Det här med att ha grimma i hagen

Sv: Det här med att ha grimma i hagen

kl

Tror att olyckor kan hända hur som helst. Har hört talas om grimolyckor dock aldrig varit med om någon själv.

Häromveckan kom min hovslagare åkande på vägen och får syn på fyra ben i diket. En häst har rullat fast under stänget. Förmodligen legat där länge och nu lyckats ta sig loss. Svårt stressad far hästen ut på vägen där den vimsar runt. Min hovslagare stannade bilen och lyckades fånga hästen. Tack och lov, sa hon, hade hästen grimma på sig. Därför fick hon tag och lyckades hålla hästen på den starkt trafikerade vägen. Ringde och fick tag på ägaren som höll till i ett stall i närheten. Så kan det också vara. Så jag är väldigt kluven. Det är nog mycket svårt att få en vettskrämd häst att vilja umgås med människor just då.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag tycker du ska ha grimma i hagen. Strunta i va ajja andra tycker. gor som du vill.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Min häst är väldigt känslig och får lätt skav så jag undviker att ha grimman i hagen:angel: Om han ska kunna ha det så måste jag verkligen "ludda" in den och då tycker han att den är ivägen och tar av den själv:rofl:
Har annars inget emot att ha grimman i hagen:d
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

*kl*
Idag hade mina pållars grimmor förväxlats, så den "ädlare" hästen hade den grova hästens grimma. Trots att det egentligen var samma storlek så blev den för stor så när jag kom dit hade han nosdelen i munnen och stog och försökte äta hö :p
Stackars andra hästen hade fått ruggat i pälsen på huvudet av den andra hästens tightare grimma. Hade ingen i reserv så stackarn fick en slemmig grimma på sig när vi bytte :devil:

Ytterligare en anledning att INTE ha grimma? Folk kan ta på fel grimma? ;)
(Ändå hade jag köpt den som en skojgrej eftersom det stod en text på grimman som var en del av hästens namn..)
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Vi har grimmorna på i hagen! Av den enkla anledningen att dom rymmer i bland.. Inte så ofta men då vi har hingstar på gården så är det viktigt att kunna få fast dem!
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Var hittar du den lagparagrafen? Skulle vara intressant om du kunde redovisa det (nyfiken!).

Mina hästar går alltid utan grimma i hagen, men jag håller med Bellafjella om att valet naturligtvis måste göras med tanke på omständigheterna. Det finns inget "rätt" eller "fel" i den här frågan. Vilket ju även går att utläsa av alla svar här!

Det är iofs ingen lagparagraf, men för några år sedan så hände en allvarlig olycka på motorvägen med just lösspringandehästar. Där riskerade stallägaren att bli beskylld för att elstängslet fungerade bristfälligt och att hästarna iomd kunde komma lösa. Så det är väl värt att använda ett väl fungerande stängsel.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

alla våra hästar går med grimma i hagen. det är ifall de skulle komma lös på något vis. vill verkligen inte att de ska sticka någontstans. dessutom är det lättare för någon "icke-hästkunnig" person att fånga in hästarna om de kommer med grimma än utan. också har vi reflexgrimma på när det är mörkt. dock har inte någon av våra hästar rymt ur hagen så det kanske är onödigt. men det är en säkerhetsåtgärd:) har hellre grimma på än grimma av. enda gången jag tar av grimman i hagen är ibland på sommaren för att det blir varmt eller skav under grimman. då går han med bara flughuva:)
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Medryttarhästen och en unghäst i stallet har inte på sig sina grimmor för att dom helt enkelt tar av sig dom i hagen, dom vill inte ha på sig dom. och det är inga problem att fånga dom för det.
Men resten av hästarna har på sig grimmor, för att kunna haka fast grimskaftet snabbt antar jag, en bekvämlighetsgrejj :smirk:

Sen föredrar jag att ha hästar utan grimma i hagen, som många sagt kan de fastna i allt möjligt och tom. dö. Men grimma el inte grimma beror lite på hur det ser ut, vart man står, hur hästen är osv. Men föredrar mina pållar nakna ;)

Om dom skulle komma lösa så springer dom runt i trädgården och leker, inte alltför kul för stallägaren kanske, men hade lösa hästar senast i förrgår. Och det är inte lättare att fånga dom för att dom har gimmor, tycker jag. :D
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

I förra stallet ville stallägaren att grimmorna skulle vara på - så då fick grimman vara på. :)

I nuvarande stallet vill stallägaren (vars häst vår pålle delar hage med) att grimman är av - så då har vi grimman av. :)

Om jag själv fick bestämma så föredrar jag nog att inte ha grimma på. Vår häst behöver inte "fångas" utan kommer frivilligt fram och vill umgås eller följa med. Om det skulle hända något som gör att han blir rädd och vill sticka så tror jag inte det hjälper mycket med grimma.

För övrigt kan jag berätta att den andra inackorderingen i vårt stall (den har egna hagar och grimman på) för ett tag sedan fastnade i en av stolparna och drog ner/knäckte ett antal stolpar och drog i väg med både stolpar och tråd. Rena turen att den inte alls kom till skada.

Ren otur kan man kanske tycka? Javisst men risken finns ju - precis som det finns en viss risk med att man inte kan fånga hästen om den inte har grimma. Det är ett ställningstagande man tyvärr måste göra och man kan aldrig få några garantier vad man än väljer.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag är fårvånad över hur folk resonerar angående; att hästen har grimma i hagen.

Alla är så mycket om att hästen kan fastna, den kan göra illa sig och vet inte allt.

Hur ställer du dig till det??...ska hästan ha grimma eller inte??

Jag skulle ALDRIG släppa ut mina hästar i hagen utan grimma, det finns inte på värdskartan. (undantag på unghästar på lösdriften).

Jag har grenar och träd i mina hagar, och det ska mycket till för att dom ska fastna!

Två av mina som går ihop, busar och fixar i hagen...grimman ska vara på ändå!

Lättare att kunna ta fast dom om de skulle sticka ur hagen, osv.

Jag tycker att det är så mycket "daltande", vissa behandlar sina hästar som glaskulor!...neh ja tycker det börjar bli vädligt mesigt!

Det skulle vara kul att höra andras åsikter i detta ämne:)

Vi har grimma av och el på. Enklast så.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Skulle våra på något vis ta sig ur hagen så går dom till stallet.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Hur menar du att man daltar genom att INTE ha grimma? Varför bryr du dig överhuvudtaget över andras val?

Här finns det skäl till att INTE ha grimma. En inackordering, shettis, fastnade i en arabs grimma med hoven. Araben var nu en bussig och lugn kille så han gick med huvudet i markhöjd så att shettisen inte skadades...deras ägare har numer aldrig grimma på, av förklarliga skäl.

En väninnas unghingst fastnade med bakskon i sin egen grimma och slog sönder sig totalt så att det blev akut avlivning...där existerar inte grimmor på i hagen heller...

En bekant i USA hade precis fått hem en mustang som skyggade till för nåt, fastnade med grimman i en staketstolpe och bröt nacken och dog på fläcken...

Jag har inte heller grimma på mina i hagen. Varför ska jag ha det, är det DU som ska tala om det för mig, eller??? Nä, jag gör egna val baserat på erfarenheter...:cool:
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag tror inte TS läser detta. Hon var ett troll, som försvann (och bytte identitet) när hon blev avslöjad :p

Immer
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag har bara grimma på sommarbetet, då han måste ha en greenguard på sig för att inte riskera att han får fång. Han blir fullt tillräckligt tjock ändå med den på.... :o
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Hästarna ska gå UTAN grimma.
Med undantag för svårfångade hästar och vissa hingstar. Ser ingen som helst anledning att låta dem gå med grimma i hagen.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Här är alla hästarna utan grimma, skulle aldrig kunna tänka mig att ha den på, om det inte vore en extremt svårfångd häst. Har en svårfångad häst men det får så gärna ta lite tid att få tag på henne. Det är det värt. Eftersom alla våra går på lösdrift så skulle det bli bökigt att gå ut bara för att ta av grimmorna på kvällen.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

men liksom hur stort risk är det att grimmorna fastnar i varandra då??...har aldrig hört nån som vart med om det!


Mina hingstar går nakna, stoet vet jaginte då hon är utlånad till en tjej.

Orsak: Jag har hört alldeles för många historier om hästar som fastnat i grimmorna i saker och i andra hästar, med kraftiga skador och i ett fall avlivning som följd.
Jag har ingen lust att utsätta varken min hsät, min plånbok elelr mitt psyke för att hästen ska skada sig, eller änvärre, dö.

Om de komemr lös, så komemr de lös. Mina hästar gillar människor, de tycker om dom och kommer till dom. Även om det är busigt att vara lös.
Jag tror på att en viktig del när en häst är lös är att låssas som om det regnar, varje gång, och inte göra en så stor sak av det. På så sätt signalerar jag till hästen att det inte är en Big deal att de är utanför staketet.

Om en häst kommer lös, så är inte grimma likamed att det är enkelt att fånga hästen. En lös häst som tycker dne är busig för att den är lös, tendenserar att blåsa upp sig och skutta runt på stallets omgivningar med svansen i vädret och tycka att livet är festligt. Jag har inte någon mycket större chans att fånga en sån häst bara för att den har grimma på sig.


:)
Thats my opinion.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

om jag fick önska skulle grimman vara av. Ingen av mina hästar är svårfångade och grimman utgör en onödig risk, även om risken är liten så finns den. Den ena skulle dessutom må bättre av att gå utan eftersom han blir dragen i den av en unghäst halva dagarna. Grimmor kan även ge skav osv. Nu har mina grimma i hagen pga de regler som finns i stallet, dock använder jag endast lädergrimma på mina hästar, alltid, hage, stallgång och transport.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 375
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 041
Senast: Daydreamer
·
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 620
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 125
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp