Bukefalos 28 år!

Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Efter att ha läst en del i Facebookgruppen så tycker jag inte att det sista stycket du skrev stämmer - alls.

Själv tycker jag det är fantastiskt vilka slutledningar de gör. Och tycker det är synd om de får gehör för sina absurda idéer som det oftast är.

Det låter ju som om ALLA utrustade alla travhästar med all utrustning som finns och viss text är rent ut sagt korkad. Det är lätt att lacka ur som aktiv travmänniska om man inte skrattat på sig innan.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Där ser man, då har jag lärt mig fel tidigare då :) - När jag körde (ponny) på Åby med klassen så var det så vi fick höra att det var.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

mja... har iofs inget med traden att gora, men de har absolut sysslat med minkutslapp... eller atminstone en hel del av deras blekingska/skanska medlemmar forr om aren. Fast det kanske ar prescriberat nu :)
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Det står ju att raymondkäken är TUNG, det är därför det är svårare för hästen att skaka på huvudet. (Det är för övrigt inte alls något bett!) ;):

Hur många kilon behövs det egentligen för att det ska bli TUNGT för en HÄST när det gäller raymondkäk? Om den nu är så tung som den påstås vara så de inte kan skaka på huvudet, då ska de inte ens kunna orka hålla upp huvudet med en sån på tränset :p
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Det låter ju som om ALLA utrustade alla travhästar med all utrustning som finns och viss text är rent ut sagt korkad. Det är lätt att lacka ur som aktiv travmänniska om man inte skrattat på sig innan.

Alla som håller med trav är giriga monster som gillar att slänga på diverse skrot på sina halta hästar, spöa dom och tycka att hästjäkeln är värdelös och dum i huvudet när den trots allt lyckas galoppera med all utrustning som ska förhindra den att galoppera.

Typ :angel:

Det är iaf den uppfattningen man får när man läser. T.om gamascherna skrevs det negativ om... de kan ju få skav och det kommer grus inunder... :cool:
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Det står ju att raymondkäken är TUNG, det är därför det är svårare för hästen att skaka på huvudet. (Det är för övrigt inte alls något bett!) ;)

Och jordbländare är ju till för att hästen inte ska se marken. BLÄNDARE... Det hör man ju på namnet. Det kan säkert hjälpa mot stänk också, men ursprungstanken är ju att hästen inte ska se marken, ex. för hästar som är rädda för skuggor o.dyl.

(Inga faktafel påvisade ännu alltså...)

Dessutom tror jag att det är farligt att avfärda DR med att "ingen tar dem seriöst". Det stämmer inte. De är remissinstans till djurskyddsutredningar, sitter i Jordbruksverkets ref-grupp för hästfrågor och får ganska mycket utrymme i media. Någonstans verkar intresset för vad DR har att säga faktiskt öka i Hästsverige. :angel:

Upplever då inte Raymondkäken som såpass tung att den skulle hindra hästen från att ruska på huvudet.

Pessoabetten ser man mkt även idag på häst/ponnytävlingar.

nate-flippan-rakstng_50753738_131711912.jpg

Flippan bettet.

Mikmar-bettet som även det var mkt populärt under en period på hopphästar.
combo-bit_03.jpg
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Pessoabetten ser man mkt även idag på häst/ponnytävlingar.

Jag som har verkat som fotograf inom hoppning/dressyr från klubbnivå till nationell nivå kan plocka fram bilder från arkivet med ekipage med pessoa, flertalet!!!, det är ju det mest vanligaste hävstångsbettet som används, framförallt på snorheta ponnyer som jagas runt banan med sporrar och spön, hur ska de annars få stopp... Pelham därefter.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

kl

Det är klart att de citerar härifrån, här finns ju allt ifrån rena missuppfattningar och folk som "tror", till folk med gedigna kunskaper :p
Bekvämt att peka på ett internetforum och slippa göra ett ordenligt, objektivt forskningsarbete :devil:

Djurens rätt har nattmössorna neddragna långt över hakan :angel:
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Knapplånar sista man....;)
Vad det gäller att ta till sig disskutioner och tillföra eller förstöra så har ju Djurens Rätt satt bollen i rullning då de vill påverka regeringen till att lagstifta bort spel på hästar, för det var ju det deras artikel på DN Debatt i somras syftade till. Den innehöll också mycket sakfel.

Jag har en hel del tråkiga erfarenheter också från ridsporten från mina tidiga år, men jag har ändå sinnesnärvaro att förstå att jag kanske bara såg en del taget ur sin situation som jag inte hade hela bilden av, och därför inte förstod.
Sen kan jag också tycka att man förmänskligar hästarna en hel del, inom DR. Vi har lagar och regler som styr vilka rättigheter vi har som människor på en arbetsplats och vilka hjälpmedel vi behöver för att klara våra uppgifter, men ALLA förväntas arbeta för sitt uppehälle. Och ingen har bett om att bli född...... Är det inte lika för djuren?

Har förövrigt diskuterat detta med en av artikelförfattarna, som faktiskt var riktigt trevlig när jag fick lägga fram min syn på det hela och bjöd densamme att komma och hälsa på och vara med under ett träningspass, och plötsligt var h*n inte så påstridig längre om hur det faktiskt går till eller inte.... Så lätt att dra alla över en kam, och när man står ansikte mot ansikte så blir verkligheten en annan...... :grin:

Vi väntar fortfarande på besöket :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

*kl*

Men allvarligt det är ju som att diskutera kemi med dagisbarn att diskutera på djurens rätts facebooksida. Kunskapen är ju skrämmande låg om det mesta och bara att använda bukefalos som någons sorts källa visar ju bara hur blåsta och pantade sidinnehavarna är.

Finns ingen vettig och seriös människa som tar Djurens rätt på allvar. Synd att dom har sjunkit så lågt för tanken är ju god.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Oavsett vad du sätter i munnen på hästen är det ALLTID handen som avgör utfallet.....
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

*kl*

Men allvarligt det är ju som att diskutera kemi med dagisbarn att diskutera på djurens rätts facebooksida. Kunskapen är ju skrämmande låg om det mesta och bara att använda bukefalos som någons sorts källa visar ju bara hur blåsta och pantade sidinnehavarna är.

Finns ingen vettig och seriös människa som tar Djurens rätt på allvar. Synd att dom har sjunkit så lågt för tanken är ju god.

Sant. Håller med om vartenda ord!:bow:
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Även jag väntar på besök...men det är tydligen inte så intressant, att se dom hästarna inom travet som har ett bra liv...
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Även jag väntar på besök...men det är tydligen inte så intressant, att se dom hästarna inom travet som har ett bra liv...

Jag har oxå erbjudit besök, med det har ingen nappat på, de har ju jobbat med trav allihopa och vet precis hur det funkar... väldigt märkligt eftersom de inte ens vet de mest basala saker...

Nu diskuteras Superpuppa tråden (länk)
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Kl
Men DR får väl sätta fart på travsportens djurombudsman, och debattera med denne....
gulan
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

kl

Själv anser jag att livet är för kort för att ödsla bort en massa tid på "dom där"....
För övrigt alla dessa "anti-grupper" som inte ens är grupper utan sekter.

Fanatiska tanter med en bunt inkompetenta anhängare som inte ens ids lyssna på argument..

För 20 år sen var det annat...men nu? Till och med Dallas är en bättre informationskälla..

Ut och kör häst eller krama gubben eran i stället för att läsa deras trams :p

AM
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Blir nyfiken när ni pratar om debattartikeln i DN. Vilka sakfel menar ni då? Jag har själv läst den men tycker mest att den handlar om värderingar. Så vilka SAKFEL? ST skrev också något om sakfel i sin replik, men förtydligade aldrig vad man menade (deras replik var ju väldigt kort och tandlös för övrigt. Blev besviken och hade hoppats på mer! :crazy:)

Har märkt att man är snabb att ta till ordet SAKFEL när man försvarar sig mot DR, så även i denna tråd, men ännu har vi väl inte hittat några sakfel i den text vi diskuterar nu, om utrustning? Jag känner iofs inte till all utrustning som beskrivs, trots att jag varit aktiv själv, men jag hittar inga direkta sakfel i texten om den utrustning som jag kan. Visst att man väljer att plocka fram det NEGATIVA med utrustningen, men det är väl vad man får räkna med. Det är inget sakfel i min mening.

De skriver dessutom såhär på sin sida om utrustningen nu då:
"OBS! Begreppsförvirringen inom travsporten gällande benämningen på utrustningen är stor. Det finns så många varianter, detaljer och återförsäljare att det är svårt att få en heltäckande bild även för den som är aktiv inom travsporten. Har du en avvikande uppfattning om den utrustning som beskrivs nedan eller hittar några felaktigheter så får du gärna kontakta oss på hastgruppen@djurensratt.se"

Ni som hittar felaktigheter kan väl slänga iväg ett mail och påpeka dem, de ber ju tydligt om det. Det kan man väl inte förlora något på? (Annat än tid möjligen, men tänk hur många som kommer att läsa den där artikeln, så finns det sakfel så bör de rättas till!) :banana:

// W
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Det där me pullnät e väl fel det sitter ju jättelöst o borde ju inte bli som en brems. Sen e det ju bara löjligt att klaga på gamasher o knäkappor.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Oavsett om du tycker att Djurens rätt är en seriös organisation eller ej så TAS de seriöst :D Och de sysslar inte heller med minkutsläpp som till exempel djurrättsalliansen, det är ett rent felaktigt påstående från din sida.

"Djurens Rätt arbetar även inom etablerade samhällsorgan för att påverka utvecklingen, som till exempel Jordbruksverkets försöksdjursråd, Jordbruksverkets djurskyddsråd, Jordbruksverkets forskningsutskott och de djurförsöksetiska nämnderna."
http://www.djurensratt.se/sa-jobbar-vi

Visst är det tråkigt med faktafel, men min uppfattning är faktiskt att de som arbetar inom organisationen brukar vara tillmötesgående om man hör av sig med synpunkter så länge man är intresserad av att tillföra något och inte bara sabba.

Kan absolut ingenting om travsport så när det gäller metoder inom travsporten har jag absolut ingenting att tillföra. Däremot anser jag att om man åberopar inlägg på bukefalos för att man anser att det är en pålitlig och vederhäftig källa då är man verkligen ute och cyklar!
Blir ännu mer nervös om det stämmer att en organisation med så låg integritet är REMISSINSTANS, men det är förhoppningsvis en missuppfattning från min sida.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Det är verkligen ingen som har använt inlägg från buke som en sådan typ av källa, läs sammanfattningen. Det är mer för att visa "hur snacket går" och hur attityderna hos verksamma ser ut som någon skrev tidigare här i tråden. Och till det ändamålet är det en utmärkt och fullt godkänd källa.
:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 155
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 608
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 046
Senast: Juli0a
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 910
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp