Diesel eller bensin?

Varför tänker du enbart på biogas och inte de andra alternativen? Biodieseln kräver oftast noll modifieringar av den befintliga motorn.

Hur många solceller som behövs för att skapa årsförbrukningen av el till sin bil beror huvudsakligen av två faktorer:
Dels hur långt man kör per år. De som bor i stadsmiljö kör ofta inte särskilt många mil per år, medan vi som bor på ren landsbygd av nödtvång kör betydligt längre. Jag ska strax åka till sjukgymnasten på vårdcentralen för rehabilitering. Det är tre mil enkel resa...Det är minilängd på resan när vi ska handla/besöka läkare och annan service också, och de som bor norröver, har ofta betydligt längre resor än vad vi har.

Den andra viktiga faktorn är hur länge det finns tillräckligt solljus under året för att solcellerna ska producera maximalt. Snötäckta solceller producerar inte alls, och vid mulet väder reduceras produktionen kraftigt. Så på vintern i norra sverige är det svårt att alls producera solel till bilen.

Att importera råvara för att producera biobränslen borde vara otillåtet, liksom att importera sopor för att producera el...
Vi skulle kunna bli självförsörjande via RME, HVO, biogas och tallolja utan import. Det finns gott om jordbruksmark där det går att odla som idag ligger som träda p.g.a. av bristande lönsamhet. Lönsamheten kan ökas om vi odlar (givetvis miljövänlig odling, inga neonikotinoider till rapsen tack!) för att producera biodrivmedel, ger jobb både i odlingsledet, vid framställning och vid distribution.
En man jag träffade drev sitt hem och sin Tesla med 150 kvm solpanel som satt på hans ladugård :)
 
En man jag träffade drev sitt hem och sin Tesla med 150 kvm solpanel som satt på hans ladugård :)

Så fort vi sparat ihop till tillräcklig andel av investeringskostnaden, så ska vi sätta upp en första etapp med solceller på ena ladugården. Helst kompletterade med batteribackup. För att sedan fortsätta med ytterligare solceller på fler av våra tak. Givetvis avser vi sälja överskottet av el.

Vi har räknat och stått i, och om priset på solceller är det nuvarande, så har vi betalat av de första solcellerna om ungefär 10 år.

Men på vintern blir det inte så mycket el, det är mulet och/eller snö, så då får vi vackert köpa el.

Det får antagligen mannen med Teslan också...
 
Jag kör diesel och den kostar inte speciellt mycket i skatt -
1572 kr per år. Så detta att dieselbilar skulle vara dyrare att äga stämmer inte för mig. Uppskattar dieselns låga förbrukning - knappa halvlitern - som sänkte mina månadskostnader rejält.

@Rie - Skulle jag ha plånbok nog att köpa en nyare bil skulle jag satsa på en hybrid. Laddhybrid eller bara hybrid. Det finns redan idag zoner i storstäder där dieselbilar kommer att vara förbjudna. Då är det gott att kunna koppla över till el.
Det är inte många hybrider som får dra någorlunda vikt tyvärr.
 
Så fort vi sparat ihop till tillräcklig andel av investeringskostnaden, så ska vi sätta upp en första etapp med solceller på ena ladugården. Helst kompletterade med batteribackup. För att sedan fortsätta med ytterligare solceller på fler av våra tak. Givetvis avser vi sälja överskottet av el.

Vi har räknat och stått i, och om priset på solceller är det nuvarande, så har vi betalat av de första solcellerna om ungefär 10 år.

Men på vintern blir det inte så mycket el, det är mulet och/eller snö, så då får vi vackert köpa el.

Det får antagligen mannen med Teslan också...
Inte el visserligen men...
en bekant byggde nytt hus med tappvarmvatten från solpaneler. Hon säger att redan i mars brukar det mesta vattnet komma från panelerna.
Rätt placerade ger paneler mer än man tror. Framförallt fler månader än man tror.
 
Som en kollega sa en gång, det är så jäkla tråkigt att tanka så dieselbil är enda alternativet.

Jag kör extremt stor bil (9 säten, extra lång bak så att man får in två kylskåp bakom sista sätesraden utan att fundera, utöver barnvagnen och väskorna då förstås, VW Caravelle) och kör 110-120 mil på full tank. ( drar runt 0,65 milen)
 
Inte el visserligen men...
en bekant byggde nytt hus med tappvarmvatten från solpaneler. Hon säger att redan i mars brukar det mesta vattnet komma från panelerna.
Rätt placerade ger paneler mer än man tror. Framförallt fler månader än man tror.
Ja, solpaneler brukar vara överraskande effektiva... Många som skaffat sådana har blivit riktigt förvånade, över hur mycket mindre man behövt elda ved eller köra elpatron..

Vad avser solceller, så monteras dessa paneler i ett slags ihopkopplade rader, och om en av solcellerna i raden är i skugga/övertäckt/trasig, så har jag uppfattat det som att hela raden blir frånkopplad. Så när solen står lågt eller om en av solcellspanelerna i en rad är snötäckt, så minskar alltså produktionen radikalt.
Jag kan ha missuppfattat något här, men det är så jag förstått att det fungerar.

I våra planer ingår därför att ett sådant här kluster av solceller ska monteras vertikalt och högt på en södervänd hög lagårdsvägg, för att åtminstone den "raden" ska ge energi så snart det finns solljus tillgängligt.

Solpaneler, för att värma varmvatten, består av rör i vilka det cirkulerar vätska, och dessa producerar värme så snart det kommer minsta solvärme på en delmängd av solpanelen, så att även delvis snötäckta solpaneler ger värme till vattensystemet.
 
Jag tycker att laddhybriderna har för dålig räckvidd och för liten bensintank för att vara värda något som dragbilar. Visserligen mest kört Mitsubishi (hur fasen stavar man det där?!) Outlander.
 
Vad avser solceller, så monteras dessa paneler i ett slags ihopkopplade rader, och om en av solcellerna i raden är i skugga/övertäckt/trasig, så har jag uppfattat det som att hela raden blir frånkopplad. Så när solen står lågt eller om en av solcellspanelerna i en rad är snötäckt, så minskar alltså produktionen radikalt.
Jag kan ha missuppfattat något här, men det är så jag förstått att det fungerar.
Ja, så är det om man köper de billigaste växelriktarna - som säljs till anläggningar med mycket lite skugga.
Dyrare växelriktare grejar att emulera slingor på parnivå, dvs skuggas en panel störs bara två.
 
Solpaneler, för att värma varmvatten, består av rör i vilka det cirkulerar vätska, och dessa producerar värme så snart det kommer minsta solvärme på en delmängd av solpanelen, så att även delvis snötäckta solpaneler ger värme till vattensystemet.
Inte den bästa lösningen om det är sitt hus man tänker värma.
Solfångare värmer vatten bäst på sommaren, medan svensken hellre vill ha varmt på vintern.
 
Inte den bästa lösningen om det är sitt hus man tänker värma.
Solfångare värmer vatten bäst på sommaren, medan svensken hellre vill ha varmt på vintern.
Beror ju lite på var man bor, men södra Sverige, där börjar dessa rör att producera värme redan i april. Har sett lösningar där cirkulationen är igång och termostater öppnar till radiatorer när cirkulerande vatten nått 40 grader. Varmvattnet bör ju ligga på 60 för legionärssjukans skull.
 
Beror ju lite på var man bor, men södra Sverige, där börjar dessa rör att producera värme redan i april. Har sett lösningar där cirkulationen är igång och termostater öppnar till radiatorer när cirkulerande vatten nått 40 grader. Varmvattnet bör ju ligga på 60 för legionärssjukans skull.
Även i södra Sverige är det väl så att man prioriterar varmt i huset under okt-mrs än apr-sep?

Det är ju betydligt lättare att 'ackumulera' el än varmvatten, om man tänker sig ta ut sitt sommaröverskott vintertid. Därför tycker man idag att solceller i kombination med luftvärmepump/luft-vattenvärmepump är en bättre lösning än en allt mer förlegad termisk solenergi.
 
Även i södra Sverige är det väl så att man prioriterar varmt i huset under okt-mrs än apr-sep?

Det är ju betydligt lättare att 'ackumulera' el än varmvatten, om man tänker sig ta ut sitt sommaröverskott vintertid. Därför tycker man idag att solceller i kombination med luftvärmepump/luft-vattenvärmepump är en bättre lösning än en allt mer förlegad termisk solenergi.
Jag håller med men glykolblandat vatten i en svart pvc slang är ju betydligt billigare och lågteknik. För exempelvis sommarboende eller lågbudget. Haft en stor badbalja i trädgården. Den matas från en skogsbäck(rent men kallt vatten.) Fyller under natten, värmer på förmiddagen och 35 grader på kvällen medelst 100 meter pvcslang. Alla ungar i trakten älskar den. Tömmer den sedan i bäcken och så börjar cykeln om igen...utom när det är dåligt väder ;)
 
Jag håller med men glykolblandat vatten i en svart pvc slang är ju betydligt billigare och lågteknik. För exempelvis sommarboende eller lågbudget. Haft en stor badbalja i trädgården. Den matas från en skogsbäck(rent men kallt vatten.) Fyller under natten, värmer på förmiddagen och 35 grader på kvällen medelst 100 meter pvcslang. Alla ungar i trakten älskar den. Tömmer den sedan i bäcken och så börjar cykeln om igen...utom när det är dåligt väder ;)
Självklar sommarlösning, men det jag kommenterade trodde jag rörde typiskt året-runt-boende.
 
Inte den bästa lösningen om det är sitt hus man tänker värma.
Solfångare värmer vatten bäst på sommaren, medan svensken hellre vill ha varmt på vintern.
I mina trakter, så har som har solpaneler ett bra, nästan fullt, utbyte i både mars och oktober, och oftast i alla fall något värmetillskott i februari.
November - december är allra sämst, mörk dygnet runt (känns det som).

Men man får komma ihåg, att de flesta som har solpaneler satte upp dem när solceller var ruskigt dyra, och fortfarande, så är investeringskostnaden mycket (väldigt mycket lägre) för några solpaneler än för solceller samt värmepump, givet att ackumulatortankar med solslinga redan finns, och att alternativet är arbetskrävande vedeldning.

Många äldre på landet vill eller kan inte låna 100.000-tals kronor till solceller, men 15.000 tusen till solpaneler kan man knapra ihop till, och slippa delar av eldandet.
 
Även vi funderar på ny bil har en bensin och en diesel och min stora fråga är om utsläppen från biodiesel är farliga eller är det bara så att det enligt 08'orna är inne att ogilla diesel just nu
Vi har precis avverkat närmare 250 mil med vår S80 med största dieselmotorn och då har den druckit 0,59 l/mil. Stor tung säker bil är något vi föredrar
Angående elbil är det inte särskilt miljövänligt att importera kolkraftsel från våra grannländer och inte kommer man särskilt långt heller och släp är inte att tänka på
 
Angående elbil är det inte särskilt miljövänligt att importera kolkraftsel från våra grannländer och inte kommer man särskilt långt heller och släp är inte att tänka på
El köps inte från utlandet i någon större omfattning. Vi har för det mesta ganska gott om el i Sverige. Så gott om den att priserna hålls låga och t.ex. ny kärnkraft inte är lönsam att bygga.

Från energiföretagens hemsida
Den el som produceras i Sverige är till 98 procent fossilfri vilket innebär mycket låga klimatutsläpp. De olika kraftslagen samspelar med varandra på så vis att de som är oberoende av vädret, det vill säga vattenkraft, kärnkraft och biokraft balanserar de väderberoende kraftslagen som sol och vind.

I Sverige produceras totalt sett under ett år normalt mellan 140 och 150 TWh el (Terawattimmar = miljarder kilowattimmar). Den största delen av elproduktionen kommer från kärnkraft som inte är förnybar men har mycket låga klimatutsläpp, till skillnad från produktion med fossila bränslen. Den förnybara elproduktionen består av vattenkraft, biobränsleeldade anläggningar, vindkraft och i växande omfattning solceller. De olika produktionsslagen har olika egenskaper och samverkar i vårt elsystem.

Fossila bränslen finns främst i några få kraftvärmeanläggningar men det finns även fossileldade anläggningar (kol, olja, naturgas) som en del av effektreserven. Totalt utgör den fossila delen av vår elproduktion bara någon procent.
 
Jag har aldrig förstått den här argumentationen. Om nu elbil är bäst (just nu) miljömässigt, vad vill du få fram när du påpekar att den inte är 100% perfekt? Det blir lite som när köttätare påpekar att soja inte är jättebra heller, fastän hela jorden skulle känna på att fler åt vegetariskt eller veganskt.

Jag tror inte nån köper en bil av någon sort och tror att den är 100% miljövänlig så det känns som en så jädra märklig sak att påpeka. Särskilt som bensinbilar är så otroligt mycket värre.

Håller med. Dessutom om man ska vara någorlunda rättvis i jämförelsen ska man ju snarare jämföra elbilar nu med bensinbilar när de använts lika länge. Självklart inte en jämförelse som går att göra pga många faktorer men jag menar mer att det är ju knappast konstigt att det finns många nackdelar och barnsjukdomar med elbilar så här i början i ett längre perspektiv.

En annan faktor man borde väga in i jämförelsen el/bensin/diesel är bullerfrågan. Skulle alla bilar bytas ut mot eldrivna skullle det innebära enorma vinster vad gäller hälsofrågor, transport- och bostadsfrågor utifrån var bostäder kan byggas osv. Det ska också vägas in mot de nackdelar elbilar har. Att samhället just idag inte är rustat för en hel omväxling är ju varken konstigt eller något som hade varit rimligt.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 546
Senast: mars
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
744
Senast: Bonita4
·
Fordon Det finns ju köptrådar för både hus och klänningar... Jag ska byta bil i år är det tänkt. Jag köper kontant, och kravet är att jag om...
Svar
15
· Visningar
889
Senast: escodobe
·
Samhälle I stort sett varje dag när jag ska köra hem från jobbet tänker jag på hur gräsligt dålig sikt det är när jag kommer till en gata där jag...
Svar
3
· Visningar
487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp