Bukefalos 28 år!

Djurens Rätt citerar från Buke.

Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Det är verkligen ingen som har använt inlägg från buke som en sådan typ av källa, läs sammanfattningen. Det är mer för att visa "hur snacket går" och hur attityderna hos verksamma ser ut som någon skrev tidigare här i tråden. Och till det ändamålet är det en utmärkt och fullt godkänd källa.
:)

Jag läste inte bara sammanfattningen, jag loggade in och läste rapporten och jo, dom hänvisar faktiskt till citat från Bukefalos!!! Osannolikt att du kan försvara ett så oseriöst material!! Jag säger som andra redan sagt; vem kan ta dom på allvar? Och om det är så att det finns djurplågeri inom travsporten kan man ju konstatera att DR är travhästarnas värsta fiende...
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Kl.
DR är att likna med andra extrema grupper. Går ej heller att diskutera och även om man skulle kunna påvisa rena faktafel osv så står de fast vid sitt.

Vet ju att t ex kaninbilder de använt för kampanjer emot djurförsök är bilder tagna på 70-talet. Mycket har hänt sen dess på dessa 40 år inkl ändrade lagar men ändå fortsätts det på samma linje.

Så det är liksom ingen ide att lägga energin på dylika personer.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Håller fullständigt med. Dock går de inte bara att bortse ifrån om det är så att de används som remissinstans (som uppges)! Då kan vi tyvärr inte bara avskriva dem som knäppskallar utan måste på något sätt ändå ständigt bevisa att de är ovederhäftiga, annars kommer ju konsekvenserna att bli oöverskådliga för oss alla som på något sätt sysslar med djur, vare sig det är marsvins- eller hästägare eller "kobonde".
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Än så länge har jag inte sett tillstymmelsen till ett seriöst försök att BEVISA någonting över huvud taget från "er sida".. Lycka till!

:rofl:
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Än så länge har jag inte sett tillstymmelsen till ett seriöst försök att BEVISA någonting över huvud taget från "er sida".. Lycka till!

:rofl:

Det är ju precis det du/ni inte fattar.. det finns inget att bevisa.

Det ni sysslar med rensar ut sig självt i stort sett och hamnar i facket oseriöst/tramsigt eftersom det inte finns några seriösa källor eller seriös fakta eller utredning utan enbart att likna med sensationsjournalistik eller kändisskvaller. Fåniga inlägg med rullande huvuden hamnar i samma fack därför bryr sig inte folk det minsta och dom flesta ser på Er som på Livets ord ungefär..

När ni väl har greppat det och byter ut folket eller attityden då kanske man kan komma någonstans med djurskyddet och öppna upp för ett samarbete.

Tills dess kan jag ju bara säga Lycka till :grin:
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Okej, ska se om jag förstår detta rätt;

På fyra(!) trådsidor har fortfarande ingen kunnat påvisa några faktafel i vare sig DN-artikeln eller i utrustningssammanställningen (om ni inte menar det som står om att travhästar slår på sig? Vad är ANNARS skälet till att de har skydd?)

Trots inga faktafel påvisade, och trots att astrid_n här så klarsynt påpekar att Bukefalos inte används som en KÄLLA utan för att illustrera hur snacket går - så gapar den ena mer högljutt än den andra att DR är en oseriös organistion, inget att ta på allvar, svänger sig med felaktigheter, är fanatiska etc. etc.

Om ni på allvar vill komma till rätta med det arbete som DR gör (som verkar täcka allt större mark) så måste ni bli bättre än så på att bemöta deras kritik! Att hänvisa till att man bjudit hem dem på studiebesök men ingen har dykt upp... Mja... det håller liksom inte. :o

// W
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Oavsett om du tycker att Djurens rätt är en seriös organisation eller ej så TAS de seriöst :D Och de sysslar inte heller med minkutsläpp som till exempel djurrättsalliansen, det är ett rent felaktigt påstående från din sida.

Så säger alltid DR. Samtidigt håller varenda en jag känner till på med mink- och rävutsläpp :grin: Därför gick jag ur gruppen.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Då det kom nya medlemmar satt de så förstående och berättade att de minsann aldrig skulle släppa ut minkar! Sen hade de speciella möten för de som var gamla medlemmar :devil: Där diskuterades lite andra grejer...
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Än så länge har jag inte sett tillstymmelsen till ett seriöst försök att BEVISA någonting över huvud taget från "er sida".. Lycka till!

:rofl:

Hrrmmm

detta skrevs nyss på fb av en som skrivit på DRH

Jag kommenterade på djurens rätts hästgrupp tror jag. Förklarade min syn på hästar, svarade på frågor sakligt. Admin tyckte att jag verkade ha en sympatisk syn på mina hästar, och sa att hon tog för givet att jag var amatör med 2-3 hästar.
När jag svarade att jag var proffs med 23 hästar dog tråden ut, jag hade för bra svar och det var inte roligt längre tydligen...
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Okej, ska se om jag förstår detta rätt;

På fyra(!) trådsidor har fortfarande ingen kunnat påvisa några faktafel i vare sig DN-artikeln eller i utrustningssammanställningen (om ni inte menar det som står om att travhästar slår på sig? Vad är ANNARS skälet till att de har skydd?)

Trots inga faktafel påvisade, och trots att astrid_n här så klarsynt påpekar att Bukefalos inte används som en KÄLLA utan för att illustrera hur snacket går - så gapar den ena mer högljutt än den andra att DR är en oseriös organistion, inget att ta på allvar, svänger sig med felaktigheter, är fanatiska etc. etc.

Om ni på allvar vill komma till rätta med det arbete som DR gör (som verkar täcka allt större mark) så måste ni bli bättre än så på att bemöta deras kritik! Att hänvisa till att man bjudit hem dem på studiebesök men ingen har dykt upp... Mja... det håller liksom inte. :o

// W

Hänvisar dig till att själv läsa artikeln, samt kommentarer till den, bloggsidorna som är länkade samt de insändare som handlat om detta i tex Travronden. Det är alldeles för tidskrävande för att redogöra här....... men där finner du en del svar.



http://www.dn.se/debatt/staten-tjanar-miljarder-pa-travhastars-lidande
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

*kl*

"Vi tycker att travsporten är en verksamhet som är oförenlig med svensk djurskyddslag. Det finns mycket annan hästsport som är det också,"
Citat DRH.

Lite langre ner pa sidan gar att lasa att NASTA AR hoppas de pa att kunna ta sig an... hall i hatten... ponnytavlingarna! Whooop... undrar jag om vi/ni kommer finna fler bukefalos citat da. :angel:

"Djurrättsrörelsen tycker att hästar ska existera för sin egen skull och inte för att fylla mänskliga syften"
Citat DRH

"Ett tungt bett, som ex. en kandarstång trycker mot lanerna och gör ont även om ryttaren inte håller i tygeln öht."
Citat DRH

"I en pilotstudie som presenterades i samband med en ISES-konferens förra året hade man tittat på just hästars förmåga att välja. Sammanfattningsvis kom man fram till att hästarna hellre ville vara med sina hästkompisar än bli ridna."
Citat DRH

"Vi har tillbringat MÅNGA timmar på Bukefalos som obeservatörer och vi har självklart också förmågan att urskilja vilka som är insatta och vilka som är nybörjare. Att vissa inlägg är skämtsamt menade har ingen betydelse i sammanhanget eftersom de ändå illustrerar den attityd som finns gentemot hästarna."
Citat DRH

Fem minuter sahar till morgonkaffet.


o0 Look out, we're being WATCHED! *gommer sig bakom soffan* lol
 
Senast ändrad:
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Håller fullständigt med. Dock går de inte bara att bortse ifrån om det är så att de används som remissinstans (som uppges)!.

Fast hästgruppen är inte en remissinstans. De har en representant i Jordbruksverkets hästgrupp. Dessa olika grupper består av olika typer av människor och givetvis skall även DR ha en chans att yttra sig. Dock har det genom åren varit tämligen fåtal utav dessa representanter som vågat säga så mkt i de olika grupperna och uppstår det ngn form av konflikt så ser man i div beslut att DR-rep.'en reserverar sig. Nu pratar jag iof mera generellt och då mest med tanken mot försöksdjurens etiska nämnder men har svårt att tro att det gör en skillnad i andra referensgrupper. Dessutom, de DR reppar som varit med i några år, de är fullt ut diskuterbara. De som gapar högt på olika forum är oftast yngre personer med för dagen extrema åsikter.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

*kl*

Av ren nyfikenhet vägde jag min gamla raymond-käk som blivit kvar, den användes av min ponny 1979, innan han fick en gul i stället. :D

Den väger 650 gram så nu sitter jag och klurar på om jag inte kan skaka på huvudet för att jag har mina glasögon på mig om jag ställer mig på alla fyra?

Jag anser det här vara att rent sakfel och om någon lärt sig det på en kurs? Min lärare när jag gick i fyran hävdade bestämt att hasen var hästens knä, lärare kan också ha sina mörka dagar.
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Än så länge har jag inte sett tillstymmelsen till ett seriöst försök att BEVISA någonting över huvud taget från "er sida".. Lycka till!

:rofl:
Vad är det som ska bevisas?
Jag har inte läst något på fb, men har någongång varit inne på DR:s hemsida, och den onyanserade och hårt vinklade "sanning" som skrivs där vittnar om okunskap och en vilja att visa upp en sida av tävling med häst som inte stämmer överens med verkligheten.
Jag har citerat artikeln som länkas i tråden
Brott mot djurskyddslagen. Svenska travhästar lever ett riskfyllt liv. Många skadas svårt och får avlivas akut.
Hur många är många? Hur många får avlivas för de skadas svårt?
Men verksamheten drar in stora pengar, även till statskassan. Är det dessa pengar som är anledningen till att man ser genom fingrarna med ett lidande som fortfarande är okänt för de flesta, skriver Camilla Björkbom, ordförande i Djurens Rätt, med flera.
Vad är det för lidande?
Faktum är dock att travsporten regelmässigt bryter mot flera delar av djurskyddslagstiftningen.
Vilka delar då?
därmed är svenska staten djupt involverad i en verksamhet som
berövar många hästar möjlighet till ett gott liv
och som leder till att de dör i förtid.
Vad är ett gott liv för en häst?
Påfrestningarna är av den omfattningen att många hästar skadas svårt och får avlivas akut efter att ha deltagit travlopp.
Nej det är mycket få hästar som skadas så svårt att de måste avlivas efter ett travlopp. En seriös artikelförfattare borde ha tagit upp antalet döda per travlopp jämfört med hur många hästar som startar varje år så är det upp till läsaren att avgöra om det är många eller inte.
Det förekommer även att hästar dör på grund av inre blödningar eller syrebrist därför att de pressats för hårt under tävlingar.
Det händer att hästar dör under ett travlopp (hur många % starthästar som detta sker varje år står förklarligt nog inte i artikeln.... därför att % är försvinnande liten). Det få hästar som knall och fall dött helt oförklarligt under ett travlopp...ÄR det verkligen klarlagt efter obduktion, att orsaken är att de pressats för hårt? eller är det artikelförfattren som a n t a r det?
Även om de flesta hästar klarar livhanken så pass att de kommer hem till stallet igen efter avslutat lopp, är livet som travhäst riskfyllt.
Går travhästar generellt i livsfarliga hagar? Får travhästar generellt dåligt med mat, eller menar artikellförfattaren att travhästar generellt tas om hand av människor som inte har någon hästkunnighet..eller vad är det som är så riskfyllt med att vara travhäst?
Om de inte springer tillräckligt snabbt riskerar de att skickas till slakt -
Ett mycket billigt uttal. Var är siffran?
ett öde som drabbar en stor mängd travhästar eftersom bara ett litet antal håller tillräckligt hög klass för att vara värda att satsa på ekonomiskt.
Vad är "stor mängd" i sammanhanget?


Mer än 11 miljarder kronor omsätts varje år i travsporten. Förutom att staten får 1,2 miljarder finansierar dessa pengar större delen av övrig hästsport. Så gott som hela ridsporten med sin tävlingsverksamhet är beroende av spelpengar och ATG är i dag hästforskningens viktigaste finansiär.
Precis! Är det inte dags DR att ta fram storsläggan och gå hårt åt de verksamheter som tar emot pengar från travsporten och kräva att det hittar finansiärer på annat håll, eftersom DR anser att de tar emot blodspengar?
Är det dessa pengar som är anledningen till att man ser genom fingrarna på det lidande som fortfarande är okänt för de flesta?
Villka är man här? Riksdagsfolk som nämns ovan som anklagas för att se genom fingrarna?, eller övrig hästverksamhet..typ ridsporten som ser genom fingrarna för att få tillgång till pengar från lidande travhästar?

Travsportens representanter bedriver en omfattande lobbyverksamhet gentemot riksdag och regering för att skydda sina vinstintressen mot ovälkommen granskning och begränsning.
Vad är ovälkommen granskning? Menar artikellförfattaren att travsporten kan granskas ännu mer ingånende? Möjligtvis dolda kamror i travstallar och ute i skogarna och i hagarna där travhästar vistas.
Det är oacceptabelt att spelet på hästar får driva fram en verksamhet som helt uppenbart står i strid med djurskyddslagen.
Mitt råd till DR är att parallellt med det idoga arbetet att smutskasta travsporten och dess utövare (som är djurplågare) är att börja bearbeta övriga hästsporter och driva på deras arbete att rekrytera nya pengar på "annat håll" så att säga. Den dagen alla oupplysta fått upp ögonen för vilket djurplågeri travsporten är och går över till annat spel så måste hästsport kunna leva vidare på andra pengar.
Jag tycker gott DR kan upplysa varje hästunge villken vidrig ridskola de rider på som tar emot travpengar, börja föra dialog med Sveriges hippologutbildningar om att de inte bör ta emot pengar som är nersölade med blod.
Ge mig några öppna brev till ridsporten exempelvis i ridsport som når ut till många hästutövare, så jag blir övertygad om att DR verkligen bedriver en seriös vilja om att FÅ BORT SPEL PÅ HÄSTAR och därmed ochså hjälper till att förbereda övriga verksamheter på att spel på hästar SKA bort och de får hitta nya sponsorer eller åtmindstånde få bort sitt beroende från lidande travhästar.
gulan
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Det är betydligt fler travhästar som avlivas pga. akuta skador i hagen än de fått i travlopp. Betyder det då att det är mer djurplågeri att ha sin travhäst i hagen än på travbanan enligt Djurens Rätt?
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

:bow:

Kopierar in en av kommentarerna till samma artikel som känns relevant:

"Detta enbart fakta avseende travlopp. År 2010 startade 11556 travhästar i Sverige, de sprang tillsammans 89057 stycken lopp, och i 6 av dessa tillfällen avled en häst i lopp eller strax efter lopp. Detta ger en dödlighetsprocent på 0.0067% per start. Källa:https://www.travsport.se/polopoly_fs/1.4382!/menu/standard/file/arsstatistik_2010_tavlingar.pdf "
 
Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.

Det är betydligt fler travhästar som avlivas pga. akuta skador i hagen än de fått i travlopp. Betyder det då att det är mer djurplågeri att ha sin travhäst i hagen än på travbanan enligt Djurens Rätt?

men det fattar du väl att det är bara för att dom tränas dom är så spröda o bena går av direkt...när ridfolk släpper ut skodda obroddade hästar på vinterna och bena går av eller dom fläks isär , det är ju naturligtvis inte vanvård eller plågeri
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 921
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 605
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 141
Senast: Juli0a
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 376
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp