Bukefalos 28 år!

Det här med semester..

Jag förstår dig ts till viss del. Jag är rastlös av mig som person, så jag klättrar på väggarna efter ett par dagar utan att ha saker inplanerat när jag mår bra. Så har jag lång semester har jag alltid haft resor inbokade. Men med tanke på dina tidigare trådar så tror jag att mer ligger bakom. Jag har depression just nu och det gör att jag har panik att vara ledig bara en dag. Denna vecka är jag ledig tre dagar och fick väl panik igår när jag insåg det, så ska det liksom inte vara (jag behandlas för mitt tillstånd). Finns det annat att fylla dina dagar med även om du inte har råd att resa? Dagsutflykter av något slag kanske? Sen tycker inte jag att någon extra jobb måste vara en tokig ide, du behöver ju inte jobba heltid och om det är något helt annat än det du gör i vanliga fall så kopplar man av lite ändå tycker jag.
 
(har inte orkat läsa igenom hela tråden så svarar bara på typ första sidan :p)

är inte någon rastlös person, snarare tvärt om.. om jag inte har ngt jobb så händer det verkligen ingenting. vaknar sent, äter, kollar tv, äter igen, sover. och lite fodring av djuren däremellan.

jag behöver ett semester schema, dvs gå upp/ lägg dig då, gör de hushålls uppgifterna, gör det och det med hästen/djuren. gör den utflykten då, träffa vänner dessa dagarna och ha mysig tv kväll den dagen.

allt så att man slipper dötid då man ändå bara fastnar på datorn.
 
Du har tidigare startat en liknande tråd om hur dåligt du mådde över helgen då du var så ensam. Sen då folk påpekade att du kanske inte mår så bra och kanske borde söka någon form av hjälp kom du plötsligt på att du inte alls mådde dåligt, utan du hade bara slutat snusa.

Nu startar du igen en tråd där problemet enligt mig inte alls löses om du avbryter semestern eller tar extrajobb. Jag tror helt enkelt att du inte mår så bra?

Då jag mådde som sämst och hade det jobbigt var det en befrielse att jobba. Jag drog på mig min proffessionella roll och pratade glatt med kollegor och patienter. Hemma slog ångesten emot.
Ja jag mådde inte så bra när jag höll upp från att snusa, humörsvängingar, vilket jag inte tänkte på först förrän någon påtalade det i min närhet (en kollega på jobbet). Det är inte alltid man kopplar det mest självklara anledningen direkt och när jag började tänka mer på det såg jag dom röda trådarna. Om det inte hade varit snuset så skulle jag fortfarande må dåligt men det gör jag inte (även om jag slutat snusa igen), känner bara att det inte är så kul med fyra veckors semester från det jag tycker om mest i hela världen just nu - mitt jobb. :meh:
 
...änner bara att det inte är så kul med fyra veckors semester från det jag tycker om mest i hela världen just nu - mitt jobb. :meh:

Jag tycker om balans i livet. Därför blir jag lite beklämd när jag inte trivs i mitt liv. Ovanstående situation hade fått mig att bli ledsen på mig själv, att jag inte fyller min tid med mer liv.

Lite planering kan vara bra att ta till, t ex att lägga in att gå morgonpromenad. En sund vana, vettig att lägga till under ledig tid. Att passa på att göra sådant som normalt inte funkar är en annan rutin som får semestern att bli ett brejk från vardagen, på ett positivt sätt.

Har du inget du funderat på att göra men inte riktigt fått tid över till? Själv drömmer jag om att komma till Maria Langs Skoga, d v s Nora.
 
Nu är inte jag Stjärnhimmel men jag tänker som så att personen menar att om man trivs bättre på jobbet än med betald och intjänad ledig tid så kanske man bör kolla på varför det känns bättre då man jobbar än är ledig?!
Va? Går det att formulera om? Jag hänger inte med. :(

Jobba extra? Ska ha en vecka semester till men skrev att jag kan jobba nästa vecka om det krisar, går in extra imorgon och får lite extra cash.. Beror ju på hur arbetsgivarna ställer sig till det men på mitt jobb behövs det i princip alltid nån som kan täcka upp så de jublar ju när nån kan tänka sig att jobba nått pass extra även under semestern..
Funderar på att säga till trafikledningen att dom kan ringa om det skulle krisa sig med chaufförer, är väl lite nojjig också att va ledig. Då ledigheten innebär tid som jag är ifrån "min" lastbil och då kommer andra köra den, som kanske inte har samma renlighetskänsla som mig och vill inte direkt börja första dagen efter semestern med att sanera hytten.. det är väl också en sak jag är lite nojjig över.
Är nog överlag en nojjig person som oroar mig för saker som inte hänt eller kanske inte ens händer...

Du låter exakt som jag var för bara ett år sen. Under många många år har det varit rätt tufft på vissa plan, just då trodde jag inte det påverkade mig så mycket. Jag jobbade mer än gärna, trivdes bättre på jobbet än hemma, hade inget behov alls av semester och när jag väl hade tre veckor på raken var jag orolig och uppvarvad i hjärnan. Tog närmre 3 veckor innan jag började slappna av lite sen var det dags igen att börja jobba så då återställdes allt. Kände mig nästan "tryggare" på jobbet.

För snart ett år sen försvann det största problemet ur min tillvaro + att lite annat blev till det bättre. Under hösten/vintern jobbade jag mycket med mitt eget välmående, lärde mig slappna av. Och i år är första gången jag riktigt njuter av min tre veckors semester.

Har insett i efterhand hur dåligt jag egentligen mådde förut och många i min omgivning har sagt att dom märker stor skillnad på mig. Nu menar jag inte att du är som jag men kände väl igen en del av det du skriver.
Jag har aldrig riktigt tyckt om att vara hemma, inte ens när jag växte upp och bodde hemma hos mamma. Klättrade på väggarna av tristess när jag var arbetslös, trots att jag då hade ett bra liv.
Jag är nog en sån människa som gillar när det händer saker och har jag inget att göra så hamnar jag lätt framför datorn. Vilket inte är bra för ögonen och ryggen om man sitter för länge, jag sitter alldeles för mycket vid datorn egentligen när jag är ledig. När jag var arbetslös kunde det bli dag som natt, då var jag mest aktiv med dataspel också. Nu spelar jag inte längre.
Försöker motivera mig själv att komma ut och motionera mig själv, men det tar emot. Kan komma iväg kanske några dagar men sen dör motivationen ut och det blir inget mer av det.

Du skriver att du ska härda ut semestern och du har ångest inför den. Om man härdar ut något tycker jag man ska fundera på varför det är så och vilka förändringar man kan göra. Det låter inte kul att ha det så- känna att du härdar ut.

Du har flera gånger tidigare skrivit att du tex känner sig ensam. Det är jättebra att älska sitt jobb. Men om man tex vill till jobbet för att slippa vara ensam tror jag det handlar om att något inte stämmer på ens fritid. Jag får känslan av att du flyr? Dvs du vill jobba för att slippa vara ledig. Inte att du vill jobba för att du älskat ditt jobb.
Nej, jag flyr inte, vad är det jag skulle fly ifrån? Jag har inget att fly från. :confused: Jag gillar mitt jobb, det är det bästa som har hänt mig hittills och jag önskar att jag hade hittat det tidigare, då sen den dagen jag började har jag utvecklas till det bättre.
 
Va? Går det att formulera om? Jag hänger inte med. :(

Nu vet jag ju inte om jag tolkade Stjärnhimmel rätt men jag försöker formulera om mig.
Normen när det gäller betald ledighet ( semester) är nog att den är något att längta till. En möjlighet att göra allt det man önskar utan att vara bunden till jobbets tider och uppgifter. Även de som trivs superbra på jobbet ( som jag) brukar längta till och njuta av semestern.
Du följer inte normen ( vilket i sig inte är något som helst fel) och då kan man ställa sig frågan varför du inte gör det? Har du ett torftigt privatliv och vad kan du i såfall göra mot det? Vad är det som gör att du inte kan njuta av ledigheten?
Eller är det helt enkelt så att du är en "normbrytare" och fullständigt nöjd med det då är det väl bara att gratulera. Jag tror att det var det Stjärnhimmel ville få fram
 
Alla är inte lika. Och man kan välja.
Varför får inte föräldrar själva välja vem som ska vara föräldrar ledig för att få full ersättning? SD är det enda partiet som vill att föräldrar själva ska kunna välja utan att bli styrda av politiker. Din semester borde politiker bestämma över hur du ska ta ut om du vill ha full semester enligt lag. Annars får du nöja dig med 3 veckor
 
Nej, jag flyr inte, vad är det jag skulle fly ifrån? Jag har inget att fly från. :confused: Jag gillar mitt jobb, det är det bästa som har hänt mig hittills och jag önskar att jag hade hittat det tidigare, då sen den dagen jag började har jag utvecklas till det bättre.
Du skrev själv i tråden att du har ångest av att du ska ha semester. Du skrev också att du tänker att du ska härda ut under semestern.

Varför har du ångest? Varför behöver du härda ut?
Varför tycker du det är jobbigt att ha semester?
 
Jag tycker om balans i livet. Därför blir jag lite beklämd när jag inte trivs i mitt liv. Ovanstående situation hade fått mig att bli ledsen på mig själv, att jag inte fyller min tid med mer liv.

Lite planering kan vara bra att ta till, t ex att lägga in att gå morgonpromenad. En sund vana, vettig att lägga till under ledig tid. Att passa på att göra sådant som normalt inte funkar är en annan rutin som får semestern att bli ett brejk från vardagen, på ett positivt sätt.

Har du inget du funderat på att göra men inte riktigt fått tid över till? Själv drömmer jag om att komma till Maria Langs Skoga, d v s Nora.
Vi är alla olika, jag har jobbat på många olika jobb under åren och det jobbet jag har just nu är det bästa jag stött på då det kombinerar något jag tycker är kul och jobb i ett. Kan inte bli mycket bättre. :up:

Få tid över? Nja, tiden är inte det svåra, det är pengarna. Vill resa tillbaka till Irland på ridläger och även åka till Island, tiden är inga problem det är resornas kostnader och förutom kostnaderna så ska allt praktiskt lösas hemma innan avfärd osv.
Har många gånger funderat på att ta upp fotograferingen igen, men det blir inte riktigt av är väl egentligen det enda som inte kostar massa pengar (förvisso vill jag köpa nya bättre objektiv men det är ju en annan femma :angel:) .
 
Du skrev själv i tråden att du har ångest av att du ska ha semester. Du skrev också att du tänker att du ska härda ut under semestern.

Varför har du ångest? Varför behöver du härda ut?
Varför tycker du det är jobbigt att ha semester?
Läs även det jag svarade Bulldoozer, det där är också en anledning till varför. ;)
 
Nu vet jag ju inte om jag tolkade Stjärnhimmel rätt men jag försöker formulera om mig.
Normen när det gäller betald ledighet ( semester) är nog att den är något att längta till. En möjlighet att göra allt det man önskar utan att vara bunden till jobbets tider och uppgifter. Även de som trivs superbra på jobbet ( som jag) brukar längta till och njuta av semestern.
Du följer inte normen ( vilket i sig inte är något som helst fel) och då kan man ställa sig frågan varför du inte gör det? Har du ett torftigt privatliv och vad kan du i såfall göra mot det? Vad är det som gör att du inte kan njuta av ledigheten?
Eller är det helt enkelt så att du är en "normbrytare" och fullständigt nöjd med det då är det väl bara att gratulera. Jag tror att det var det Stjärnhimmel ville få fram
Tror nog snarare att jag är "kärringen som går mot strömmen" har alltid varit annorlunda gentemot alla andra och troligen därför det är som det är, men är inte säker förstås.
 
För du vill inte vara ifrån lastbilen?
Både ja och nej.
Ja, för att det finns kollegor som inte respekterar t ex rökförbud i bilarna eller att man tar med sin skit ut. Jag är inte deras mamma. :rage:
Det vore mardrömmen och gå på semester för att komma tillbaka och det ser ut som fan och luktar skit i hytten. :yuck:
Men det är inte ens säkert att det blir så, men det förhindrar inte att jag är lite nojjig över det ändå.
 
Både ja och nej.
Ja, för att det finns kollegor som inte respekterar t ex rökförbud i bilarna eller att man tar med sin skit ut. Jag är inte deras mamma. :rage:
Det vore mardrömmen och gå på semester för att komma tillbaka och det ser ut som fan och luktar skit i hytten. :yuck:
Men det är inte ens säkert att det blir så, men det förhindrar inte att jag är lite nojjig över det ändå.
Är det så att jobbet är din trygghet?
Kan du inte hitta samma trygghet i ditt privatliv?
 
Du skrev själv tidigare att du är trygg på jobbet.
Att du är en osäker individ men trygg på jobbet.
Är dy mer trygg på jobbet än i ditt privata liv?
Nej, stopp vänta lite här, nu har det blivit missförstånd.....
Det är svårt att förklara sin personlighet så det blir rätt, men ja jag är lika trygg hemma som jag är på jobbet.
 
Nej, stopp vänta lite här, nu har det blivit missförstånd.....
Det är svårt att förklara sin personlighet så det blir rätt, men ja jag är lika trygg hemma som jag är på jobbet.
Jag lägger ner nu.
Men först startar du en tråd om att du har ångest inför semestern.
Men nu är allt visst bra.
Det är väl jättebra då att allt är bra nu :)

Jag tyckte bara det var sorgligt att du hade ångest.
 
Jag lägger ner nu.
Men först startar du en tråd om att du har ångest inför semestern.
Men nu är allt visst bra.
Det är väl jättebra då att allt är bra nu :)

Jag tyckte bara det var sorgligt att du hade ångest.
Jaha, man får inte ha blandade känslor samtidigt, det var mer än jag visste...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 153
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 806
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 189
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp