Bukefalos 28 år!

Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Det är betydligt fler travhästar som avlivas pga. akuta skador i hagen än de fått i travlopp. Betyder det då att det är mer djurplågeri att ha sin travhäst i hagen än på travbanan enligt Djurens Rätt?

Oh nej.. De har sin helt egna logik.

Jag skrev ett inlägg på deras sida och frågade just det. Vad skillnaden var på häst som skadas så svårt i hagen att den dör/måste avlivas, och häst som gör detsamma i löp/under tävling. För det dör fler hästar pga hagskador än som förolyckas/skadas så svårt att de måste avlivas under tävling.

Svaret lär ju kunna citeras in här då den som skriver är anonym och svarar under organisationsflagg och de ju citerat härifrån. Läs, och..gråt?
(Jag smiter inte här fast jag inte kan halvsju om trav, ha överseende)

Svar från DR på deras facebooksida:
"Det finns ett SYSTEMATISKT utnyttjande av hästar som tävlingsredskap, vilket bidrar till att de skadar sig, slits ut och måste avlivas. Det finns inget systematiskt problem med enstaka olyckor i hagen, det är alltså inte en djurrättsfråga och inte en fråga som vi varken kan eller ser relevansen av att arbeta med. Om knäskador i hagen plötsligt skulle börja dyka upp enligt ett mönster, ja då skulle det möjligen kunna röra sig om ett systemfel och det skulle kunna bli en fråga för oss att kika närmare på.

Anledningen till att vi ser extra allvarligt på när hästarna skadar sig inom tävlingsverksamhet är också att det enligt lag är helt förbjudet att utsätta djur för något lidande ALLS i samband med tävling och träning. I djurhållningen är det tillåtet med "nödvändigt" lidande, dvs. sådant som inte kan undvikas. Lidande inom tävlingsverksamheten är fullständigt onödigt eftersom tävlinga i sig inte på något sätt är nödvändiga. Det är en viktig principiell skillnad.
"
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Kl

Pessoabetten, dvs pessoa magic är fortfarande populära inom ridsporten, med alla rätt, bra bett.

Hissbett, det ni kallar pessoabett, har ett syfte på vissa hästar men har inget med pessoa eller ridsporten i sig att göra. Används i huvudsak av amatörer pga okunskap om dess inverkan.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

hissbett-softbit-fr-globus.jpg

Detta är för mig ett hissbett.

Pessoabett:
pessoabett_96497029.jpg

Som fanns innan det sk "pessoa magic" systemet.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Det är ju precis det du/ni inte fattar.. det finns inget att bevisa.

Det ni sysslar med rensar ut sig självt i stort sett och hamnar i facket oseriöst/tramsigt eftersom det inte finns några seriösa källor eller seriös fakta eller utredning utan enbart att likna med sensationsjournalistik eller kändisskvaller. Fåniga inlägg med rullande huvuden hamnar i samma fack därför bryr sig inte folk det minsta och dom flesta ser på Er som på Livets ord ungefär..

När ni väl har greppat det och byter ut folket eller attityden då kanske man kan komma någonstans med djurskyddet och öppna upp för ett samarbete.

Tills dess kan jag ju bara säga Lycka till :grin:

För det första är jag inte medlem i djurens rätt över huvud taget men jag blir mer och mer sugen när jag läser era icke-argument och löjligheter.

Allt jag har läst från DRH har varit baserat på fakta eller dokumentation av verkliga händelser. Slutsatserna man drar utifrån detta är fattade utifrån ett DJURRÄTTSPERSPEKTIV - det verkar vara detta ni missar här. Det är en djupare etisk och filosofisk fråga och handlar inte om okunskap eller faktafel. Den synen på djur råkar bara vara lite obekant för er.

Om du tror att vilket mähä som helst hade fått sitta i Jordbruksverkets försöksdjursråd, Jordbruksverkets djurskyddsråd, Jordbruksverkets forskningsutskott och de djurförsöksetiska nämnderna osv. så är du nog lite fel ute.

Livets ord.... nja...
Som sagt - det är NI själva som drabbas av att inte ta detta på allvar, INGEN annan.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Tja, jag känner en hel del som sitter i försöksdjursnämnderna och det är inga kärnfysiker. Dvs, jo med rätt anknytning så kan 'vem som helst' sitta i de olika nämnderna.Det ska ju vara blandat med nämndemän, dvs politiker och folk med anknytning på olika sätt och domare och sekreterare.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

men det fattar du väl att det är bara för att dom tränas dom är så spröda o bena går av direkt...när ridfolk släpper ut skodda obroddade hästar på vinterna och bena går av eller dom fläks isär , det är ju naturligtvis inte vanvård eller plågeri

Fast dessa organisationer är emot att man rider hästarna också....du vet alla rider på halta hästar i rollkur, har samma otäcka bett om inte värre och piskar hästarna över hinder mm.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

kl

Jag är så sugen på att veta ifall medlemmarna har hund eller katt. Eller fiskar (huvva!) Får djuren gå fria? Eller har de t.o.m. koppel :eek:
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Det är flera som frågat vad de själva har för djur och om de rider, svaret har ju varit att flera har djur, några har häst, de är allihopa utbildade...

Hur som helst tycker de repgrimma är mjukt och snällt, agility är en bra tävlingsgren eftersom hundarna har kul.
Rida är okey, det kan hästar uppskatta och tycka om.

På FB sidan är de ju anonyma och vill inte berätta vilka de är som skriver, men flera har blivit utkastade som vet vilka de är och har ifrågasatt dem och de metoder de själva använder, som tex longering med inspänningstyglar och bett osv..

Det är mycket dubbelmoral.... och efter lite googling kan man tydligen ha både hund, katt. marsvin och akvariefiskar samtidigt som man sitter och skriver anonymt på Djurens Rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Det är ju det man antar. Lite som när superveganer rider med syntenstövlar i lädersadel :rofl:
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

*kl*

DjurensRätt:
Källa

*Ridå*
Jag får känslan av att de som svartmålar travet och dess utövare är urtypen av okunniga "ridmänniskor".
Genom åren här på buke har jag deltagit i diverse trådar där ryttare med högmod som sätter sig på sina höga hästar och sen med viktig min minsann berättar om hur plågsammt det är med trav, de har med egna ögon sett hur misshandlade hästarna blir.
Uttalande ovan är ett typexempel.... varför duger inte de skydd som ridhästarna har på sig? Varför skulle skydden som ridhästarna har vara de ulitmata?
gulan
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Fast dessa organisationer är emot att man rider hästarna också....du vet alla rider på halta hästar i rollkur, har samma otäcka bett om inte värre och piskar hästarna över hinder mm.

nej jag läste att det var ok med att vara skogsmulle för då rider man inte hästen i form eftersom man inte är influerad av några tävlingsmänniskor

:rofl:
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

DR kunde hellre ta itu med alla feta djur. Det är något som folk inte ser och inte förstår, trots att det finns rakt framför oss. Det är plågeri.:cool:
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

*kl*

DRH citat for dagen
"Man måste inte ha någon akademisk utbildning eller ens erfarenhet av hästar för att kunna föra DJURETISKA RESONEMANG"

saatteh... *hosthostharkelhosthost*

Ni som pastar att de ar "kunniga", borde lasa det har citatet ungefar femtioelva ganger och inse att de... inte ar det. For kunskap, erfarenheter och meriter behover man namligen inte ha for att fordomma och forkunna...

och ja, vissa har hastar (de vagrar saga vad de gor med dom eller hur hastarna har det) andra har hundar (sag en hel del koppelbilder)... >.< de kan inte ens redogora skinners teorier korrekt - FASTAN de foresprakar att ha Skinner som bas for all traning. *dor i ett litet horn*

..ja.. DRH ar min nya humorsida till morgonkaffet.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Allt jag har läst från DRH har varit baserat på fakta eller dokumentation av verkliga händelser. Slutsatserna man drar utifrån detta är fattade utifrån ett DJURRÄTTSPERSPEKTIV - det verkar vara detta ni missar här. Det är en djupare etisk och filosofisk fråga och handlar inte om okunskap eller faktafel. Den synen på djur råkar bara vara lite obekant för er.
----

Livets ord.... nja...
Som sagt - det är NI själva som drabbas av att inte ta detta på allvar, INGEN annan.

Ur ett djupare etiskt och filosofiskt perspektiv sa vill jag veta vad som ger en hoper outbildade wannabes ratten att, nasta ar, ge sig pa ponnytavlingar och ponnyryttare? Japp, de kommer ge sig efter BARN. Och hanga ut BARN pa natet.

Ur ett annat djupare etiskt och filosofiskt perspektiv ar jag intresserad utav att veta var det etiska och moraliska ar att sprida felaktigheter?

Ur nasta djupare och etiskt samt filosofiskt perspektiv skulle jag vilja veta hur en "hovvardare" (deras egna ord) ar kvalificerad att bedomma en kusks kapacitet?

Och nej, det ar inte bara travet som kan drabbas om DRH inte tas pa allvar - de ar namligen ute efter att fa bort -ALL- tavlan utav hast. Det betyder alltsa, inga fler meriterade hastar att avla pa, doden for den organiserade aveln. Doden for flera hastraser och en garanterad kvaliteminskning utav de svenska sporthastarna.

..for alla som inte sitter och leker med clickern (vars principer DRH inte lyckas forklara vettigt heller) ute i skogen ar namligen daliga manniskor som ar oetiska. Saattehserru.

De var likadana for 10 ar sedan som de ar idag, da hade jag mycket med dom att gora och jag far valdiga flashbacks tillbaka till en DR protest mot en cirkus som hade hastar. De stod och gormade och tjoade. Jag foljde med dit for att kika (hade manga vanner i DR) jag borjade prata med en av de som jobbade med cirkushastarna.. och fick pa sa satt se ALLT. Superfint ho, jattefina transporter... ja.. jag fick till och med ga in och kela och klappa deras finafina jattetrevliga och sociala och otroligt valvardade hastar.. Efter ett samtal med cirkusdirektoren gick jag darifran med VIPbiljetter och ett jobberbjudande, medan mina DRvanner inte hade sett ett SKIT utav hur hastarna hade det eller hur de var. Tillaggas skall att dessa DRaktiva INTE hade NAGON hasterfarenhet alls och inte kunde se skillnaden mellan en apatisk hast och en sovande hast om deras liv sa hangde pa det.

No compromise, its all for the cause. Andamalet halgar medeln i deras ogon. Tjoho...
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Det roligaste är ju att de ignorerar när de får mothugg.

I tråden om kulor i livmodern bestämde de att det var slutdiskuterat, ang klicker så valde de att inte alls bemöta korrigeringen av deras totala yrande ang vad negativ vs positiv förstärkning är när de fick mothugg.

De är inte ute efter att diskutera, de är inte ute efter att lära sig, förstå eller göra det bättre för djuren.

De är ute efter ett tävlingsförbud för de fått för sig att tävlingsförbud är bra.

För övrigt så andra highlights måste ju vara att ifrågasätta om det verkligen finns ett bevis mellan att hästen arbetar i korrekt form och ökad hållbarhet/mindre skador, att de inte övht kan förstå varför man skulle bry sig om i vilken form man rider hästen etc om man inte tävlar - de blev väldigt förvånade och kunde inte alls tro att en skogsmulleryttare skulle försöka få hästen gå i en specifik form (med pessoabett/graman/etc eller med kunskap och god ridning).

De är HELT i det blå, på riktigt. Men fanatiskt övertygande på en nivå som är skrämmande otäck..
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Ja absolut ar det skrammande! Men, on the upside, de har forlorat medlemmar och stod pga. sin attityd och sina felaktigheter pa deras FB. Vilket faktiskt kanns valdigt skont att lasa, att alla DRH individer inte (ja i detta fall nu mera FD DRH individ) ar helt hjarntvattade med propaganda.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 066
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 567
Senast: Juli0a
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 239
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp