbacka och sällan har träns. Och oftast inte ens grimma när jag rider.

Jag gillar inte en massa krimskrams på hästen för det skadar mer än det hjälper. Men det är ju MIN knasiga syn på saken.

Jag tycker inte din syn är knasig, eller jo kanske lite då :) men jag önskar jag kunde göra det. kunde det på ponnyn men nordisen vill inte gå dit jag vill ;D och hon gillar inte när man dunsar på henne :)
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

ok så om du har ca 200 ston att ta hand om så ska alla gå utan grimma??

jag ser ingen anledning till att dom ska gå utan.
alla gör som dom själva tycker är bäst..
finns inget rätt och fel i grimm fronten olyckor hände med och utan grimmor..Tyvärr..
hästen mår varken sämre eller bättre med eller utan grimma.. (jag har iallfall aldrig märk nån skillnad..och då har jag hanterat ett stort antal hästar i mitt liv)

Vad är det för skillnad om man är 2 eller 200 hästar i den här grimmfrågan? Skulle det bli lättare att ta hand om dem om de hade grimmor? Se till att ha ett bra staket och bra ström.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Oftast har våra hästar grima på sig någon enstaka gång går jag ut o tar av min häst griman.. Skulle dom komma lös så vet jag att dom inte skulle komma om man kom med griman i näven.. Vi har en rymare skulle hon gå utan grima så skulle aldrig få in henne inte fören hon är väldigt tröt eller hungrig
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

:bump: Vi har inga grimmor på våra hästar, de har vi aldrig haft
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Våra hästar går med grimma, utom den ena ponnyn, han har en förmåga att få av sig den, så det ligger många nertrampade grimmor i hagen. Fast på sommaren, när de går intill den trafikerade vägen, går de faktiskt utan.
Det förekommer ju att fel människor går in i hagen, och då vill vi försvåra det att fånga dem.
Tänker på alla hemska skärskador som händer med ston då och då....
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Vad är det för skillnad om man är 2 eller 200 hästar i den här grimmfrågan? Skulle det bli lättare att ta hand om dem om de hade grimmor? Se till att ha ett bra staket och bra ström.

betydligt lättare om du ska plocka in 50 eller kankse 100 av dom.
Att har bra staket är en självklarhet.. har man inte det ska man inte ha djur.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Och exakt HUR lång tid tar det att sätta på en häst en grimma? :o Sedan ser jag ingen anledning till att ha 200 hästar och hantera 50 åt gången..
Ha bra staket och bra ström, se till att hästen går att hantera och låt sedan hästarna vara hästar..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 375
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 041
Senast: Daydreamer
·
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 620
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 125
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp