Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Det kan det kanske. Det jag hörde av de som var för det när det diskuterades, var just det där med att tillsägelsen skulle skötas diskret så att det inte väckte ont blod.

Jag som gärna vill att det syns utåt att domaren reagerar om någon piskar på sin ponny för mycket, och att man tar ett ordentligt samtal med ryttaren, skulle gärna se både offentlig tillsägelse och samtal efteråt. Samtal efteråt är en jättebra idé! Jag har ingen kontakt med ponnyhoppningen längre, så jag vet inte exakt hur de där tillsägelserna går till (dessutom vill jag ju tro att det ändå inte hade blivit aktuellt för "mitt" ekipage).
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Det kan det kanske. Det jag hörde av de som var för det när det diskuterades, var just det där med att tillsägelsen skulle skötas diskret så att det inte väckte ont blod.

Jag som gärna vill att det syns utåt att domaren reagerar om någon piskar på sin ponny för mycket, och att man tar ett ordentligt samtal med ryttaren, skulle gärna se både offentlig tillsägelse och samtal efteråt. Samtal efteråt är en jättebra idé! Jag har ingen kontakt med ponnyhoppningen längre, så jag vet inte exakt hur de där tillsägelserna går till (dessutom vill jag ju tro att det ändå inte hade blivit aktuellt för "mitt" ekipage).

Nuförtiden brukar det gå till så att föräldrarna anmäler vilken funktionär som helst om dom råkat säga till deras barn :grin: Nä men det är någon märklig regel om att man inte får vända sig till barnen utan det ska tas med föräldrarna.. är väl ett led om uppfostringen i allmänhet i dag, inte ens lärarna får ju säga till längre känns det som :cool:

När jag red ponny var det tillsägelse både offentligt och privat alltså uppkallad till domartornet. Men nu anses det kränkande uppenbarligen, eller nått.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Ar lite lat i mitt svar, hoppas det inte stor for mkt.

Är vi verkligen transparanta? Just på den punkten är jag särskilt orolig, nämligen. Jag upplever det faktiskt inte så, ofta. Nu utgår jag främst från ridsporten, eftersom det är den jag kan. Jag tycker inte att dolda framridningsbanor och förbud mot kameror vid framridning vid OS är transparens. Jag tycker snarare att det ser ut som att man vet att man har något att dölja, när man gör så. Just förbud att fotografera ridningen, har jag även stött på i ett par (internationellt) framstående holländska dressyrstall.

Det ar en forandring som tillkommit pa senare ar, och ja, det ar synd att det blivit sa. Och en anledning for ridsporten, FEI och dess utovare att fundera lite. Jag kan forsta till viss del att det ar skont for folk att fa rida och fokusera pa framridningen utan att oroa sig for en shitstorm. Lat oss vara arliga, det tar inte mycket for att lyckas fa nagra mindre smickrande bilder pa de flesta ryttare. Inte ens OSryttare. Jag minns nar jag var nere pa Bremen Pferdefestival med FEIryttare fran sverige och bla. var J.B dar nere med. Det fanns inget som var dolt, oppet och tydligt allting.

Det handlar så klart om rädsla för att visas när man rider hästen i extrem form, men att dölja vad man gör är ju motsatsen till transparens. I de flesta andra sammanhang tycker vi ju att man ska stå för vad man gör, inte dölja det.

Fast vilka ar "vi"? Personligen tycker jag att man ska sta for vad man gor, och kunna forklara VAD man gor om nagon fragar - och varfor. Att det i toppen ar lite stangd numera ar synd - men det ar en forandring som vi kan arbeta -emot-.

I ponnyhoppning ändrades reglerna så att när ryttaren använder spöet för mycket, blev det förut en tillsägelse i högtalaren. Det ändrades sedan så att det blev en tillsägelse tyst, efteråt, när ryttaren inte var på banan. Som jag uppfattade diskussionen kring det, handlade det i hög grad om att inte dra djurrättares uppmärksamhet till bruket av spö, dvs motsatsen till transparens. Men som jag ser det, var det fel eftersom publiken inte vet vilka ryttare som får tillsägelse, så kan publiken tro att vad som helst är ok. Dessutom tror jag att det är mer pedagogiskt att ge tillsägelsen direkt, och dessutom borde det bli färre spöslag på det viset. Man får ju anta att en barnryttare slutar slå när domaren säger till.

Ponnyhoppning har jag dalig koll pa, men det mesta som handlar om att korrigera barn i samhallet bor man gora snyggt. Och pedagogiskt. Westerntavlingar har jag battre koll pa reglerna runt, dar kan man helt sonika bli hemskickad for "icke sportsmanligt beteende", sa som att rappa till en hast. Dar vet inte publiken heller (framridningsbanorna ar ofta i direkt anslutning till tavlingsbanan sa dar ar det transparant sa det heter duga) vem som far tillsagelse - men tillsagelser kommer. Faktum ar att westerntavlingar ar enda tavlingen dar jag vet svart pa vitt och har sett det sjalv dar veterinaren bla. har gatt in och stangt av en hast fran en viss gren pga att vetten ansag att hasten var for stressad och att det inte langre var schysst mot hasten. (Hejja vetten!)

Jag har lite kontakt med STC, och även i diskussionerna där, tycker jag att det från deras sida handlar väldigt mycket om att visa en positiv bild av travsporten - vilket jag egentligen inte heller ser som transparens, utan mer som marknadsföring. Inget ont om marknadsföring, men i just det här fallet som svar på kritik från tex djurrättare. Det är kanske inte motsatsen till transparens, men det man bekymrade sig om var alltså att skapa ett bättre intryck, vilket inte är samma sak som att förbättra och inte heller är samma sak som transparens.

STC vs DRH ar bada tva marknadsforing, det ar det som ar problemet. Den ena vill pavisa "fel" (inkorrekt avel = inkorrekt benstallning = skador pa benen = behov av gamasher t.ex.) Den andre vill visa upp det fina.

Jag ser nog frågan om etik som lite mer, ska vi säga mångfacetterad än vad du gör, men när det gäller frågan om utrotning av domesticerade djur, så skulle jag säga att det beror väl på om vi kan erbjuda de djuren ett schysst liv. Att fortsätta att avla fram dem för att låta dem leva dåliga liv, kan väl inte vara rätt?

Tro't eller ej men jag har faktiskt poang i filosofi.. och det ar dar jag tycker "etik" hor hemma, varderingarna vi lagger i vad vi gor och varfor, samt hur. Etik ar inte mangfacetterad, Etik ar otroligt luddigt. Varfor skulle deras liv vara daligt? Pa vilket satt mar (ja nu tar jag ett personligt exempel) min raceavlade quarter har Daligt? Pa vilket satt rattfardigar nagons veganism att vi utrotar hans artfrander? Hur kan bettskador i Gambia forsvara att man hanger ut svenska ryttare?

Sen kommer så klart frågan om vad som är ett bra resp dåligt liv, och där är vi ju många om budet.

Fragar vi hastarna, vilket vi val bor gora, vagar jag pasta att mina ar riktigt nojda med sina liv... ;) och det tror jag galler for de flesta hastar faktiskt.

Men det där med transparensen intresserar mig verkligen! Jag har funderat mycket på det det sista året ungefär, och jag är som sagt bekymrad.

Transparansen, som jag menade, ar att de flesta stall ar, mer eller mindre, publika. De jag jobbat i har hanterat allt ifran 600 kunder/dag till 4 kunder/dag, alltid redo for kameror, alltid redo for tidningar, alltid redo for att svara pa fragor och forklara. Oavsett vilket land jag var i har stallen varit oppna, folk har varit valkomna och vi som jobbat har forsokt att vara sa informativa och trevliga som vi bara kan - oavsett hur vi sjalva bemottes. Det mesta ar, fortfarande, transparant. Att det minskar pa hogre niva kan jag forsta, aven om det stor mig med. Storsta arabtavlingen har i Kanada, ja en av de storsta i NA faktiskt, har oppna stallar och oppna uppvarmningsringar. De flesta fasciliteter ar inte byggda sa att saker kan gommas, de ar byggda for att vara praktiska, innan det blir helt "Stangt" sa ar det mycket ombyggnationer som behover goras.. :)
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

*KL*

Hopphästen och avelshingsten Ludwigs Champion har avlivats efter tarmvred 30 MINUTER INNAN START. Vart är Djurens rätt? Vart är skriverierna på deras fb'sida? Nä just det ja... det var inte en travhäst det handlade om och Aftonblaskan har inte skrivit någon artikel om "fallet" :cool: :angel:
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Na men de laser buke och for 34 minuter sen la de upp ett inlagg om det hela.
Kanns som att buke ar ett av deras mest lsta foru nufortiden...
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

*kl*

Det är ju iallafall underhållande att DRH skriver att det inte var en slump att hästen fick kolik 30 minuter innan start..
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Jaha, och så blev jag blockad.....:angel: ..Det gör dom ju ännu mer seriösa ...nu ska man tydligen också TRÄNA hästar att komma in från hagarna.....vad är det för fel egentligen ?
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Dom tyckte jag hade liiiiiiiite för höga krav för hästen hade bara varit död i ett dygn. Fullt tillräckligt tycker jag, är inte ens insatt längre gällande "den rasen" men läste det igår utan att ens ha sökt, men ja jag blir inte förvånad :angel:
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Har dem redigerat bort det inlagget for jag kan inte se det?

Och Martha, pga fragan o varfor den fik kolik eller var det nagot annat?
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

för jag sa att dom inte var riktigt kloka för att just kolik är ett samlingsnamn på magåkommor
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Har dem redigerat bort det inlagget for jag kan inte se det?

Och Martha, pga fragan o varfor den fik kolik eller var det nagot annat?

Jo se på fasiken, dom har tagit bort mina inlägg. Det enda jag kritiserade dom för var att de inte hade tagit upp detta lika fort som det gäller med travhästar och därefter frågade jag om det berodde på att aftonbladet inte hade tagit upp detta, eftersom dom verkar använda deras sida som första källa, inte ens sånt verkar dom kunna ta :grin:
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Jag instämmer Coldspell .. riktigt bedrövligt!

Hoppar in med en grej ang den här surpuppe märren som jag skrev om i en tråd, nu kan de ju få något att skriva om där på DRH ;) Imorrn startar märrn på Bergsåker och efter min idé ska vi testa en svansgaffel på henne, körde med den hemma igår och jag tycker hon blev bra mkt bättre, koncentrerade sig på att SPRINGA och inte knipa med rompan .. hemsk man är som kör med svansgaffel ;)
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

O nej ska du verkligen fixera svansen... Idioter e vad dom e! Det värsta va när dom skrev att det inte gjorde ont för hästen att suga luft. Dom e skrämmande okunniga för det dom håller på me.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Låter som en bra idé att prova :idea:
Ett litet tips bara... om du kör hemma under perioder med insekter, dvs älglöss i skogen eller bromsar sommartid... använd ett tunt körtäcke som skydd, så slipper du samma erfarenhet som jag....:angel:
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Absolut :) Det verkar som att vi testar den på henne ikväll iaf, det gick hur bra som helst att köra med den hemma så de ska väl inte bli några problem egentligen men jag tar med slaggjord efter tränarens önskemål ;)

Jaså? Vad råkade du ut för? :D Det är mest bara Hotten som kan bli lite irriterad under sommaren på flugor osv, då slår han ganska mkt med svansen :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 805
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 195
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 352
Senast: Sirap
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 664
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp