Bukefalos 28 år!

Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Aha så om min 2-åring skadar sig i hagen nu så är det illa eftersom jag funderar på att starta henne i distans och/eller dressyr? Kan jag skylla hålväggarna på det också?
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

På deras FB sida kan man läsa detta:



Varför är det så viktigt då att vara anonym på fb pga hotbilden, men en snabbgoogling ger möjligheten att få reda på vilka de är? :confused:

kanske for att folk inte ska kanna till bla. arbetet som... *trumvirvel* larare pa naturbruk?

Vilket ju indirekt ar ett stod for bla. kottproduktion samt tavlan med djur?

Jag menar, som f.d. naturbruks elev sa vagar jag pasta att all utbildning dar ar riktat till tavlings forberedelser eller utbildning inom kottproduktion. Undrar hur det gar ihop...
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

kanske for att folk inte ska kanna till bla. arbetet som... *trumvirvel* larare pa naturbruk?

Vilket ju indirekt ar ett stod for bla. kottproduktion samt tavlan med djur?

Jag menar, som f.d. naturbruks elev sa vagar jag pasta att all utbildning dar ar riktat till tavlings forberedelser eller utbildning inom kottproduktion. Undrar hur det gar ihop...

Hahahaha, ja där ser man :laugh:
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Och inte blev det bättre i den tråden, när DRH skulle hänvisa till en lista med hästar som dött av kvävning... :eek:

Länk

Pinsamt är ordet!:crazy:

Citat
Djurens Rätts Hästgrupp Johanna: Det tar väldigt lång tid innan obduktionerna offentliggörs, vilket oftast inte ens sker. Vi gör vårt bästa, men med små medel. Varför svarade du inte på frågan om varför kvävning alls anges som dödsorsak?

SMÅ medel ? Bewildred har ju redan redovisat att de har RÄTT STORA medel ;) men de kanske menar små medel som i deras OVILJA att kolla källor ? Fast Aftonbladet skriver ju bara sanningar så deras källa är ju den ENDA sanningen ;)
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

om det nu inte, mot formodan, finns 2 stycken manniskor med samma utbildning...

Nej, denne person är lärare på naturbruk, och faktiskt en trevlig och resonabel person.
Nu har vi iof inte hamnat i några vildare diskussioner förut och tror nog inte heller att vi gör så framledes de få gånger vi träffas, hon brukar komma med sina elever nån gång om året till min arbetsplats och är en utav min dotters fd lärare, så ja, även om jag inte känner henne personligen som vän, så har jag haft kontakt med denne person en del. :)
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Det kan mycket väl stämma att de inom organisationen har små medel att röra sig med. Jag har inte insyn i organisationens ekonomi så pengarna behöver inte nödvändigtvis satsas på dessa delar av verksamheten (eller verksamheten alls).
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

och jag som inte trodde det kunde bli värre :crazy:

Ursäkta men hur fan kan man först sitta och anklaga travet för en massa utrustning som mig veterligen till stor del är till för att hästarna inte ska kväva sig och nästa dag anklaga travet för att ha utrustning på hästarna som kväver dem? Altså helt ärligt vilken travmänniska skulle ens vilja strypa lufttillförseln lite lite grann till sin häst? Travet bygger ju på att hästen får i sig massor av luft. När folk försöker förklara detta och hur det fungerar med kvävning så offentlig gör man en lista på hästar som har kvävts som tom är falsk redan på första punkten.
och dessa är remissinstans i djurskyddsfrågor :crazy:
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Men hur mycket dubbelmoral är det där då ?

Absolut om man ska hårddra det så är det dubbelmoral på sitt sätt, det håller jag med om.
Dock uppfattar jag inte denne person som en utav de extremare och mig veterligen har denne heller inte försökt påverka sina elever till dennes egna åsikter. Inte vad jag vet i alla fall.

När de är på min arbetsplats så är det alltid städat och lugnt med respekt för oss som jobbar/visar även om frågor alltid dyker upp vilket vi anser är bra, de skall ha åsikter och de skall våga fråga, det är därför vi också 'öppnat upp' och tar emot studiebesök, vi vill ju visa vår sida av en annars väldigt negativ bild som de allra flesta har.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

De har inte klart för sig vad som sker. hästen var påverkad o presterade dåligt o sen när den påbörjade sin kollaps så hängde den av naturliga orsaker i checken som kusken var snabb med att ta bort. Han hade inte kunnat göra ngt för att rädda hästen.

Jag skulle akta mig noga för att ställa den diagnosen som man vill tro.

När hjärta o lungor fallerar blir det en cirkulationskollaps o då går det fort. Luften som den inte kan bruka är det sista den behöver. Det är tvärkört.

Många idrottsmän dör lika hastigt o olustigt.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Jag menade absolut inte, pa nagot satt, att hon ar en dalig person eller en dalig larare.

Utan det ar just dubbelmoralen. Och jo, vi ska faktiskt harddra det. Huruvida hon ar en av de extremare eller ej tycker inte jag personligen spelar sa stor roll. Det ar snarare det att man o ena sidan arbetar pa en arbetsplats dar utbildningen ar forebyggande for tavlan och vidare utbildning inom hasttraning/hundtraning. ..ska jag vara riktigt brutal i att harddra det sa ar det ju som om jag skulle bli vegan och motarbeta kottindustrin - men fortsatta ha kottdjur! O ena sidan far jag pengar for mitt jobb, o andra sidan kan jag, anonymt, "kritisera" andra ranchers.

Hon ar sakert en trevlig manniska i verkligheten, och jag tror absolut hennes hastar och hundar har ett bra liv.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Det kan mycket väl stämma att de inom organisationen har små medel att röra sig med. Jag har inte insyn i organisationens ekonomi så pengarna behöver inte nödvändigtvis satsas på dessa delar av verksamheten (eller verksamheten alls).

Jag skulle gissa pa att just hastgruppen arbetar med en mycket liten budget. De ar en liten del utav organisationen, med ett ganska, ursakta, "enkelt" jobb. Sa jag tror absolut att de forsoker gora sitt basta med de medel de har.

Det kravs mer pengar, mer tid, mer resurser an vad jag misstanker att DR ger dom att gora den forandring som hastsverige helhjartat skulle sta bakom. Den hastsverige faktiskt sjalv forsoker arbeta for.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Fast det finns väl många utav oss gör/vet/ser saker som vi inte alltid stödjer till 100% men kan göra för att försöka förbättra situationen under de omständigheter som finns.

Och jag menar inte att försvara personen, denne kan nog tala för sig själv. Och nej, jag stödjer ej heller organisationen.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Nejda, jag forstar vad du menar amkm, och jag ar inte bekvam med att diskutera personen som person. Utan snarare situationen.

och situationen ar komplex.

Vilket i sig ar intressant, for arligt talat, hade jag haft sadana asikter/sadan tro sa hade jag nog faktiskt inte klarat av att arbeta inom det omradet. Inte bara pga mina personliga varderingar, utan pga hur det skulle kunna paverka de mal organisationen arbetar mot. For mig gar inte situationen ihop -alls-.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Vilket i sig ar intressant, for arligt talat, hade jag haft sadana asikter/sadan tro sa hade jag nog faktiskt inte klarat av att arbeta inom det omradet. Inte bara pga mina personliga varderingar, utan pga hur det skulle kunna paverka de mal organisationen arbetar mot. For mig gar inte situationen ihop -alls-.

Fast det är många inom min yrkeskår som är emot delar av det som sker inom samma gebit, men för den sakens skull behövs dessa personer för förbättringar och för att under rådande omständigheter göra en situation så bra som möjlig.

Dubbelmoral, ja tyvärr. :crazy: Världen är inte svart eller vit hos oss, utan här är det väldigt mkt gråzoner..
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

jag arbetar ju, bland annat, inom hastbranchen sjalv. Jag arbetar, sjalvklart, dagligen med att fa bort avarter, informera och utbilda.

Men det ar en enorm skillnad mellan att arbeta for att forandra innifran versus att sitta pa internet och propagera for att tavlingar skall bannlysas.

Arligt talat sa skulle jag respektera DRH som grupp mycket mer OM de faktiskt var aktiva, forsokte visa HUR man kan ga tillvaga pa ett annat satt i praktiken.. och var dar ute och gnuggade track-grus ur ogonen, spolade hastar, kollade pulser, ja du vet...
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Arligt talat sa skulle jag respektera DRH som grupp mycket mer OM de faktiskt var aktiva, forsokte visa HUR man kan ga tillvaga pa ett annat satt i praktiken.. och var dar ute och gnuggade track-grus ur ogonen, spolade hastar, kollade pulser, ja du vet...

Precis, jag tror att de skulle få fler anhängare med en annan framtoning, för tyvärr är det ju så att när folk får upp ögonen för extremitism så kliver de också ur som medlemmar osv.
Däremot så behövs typ Djurens Rätt osv, men i mina ögon, behövs de med en annan framtoning för att få folk att lyssna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 064
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 546
Senast: Juli0a
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 239
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp