Bukefalos 28 år!

Det här med nazismen.

Och idag sitter BSS i riksdagen.

Som jag minns det rådde det inget tvivel om att BSS var en nazistisk rörelse. Nu sitter man här och läser idiotdiskussioner om huruvida SD ens är rasister. :(

Jag fattar inte det heller! De flesta här är väl gamla nog att faktiskt personligen minnas detta hatiska elände!? Hur kan man inbilla sig att BSS plötsligt blev helt rimliga, "normala" politiker? Hur!? :banghead:

BSS_-_Varning_till_svenska_flickor.jpg




Den här boken har jag inte läst än, men ska så snart jag lagt vantarna på den. Någon annan som läst den redan?
 
Ah, då är jag med.

Undrar om omvärlden brytt sig om Hitler utrotat folk inom bara egna landet. Förmodligen inte. Han hade nog kunnat ta flera länder, med mer list. Uschiamej.



En helt annan sak som irriterar mig är själva ordet rasism. Det antyder ganska starkt att man föraktar någon/något pga ras. Hur fungerar då kultur-ras-ism? Det är ju liksom inte rasism, men jag förstår att man vill ha innebörden. Det känns som att det fattas ett ord i språket som används för att uttrycka förakt/hat baserat på en egenskap eller historia.
Order rasism har en bredare betydelse idag när man inte längre pratar om raser utan kulturer, etnicitet, folkgrupper etc.
 
Jag ser risker ur diskussions-synpunkt och i hur man blir tagen på allvar om man drar för extrema paralleller.

Jag vet inte om jag tycker att SD och NSDAP (kommer inte ihåg deras äldsta förkortning) har växt fram på likartade sätt. NSDAP använde redan från början "putsch" och våld, och det var inte enstaka anhängare som stod för våldet utan det var tydligt från NSDAP ledning redan från början.
Hitler skrev redan i Mein Kampf om judarna och framförde redan där, och detta var ju när han satt i fängelse långt innan han nådde något slags kändisskap, sina våldsamma tankar.
SA och SS fanns som våldsamma officiella organisationer redan från början, och visserligen ljög man och förnekade exempelvis inblandning i branden i Riksdagshuset, men inte var det dolt.
Reichskristallnacht, exempelvis, var ju ett flagrant exempel på hur NSDAP ville att omvärlden skulle se ut - även i Österrike och inte enbart i Tyskland.

För övrigt är jag inte så insatt i SD, vilket antagligen är dumt. Man borde nog sätta sig in mer i samtidens inhemska politiska strömningar hellre än att läsa om ett krig (jag försöker inte vara sarkastisk utan menar dett).
Nackdelen med att dra en för extrem parallell med utrotningsläger och etniska utrensningar är ju att det är lätt för i detta fallet SD att gå i svaromål - självklart handlar inte deras program i Sverige om att avliva de icke önskade elementen.

Däremot kan jag tycka att det är intressant, för att glida en bit från trådens egentliga tema, med diskussionen om eutanasi. Nassarna hade tidigt ett eutanasiprojekt; nu är det rumsrent att tala om eutanasi. Skillnaden är förstås att det under nassetiden inte fick väljas av den potentiellt avlivade (men väl deras förmyndare) medan det idag talas om tvåläkarintyg att den potentiellt avlivade är vid sina sinnens fulla bruk men ändå önskar att avsluta sitt liv...
en av sakerna som nassarna fördömdes för, vill många nu införa i Sverige dock i modifierad form...

Jag kan hålla med om att det finns inget att tjäna på att dra paralleller till koncentrationsläger, men SDs historia är kanske inte så snygg som du eventuellt uppfattat den? Lågmälda killar i kostym är inte lika övertygande om man minns marscherna med bomberjackor och snörda kängor... Och vad gäller öppet våldsvälkomnande så var väl VAM aldrig särskilt blyga på den punkten.



Sen tycker väl jag att man får sätta in dagens politik i dagens politiska klimat. Att det (förmodligen) inte skulle funka att göra samma resa idag som Hitler gjorde då, betyder knappast att vägarna är helt stängda utan snarare att man får leta lite andra kringelikrokar för att ta sig fram. Och det är viktigt att vara vaksam mot just det, inte att historien upprepar sig identiskt steg för steg...

Men jag håller helt med dig om att man riskerar hela debatten genom att dra för extrema paralleller! Det här var bara en tanke eftersom jag fick uppfattningen att du kanske inte tänker på SD idag som det såg ut för bara något tiotal år sedan - de har städat ytan en del, så att säga... :meh:
 
Vad är eran kunskap? Vet ni varför den uppkom? Vet ni vad som hände under krigsåren? Ja vad vet ni egentligen? Vad vet era vänner och bekanta?

Vi satt och pratade här ikväll bonussonen, sambon och jag och min bonusson (23 år) berättade att han egentligen inte fick lära sig något alls om nazismen i skolan. De läste lite övergripande om andra världskriget och om Auswitch men egentligen inget om vad som hände, vilka människor som fördes dit, vad som hände med dem eller varför. De läste inte heller något om de andra koncentrationslägren.

Han hade inte hört talas om vad det var Hitler ville få fram och hade inte hört talas om Hitlers plan om en ren arisk ras och om de barn som avlades fram. Han hade inte hört talas om likheterna med att allt skylls på invandrarna idag precis som allt skylldes på judarna då.

Det skrämmer mig. Det skrämmer mig att någon som så nyligen gick i skolan vet så lite. Är det generellt så att man inte lär sig så mycket i skolan om vad som faktiskt hände? Jag ska ärligt säga att jag minns inte att vi pratade mer än övergripande om allt som hände (det är ju ändå 26 år sen jag slutade nian så jag är nog förlåten) heller utan det jag vet har jag läst själv i olika sammanhang men de som inte bryr sig då? De som tror att det inte var så farligt. De som tror att de faktiskt "bara" var arbetsläger. De som inte har fattat vad Hitler och hans anhängare faktiskt ville göra och gjorde.

Vad är era tankar? Vad ska vi göra för att människor ska få upp ögonen och förstå? Det skrämmer mig att så många äldre röstade på SD. De som egentligen borde minnas och veta hur det faktiskt var. Har de glömt eller ser de inte likheterna? Varför sväljer folk alla lögner som Åkesson och hans anhängare sprider omkring sig med hull och hår istället för att gå till källan och kolla upp fakta själva? Idag när varenda en har en smartphone och på några sekunder kan kolla upp rena fakta.

Jag kan mycket mer än din bonusson (lika gammal), men jag vet inte om det kommer från skolan eller eget intresse. Är nog en blandning. Jag har i efterhand i arbetet både träffat en överlevare och en som mest troligtsvis var nazist i tyskland när det begav sig.
Jag har för mig att vi kollade på schindlers list och så har vi även lyssnat på en överlevare.
 
Jag har för mig att vi kollade på schindlers list
Alltså det är ju en ganska bra film. Men jag fattar inte att flera nämner den som att den ingick i historia-/samhällsundervisningen. När jag gick i skolan så tittade vi på den på filmkunskapen (valbart ämne i högstadiet). Det är trots allt en spelfilm, konst.
 
Undrar om omvärlden brytt sig om Hitler utrotat folk inom bara egna landet. Förmodligen inte. Han hade nog kunnat ta flera länder, med mer list. Uschiamej.

En helt annan sak som irriterar mig är själva ordet rasism. Det antyder ganska starkt att man föraktar någon/något pga ras. Hur fungerar då kultur-ras-ism? Det är ju liksom inte rasism, men jag förstår att man vill ha innebörden. Det känns som att det fattas ett ord i språket som används för att uttrycka förakt/hat baserat på en egenskap eller historia.

Tja andra länder brydde sig inte när det bara var de tyska judarna, romerna osv som utsattes för förtryck, våld och utrensning. Inte ens när Österrike 'förenades' med Tyskland under Anschluss så reagerade omvärlden. Så sent som 1939 viftade Neville Chamberlain med sitt 'peace in our time' Munchen fördrag. Det var inte förrän Hitler gick in i resten av Europa, Frankrike, Holland, Belgien, Danmark och Norge som omvärlden reagerade.

Bigot? Xenofobisk?
 
Order rasism har en bredare betydelse idag när man inte längre pratar om raser utan kulturer, etnicitet, folkgrupper etc.

Ja, jo, men det känns som att man tar ett ord med tydlig betydelse och förvränger det. Jag hade hellre sett att man använde ett annat ord, för i mina ögon har SD rätt, det är inte rasism. Det är hat och förakt och främlingsfientlighet och allt möjligt skit, men just rasism är det inte.

Jag vet att språk utvecklas, men det är så mycket lättare när man tar ett ord som kommer från ett annat språk och ger det en ny innebörd än när man hör på svenska vad det innebär.
 
Ja, jo, men det känns som att man tar ett ord med tydlig betydelse och förvränger det. Jag hade hellre sett att man använde ett annat ord, för i mina ögon har SD rätt, det är inte rasism. Det är hat och förakt och främlingsfientlighet och allt möjligt skit, men just rasism är det inte.

Jag vet att språk utvecklas, men det är så mycket lättare när man tar ett ord som kommer från ett annat språk och ger det en ny innebörd än när man hör på svenska vad det innebär.
Nej det är rasisterna, de högerextrema, som förvränger. En essentialistisk och nationalistisk människosyn är en rasistisk människosyn => man värderar människor olika beroende på föreställningar om medfödda egenskaper som nedärvs, och knyter det till nationella och geografiska gränser. Hur mycket mer rasistiskt kan det bli?
 
Alltså det är ju en ganska bra film. Men jag fattar inte att flera nämner den som att den ingick i historia-/samhällsundervisningen. När jag gick i skolan så tittade vi på den på filmkunskapen (valbart ämne i högstadiet). Det är trots allt en spelfilm, konst.

Oj, vi såg massa sådana filmer! Alltså inte bara om Förintelsen utan spelfilmer kopplade till alla möjliga händelser och fenomen. Jag tänker att det är ett jättebra sätt att göra historia lite mer intresseväckande och tillgängligt för trötta skolungdomar. :)
 
har en intresserad man som varje år med likasinnade åker runt i Europa och tittar på platser från andra världskriget
Själv har jag besökt två av lägren, Stuthof i Polen och SachenHausen utanför Berlin, det sistnämnda hade först nazisterna och efter kriget tog Stalin över och byggde ut- det borde vara obligatoriskt i skolan att besöka ett läger för att förstå denna del.
Är djupt oroad över stöveltrampen i Europa och SD-anhängarna dyrkar Jimmie på samma sätt som tyskarna dyrkade Hitler
SD hade på sina vallistor i Karlskrona en person som blivit fälld för hets mot folkgrupp tidigare iår
 
Som ni säkert redan lagt märke till, är jag inte riktigt klok.
Jag har ungefär tio hyllmeter faktalitteratur om andra världskriget; biografier om flera av de ledande nazisterna, Churchills verk i tolv band, många band om olika strider, om "Lebensborn" och annat så jag tycker nog att jag själv är ganska upplyst. Jag har bland annat läst biografi om Speer skriven av en författare av ungerskt-judiskt ursprung, och hans "Tagebuch aus Spandau". Jag har en kopia av "Das Eichmann-Protokoll" alltså rättegångsprotokollet från rättegången mot Eichmann i Jerusalem.

Jag tycker nog inte att man kan dra fulla paralleller mellan nazismen och deras "Endlösung" och det vi ser i Sverige idag. Det är liksom inte i närheten.
Där håller jag med dig. Och de som ändå gör jämförelser förringar det som dessa människor utsattes för då.
 
Skillnaden mellan Stalin och Hitler (och för den delen Mao och Khmer Rogue) är dels att förtrycket och folkmordet skedde inom landets gränser, dvs, de flesta länder ansåg och anser att det var en intern konflikt och historiskt sett har länder inte blandat sig i vad andra länder gör mot sin egen befolkning. Att aktivt gå in och militärt avsätta en regim var och är mycket ovanligt. Sadam Hussein tex kunde använda giftgas mot kurder och shiamuslimer, förtrycka det irakiska folket och begå folkmord utan att FN eller några enskilda länder gjorde någonting. Det var först efter det att han invaderade Kuwait som reaktionen kom. Hitler startade ett krig i syfte att erövra halva Europa (och stora delar av världen) och utrota alla som inte var från en viss genetisk grupp.

Den andra skillnaden var att Stalins förtryck var primärt ideologiskt (vilket även islam är) i det att om en person blev kommunist eller konverterade till islam så tillhörde de automatiskt 'vi' gruppen och ingen anledning till förtryck, förföljelse och 'rasism' förelåg därefter. Hitler och nazisterna ansåg att överlägsenheten låg i DNA. En rom, jude, slav, homosexuell, dvärg osv kunde predika nazism tills de var blåa i ansiktet, de ansågs ändå underlägsna och ett skäl för utrotning. Alltså ingenting en person kunde ändra på.

Funderar också lite på det här med att vissa religiösa och genetiska tillhörigheter anses mer våldsbenägna än andra. Historiskt sett är det faktiskt den europeiska befolkningen, 'rasen' som är ansvarig för merparten av folkmord, fötryck och etnisk utrensning (både på varandra och i andra världsdelar) som utförts. Alltså borde europer inte tillåtas i andra delar av världen. Ett exempel på benägenheten till våld och förintelse är det folkmord som begicks av vita europer på urbefolkningen på den amerikanska kontinenten (syd, central och nord).

Enligt samma logik är den svenska essensen och svenskar mycket mer våldsbenägna och inskränkta än andra. Gustav II Adolf var nere och slog ihjäl en massa katoliker pga att de var katoliker, Karl XVII och hans krig i Ryssland (för att inte tala om vikingarna). Och, återigen enligt samma logik, borde alla adopterade barn från Pakistan och Bangladesh vara islamska extremister och alla barn från Colombia potentiella knarksmugglare och kartellmedlemmar. Alla judiska barn, gnidiga och snåla osv.

Det genetiska arvet du får bestämmer ditt utseende, (hårfärg, längd, ögon och hudfärg) jag skulle argumentera att resten är miljö. Växer du upp i en miljö där din enda utbildning är koranskola där de predikas att vägen till paradiset är krig mot otrogna hundar och den stora satan USA, då formas du och tror helhjärtat på det. Växer du upp i USA och får din enda information från Fox News och lär dig i hemmet att Obama är en homosexuell, muslimsk, kenyansk, kommunist som vill omvända alla till homosexualitet och som konspirerar med FN för att förtrycka vita anglo-saxiska amerikaner och som borde ställas inför rätta för förräderi. Ja, då är du säker på att han är en kommunistisk förrädare. Växer du upp i svensk miljö då källsorterar du, firar midsommar, leker små grodorna, kör en volvo och gillar mellanmjölk.

Jesuiterna brukade säga, ge mig ett barn tills han är sju år gammal och jag ska visa dig mannen. Ingen människa är född islamisk extremist, kommunist eller högerextremist (eller älskare av mellanmjölk). Däremot är man född rom, homosexuell, arab eller jude (även om gränsen mellan religiös och genetisk tillhörighet är flytande gällande just den sistnämnda).

Där har du skillnaden mellan Hitler och Stalin. Mellan semitisk och kaukasisk tillhörelse och religiös eller politisk tillhörighet. Det medvetna valet.

Vikingar var traditionellt sett inte rasister!
Erövrade man ett område så dröjde det inte länge förrän man interagerade med det landets befolkning, tog till sig det landets seder o bruk och förenade dem med sina egna. De Svenska vikingarna erövrade delar av det område vi idag kalla för Ryssland. Till och med namnet minner om det Ryssland-rusland-Roslagen. De danska och framförallt norska vikingarna lade beslag på England men framförallt Normandie, vilket det namnet minner om. Man kan nog säga att nordmännen var den enskilda händelse som påverkat Europa mest och under längst tid. Normanderna från Normandie var ju verksamma i stora delar av medelhavet och var synnerligen aktiva under korstågen.

Till slut, det du säger om arv o miljö, så har du rätt. Det är ytterst sällan, ytterst sällan som brottslighet är ärftligt, däremot desto vanligare om man ser till social status o miljö.
 
har en intresserad man som varje år med likasinnade åker runt i Europa och tittar på platser från andra världskriget
Själv har jag besökt två av lägren, Stuthof i Polen och SachenHausen utanför Berlin, det sistnämnda hade först nazisterna och efter kriget tog Stalin över och byggde ut- det borde vara obligatoriskt i skolan att besöka ett läger för att förstå denna del.
Är djupt oroad över stöveltrampen i Europa och SD-anhängarna dyrkar Jimmie på samma sätt som tyskarna dyrkade Hitler
SD hade på sina vallistor i Karlskrona en person som blivit fälld för hets mot folkgrupp tidigare iår
Hm..eller som på sin tid SSU;are dyrkade Palme ;)
 
Nej det är rasisterna, de högerextrema, som förvränger. En essentialistisk och nationalistisk människosyn är en rasistisk människosyn => man värderar människor olika beroende på föreställningar om medfödda egenskaper som nedärvs, och knyter det till nationella och geografiska gränser. Hur mycket mer rasistiskt kan det bli?
Du använder ordet essentialistisk och knyter det till rasism...är då essentialistisk feminism rasistisk?
 
Jag är den första att erkänna att min detaljkunskap runt andra världskriget och Förintelsen inte är den bästa, men något som är djupt rotat i mig är känslan jag bär med mig sedan jag i högstadiet fick del av "Om detta må ni berätta". Jag gick ut nian 1999 och tillhörde den gruppen som till och med fick boken hemskickad. Jag minns att jag sträckläste den, jag slukade allt vi fick i skolan, jag minns en vedervärdig bok om dr Mengele som än idag ger mig rysningar och jag minns när vi hade överlevare från förintelselägren som berättade om sina upplevelser.

Det är obegripligt, med den kunskap vi har från vad som hänt historiskt, att det fortfarande finns människor som vill göra skillnad på folk och folk. Jag kan ha förståelse när människor som kommer från generationer av konfliker, som föds in i krig och hat, vill utplåna sin fiende. Men ruskigt privilegierade ungar som föds i Sverige (för globalt sett är ALLA i det här landet privilegierade), va fan har de för ursäkt till att göra skillnad på folk bara utifrån var de kommer, var de växt upp, vem de älskar eller vilken religion de har?
 
Du använder ordet essentialistisk och knyter det till rasism...är då essentialistisk feminism rasistisk?
Det kan den mycket väl vara. Men du får förtydliga om det är så att du syftar på något specifikt.

Essentialism är alltid problematisk eftersom den inte går ihop med en humanistisk människosyn.
 
Oj, vi såg massa sådana filmer! Alltså inte bara om Förintelsen utan spelfilmer kopplade till alla möjliga händelser och fenomen. Jag tänker att det är ett jättebra sätt att göra historia lite mer intresseväckande och tillgängligt för trötta skolungdomar. :)
Jo, jag menar inte att konst inte ska användas i undervisningen. Men jag reagerar lite på att flera i den här tråden nämner filmen. Det är inte det första jag kommer att tänka på när jag tänker på den undervisning jag fick om förintelsen (även om jag då såg den i annat ämne).

Känner lite att jaha, är det det folk har tagit med sig från den undervisning de fick. En hollywoodfilm. :cautious:
 
Det kan den mycket väl vara. Men du får förtydliga om det är så att du syftar på något specifikt.

Essentialism är alltid problematisk eftersom den inte går ihop med en humanistisk människosyn.
Men hur kan den vara det, hälften av alla människor i en befolkning oberoende etnisk bakgrund är väl kvinnor och den andra män. Att likrikta värdet för dessa två grupper i ett givet samhälle kan väl knappast vara rasistiskt
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 767
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 923
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 461
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 008
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp