Bukefalos 28 år!

Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Tänk på att göra rent transporten innan målning ordentligt, skrapa/slipa bort gammal färg. Spackla eventuella hål.
Jag hade definitivt tagit bort stripesen för att sen måla hela släpet ordentligt.
Antingen kör du omkring utan stripes eller så köper du nya för ett par hundralappar från VV.
Målar man direkt över gamla stripes ser det förjävligt ut, precis som om underarbetet är dåligt så lyser det igenom.

Extra fönster finns lite överallt, enklast är ju att ringa Värmlandsvagnen själva och be om att få köpa ett lämpligt fönster.
Annars kan du höra med din lokala husvagnsfirma eller annan firma som säljer hästtransporter.
Det måste ju inte vara ett fönster som "hör till" VV från början.


Tack ! Ska se till att få bort stripsen ordentligt då innan jag börjar!
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Har köpt en transport, tyvärr fanns inte mellanväggen kvar. Är det någon som vet vart man kan få tag på en mellanvägg? Har lusläst hästnet och blocket, men där fanns inget i närheten. Är en dalavagnen från 80-talet!

Annonsera under köpes?
Det kan ju finnas någon mellanvägg ståendes i något förråd.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Jag har ett Bojsläp som har måtten 1600*3000. Jag ringde till Boj i klippan och de har 1600*1500 så man får ta 2. Jag ska byta mitt nu och har tagit ut golven det var ingen röta mellan skarvarna och då bytte vi endast den bakre delen för 10 år sen så den främre delen har legat där sen 95.
Priset låg runt 1500 för en skiva
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

*kl*

Har en brenderup från -88 som jag skulle behöva byta dämparna som sitter vid hjulen. Var kan man hitta sådana och vad kostar de ungefär?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Hej alla!

Vad är det för material som man ska ha till väggarna'? Har fått ett pris från leverantören på ca 7000kr men ser här att det är på tok för mycket.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Underbart med ny tråd :D

Jag har en VV som jag har oljat och det blev helt ok,rann lite vid stripesen så de skulle ju behöva bytas :crazy: Tror det var någon som skrev limborttagning?? Har kikat lite på VVs hemsida men inte hittat några nya,man kanske ska skippa det helt...

Sen nästa problem,det har ju runnit rost från muttrar mm - även stödbenen är delvis rostiga. Någon som har tips på hur man bäst fixar det? Är det skrapa, rostskydd o hammarlack som gäller?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Muttrar kan du ju byta ut mot nya lika dana. Gjorde jag på min gamla VV :) Sedan blev det hammarlack på resten.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

*KL*

Hur långa häftklamrar behövs för att fästa gummimattan på rampen?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

beror på hur tjock gummimattan och golvet är :p, men ca 1-1,5cm borde nog räcka.


kl
har ngn här satt in öppningsbara fönster? behöver bättre ventilation och mer ljus i min transport. pappa tycker att jag kan köpa en öppningsbar, tydligen lättare att installera än att skära ut för en slät plexiglas skiva och sätta upp.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Hej alla!

Vad är det för material som man ska ha till väggarna'? Har fått ett pris från leverantören på ca 7000kr men ser här att det är på tok för mycket.

Priset beror på tjocklek på skivorna och storlek på dessa, samt även vilken färg vi pratar om.
Material är plyfaskivor som det vanligast kallas.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Jag skulle också vilja ha ett öppningsbart fönster, det är guld värt att ha ett sånt! Hade två öppningsbara fönster på förra transporten och använde de flitigt!
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

kl

Hallo, måste bara få fundera lite. Ni som bytt väggar (plyfa) i era släp, vad rekommenderar ni för typ?
Det finns ju en uppsjö av olika sorters plywood. Det är en gammal dalavagn som haft brun "formplyfa" dvs med en blank rödbrun yttersida, ej lämplig för målning- även om den är övermålad nu av fd ägare men det flagar. Insidan ej målad. Vill ha vitt på insidan, troligast utsidan med.
Baklämmen ska jag köpa karosseriplyfa till, tar då den i vit direkt isf. Men resten av väggarna - kan man använda sk marinplyfa (dvs limmat och tätt men ej ytskiktet som karosseriplyfan har) som man kan måla med lämplig färg tex tvåkomponents båtfärg.

Karosseriplyfan var väldigt dyr och jag vill hålla kostnaderna nere men ej tumma på resultatet...

Golvet är bytt för två somrar sedan och det är som nytt fortfarande, men det har trängt in lite grus så jag funderar även på vad som är lämpligast att täta med?

Och jo, gärna priser priser priser... Vad har ni fått ge för de olika skivorna?
Det är inte helt lätt att försöka ringa runt o begära prisuppgifter o jämföra för det är sällan lagervara med de stora skivorna (1525x3050) och så måste de ringa upp etc. etc. Och på nätet är det supersvårt att hitta något med priser. Tips mottas gärna!
 
Senast ändrad:
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Jag behöver byta övre bakluckan (eller måla om den, men jag tror att det är svårt att få snyggt för det är sprickor i yttersta lagret på plyfan och där har det blivit brunt som inte går bort trots skrubbning).
Nu är det någon plyfa som är vit (ser ut som marinplywood men vit). Skulle ni prova att slipa ner lite och måla vitt, eller skulle ni försöka hitta någon vit "plyfa"?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

får inte in bilden på min nyrenoverade transport. men mycket svordommar o kärlek har lagts ner på den, hoppas kunna lägga upp bilder senare :)
 
Senast ändrad:
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

nu kunde jag få in bilden på det färdiga ekipaget :)
ekipaget.jpg
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Kl
Jag behöver nya dekaler till mitt boj släp, kan man göra detta själv på något vis?
Har någon nåt hett tips?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II


Här är lite nya bilder, det hjälpte en hel del att bara tvätta av den och lite färg på metallen. :)

Transporten-sidan.jpg


Transporten-inne.jpg


Transporten-bak.jpg


Någon som vet vad golvet är av för material?
Transporten-golvet.jpg


Sen jag försökte hitta vad vår -95 kan vara värd, med det verkar inte finnas några Kylingekärran Atlas på markanden, någon som vet vad man kan få för den ungefär?
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 424
Senast: Buongusto
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 984
Senast: valy
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
437
Senast: hamilton1
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 544
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp