Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

tyvärr har jag inte dörrar, jag har lastramp..skulle vilja ha bak bommarna längre så att den ena hästen kan bredda ordentligt, annars så blir han svårlastad nästa gång .
jag vill inte byta men kan köpa din överdel :D om den passar till min underdel?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

*KL*

Här är min lilla Vilma.

Före:
DSC_0582-1.jpg


Efter:
DSC_0635-1.jpg

DSC_0636-1.jpg
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Jag funderar också på att byta matta på rampen, men undrar hur det ska fästas för att hålla bäst?
Funkar det att limma eller måste man köra nån form av nitar också?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Brorsan har tvättat transporten noga två gånger med mögeltvätt, däremellan lagade han sprickorna i taket (se tejpen på bild ett). Han satte även in rosettventilerna. Det enda som är målat är lagningarna i taket (dvs inte hela taket).
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Vi limmade och spikade fast med små nubbar. Höll fin-fint.

Funderar på att sätta en dekal på släpet. Vet inte riktigt vad jag vill ha.. Tips?
Hade velar ha en Mulle-häst med westernstuk, finns det tro? Gärna en trail-Mulle, som typ öppnar grind eller något sånt. Vore skitsött!
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

*kl*

Jag köpte en transport för ett tag sen, har äntligen fått tummen ur och tvättade den utvändigt igår. Funderar på om jag skulle måla om den i någon annan färg? Någon med lite förslag? :D

blogger-image-940228369.jpg


Det är en värmlandsvagn från -92. Den kommer för det mesta dras av en mörkblå/svart alternativt en mörkgrön bil, vad tros om att matcha släpet med bilen på något vis? Men det kanske blir lite dyrt att lacka släpet i samma färg som bilen? Ska åka till skroten vid tillfälle och köpa aluminiumfälgar hade jag tänkt.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Jag tycker isåfall att du målar släpet vitt och så har du stripes som matchar bilen.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

KL!

Någon som har bytt golv i sin transport? Skarvade ni golvet eller fick ni tag i en tillräckligt bred skiva? (1600x3000 måste jag ha, men hittar inte någonstans.) Vilken sorts plywood ska man ha? & hur mkt sämre är det att skarva?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Det är väldigt vanligt att om släpen är bredare än 152,5 cm så är golvet i 2 delar, förutom gamla Ifor släpen av den större modellen, de var i 3 delar.
Skraven ligger i regel mitt på en balk, och bpda skivarna är skruvade i balkarna så att dessa sitter fast ordentligt. Brukar själva använda mig av trätjära och/eller silicone för att skarven skall bli tät.
Släp med limmade gummimattor har i regel skarvade golv.



KL!

Någon som har bytt golv i sin transport? Skarvade ni golvet eller fick ni tag i en tillräckligt bred skiva? (1600x3000 måste jag ha, men hittar inte någonstans.) Vilken sorts plywood ska man ha? & hur mkt sämre är det att skarva?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Rätt eller fel vet jag inte, men jag hade nog fyllt glipan med en väl vald fogmassa. Che*py har B*stics sortiment till ok priser och de har rätt bra urval av fogmassor med olika egenskaper.
Så fogmassa är bättre än silicon i detta fall?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

KL!

Någon som har bytt golv i sin transport? Skarvade ni golvet eller fick ni tag i en tillräckligt bred skiva? (1600x3000 måste jag ha, men hittar inte någonstans.) Vilken sorts plywood ska man ha? & hur mkt sämre är det att skarva?

Jag har också 160cm bredd men köpte en 152,5 x 3 m skiva och gjorde en speciallösning med skarvar på sidorna då jag har mycket breda stag i sidorna (12cm). Vilket gör att skivan tar upp 8,25cm och skarvarna ca 3.75cm.
Lösningen har släpet gått med i 10år redan så konceptet får rulla vidare fast med nytt golv :)

Skivan kostade 1588:-
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Har köpt en transport, tyvärr fanns inte mellanväggen kvar. Är det någon som vet vart man kan få tag på en mellanvägg? Har lusläst hästnet och blocket, men där fanns inget i närheten. Är en dalavagnen från 80-talet!
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Tillverka en?

Det är både billigt och enkelt.

Åker du till tex en svetsfirma och tar med dig släpet så hjälper de dig att ta fram lämpligt material och kan göra en ram ink fästen åt dig så behöver du bara åka till närmsta bygghandel och köpa en plyfa skiva så har du sen en mellanvägg :)
Då kan du dessutom få en mellanvägg precis så som du vill att den ska se ut ;)

När jag har åkt till svetsfirmor och sett söt ut så har de gladeligen hjälpt mig och inte velat ha mer än småpengar om ens det :)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

behöver tips på vart man kan få tag på fönster till en värmlandsvagn? Har inga nu men vill ha ett. Tar hem trailern som jag köpt imorgon. Den ska målas utvändigt då färgen utanpå börjat lossna.
Ni som målat utvändigt hur har ni gjort med de "stripes" som redan finns? DVS de som står på värmlandsvagnen ett stort V och stripes, låter ni de va kvar eller målar över?
Har kollar hemsidan men hittar inget vettigt om reservdelar :/
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Tänk på att göra rent transporten innan målning ordentligt, skrapa/slipa bort gammal färg. Spackla eventuella hål.
Jag hade definitivt tagit bort stripesen för att sen måla hela släpet ordentligt.
Antingen kör du omkring utan stripes eller så köper du nya för ett par hundralappar från VV.
Målar man direkt över gamla stripes ser det förjävligt ut, precis som om underarbetet är dåligt så lyser det igenom.

Extra fönster finns lite överallt, enklast är ju att ringa Värmlandsvagnen själva och be om att få köpa ett lämpligt fönster.
Annars kan du höra med din lokala husvagnsfirma eller annan firma som säljer hästtransporter.
Det måste ju inte vara ett fönster som "hör till" VV från början.
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 364
Senast: Buongusto
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 908
Senast: valy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp