Bukefalos 28 år!

Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Se där ja, där står 4 namn med, dvs de som tydligen är de drivande i hästgruppen och alla 4 finns på Fb och alla 4 är vänner med varandra så då kan man ju ana att alla 4 använder samma användare när de är inne på gruppforumet.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

I väl vuxen ålder, i allafall en utav de som skriver under 'nicket/gruppnamnet' DRH 'som jag känner', dvs Lollo som skrivit här inne vet jag vem det är och har träffat flertalet ggr.

Däremot tror jag att de är flera som använder samma användare men det vill de inte svara på utan att jag skall isåfall pm'a istället.

De är 5-6 stycken i Djurens Rätts Hästgrupp och vad jag förstått så är alla vuxna.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Ja, som sagt, väl vuxna, kolla länken i inlägget ovan så ser de 4 utav de. Alla 4 finns på FB
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.


På deras FB sida kan man läsa detta:

Varför är vi anonyma?

Många undrar varför vi i Hästgruppen arbetar anonymt på FB. Det beror på flera saker. Dels är många av våra kritiker aggressiva och hotfulla då vi skriver något om just "deras" hästsportgren/verksamhet. Det har hänt att medlemmar i Hästgruppen blivit kontaktade privat av arga motståndare, och av hänsyn till våra familjer och våra arbeten så väljer vi därför att vara anonyma. Dessutom genomför vi i - visserligen en blygsam men ändå existerande skala - visst under-cover-arbete. Av den anledningen är det också viktigt att våra identiteter förblir skyddade tills vidare. Då Hästgruppen skriver insändare eller debattartiklar så händer det att vi signerar, eller att vår förbundsordförande gör det, men på FB är vi anonyma.

Varför är det så viktigt då att vara anonym på fb pga hotbilden, men en snabbgoogling ger möjligheten att få reda på vilka de är? :confused:
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

DRH tror inte att det är något problem, då de tror att om man inte tävlar finns ingen anledning att pressa hästen, försöka få den (på diverse vid) i någon speciell form osv osv.

Jag har fört långa diskussioner om det, men de är av åsikten att de inte tror det är ett problem. Väldigt bekvämt sätt att slippa ta tag i det..

Allvarligt? Men hur högt upp i det blå kan man vara? Det är väl där om någonstans som problemen finns?!?, Människor som tävlar är ju oftast, märk väl ordet OFTAST mycket mer kunniga inom sitt område. Jag har jobbat/ridit/kört i både trav- och ridstall...och hästar som tävlar blir oftast omhändertagna som diamanter just för att det finns ära och pengar inom sporten samt att man vet att en häst som inte mår bra inte presterar. Det är ju "skogsmullehästarna" som ingen ser som det finns en möjlighet att behandla illa.

Huvva, hur såna fall har inte jag sett och även anmält? En häst var 3 år och hade inte varit utanför sin box på 2 år! Fattar ni stanken? Och hur hovarna såg ut. Och hur rädd hästen var! Stackars krake! Den skickades till slakt, den var för illa däran...den var rädd för sin egen skugga. Tog en hel dag att få ut hästen ur boxen och till hagen för att ens kunna mocka boxen (och det var mer än en gång fara för mitt eget liv). Fram tills dess att avlivningsbeslut togs, nån var ju tvungen att ge henne lite omvårdnad. Och det här hade folk sett i en evighet, men ingen ville ta tag i det...skamligt!
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

KL

Ibland blir man mörkrädd. citatet är taget från DRHs FB, diskussionen rör hur snabbt skogsmullars respektive travares skador kommer under behandling och hur allvarliga de är innan åtgärder sätts in.



Nu tror jag inte jurister över huvudtaget anser att det är ett brott att en häst blir skadad över huvudtaget om inget olagligt har skett i samband med skadan om nu hästen kommer under behandling. Det är liksom svårt att förbjuda en häst att trampa fel eller sträcka sig.

Det är dessutom förbjudet att utsätta hästar för onödigt lidande oavsett i vilken situation, men ingen kräver att man ska klubba ner hästen direkt för att den blir skadad, bara att man tar hand om den på ett bra vis.

Tillägg
Man kan i vart fall inte beskylla dem för att vara (d)juridiskt kunniga, skulle det vara någon skillnad i hur allvarligt det ena eller det andra betraktats hade det förmodligen baserats på att travfolket är professionella och borde veta bättre, inte för att det råkar vara en travhäst,

Mig veterligen hamnar just travhästar (tävlingshästar inom ridsporten också) snabbare hos veterinären om något händer eftersom de oftast är väl försäkrade. Däremot vet jag många som vardagsrider/kör som väntar med att ta sin halta krake till veterinären för att se om det kanske bara är en stukning o.s.v. eftersom att de ofta inte har någon eller dålig försäkring. Sen vet jag att kotledsinflammation och liknande är vanligt bland ridhästar som inte tränas för tävling också. Precis som hovbölder, vrickningar, fång, korsförlamning och dyl. Det gäller både rid- och körhästar. Som både tävlas och inte tävlas. Tro det eller ej, de kan göra sig illa på plant underlag utan någon som helst press eller stress. En ridskolehäst jag red en gång snubblade så illa, när jag red honom på långa tyglar i skritt, att hans knän blev som två bollar (tog länge innan han blev bra efter det). Men det räknas väl inte? Det var ju inte tävling...
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Måste bara ge dig en :bow: för att du orkar rota i det. Och till alla er andra som faktiskt engagerar er!
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Mig veterligen hamnar just travhästar (tävlingshästar inom ridsporten också) snabbare hos veterinären om något händer eftersom de oftast är väl försäkrade. Däremot vet jag många som vardagsrider/kör som väntar med att ta sin halta krake till veterinären för att se om det kanske bara är en stukning o.s.v. eftersom att de ofta inte har någon eller dålig försäkring. Sen vet jag att kotledsinflammation och liknande är vanligt bland ridhästar som inte tränas för tävling också. Precis som hovbölder, vrickningar, fång, korsförlamning och dyl. Det gäller både rid- och körhästar. Som både tävlas och inte tävlas. Tro det eller ej, de kan göra sig illa på plant underlag utan någon som helst press eller stress. En ridskolehäst jag red en gång snubblade så illa, när jag red honom på långa tyglar i skritt, att hans knän blev som två bollar (tog länge innan han blev bra efter det). Men det räknas väl inte? Det var ju inte tävling...

Inte riktigt så, travhästars försäkring täcker i princip inte så mycket. Knappt någonting mer än frakturer, sårskador och buköppningar. men vi åker till veterinären och lär oss massera och allt möjligt för vi vet att vi ändå inte kan sitta och träna halta hästar. De blir ju inte bättre av att träna när de har ont.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Ja, det var i och för sig ett bra tag sedan våra hästar tävlade. Men jag minns att en av våra hästar fick en ganska allvarlig skada och den täcktes utan problem av försäkringen. Men jag vet att sista tiden så var den försäkringen lite som på nåder...så det har blivit så illa?:crazy: Som med alla andra försäkringar då...
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Här kan du läsa om just detta
http://www.facebook.com/#!/permalin...148718&id=118764748171798&notif_t=share_reply
Ganska långt ner. Resonamnget går ut på att det är värre om en häst lider i träning och tävling än om den lider hos skogsmulleryttaren. Logiken i det är för mig obegriplig men jag är ju inte så bra på djuretik :idea:

Det är ju hela deras resonemang byggt på, snubblar en häst på en tävlingsbana och bryter benet är det djurplågeri.
Snubblar den under en ridtur i skogen är det en olycka... om det inte är en tävlingshäst för då gäller ovanstående...

Men det jag inte fattar är när det handlar om tävling och träning, de flesta tränar väl sin häst i något och på något sätt eller gäller det bara att man inte får utsätta hästen för lidande om man specifikt tränar för att tävla den?
Hur dumt som helst!
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Precis och när blir det då djurplågeri? När man börjar tänka tanken på att starta, när man bestämmer sig för det, när man anmält sig eller när man har startat?
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Precis och när blir det då djurplågeri? När man börjar tänka tanken på att starta, när man bestämmer sig för det, när man anmält sig eller när man har startat?

Ja, det är mycket förvirrande det där...

En annan sak som kan vara intressant och underhållande att läsa är ju tråden om Giddemans bortgång(:cry:)... där de hittar på lite olika orsaker till han dog... själv tror jag mest på älg-teorin jag ;)
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Precis och när blir det då djurplågeri? När man börjar tänka tanken på att starta, när man bestämmer sig för det, när man anmält sig eller när man har startat?

Du får såklart inte aldrig, någonsin, ever ens tänka ordet tävla eller ens något som liknar tankar åt det hållet .. för det är att häda :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 066
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 561
Senast: Juli0a
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 239
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp