Det här med semester..

Vet en kollega som gjorde det förra året, blir ju fina pengar, men jag tycker det känns lite som om att man är oärlig mot företaget man jobbar för och har semester ifrån.

Varför då? Jag tänkte mest för din egen skull, inte just för pengarnas skull. Eftersom du verkar må bättre av att jobba än att vara hemma, menar jag. Själv hade jag inte sett mig som otrogen om jag gjort så, hade satt mitt eget välmående framför ordinarie arbetsgivarens eventuella tyckande och sen är man ju ändå tillbaka på sitt ordinarie jobb när semestern är slut :)
 
Varför då? Jag tänkte mest för din egen skull, inte just för pengarnas skull. Eftersom du verkar må bättre av att jobba än att vara hemma, menar jag. Själv hade jag inte sett mig som otrogen om jag gjort så, hade satt mitt eget välmående framför ordinarie arbetsgivarens eventuella tyckande och sen är man ju ändå tillbaka på sitt ordinarie jobb när semestern är slut :)
Jag är en orolig och osäker individ och på mitt nuvarande jobb så är jag trygg och har stärkt mitt självförtroende, men skulle jag prova på något nytt och dessutom under en begränsad till så skulle osäkerheten komma fram igen.

Jag tror jag trivs lite för bra på mitt nuvarande jobb då jag hellre är på jobbet än hemma. :grin:
 
Jag tror det är så att man har rätt till fyra veckor sommarsemester, men om man inte vill så behöver man inte ta ut sommarsemester. Men stänger tex jobbet helt under sommaren kan du bli tvingad till semester.

Semestern regleras dels genom lagar och dels genom avtal. Arbetsgivaren får styra över semesterledigheten så den läggs när belastningen är som minst. Det går inte att kräva att ta ut den när det passar en bäst om man inte avtalat om det.
 
Semestern regleras dels genom lagar och dels genom avtal. Arbetsgivaren får styra över semesterledigheten så den läggs när belastningen är som minst. Det går inte att kräva att ta ut den när det passar en bäst om man inte avtalat om det.
Men någon gång under juni, juli och augusti har man ju rätt till sammanhängande semester, även om arbetsgivaren har rätt till att lägga den när det passar arbetsbelastningen bäst.
 
Först och främst - vad härligt att du trivs så bra på ditt jobb och att det får dig att må bra. Det är ju verkligen en bra början.

Sen när det kommer till ekonomi och att köpa möbler, om du har det kärvt så skulle jag leta begagnat - det finns massor med sjukt billiga kvalitetsgrejer. Med rätt enkla medel kan man få ett hem att verkligen bli mysigt. Försök att bestämma att det inte ska vara en stressfaktor utan #det som du gör på semestern# kanske åker på auktioner eller loppisar. Gör en grej av det helt enkelt.
 
Semestern regleras dels genom lagar och dels genom avtal. Arbetsgivaren får styra över semesterledigheten så den läggs när belastningen är som minst. Det går inte att kräva att ta ut den när det passar en bäst om man inte avtalat om det.
Men det är också så att många arbetsgivare välkomnar att man tar ut semester vid andra tillfällen än sommaren då det kan vara svårt att få scheman att gå ihop pga att alla vill ha semester på ett ungefär samtidigt.

TS: Förr fanns det något som kallades industrisemester då alla fabriker stängde för sommaren. Det är nog det du tänker på när du gör som dina föräldrar gjorde. Det finns ju inget som hindrar att du ringer din arbetsgivare och frågar om du kan få avbryta semestern. Säg som det är, att du håller på att krypa ur skinnet.
 
Det är en sanning med modifikation att man kan välja, alla arbetsgivare accepterar inte att man tar semester på andra tider på året och och arbetsgivaren kan kräva att man tar 4 veckor på sommaren.

Man kan byta jobb förvisso, men ibland blir det till att byta yrke också om man ska få lägga semestern som man vill.

Det har du alldeles rätt i. Jag har aldrig varit med om att det varit en issue; eftersom de som vill arbeta i juni-juli-augusti alltid tagits emot med varma händer för att täcka upp för alla de som vill vara lediga. Jag trodde faktiskt att det bara var en rättighet för arbetstagaren att få fyra veckor juni-augusti - men alltid lär man sig något nytt.
 
Vet en kollega som gjorde det förra året, blir ju fina pengar, men jag tycker det känns lite som om att man är oärlig mot företaget man jobbar för och har semester ifrån.

Fast kan man inte lämna in sina semesterönskemål långt i förväg och slippa ta långledigt? Många arbetsgivare älskar de som vill jobba under juli och under jul till exempel. Vem har bestämt när semestern ska bli av i ditt fall?
 
Men någon gång under juni, juli och augusti har man ju rätt till sammanhängande semester, även om arbetsgivaren har rätt till att lägga den när det passar arbetsbelastningen bäst.

12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten
förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av
minst fyra veckor under juni–augusti. Även utan stöd av avtal
får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när
särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).
 
Jaha, då har jag nog missuppfattar då, har inte tänkt så mycker på det utan mest gått i mina föräldras fotspår hur dom gjorde utan att tänka på att man kan göra annorlunda.

Grejen är att semestern kommer bli som en enda lång helg. Sovmorgon, går å lägger sig sent, hushållssysslor, rider hästen och sen sitter bänkad framför datorn resten av tiden...
Jag för min del tycker att det är just det som är det härliga med semester.
 
TS: Förr fanns det något som kallades industrisemester då alla fabriker stängde för sommaren. Det är nog det du tänker på när du gör som dina föräldrar gjorde. Det finns ju inget som hindrar att du ringer din arbetsgivare och frågar om du kan få avbryta semestern. Säg som det är, att du håller på att krypa ur skinnet.
Kan man göra så? Avbryta semestern alltså. :eek:
 
Grejen är att man kan se Semesterlagen nästan som en "skyddslag".
Dvs arbetsgivaren har rätt att lägga ut semester. Genom detta kan den anställde få återhämtning.

Min erfarenhet är att många missförstår Semesterlagen"
-vadå arbetsgivaren kan väl inte bestämma när jag ska ta semester är en vanlig fråga.
 
Det har du alldeles rätt i. Jag har aldrig varit med om att det varit en issue; eftersom de som vill arbeta i juni-juli-augusti alltid tagits emot med varma händer för att täcka upp för alla de som vill vara lediga. Jag trodde faktiskt att det bara var en rättighet för arbetstagaren att få fyra veckor juni-augusti - men alltid lär man sig något nytt.
Jag tror de flesta kollektivavtal säger att man har rätt till 4 veckor under sommaren. Jag citerade lagtexten oven, enligt den kan man åtminstone förhandla bort sommarsemestern.
 
Grejen är att man kan se Semesterlagen nästan som en "skyddslag".
Dvs arbetsgivaren har rätt att lägga ut semester. Genom detta kan den anställde få återhämtning.

Min erfarenhet är att många missförstår Semesterlagen"
-vadå arbetsgivaren kan väl inte bestämma när jag ska ta semester är en vanlig fråga.

Återhämtning får man på 4 dagar. Mycket bättre att återhämta sig många gånger på ett år. Självklart är det individuellt hur man funkar.
 
Fast kan man inte lämna in sina semesterönskemål långt i förväg och slippa ta långledigt? Många arbetsgivare älskar de som vill jobba under juli och under jul till exempel. Vem har bestämt när semestern ska bli av i ditt fall?
Tja, vi kryssade i en sån där lista där man kryssar i när man önskar ha semester och sen bestämmer arbetsgivaren vem som får semestern och pusslar ihop semesterschemat typ. Jag fick dom veckor jag hade önskat, kände väl bra då men nu vet jag inte...
 
Tja, vi kryssade i en sån där lista där man kryssar i när man önskar ha semester och sen bestämmer arbetsgivaren vem som får semestern och pusslar ihop semesterschemat typ. Jag fick dom veckor jag hade önskat, kände väl bra då men nu vet jag inte...

Fast hade du då inte kunnat kryssa i en enda vecka och spara resten till andra perioder? Det verkar ju lite osmart att begära/kryssa i 4 sammanhängande veckor om man verkligen inte vill ha det....
 
Om arbetsgivaren godkänner det.
Fast i och för sig vill jag inte avbryta den heller, för det blir goa pengar i september, pengar som jag planerat att äntligen köpa den där efterlängtade soffan, så jag har någon annanstans att sitta än framför datorn. :love:
Tror jag gör så att jag härdar ut årets semester, har ändå sparat några dagar att ta i mellandagarna mellan jul och nyår och sen tar jag nog spridda veckor med semester nästa år iställer. :up:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 892
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 717
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 841
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp