Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

jo visst det har jag också, men var hittar man sortimentet? Finns ju varken på Boj eller Thules hemsidor. (ja jag vet, jag kan ju ringa och fråga, men hör här ändå)


kl

passar på att fråga igen ang färgval till vit boj bravo. finns ej hammarlack i riktigt vitt? någon som målat sin transport vit, vad har ni använt för färg, och ser gärna bilder.

Tvåkomponentsfärg tror jag att jag använde till min Trane inuti.

http://s12.photobucket.com/albums/a201/hannaz/?action=view&current=PICT0193.jpg
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

KL

Jag har sökt i gamla tråden men hittade inget vettigt.

Jag behöver byta ut mttan på rampen, för det har blivit ett hål på ena sidan.
Jag har alltså en "tyg" matta, vet inte vad det är för material. Jag vill inte lägga på en gummimatta för jag vill inte ha extra vikt. Det är precis på håret att jag klarar mig under maxlasten när jag har två hästar i (små isisar) och det är ju himla smidigt att kunna dra två hästar, så det vill jag inte förstöra.

Men om man vill ha något som inte väger så mycket gissar jag att det blir nån slags textil, vad ska man i så fall ha som inte blir halt? Den mattan som är på nu är inte alls hal, den är himla bra! Men jag har ingen aning om vad det är för nåt. Kan man ta med sig till nån mattaffär och få reda på det?

Vad kan ni rekommendera som är bra? Om det dessutom är billigt och inte alltför svårt att sätta dit så är det ju helt perfekt! :bow:
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Ingen aning. :angel: Men vad bra, då testar jag och ringer dit och håller tummarna att mattan inte blivit bytt under årens gång.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

*KL*

Om man vill fixa bättre ventilation i ett gammalt släp, vad rekommenderar ni då?
Var på släpet bör man placera ventilationshålen?
Ska man satsa på rosettventiler?
Om man sätter en solcellsdriven ventilationsfläkt i taket, bör den vara inställd på ut- eller införsel av luft?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

halvt kl vill också veta om rosettventil är bra, har endast en liten ventil i taket på min kylingekärra, har i och för sig en eldriven fläkt men den sitter ovanför hästens rumpa = värdelös när man kör med släpet, och när mans tår still har jag front utlastningens lilla lucka öppen så hästen har hela huvudet ute i friska luften.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Om man sätter en solcellsdriven ventilationsfläkt i taket, bör den vara inställd på ut- eller införsel av luft?
De jag sett klarar att flytta max 20-25 m3/tim vid fullt solljus medan många vanliga 12V-drivna fläktar kan flytta 4-5 gånger så mycket, oberoende av solen. För att åstadkomma forcerad ventilation värd namnet hade jag nog valt en 12V-driven fläkt, och jag hade använt den för tilluft i transportens framände. För att undvika drag, dämpa ljudet en aning, och skydda både häst och fläkt, skulle jag kanske övervägt att bygga en halvöppen låda på insidan av transportens framvägg. Kanske en låda i storlek som en drickaback men 10-15 cm djup, och öppen nedåt.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Håller med Snubbelfot.
Sätt en ganska stor ventil eller en elfläkt mitt fram på släpet, ganska högt upp precis under takkanten. Har man sedan öppet luckan bak på glänt (eller helt, om man så vill) så går luften in där fram och ut där bak = ventilation. En låda med öppen topp tror jag mer på dock så att luften går upp och ut överst där bak.
Taklucka är också bra.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Förlåt för reklamen.

Jag skulle vilja måla mitt släp svart. Idag är det mörkbrunt, tror ni det påverkar temperaturen inuti släpet?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

*KL*

Nu har jag en ny fråga:
På mitt släp har golvet bytts för inte så länge sedan. Tyvärr är den en glipa på 1 cm närmast väggen, och nu undrar jag vad jag kan använda för att täta denna glipa så att inte smuts och fukt letar sig dit?

Hjälp!
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Tyvärr är den en glipa på 1 cm närmast väggen, och nu undrar jag vad jag kan använda för att täta denna glipa så att inte smuts och fukt letar sig dit?
Rätt eller fel vet jag inte, men jag hade nog fyllt glipan med en väl vald fogmassa. Che*py har B*stics sortiment till ok priser och de har rätt bra urval av fogmassor med olika egenskaper.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

*KL*

Nu har jag en ny fråga:
På mitt släp har golvet bytts för inte så länge sedan. Tyvärr är den en glipa på 1 cm närmast väggen, och nu undrar jag vad jag kan använda för att täta denna glipa så att inte smuts och fukt letar sig dit?

Hjälp!

Jag skulle låta glipan vara kvar och istället göra rent den regelbundet.
För jag kan så gott som lova dig att fukt finns där, täpper du till ja då kan du räkna ut vad som kommer att hända.
Fukt tar sig alltid in men har svårt att komma ut. Därför är det dumt att stänga igen.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

KL

Jag har ev hittat ett släp jag kan tänka mig, som dock har lite skönhetsfel.

Fråga nr 1. Sparkplåtar? Vad är det egentligen, 3mms plåt..? Hittar man det hos ÅF?

2. Plyfan på insidan ser inte så kul ut, vad målar man med på insidan? 2 komponent?

3. Det har suttit reklam på taket, påklistrade dekaler, är det realistiskt att tro att det går bort med lösningsmedel utan att skada taket(som är grått)?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Länge har jag längtat efter att kunna gå med i den här tråden. :D

Min sambo kom hem med den här för snart två veckor sen:


Vi kom över den billigt för att ägaren inte orkade göra nåt åt att axeln var knäckt.
Det är en -95 och golvet är bytt för bara 3 år sen, det ser jättefint ut, vi lyfte mattan och tittade.

Så det vi ska göra är att fixa axeln, byta ut träet i framlämmen, blästra och måla om den, sambon säger att den måste vara röd. :laugh:

Och så lastträna i mängd, för min donna gick från att vara så enkel att lasta till inte gå på alls, för att jag inte körde henne nånting på nåt år eller två...
Det ska bli så skönt att ha en egen transport att träna i, precis när det passar oss och så behöver jag inte oroa mig för att ha sönder någon annans, om det skulle hända något.

Vi har också lekt med tanken att bygga om den till boggie, hålen i ramen finns liksom redan där... men så är det alla extra kostnader som till kommer för det, så vi får se hur det blir.
 
Senast ändrad:
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Varför blästra ett galvat släp? Det låter ju onekligen dumt....

Det ser ju inte rostigt ut, är ju bara rost från skruvar som runnit på sina ställen?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Håller med pulkaskurk där, där galvaniseringen är kvar (läs: järnet inte är rostigt) är det bästa att lämna metallchassit ifred. Måla skivorna för all del, men blästra så litet som möjligt om det inte behövs. Rött är snyggt imho, men det blir nog ett rejält lyft bara att tvätta transporten ordentligt! :)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

jag undrar vart man får tag på en taklucka (öppningsbar naturligt vis) till en Boj bravo S -94 , min var trasig (finns ingen överdel) när jag köpte transporten,så det regnar in ganska rejält i den just nu :( , måttet är 35x35 cm..hittar inga måttangivelser som stämmer med mina mått på någon hemsida med takluckor ??
undrar även om det finns 2/31/3dels bommar att köpa till boj?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Jag hade reklam påklistrat på min boj bravo, tog bort med rakblad och limresterna med limbortagningsmedel (köpt från biltema om jag inte minns fel) nu ser man inte att det varit reklam på den, om man inte vet att det stått för då kan man se litegrann. Inga skador på taket.
Så mitt tips till tråden är helt klart limbortagning! Testade allt möjligt innan jag kom över en flaska sådant, kände mig lagom dum som inte börjat med det..

Hade velat måla om min boj, utsidan. Vad använder man för färg då? Båtfärg? Vill ha den vit, gärna i lackat stuk.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Haha min är paj och saknar delen inuti, skall vi byta? ;)
På tal om 3dels bommar, varför vill du ha det? Har man dörrar är det väl bara att flytta mellanväggen och stänga igen? Så har vi gjort iallafall.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Annars är dörrmatta super. Det la vi på ett gammalt släp en gång. Köpte i löpmeter i en färghandel. Kostade ju lite, men det har fungerat så himla bra. Hästarna halkar inte, lätt att hålla ren, slitstark.


Jag har en gammal kärra från -72. Bakbommen är i trä. Funderar på att byta ut den. Tips? Tror ni det funkar att bara skruva loss alls (el, metallstag mm) och sätta vanligt tryckimpregnerat plankor?
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 364
Senast: Buongusto
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 908
Senast: valy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp