Det här med semester..

Fast i och för sig vill jag inte avbryta den heller, för det blir goa pengar i september, pengar som jag planerat att äntligen köpa den där efterlängtade soffan, så jag har någon annanstans att sitta än framför datorn. :love:
Tror jag gör så att jag härdar ut årets semester, har ändå sparat några dagar att ta i mellandagarna mellan jul och nyår och sen tar jag nog spridda veckor med semester nästa år iställer. :up:
Det är bra att du trivs p jobbet. Men kan detta vara en signal på att du behöver ta tag i vissa saker i ditt privatliv?
 
Jag tror de flesta kollektivavtal säger att man har rätt till 4 veckor under sommaren. Jag citerade lagtexten oven, enligt den kan man åtminstone förhandla bort sommarsemestern.
Ja precis. Man har RÄTT till 3-4 veckors SAMMANHÄNGANDE semester enligt de flesta avtalen. Det är för att skydda arbetstagaren från att bli nekad semester under sommarmånaderna. Naturligtvis finns det specialavtal för de fackförbund som har yrkesgrupper med säsongsarbete som bara sker under sommarhalvåret.

Man kan ju ta exemplet med sjuksköterskorna. De får i många fall extra betalt om de tar ut semestern vid en annan tidpunkt än på sommaren. Det hade landstinget inte behövt erbjuda om det inte var så att sjuksköterskorna har rätt att få 4 veckors sammanhängande semester sommartid.
 
Är väl inte den typen av jobb där det är problem med att avbryta semestern!

Men som någon var inne på. kanske mår du bra av det ändå. Och vadå åka, du och hästen, det kommer ni långt med.
 
4 veckors sammanhängade semester under juni-juli-augusti har man enligt lag rätt till. Arbetsgivaren får förlägga semestern om AG så önskar. Det innebär att man kan bli tvingad att ta fyra veckor på sommaren och en vecka under jul/nyår.

Undantaget är om man inte har betald semester.

Jag vet ett par arbetsgivaren som inte tillåter sparad semester, som förlägger semester om man inte själv väljer sina fyra veckor på sommaren. Tycker det är en tråkig inställning, alla trivs inte med det upplägget.
 
Fast i och för sig vill jag inte avbryta den heller, för det blir goa pengar i september, pengar som jag planerat att äntligen köpa den där efterlängtade soffan, så jag har någon annanstans att sitta än framför datorn. :love:
Tror jag gör så att jag härdar ut årets semester, har ändå sparat några dagar att ta i mellandagarna mellan jul och nyår och sen tar jag nog spridda veckor med semester nästa år iställer. :up:
Semesterlön får du väl ändå? Vi fick den på junilönen trots att få hunnit ta någons semester
 
Semesterlön får du väl ändå? Vi fick den på junilönen trots att få hunnit ta någons semester

Nja. Jag får i alla fall semesterlön en månad efter att semesterdagarna är konsumerade. Funkar det inte så för alla? Nu handlar det ju om väldigt små summor "extra".
 
Nja. Jag får i alla fall semesterlön en månad efter att semesterdagarna är konsumerade. Funkar det inte så för alla? Nu handlar det ju om väldigt små summor "extra".

Det kanske är vi som har det annorlunda då?! Semestrarna är ju lagda redan i maj så det kanske är på planerade semestrar de räknas?
 
Jobba extra? Ska ha en vecka semester till men skrev att jag kan jobba nästa vecka om det krisar, går in extra imorgon och får lite extra cash.. Beror ju på hur arbetsgivarna ställer sig till det men på mitt jobb behövs det i princip alltid nån som kan täcka upp så de jublar ju när nån kan tänka sig att jobba nått pass extra även under semestern..
 
4 veckors sammanhängade semester under juni-juli-augusti har man enligt lag rätt till. Arbetsgivaren får förlägga semestern om AG så önskar. Det innebär att man kan bli tvingad att ta fyra veckor på sommaren och en vecka under jul/nyår.

Undantaget är om man inte har betald semester.

Jag vet ett par arbetsgivaren som inte tillåter sparad semester, som förlägger semester om man inte själv väljer sina fyra veckor på sommaren. Tycker det är en tråkig inställning, alla trivs inte med det upplägget.
Gäller inte lagen jag citerade menar du?
 
Ta tag i vissa saker i mitt privatliv? Är inte helt hundra på att jag hänger med här. :confused:

Du har tidigare startat en liknande tråd om hur dåligt du mådde över helgen då du var så ensam. Sen då folk påpekade att du kanske inte mår så bra och kanske borde söka någon form av hjälp kom du plötsligt på att du inte alls mådde dåligt, utan du hade bara slutat snusa.

Nu startar du igen en tråd där problemet enligt mig inte alls löses om du avbryter semestern eller tar extrajobb. Jag tror helt enkelt att du inte mår så bra?

Då jag mådde som sämst och hade det jobbigt var det en befrielse att jobba. Jag drog på mig min proffessionella roll och pratade glatt med kollegor och patienter. Hemma slog ångesten emot.
 
Lång historia kort, separerade med mitt x för över 1 år sedab, kämpat med ekonomin för att komma på fötter, behöver köpa möbler till mitt boende så det känns som ett hem och inte är så tomt, sen ska bilen servas, hästtransporten lagas och diverse andra nödvändiga utgifter. Tar förvisso en månad i taget och planerar långsiktigt när det gäller prioriteringar och inköp.

Gå med i en bytes, säljes & skänkes-grupp på facebook. (För ditt närområde) Jag har fått galet mycket möbler genom vår. Antingen jättebilligt eller gratis.
 
Du låter exakt som jag var för bara ett år sen. Under många många år har det varit rätt tufft på vissa plan, just då trodde jag inte det påverkade mig så mycket. Jag jobbade mer än gärna, trivdes bättre på jobbet än hemma, hade inget behov alls av semester och när jag väl hade tre veckor på raken var jag orolig och uppvarvad i hjärnan. Tog närmre 3 veckor innan jag började slappna av lite sen var det dags igen att börja jobba så då återställdes allt. Kände mig nästan "tryggare" på jobbet.

För snart ett år sen försvann det största problemet ur min tillvaro + att lite annat blev till det bättre. Under hösten/vintern jobbade jag mycket med mitt eget välmående, lärde mig slappna av. Och i år är första gången jag riktigt njuter av min tre veckors semester.

Har insett i efterhand hur dåligt jag egentligen mådde förut och många i min omgivning har sagt att dom märker stor skillnad på mig. Nu menar jag inte att du är som jag men kände väl igen en del av det du skriver.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 717
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 840
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 424
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp