Bukefalos 28 år!

Det här med semester..

Semestertillägg, fel av mig.

Semestertillägget har jag aldrig varit med om utbetalas annat än i efterskott, när man registrerat semestern i löneprogrammet. Det blir ju otroligt mycket merjobb om det sedan blir annat än den planerade semestern (om man betalt ut i förskott). Att återföra semesterdagar är i de flesta program någonstans mellan besvärligt och omöjligt.
 
Har insett i efterhand hur dåligt jag egentligen mådde förut och många i min omgivning har sagt att dom märker stor skillnad på mig. Nu menar jag inte att du är som jag men kände väl igen en del av det du skriver.

Känner att jag vill leva mitt liv på ett sätt som gör att jag kan njuta av dagarna, oavsett om de är lediga eller fyllda med arbete. Det är såklart omöjligt i varje timme och varje dag, men på det stora hela.

Hade jag känt mig rastlös och orolig över att vara ledig hade jag absolut sett över mitt liv. Vad fyller jag mina timmar med? Vad vill jag göra och hur kan jag komma till den tillvaron?
 
Känner att jag vill leva mitt liv på ett sätt som gör att jag kan njuta av dagarna, oavsett om de är lediga eller fyllda med arbete. Det är såklart omöjligt i varje timme och varje dag, men på det stora hela.

Hade jag känt mig rastlös och orolig över att vara ledig hade jag absolut sett över mitt liv. Vad fyller jag mina timmar med? Vad vill jag göra och hur kan jag komma till den tillvaron?

Ja precis så känner jag med NUMERA. Men det var som sagt några år då det var rätt tufft och jag tog slut. Just nu har jag fått ett helt nytt liv trots att jag bor på samma ställe med samma familj, samma jobb osv. Men jag mår så mycket bättre. Trivs på jobbet, trivs hemma och njuter av tillvaron. Men det har krävts en större insats för att hitta tillbaka till detta. Sen förstår jag att längre ledighet kanske inte är något för alla.
 
Semestertillägget har jag aldrig varit med om utbetalas annat än i efterskott, när man registrerat semestern i löneprogrammet. Det blir ju otroligt mycket merjobb om det sedan blir annat än den planerade semestern (om man betalt ut i förskott). Att återföra semesterdagar är i de flesta program någonstans mellan besvärligt och omöjligt.
Ja, och transportarbetarna har så. Semesterersättningen i maj (om man har sparade dagar från föregående år) och semestertillägget efter semestern. Sedan är det lite annat om man är timanställd, men det verkar inte ts vara.
 
Ta tag i vissa saker i mitt privatliv? Är inte helt hundra på att jag hänger med här. :confused:
Du skriver att du ska härda ut semestern och du har ångest inför den. Om man härdar ut något tycker jag man ska fundera på varför det är så och vilka förändringar man kan göra. Det låter inte kul att ha det så- känna att du härdar ut.

Du har flera gånger tidigare skrivit att du tex känner sig ensam. Det är jättebra att älska sitt jobb. Men om man tex vill till jobbet för att slippa vara ensam tror jag det handlar om att något inte stämmer på ens fritid. Jag får känslan av att du flyr? Dvs du vill jobba för att slippa vara ledig. Inte att du vill jobba för att du älskat ditt jobb.
 
Semestertillägget har jag aldrig varit med om utbetalas annat än i efterskott, när man registrerat semestern i löneprogrammet. Det blir ju otroligt mycket merjobb om det sedan blir annat än den planerade semestern (om man betalt ut i förskott). Att återföra semesterdagar är i de flesta program någonstans mellan besvärligt och omöjligt.
Det var semestertillägget jag uppfattade att folk diskuterade även om det inte är så tydligt. Jag antar att de flesta får sin normala lön på normalt vis även under semestern.
 
Att man inte kan förutsätta att man faktiskt har rätten utan att kolla upp sina avtal. Det är ingen tvingande lagstiftning utan det går att avtala bort.

Den är tvingande såtillvida att det inte går att avtala SÄMRE villkor än lagen. Vad som sedan anses vara en försämring går ju alltid att argumentera, men om bägge parter är nöjda med en överenskommelse är sannolikheten mindre att man överklagar.

Semesterlagen
---
2 § Ett avtal, som innebär att arbetstagares rättigheter enligt denna lag inskränks, är ogiltigt i den delen. Detta gäller dock inte, om något annat framgår av lagen. Lag (2009:1439).
---
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19770480.htm
 
Det finns ju oerhört många som inte har "normal lön" som i t ex fast månadslön.
Givetvis, men mitt svar var kopplat till andra inlägg i tråden och inte isolerat. Folk här talade om att få ut sin semesterlön före semestern och då utgick jag från, vilket visade sig vara korrekt, att det handlade om semestertillägg på en vanlig månadslön. Förlåt att jag inte skriver alla förutsättningar i inlägget men jag antog att folk läser det som en del av tråden och inte isolerat.

Har man inte månadslön och tillsvidareanställning utan någon form av projekt/tim/parktik så lär det vara ovanligt med semestertillägg i förskott.

Du verkligen letar efter saker att haka upp dig på ;)
 
Den är tvingande såtillvida att det inte går att avtala SÄMRE villkor än lagen. Vad som sedan anses vara en försämring går ju alltid att argumentera, men om bägge parter är nöjda med en överenskommelse är sannolikheten mindre att man överklagar.

Semesterlagen
---
2 § Ett avtal, som innebär att arbetstagares rättigheter enligt denna lag inskränks, är ogiltigt i den delen. Detta gäller dock inte, om något annat framgår av lagen. Lag (2009:1439).
---
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19770480.htm
Och det framgår av lagen att det är något man kan avtala om.
 
Du verkligen letar efter saker att haka upp dig på ;)

Nej, jag är van att läsa och svara enligt förutsättningar och inte gissningar och lösryckta meningar. Mitt jobb går liksom ut på det.

Semesterlön får man istället för det avdrag som görs för att man inte är på jobbet. Tillägget är grädde på moset, och kickar in när systemet registrerat att man tar ut semester/avslutar anställning och får ut semestersättning.
 
Nej, jag är van att läsa och svara enligt förutsättningar och inte gissningar och lösryckta meningar. Mitt jobb går liksom ut på det.

Semesterlön får man istället för det avdrag som görs för att man inte är på jobbet. Tillägget är grädde på moset, och kickar in när systemet registrerat att man tar ut semester/avslutar anställning och får ut semestersättning.
Då föreslår jag att du undviker mina svar för jag kommer aldrig att orka dra med alla förutsättningar som lett till mitt svar när det är en lång kedja. Jag utgår från att folk läser tråden.
 
Hur utläser du det? Tvärtom påtalas det att avtal som försämrar villkoren för löntagaren inte är giltiga.

Komplettering:
---
Tvingande lag
Semesterlagens regler är i huvudsak tvingande. Detta innebär att arbetsgivaren och medarbetaren som huvudregel inte kan komma överens om regler som är sämre än semesterlagens regler. Sådana avtal är ogiltiga. Däremot kan de komma överens om förbättrade semesterförmåner. Från vissa regler i lagen kan parterna dock komma överens om försämringar genom individuella avtal eller genom kollektivavtal.
---
http://www.ledarna.se/sv/Chefsguider/Arbetsratt/Semester/
 
Hur utläser du det? Tvärtom påtalas det att avtal som försämrar villkoren för löntagaren inte är giltiga.
Läs paragraf 12, där står det att
Komplettering:
---
Tvingande lag
Semesterlagens regler är i huvudsak tvingande. Detta innebär att arbetsgivaren och medarbetaren som huvudregel inte kan komma överens om regler som är sämre än semesterlagens regler. Sådana avtal är ogiltiga. Däremot kan de komma överens om förbättrade semesterförmåner. Från vissa regler i lagen kan parterna dock komma överens om försämringar genom individuella avtal eller genom kollektivavtal.
---
http://www.ledarna.se/sv/Chefsguider/Arbetsratt/Semester/

Så lagen gäller inte?

12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten
förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av
minst fyra veckor under juni–augusti. Även utan stöd av avtal
får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när
särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).
 
Läs paragraf 12, där står det att


Så lagen gäller inte?

12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten
förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av
minst fyra veckor under juni–augusti. Även utan stöd av avtal
får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när
särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).

Självklart gäller lagen, det är ju det jag på fyra ställen skrivit. Arbetstagaren har rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet. Man får avtala om annat, men inte så det försämrar för arbetstagaren.

Vad som är en försämring är spekulativt, vilket inte minst kan utläsas i den här tråden. Vissa tycker det är sämre att ha fyra veckor i följd, än strödagar.

Vissa arbetsgivare medger inte strödagar utan kräver fyra veckor sammanhängande (som läggs ut utan samråd med anställd) och förlägger den sista veckan jul/nyår. Arbetstagaren kan alltså inte förfoga över sina dagar själv, arbetsgivaren planerar. DETTA kan jag tycka är en försämring, men arbetsgivaren har i detta fallet gjort så här efter en strid med anställd som först gjorde en överenskommelse men året därpå överklagade och fick rätt. Vilket kostade arbetsgivaren pengar vid utslaget.

Alltså är det väldigt vanskligt att göra avsteg från arbetstagarens lagliga rätt, vad arbetstagaren tycker är bra år 1 kan vara helt förkastligt enligt arbetstagaren år 2. Tyvärr är det svårt för arbetsgivaren att få rätt även vid skriftliga avtal.
 
Nja. Jag får i alla fall semesterlön en månad efter att semesterdagarna är konsumerade. Funkar det inte så för alla? Nu handlar det ju om väldigt små summor "extra".
Jag ta ofta strödagar med semester för att göra saker som jag vill hinna eller för att jag helt enkelt är trött. På onsdag ska jag ha semester fr att jag är på buketräff imorgon kväll.

Jag får semesterlön för den dag jag varit ledig.
 
Självklart gäller lagen, det är ju det jag på fyra ställen skrivit. Arbetstagaren har rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet. Man får avtala om annat, men inte så det försämrar för arbetstagaren.

Vad som är en försämring är spekulativt, vilket inte minst kan utläsas i den här tråden. Vissa tycker det är sämre att ha fyra veckor i följd, än strödagar.

Vissa arbetsgivare medger inte strödagar utan kräver fyra veckor sammanhängande (som läggs ut utan samråd med anställd) och förlägger den sista veckan jul/nyår. Arbetstagaren kan alltså inte förfoga över sina dagar själv, arbetsgivaren planerar. DETTA kan jag tycka är en försämring, men arbetsgivaren har i detta fallet gjort så här efter en strid med anställd som först gjorde en överenskommelse men året därpå överklagade och fick rätt. Vilket kostade arbetsgivaren pengar vid utslaget.

Alltså är det väldigt vanskligt att göra avsteg från arbetstagarens lagliga rätt, vad arbetstagaren tycker är bra år 1 kan vara helt förkastligt enligt arbetstagaren år 2. Tyvärr är det svårt för arbetsgivaren att få rätt även vid skriftliga avtal.

Som jag skrivit tidigare så gäller 4 veckors semester om man inte avtalat om annat och att de flesta kollektivavtal säkerligen har avtalat om 4 veckors sommarsemester, vad är ditt problem egentligen? Jag orkar inte skriva allt jag skrivit tidigare. Jag påtalade endast att det gick att avtala bort vilket du motsatte dig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 153
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 808
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 189
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 240
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp