Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Alltså, jag är i extermt liten grad ute efter att "ha rätt" eller "vinna" någon diskussion i det här sammanhanget eller så.

Det jag vill är egentligen bara att hästfolk fattar att det händer saker i kulturens syn på djur, som går långt utöver om den ena eller andra utrustningsdetaljen är okej eller inte.

Och att vi inte själva, liksom frikopplade från resten av samhället, kommer att ha möjlighet att styra över hur kulturen "bör" se på hästar, hästhållning och hästanvändning.

Jag håller för övrigt helt med dig i anonymitetsfrågan, men jag kan inte veta om DR är hotade eller inte. Jag är uppvuxen med livvakt delvis, pga mina föräldrars engagemang i vissa tydligen känsliga frågor. Det är verkligen från "djupet av hjärtat" jag tycker att man alltid ska stå öppet för vad man tycker och visa sig (i länder som Sverige i alla fall). Jag har haft väldigt mycket anledning att fundera på just det där, som du förstår. Men man kan aldrig tvinga en annan människa att visa mer av sig själv än hon bestämmer själv.

Jag försvarar inte DR, jag försöker bara ge tolkningsredskap åt en del av deras idéer. Jag är helt övertygad om att vi hästmänniskor måste lära oss att hantera sådana idéer.

För övrigt håller jag med dig om att Humlans idéer verkar väldigt vettiga. Mitt intryck är att hon är en väldigt klok hästmänniska. Jag tror absolut inte som DR att allt med travet är fel, om det nu låter så. Tvärtom tillhör några här på trav de jag lyssnar mest på på buke i vissa hanteringsfrågor. Jag brukar till och med låtsas att jag är en tuff travtjej när det strular i stallet, istället för att vara en sån där dressyrtant. Med särskilt Martha som förebild just då. :D
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Tvärtom tillhör några här på trav de jag lyssnar mest på på buke i vissa hanteringsfrågor. Jag brukar till och med låtsas att jag är en tuff travtjej när det strular i stallet, istället för att vara en sån där dressyrtant. Med särskilt Martha som förebild just då.

:love: Ja ser man på :D
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Hejsan Petruska :) Valkommen in i tankeverkstaden, intressanta inlagg :)

har bara snabbt ognat igenom dina inlagg, inte helt vaken an.

Nagot som garna gloms bort i "outsider" grupper som t.ex. DRH ar att poangetera sjalvkritiken inom organisationerna. Hastsverige ar, intressant nog, en otroligt kritisk del av det svenska samhallet. Valdigt sjalvkritisk och valdigt kritisk mot saker overlag, inte alltid pa ett bra satt. Men andock kritisk.

"Vi" ar ocksa, faktiskt, valdigt transparanta. Det ar latt att fa inblick i manga stall, annu lattare att fa fatt i de som jobbar. "Vi" ar en utsatt arbetsgrupp, sa att saga, hasttranare lever pa att synas och horas - annars finns man inte. Finns man inte, far man inte kunder, utan kunder kan man inte fortsatta jobba. Att som tranare bli uthangd pa en FBsida, utan att bli informerad om det och utan att fa en chans att forklara sig... nu nar DRHs fb ut direkt till 1 666 (humoristiskt eh) personer, plus deras van-natverk.

Etik och moral, vi har alla just dom 2 sakerna som styr mycket av vad vi gor. Etiken inom hasteriet, i dagslaget, ar absolut existerande. Visst kan den forbattras, men det gar hand i hand med mer utbildning. I mina ogon, that is. Inlarningspsykologi pa hast t.ex. ar nagot som vara barn och ungdommar behover lara sig - sa aven DRH. For att man skall kunna forsta och undvika problembeteenden, och for att losa dom. Etik i praktiken!

Djuretik i teorin ar "Djur skall fa valja, djur ska vara fria, djur skall inte utsattas for saker for att manniskor gillar det".

Djuretik i praktiken.
"Mar min hingst verkligen bra som hingst?"

"Vad ar schysstas mot mitt sto - semin eller fribetackning i hagen i en frammande stoflock pa en frammande plats?" (Har anser DRH att det sista ar bast, for att hastarna, av princip, ska fa chans att "bonda", for "gillande" att uppsta)

"Varfor sticker en hast?"

"Varfor ar barfota battre an skott?"

"Borde jag verkligen binda upp min hast?"

"Pa vilket satt ar en hasttransport Verkligen designad for -hasten- och inte for manniskans praktiska hanterande?"

"Har vi tillrackligt kunnande for att bedomma hur och nar en hast skall tranas?"

Etiken i praktiken ar sjalvkritik.

Har jag RATT att gora det har, ar det schysst, ar det i hastens basta?

Vara hastar ar... ja, lat oss saga som sa har, vi ar vara hastars malsman. Vi har det yttersta ansvaret for deras valmaende, hastars praktiskta beslutfattande ar inte alltid i hastens basta. Det ar i hastens intresse, men inte for det basta. T.ex. en fanghast har inte den mentala kapaciteten att skara ner pa sin mat sjalv. Dar maste vi fatta ett beslut, at hasten. Som hasten sakerligen inte gillar...

sista fragan:
Ar det etiskt korrekt att i det langa loppet arbeta for att de domesciserade djuren skall do ut nar deras syfte ar borttaget?

I djuretiskt resonemang - vem har ratt att bestamma att x antal raser skall do ut?
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Nytt bottenrekord för drh (det är imponerande att de lyckas). Intressant är att jag får skäll för att inte vara konstruktiv (och ja jag vet att jag är en vrång kärring som stenhårt drar allting till sin spets och inte ger mig i diskussioner). Jag har fortfarande inte sett ett enda inlägg från dem som är det.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Kontentan i det hela om man drar allting de säger till sin spets är att vi inte kan hålla häst överhuvudtaget.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

nu är det krig!!!

om DRH har varit så jävla fula att dom lagt upp en bild från rumänien för att fiska anhängare och starta opinjon mot tungband/trav så kan dom VÄL FÖR FAN TA ETT SVENSKT EXEMPEL.

inte kan väl vi som land stå till svars för hur dom gör i andra länder.
är dom dumma i huvudet???
:confused:
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Ska vi sluta utnyttja djuren så är det konsekvensen. Och så bli veganer allihopa.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Det ar det som ar malet, det ar DRHs egna ord. :)

Nej, Butterkakan, de haller pa med opinionsbildning. Enligt reglerna skall det vara etiskt - ta screenshots och sadar pa det och anmal. Genom falsk opinionsbildning mot det svenska travet via utlandska bilder har de brutit mot nagra av reglerna de svarar udner via -90 kontot, maila till -90 kontot och pavisa felaktigheten.

Shaggy, jag laste.. ser.. och eh ja. Urk.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Tungband är väl tillåtna i Sverige? Vet inte om den typen är det förstås.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

och ska vi inte hålla hästen överhuvud taget då startar det riktiga djurplågeriet.
hästar som äter sig överförfetade och får fång på somrarna, och blir magra som pinnar under vintrarna när bara granskott finns att tillgå.
hältor som inte behandlas, kolik, vaccineringar som utelir och sjukdomar sprids, etc etc.
resten kan ni ju tänka ut själva.

den starkaste överlever, och dom svaga får man nog räkna med att se lida.
snart så förespråkar dom väl att det är oetiskt att avliva djuren också...
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

tungband ar tillatna, ickeelastiska.

Elastiska ar inte tillatna vad jag forstatt utav just den anledningen att de kan dras till forhart (tank elastiska sadelgjordar och benlindor och hur notoriskt vi blir larda att INTE dra at pga elastisiteten och skadorna som kan uppsta) och orsaka skador.

..om jag forstatt det ratt, annars far nagon garna korrigera mig.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

tank pa att det ar opinionsbildande, med framfor allt majoriteten av svenskarna som mal. Majoriteten av svenskarna har inte kunskap nog for att forsta hur vilda hastar "kan klara sig" utan foderstater, skor, hagar, stall osv. De vet inte att medellivslangden pa en vild hast ar lag, de ar inte heller medvetna om alla folungar som faller offer for rovdjur, vader, vind. De ar inte medvetna om att vilda hastar far leva med smarta for att det inte finns nagon som tar hand om dom.

Det ar inte aktiva, utbildade, arbetande hastmanniskor de har som targets, utan medelsvensson som inte forstar hovbensvinklar, kotthovar, lameller, gaffelben.

Tank Dr DoLittle. Det hjalper.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Nu är mitt syfte inte alls att försvara DR, men jag har ägnat mycket tid åt detta och jag tror att jag förstår hur de tänker (de vettigare bland dem, inte de argaste tonåringarna). Samtidigt som jag tror att jag förstår hur hästmänniskor tänker, eftersom jag är en sedan barnsben. Jag har dock ingen riktig kunskap om just trav, eller ens körning.
Jag har inte trott du försvarar DR, jag tycker du ger kontrast i diskussionen och förmedlar bra det du menar.
Jag förstår oxå hur de tänker, grundfilosofin och vad det ska ge, men jag tycker fortsatt de gör det fel.

Det där språkliga då - visst, du har rätt i att det inte betyder ett smul för hästen om vi pratar om att den har vinnarskalle eller att den får skylla sig själv. Gentemot hästen, i stallet och på banan, är det viktiga hur vi agerar mot den. Vi kan säga "dumma pucko" med snäll röst och klappa den på manken, etc.

Men, det Eva Carlsson gör i den debattartikeln, som jag läser den, är att försöka visa hur vårt sätt att prata om djur är en del av vår kulturs sätt att se på djur. Och att det mycket väl kan ha betydelse också för hur vi bemöter djuren. Hur vi pratar om saker påverkar definitivt hur vi tänker på dem och hur vi bemöter dem - tänk bara på hur man historiskt har pratat om afrikaner, och hur man har behandlat dem. Om man hade pratat om afrikaner som människor som du och jag, hade det framstått som mycket mer fel att bedriva slavhandel med dem.
Problemet här att DR använder den delen av trav som handlar om spelet som källa, de flesta media är spelinriktade, så även travets egen tidning Travronden, handlar till stor del om just spelet och när det handlar om intervjuer i dessa tidningar så handlar det oftast om prestationer i tidigare lopp och tankar runt kommande lopp.
Jag tror de flesta kuskar och tränare idag är ganska "media tränade" och talar ett språk som dessa journalister förstår.
Och talar man travspråk, så citerar de ändå inte rätt utan kör sin egen variant till tolkning som passar "bättre".
För att förklara det i ett exempel så, jag blir uppringd som tränare till kommande starthäst och får frågan vad som hände i förra loppet där hästen inte presterade enligt deras tips, alltså oddset på hästen.
Jag svarar kort att hästen inte levde upp till de förväntningar jag hade ( vilket betyder, jag trodde jag hade en bättre tränad häst för uppgiften) men det visade sig att hästen hade höga vita (enligt blodprov ett par dagar efter loppet) och det förklarade saken, (alltså hästen var så tränad som jag trodde, men hade/haft en infektion i kroppen som visade sig genom att hästen inte orkade spurta sista 200m)
Nu ska detta skrivas i tipset, på ca 2-3 rader och kortas ner till-
Tränaren var besviken på hästen efter förra loppet, men hästen ursäktades med en halsinfektion.

Det säger ju väldigt lite om mig som tränare, hur jag funderat, vad jag sagt om hästen och hur orolig jag varit innan jag fann felet.
Men för spelet funkar det.

Det där med språket är delvis symboliskt, men symboler har kraft, tror jag. Om hästen heter Monstret eller Gulleplutt, kommer att påverka vår bild av den (och av dess ägare) och nog säger de namnen något om hästarnas ägare.
Nu är det väl ingen direkt hemlighet att de flesta travare som föds upp gör det med tanke att de ska tävla i trav.

Själv är jag känslig med namn, jag tycker det ska heta något bra som låter trevligt, för mig funkar både Monimaker och Varenne, jag lägger ingen värdering i namnet, jag gillar bara när det låter trevligt.

Själv döpte jag en häst till Komedi och tragedi( på latin), det var dumt för hon har varit precis det... jag älskar henne högt men hon gör verkligen skäl för namnet.
Henne avkomma döpte jag till Ja, för fan ungefär (på ett annat språk) det är enbart positivt och det gillar jag..

Fula namn (ska inte hänga ut någon men kolla kriterieauktionens katalogen så ser du att de flesta inte heter något med "spring in pengar snabbt" utan de mest fula namn, enligt mig då.

Våra hästar får inte heller heta samma namn, de ska inte kunna blandas ihop, vilket gör att namnbanken är något minimerad.

Delar av det där språkliga är svårare: att hästen springer av fri vilja, alltså gör den det? Min häst (ganska ung och livlig) springer när hon blir rädd, när andra springer, när hon rört på sig för lite och är överladdad - dvs, man skulle kunna tolka de anledningarna till att springa som ett svar på stress. Och hur förhåller sig stress till fri vilja? Min häst springer också när jag säger åt henne att göra det - är det av fri vilja eller för att jag genom hennes utbildning har lärt henne att det ofta lönar sig att göra som jag tycker? Genom att göra som jag tycker kan hon undslippa obehag (skänkeln) och få belöningar. Båda sakerna är bättre för henne än alternativen.
Jag har jobbar på ett lagom stort stuteri, de födde upp i huvudsak travhästar och hopphästar, om jag inte minns fel var Cortez(?) på ropet då och det bästa man kunde använda, det fanns även 3 galoppston.
Jag tyckte det var riktigt intressant och roande att se hur olika fölen var redan som riktigt små, de gick allihopa tillsammans i en stor hage med sina mammor och de var så olika, redan som små föl på ett par veckor.
Trav och galoppisarna gadda snabbt ihop sig och gick på upptäckfärder, de sprang mycket (jämnfört med hopphästarna) och min lilla upptäckt var följande:
- Galoppörerna hade 2 gångarter, det var skritt och galopp.
- Travarna har 3, skritt, trav och galopp, men de föredrar trav om det ska gå fort, travar så långe de kan för att sedan ta galopp ettt par steg och snart byta till trav.
- Hoppästarna föredrog att äta (;)) när de sprang var de de som bockade och studsade mest. De verkade inte ha några större behov av att sträcka ut och springa, de var mest med de andra fölen när de busade med varandra eller tittade på något.
Kunde titta på när de andra drog repor och for omkring med en tugga gräs i munnen..

Så aveln gör ju skillnad, våra hästar är avlade att springa fort, din häst är ju avlad att dansa, vilket jag antar hon kan göra i hagen oxå, hellre än att springa full fart.


Jag tänker att vi har en bild av vad hästar är, hur de funkar, vad de upplever och känner, som är förankrad i en viss syn på djur i en viss kultur. Med en något annan syn på djur skulle man ibland se delvis andra saker än vi ser, och jag menar att det inte är givet vem som har rätt. Och jag menar att det är så DR tänker.
Visst är det så, Sverige är ju trots att ett riktigt upplyst land när det kommer till Häst, jag tycker vi i det stora hela har en riktigt upplyst syn och bra förståelse för hästen och dess behov.
Vi är framstående inom veterinär medicin, vi behandlar våra hästar som elitidrottare och är noga med maten och vården i allmänhet.
Vi vet att ska de prestera ska de må bra, jag tycker vi är bra upplysta om man jämför med andra länder.

Vår bild baseras ju på undersökningar och vi har ju gått en bra bit framåt genom åren.
Så det är ju inte helt blint enligt tradition och kultur.

Dessutom är vi ju oeniga även inom hästsverige. Jag har tex sett diskussioner här på buke (Hantering, mest) där man är oense om huruvida en viss häst är lugn eller avstängd. Olika skolning hos människorna, gör att vi tolkar samma sak olika. Och det är ju, handen på hjärtat, strikt räknat inte lätt att säga vem som har rätt. Motsvarande har jag sett diskussioner där man inte kunnat enas om huruvida en häst är stressad eller uppspelt, tex när den skrider runt i hagen i balanstrav och kollar läget. Jag vet precis vad jag tror i båda de fallen jag tänker på, men jag får ju erkänna att faktafrågan är allt annat än glasklar.
Det som för mig är viktigast med det du tar upp är ju att diskussionen förs, att vi är så upplysta att vi kan diskutera saken och gå vidare med ny syn och kunskap.
Det är inte glasklart, det är intressant och det viktigaste är ju att det fortsätter diskuteras på rätt nivå.

För mig är det ganska enkelt, jag ser vganska mycket häst varje dag och jag håller inte med djurens rätt om att hästen har ett fattigt ordföråd, jag tycker de är väldigt tydliga med att berätta hur de mår, vad de tycker om olika saker och att de inte döjer saker.
Sen kan man tolka saker olika, men för mig är en häst som ser glad ut glad och en som ser ledsen ut ledsen, mitt jobb är ju att hålla den glada glad och hitta nyckeln till att få den som ser ledsen ut glad.

Jag tänker helt enkelt att DR både engagerar sig i kulturens djursyn och i hur djuren faktiskt har det, och att de tänker sig att de sakerna hör ihop.
Det är jag helt med dig på.

Om deras strategier är bra eller dåliga, orkar jag inte engagera mig i. Mitt engagemang ligger i hästeriet.
Och jag engagerar mig i DR för hästeriets skull :)

Sen är det alltså inte så att DR är allmänt illa sedda. Tvärtom är de remissinstans och har representanter i väldigt många sammanhang som rör djur och beslut om djur. Samhällets institutioner i stort (beslutande organ och myndigheter och sådant) är mycket bättre på att hantera en mångfald av åsikter och oenigheter i sakfrågor än vad hästsverige är, som jag uppfattar det. Jag har lite svårt att stå ut med att vi som tycker om djuren samtidigt verkar vara de mest konservativa när det gäller djurfrågor.
Och jag har lite svårt att förstå att vi som är djurvänner, inte vill gå med i DR och stöja dem.

Som det ser ut just nu, är det inte hästmänniskorna som framstår som djurvännerna. Vi har ett rejält problem där. Vi kan inte skylla det på andra (för då blir det värre).
Det beror ju på vilket sida man tittar ifrån, kan jag tycka.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Jag är så impad av dig Hummel att du orkar skriva så långa kloka inlägg.....jag orkar typ 3 meningar sen är jag helt slut :rofl:
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Du skriver exakt det man vill skriva, men inte lyckas skriva. Jag håller med Martha, bra jobbat!
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Och att travet är ett rött skynke för DR, håller jag ju med om.
Jag tror till och med att en del av det har med typ klass eller sociokulturella faktorer att göra.
Du får förklara vad du menar med det fetstila.
Dressyren har ju fått jättemycket kritik på senare tid för rollkur (från Epona inte minst), men där är inte DR riktigt lika hetsiga som mot travet, tycker jag. Det är delvis därför jag tror det där om klass.
Hur då klass?
Själv är jag övertygad om att just det där fenommenet beror på att DRH själva rider.
gulan
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Nagot som garna gloms bort i "outsider" grupper som t.ex. DRH ar att poangetera sjalvkritiken inom organisationerna. Hastsverige ar, intressant nog, en otroligt kritisk del av det svenska samhallet. Valdigt sjalvkritisk och valdigt kritisk mot saker overlag, inte alltid pa ett bra satt. Men andock kritisk.

"Vi" ar ocksa, faktiskt, valdigt transparanta.

Är vi verkligen transparanta? Just på den punkten är jag särskilt orolig, nämligen. Jag upplever det faktiskt inte så, ofta. Nu utgår jag främst från ridsporten, eftersom det är den jag kan. Jag tycker inte att dolda framridningsbanor och förbud mot kameror vid framridning vid OS är transparens. Jag tycker snarare att det ser ut som att man vet att man har något att dölja, när man gör så. Just förbud att fotografera ridningen, har jag även stött på i ett par (internationellt) framstående holländska dressyrstall.

Det handlar så klart om rädsla för att visas när man rider hästen i extrem form, men att dölja vad man gör är ju motsatsen till transparens. I de flesta andra sammanhang tycker vi ju att man ska stå för vad man gör, inte dölja det.

I ponnyhoppning ändrades reglerna så att när ryttaren använder spöet för mycket, blev det förut en tillsägelse i högtalaren. Det ändrades sedan så att det blev en tillsägelse tyst, efteråt, när ryttaren inte var på banan. Som jag uppfattade diskussionen kring det, handlade det i hög grad om att inte dra djurrättares uppmärksamhet till bruket av spö, dvs motsatsen till transparens. Men som jag ser det, var det fel eftersom publiken inte vet vilka ryttare som får tillsägelse, så kan publiken tro att vad som helst är ok. Dessutom tror jag att det är mer pedagogiskt att ge tillsägelsen direkt, och dessutom borde det bli färre spöslag på det viset. Man får ju anta att en barnryttare slutar slå när domaren säger till.

Jag har lite kontakt med STC, och även i diskussionerna där, tycker jag att det från deras sida handlar väldigt mycket om att visa en positiv bild av travsporten - vilket jag egentligen inte heller ser som transparens, utan mer som marknadsföring. Inget ont om marknadsföring, men i just det här fallet som svar på kritik från tex djurrättare. Det är kanske inte motsatsen till transparens, men det man bekymrade sig om var alltså att skapa ett bättre intryck, vilket inte är samma sak som att förbättra och inte heller är samma sak som transparens.

Jag ser nog frågan om etik som lite mer, ska vi säga mångfacetterad än vad du gör, men när det gäller frågan om utrotning av domesticerade djur, så skulle jag säga att det beror väl på om vi kan erbjuda de djuren ett schysst liv. Att fortsätta att avla fram dem för att låta dem leva dåliga liv, kan väl inte vara rätt?

Sen kommer så klart frågan om vad som är ett bra resp dåligt liv, och där är vi ju många om budet.

Men det där med transparensen intresserar mig verkligen! Jag har funderat mycket på det det sista året ungefär, och jag är som sagt bekymrad.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Tränaren var besviken på hästen efter förra loppet, men hästen ursäktades med en halsinfektion.

Det säger ju väldigt lite om mig som tränare, hur jag funderat, vad jag sagt om hästen och hur orolig jag varit innan jag fann felet.
Men för spelet funkar det.

Vilket bra exempel! Så där funkar ju tyvärr massmedia även när de ska skriva längre texter, även om man får läsa hela intervjun och vara petig med vartenda ord, så nog fanken kommer det en rubriksättare och gör totalfel. Sen förstår jag precis varför man i debattsituationen, som ju DR konstant befinner sig i, använder de där formuleringarna som något en travtränare har sagt, medan jag så klart också förstår problemet med det. (Som forskare, hade jag kallat det där för ett sätt på vilket pressen speglar travsporten, om jag hade studerat det. Jag hade inte lagt ansvaret för uttalandet på någon specifik person eller organisation, förutom "pressen" då.)

Sen är det så klart så att just travet och då spelet, för DR med en syn på djur som att dessa överhuvudtaget inte får användas som redskap (och då inte heller som mat), så är det inte ok att använda dem som "spelmaskiner" heller. För DR:s del borde det egentligen inte spela någon roll om hästarna gillar det eller inte, för det är inte hästarnas egen idé och det är ju människor som spelet står mellan, dvs hästarna är redskap enligt dem. Jag tycker att det är rätt logiskt, men jag håller inte direkt med.

Nu är det väl ingen direkt hemlighet att de flesta travare som föds upp gör det med tanke att de ska tävla i trav.

:D Nej. Det är ju bara om man tycker att hela grejen med att ha ett syfte med någon annans (en hästs) liv är fel, som det är ett problem, som tex då för DR.

Själv är jag känslig med namn, jag tycker det ska heta något bra som låter trevligt, för mig funkar både Monimaker och Varenne, jag lägger ingen värdering i namnet, jag gillar bara när det låter trevligt.

Med tanke på vad ridhästar kan heta, så jag den sista att klaga. :p Ur ett DR perspektiv, kan jag dock lätt föreställa mig att Monimaker återigen blir ett namn som betonar att hästen är ett redskap (för att tjäna pengar). Så låter det även för mig - det finns en tomatsort som man lätt kan köpa frön till som heter så, fast rättstavat, och den är precis sådan: massor av tomater, men de smakar inte så mycket. :p

Fula namn (ska inte hänga ut någon men kolla kriterieauktionens katalogen så ser du att de flesta inte heter något med "spring in pengar snabbt" utan de mest fula namn, enligt mig då.

Ridhästar har också fula namn utan betydelse, eller "eleganta" namn utan betydelse, tycker jag. Själv kör jag på människonamn numera, till alla djurslag. Att jag tog upp det där med namn var just för att man ju kan ana vad DR läser in i en del namn. Jag skulle inte bli förvånad om de tyckte att min linje med människonamn tydde på att jag respekterar djuren mer än om hästen hetat Spring och Vinn, men det beror ju på att DR är fördomsfulla i så fall. Inget annat.

Det som för mig är viktigast med det du tar upp är ju att diskussionen förs, att vi är så upplysta att vi kan diskutera saken och gå vidare med ny syn och kunskap.
Det är inte glasklart, det är intressant och det viktigaste är ju att det fortsätter diskuteras på rätt nivå.

Det håller jag verkligen med om!

För mig är det ganska enkelt, jag ser vganska mycket häst varje dag och jag håller inte med djurens rätt om att hästen har ett fattigt ordföråd, jag tycker de är väldigt tydliga med att berätta hur de mår, vad de tycker om olika saker och att de inte döjer saker.

Sen kan man tolka saker olika, men för mig är en häst som ser glad ut glad och en som ser ledsen ut ledsen, mitt jobb är ju att hålla den glada glad och hitta nyckeln till att få den som ser ledsen ut glad.

Så tänker jag också, men det verkar ändå som att många med hyggligt stor erfarenhet gör olika tolkningar, och jag tror att vi gör olika tolkningar inte bara beroende på hur många hästar vi ser, utan tex vad som är idealet i den gren/kultur vi råkar ingå i. Min dressyrhäst ser smått övergödd ut bredvid dina, gissar jag, och själv är jag tex urusel på att gissa travhästars ålder och allmänna status, för mina ögon letar efter fel muskler när jag tittar på dem. Men öronspel och om pälsen är blank etc ser jag ju.

Och jag engagerar mig i DR för hästeriets skull :)

Ja, jag har inga råd på den punkten eller så. Du verkar ju sansad, jag är annars lite rädd att DR får vatten på sin kvarn om vi är för aggressiva eller går i försvar för mycket. Nu är ju hästsporterna sammanlagt väldigt mycket större än DR, men samtidigt har vi ju svagheten (debattekniskt sett) att vi talar i egen sak. Vi vill ju göra det DR beskyller oss för, nämligen använda hästar för vårt nöje. Även om jag inte brukar uttrycka det exakt så.

Och jag har lite svårt att förstå att vi som är djurvänner, inte vill gå med i DR och stöja dem.

Det där är intressant. Det borde ju vara så att vi som är djurvänner också vill vara med i djurrättsorganisationerna. (För all del, jag har gett pengar både till Djurens Vänner och Svenska Hästars Värn.) Man kunde tro det. Nu beror det så klart till stor del på att de frågor som DR driver och den retorik de använder, inte är särskilt attraktiv för hästmänniskor. De problem jag kan gå och grubbla över, när det gäller hur hästarna har det, är ju sällan desamma som de som DR hojtar om. (Jag grubblar tex över hur jag ska få tag i stråfoder lämpligt för långa ättider utan att ge övervikt, nu när det pga vätan inte blir någon halm hos oss, sådant säger DR inte ett ord om vad jag vet.)

Men en delförklaring tror jag också är att väldigt många av oss inte vill ändra på oss. Att vi är rätt konservativa, och att vi är kanske lite för övertygade om att det är vi som kan. Fast det vi kan är ju - om man ska prata DR:s språk - att göra så att våra hästar blir bra redskap till det vi vill ha dem till. OM det är i grunden fel, så kan vi ju inget vettigt.

Nu tror inte jag att det är i grunden fel, jag tror först och främst att vi behöver lära oss lite mer inlärningsteori och etologi. Och det är ju på gång, men det är ju ändå inte så att den nya kunskapen alltid tas emot så hjärtligt, precis.

Men jag tror att idén att det är fel att "använda" djur just nu har mycket mer vind i seglen (i västvärlden) än vad våra idéer om djur har. Vilket kan bli en utmaning för oss.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

I ponnyhoppning ändrades reglerna så att när ryttaren använder spöet för mycket, blev det förut en tillsägelse i högtalaren. Det ändrades sedan så att det blev en tillsägelse tyst, efteråt, när ryttaren inte var på banan. Som jag uppfattade diskussionen kring det, handlade det i hög grad om att inte dra djurrättares uppmärksamhet till bruket av spö, dvs motsatsen till transparens. Men som jag ser det, var det fel eftersom publiken inte vet vilka ryttare som får tillsägelse, så kan publiken tro att vad som helst är ok. Dessutom tror jag att det är mer pedagogiskt att ge tillsägelsen direkt, och dessutom borde det bli färre spöslag på det viset. Man får ju anta att en barnryttare slutar slå när domaren säger till.

Nu kan jag inte ponnyhoppningar som förr (stod ofta som banpersonalsansvarig på en stor ridklubb men en ett par år tillbaka) men kan det inte va så att man vill ta tillsägelsen EFTERÅT just för att kunna diskutera mer med ryttare och/eller förälder så de får fram sitt budskap på ett mer pedagogiskt sätt ??
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 797
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 194
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 346
Senast: Sirap
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 664
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp