Bukefalos 28 år!

DIY - Do It Yourself

Sv: DIY - Do It Yourself

Sockret har legat i oljan ett tag nu, så det löses inte alls upp heller. Härligt rivigt! :D Ska skaffa en schysst burk att ha i duschen till detta. :) Man kan väl säkert sätta lite doft på det hela med eteriska oljor också?

KL

Någon här som gjort något med ringblommor? Jag har en burk med torkade blomblad men vet inte vad jag ska hitta på riktigt. Det finns ju t.ex. schampoobas att köpa, så blandar man ihop något eget att ha i. Ska man göra ett avkok och blanda med lämplig bas av schampoo, lotion eller liknande? Eller bara gör te?
 
Sv: DIY - Do It Yourself

Man kan doftsätta scrubs genom att hetta upp vad-det-nu-är-man-vill-ha tillsammans med oljan. Låt svalna och sila sedan bort smulorna. Att verkligen sila bort smulorna är viktigt märkte jag. Var lat och hällde helt sonika i innehållet i en tepåse direkt i scrubben. Visst fick den doft men det hela såg inte allt för aptitligt ut och tesmulorna var väldigt svåra att skölja bort från huden. Men prova måste man ju alltid :D
 
Sv: DIY - Do It Yourself

Hur tjocka vill du ha? Eller tunna rättare sagt.

Chili:
Ringblommor, jag funderar på det samma!
Någon som har tips på hur man gör ringblomssalva eller något sånt?
 
Sv: DIY - Do It Yourself

Hur tjocka vill du ha? Eller tunna rättare sagt.

Jag vet inte, de jag sett på byggvaruhandeln har varit som minst 2 cm tjocka tror jag. Så allt under det är ju bättre i alla fall :p Men egentligen omkring någon centimeter eller tunnare?
 
Sv: DIY - Do It Yourself

Jag vet inte, de jag sett på byggvaruhandeln har varit som minst 2 cm tjocka tror jag. Så allt under det är ju bättre i alla fall :p Men egentligen omkring någon centimeter eller tunnare?

Vänd dig till någon som säljer produkter för finsnickeri så ska du nog hitta något som passar :)

XL bygg har iaf sånt här och de kan ta hem om de vet vad du söker.
Byggmax har tyvärr ett väldigt skralt utbud och så gott som ingenting som duger åt finsnickeri.

Coop Bygg brukar kunna ha lite grejer för finsnickeri, där har jag hittat mkt trädetaljer så där kan du ju kolla om du har någon sån välsorterad butik i närheten.
 
Sv: DIY - Do It Yourself

Tack så mycket för tipset! Gick till XL bygg och hittade plankor som var 15 mm i alla fall och det var tillräckligt tunt ändå, kanske hade 2 cm funkar till och med men detta blev toppen :)

Nu behöver jag mer tips och råd... Vad ska jag göra med plankorna? Vitmåla? Vitbetsa? Mörkbetsa? Hade varit fint med lite kontrast mot det i övrigt vita bordet... Men vår soffa är brun - rädd att det inte ska fungera med en mörkare brun färg då. Vi har ett mörkbetsat, gammalt matbord i samma rum. Vita väggar. Resterande möbler (bokhylla och tv-möbel) är vita. Vad tror ni? Gillar ju när man ser träets "mönster" ändå.

bild46_zpsecca7fbd.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: DIY - Do It Yourself

Snyggt!

Hade det varit jag så hade jag nog valt att olja det med Herdins Oljebets i teakfärg.
Tycker det blir en jättesnygg nyans av det på både furu och ek :)

Men smaken är ju som baken, delad.
 
Sv: DIY - Do It Yourself

Ja absolut, men alla tips är jag tacksam för! Kan inte mycket om bets och färg m.m. så jag vet inte riktigt själv vad jag tycker om. Ska googla alt pröva på en liten bit. Tack för tipset! Tror du det funkar med en brun soffa? Har du någon bild på något som är betsat med den färgen? :)
 
Sv: DIY - Do It Yourself

KL

Vi kommer inte överens om tv-bänk hemma hos oss, och eftersom min man är borta i dag har jag planerat en kupp. :angel:

Inspirationen är den här:

5_5098c9af9606ee4fb4a883b8.jpg


Men jag kommer använda vit ytterpanel och den ska vara i två våningar. Tänker 140 lång. Max 150.
Har lite problem med kabelupphängningen, vi har en ziljon olika sladdar vid vår tv.
Funkar en sån här, tro?

galant-kabelupphangning__0111444_PE262271_S4.JPG


Den är ju diskret i alla fall...

Har ni tips och input är ni mer än välkomna.
Klockan 10 öppnar bygghandeln, efter det är det kört ;)
 
Sv: DIY - Do It Yourself

kl

Ungefär en gång om året slår den kreativa ådran till, och då gäller det att passa på :)
Idag var det en gammal kontorsstol som fick byta utseende. Jag köpte den för säkert 10 år sen, och har gått och funderat på att klä om den sedan dess.

Såhär "vacker" var den i förmiddags: ett blått, lite plastigt, äckligt tyg med några hål i. Dessutom var sitsen ganska hård och otrevlig, så man ville inte sitta några längre stunder på den.
20130812_112533.jpg


Efter några timmars pysslande, och med god hjälp av häftpistol och symaskin ser den numera ut såhär!
20130812_140336.jpg


Bättre bild på tyget:
20130812_140448.jpg


Stoppningarna var egentligen inget fel på, jag har bara mjukat upp det hela lite med hjälp av ett slaktat liggunderlag (två extra lager i sitsen, ett i ryggen) samt (mellan liggunderlag och tyg) ett lager av ett billigt täcke från IKEA, för att fixa till där det blev lite ojämnt.

(Ryggstödet var betydligt svårare än sitsen, för där var jag tvungen att sy och passa in till det svängda ryggstödet. Man ser att det är lite buckligt om man tittar noga, men det tänker jag strunta i :D )

Kostnaden blev i princip ingenting, tyget kostar 69:-/metern, liggunderlaget låg i förrådet och skräpade, täcket kostar 25:- (och då använde jag bara en femtedel) och häftpistol+klamrar kostade drygt 300:-, men den har jag ju kvar och kan använda igen :) Mycket nöjd!
 
Sv: DIY - Do It Yourself

*KL*

Oh vad roligt att se alla fina gördetsjälvgrejer här i tråden! :love: Nethrils härliga tovade hästar, Djurjourens coola gipsfigurer, Kung Thulles textilkonst och mycket mer...

Själv nämnde jag nog mina funderingar över att måla årstidsdamer tidigare i tråden? Nu har jag i alla fall gjort om den yviga dansande damen lite så hon fick bli höst. Och så har jag även hunnit med vinterdamen. Vår och sommar är i tanke/planeringsstadiet än så länge men kommer nog så småningom. :)



 

Liknande trådar

Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
583
Senast: Ramona
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 845
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 830
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 194
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp