Bukefalos 28 år!

Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Byråkrati är en av vår världs värsta fiender i kampen mot dålig djurhållning. De som ska se till att djurhållningen sker på tillåtet vis, har en massa regler de måste luta sig emot. I mångas ögon är fall där man svälter hästar ett tydligt tecken på "djurplågeri" men att rida sin häst väldigt hårt är i vissas ögon ett av flera moment i inridningen/tillridningen/uppfostran. Vissa av oss ser det som djurplågeri, andra inte.

Jag tror också att det är olika kulturer som krockar. Vi svenskar vill gärna hävda att allt är så himla bra med Sverige och våra system vi har här. Många icke-svenskar brukar faktiskt bli lite irriterade på att svenskar ofta säger: well, in Sweden we do this and that... Jag har själv bott en del utomlands och har blivit mycket mera ödmjuk inför andra länders både goda och dåliga sidor. Jag anser att jag inte kan komma och peka med pekpinnen, och berätta för människor hur de ska sköta sina angelegenheter. När jag sett orättvisor har jag försökt att diskutera utifrån landets kultur och förutsättningar. Inte utgå från mitt svenska "arv", eftersom det är lite provoserande. Vi har mycket som är bra i Sverige, men vi har också mycket som är mindre bra.
Wild Rein
"Jaa, så du fattar att när någon j**la mupp påstår att jag absolut sponsrar, godkänner och vill ha djurplågeri, lägger lock på, sopar under mattan då brinner det i min skalle ska jag säga"
Jag förstår dig! Jag skulle också bli arg om någon hävdade det om mig. Det är iallfall inget jag tror om dig.


Må vi alla kämpa för att våra djur i världen ska få leva så bra som möjligt!
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Ja du har rätt i det du skriver.
Det är så svårt det här med att bedöma vad som är och vad som inte är...alla männsikor har olika referensramar och i grunden ligger ju Sveriges lagar och förordningar, vilka iof ofta är tillämpliga på flera olika sätt och det finns mycket utrymme för tolkning.

Även om jag kanske mår illa av eller blir illa berörd av vissa saker, betyder kanske inte det att det är fel eller djurplågeri alla gånger.
Man kan inte riva upp himmel och jord heller över att jag tycker inte det ser ok ut med vissa saker.
Att stoppa sin häst 15 gånger, spinna den 10 varv eller hoppa överdrivet många gånger är något jag aldrig skulle göra och ser jag någon annan göra det så tycker jag att det ser oerhört illa ut...MEN kan jag verkligen vara säker på att hästen tagit skada eller är utsatt för djurplågeri?? Nej det kan jag inte faktiskt trots många års erfarenhet. Vissa saker kan du vara rätt säker på gör hästen illa, men var går gränsen? Vem sätter den?

Det är svårt!
:)
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Att stoppa sin häst 15 gånger, spinna den 10 varv eller hoppa överdrivet många gånger är något jag aldrig skulle göra och ser jag någon annan göra det så tycker jag att det ser oerhört illa ut...MEN kan jag verkligen vara säker på att hästen tagit skada eller är utsatt för djurplågeri?? Nej det kan jag inte faktiskt trots många års erfarenhet. Vissa saker kan du vara rätt säker på gör hästen illa, men var går gränsen? Vem sätter den?

Det är svårt!
:)

Här bör man skilja på två saker, djurskyddet och lagstiftningen kring detta och sportsligt uppträdande mot hästen. Det är klart en öppen fråga om det går att döma personerna på filmerna för djurplågeri. Det är höga beviskrav och ordentligt dålig behandling som krävs. Däremot så borde alla hästsportgrenar ha liknade etiska regler även om de måste avpassas efter rådande omständigheter inom grenen.

När det gäller sportsligt uppträdande mot hästen så är det som visas på filmerna i mina ögon klara överträdelser. Det är inte ett schyst uppträdande mot hästar att rycka dem i munnen, detta är på samma nivå som att travhästar inte får drivas för hårt, islandshästar kollas i munnen så att de inte har sår/skador och hopphästar inte får barreras. Det handlar alltså om att förhindra våld mot hästen, att skrämma upp den och få den att prestera genom våld. Gränsdragning kan givetvis vara svår om det handlar om oavsiktliga ryck eller förhållningar, men när någon medvetet rycker hårt i en häst med ett skarpt bett är det likvärdigt med att piska hästen för att få den att springa fort eller hoppa högt.

Fencing och överdriven spinning är mer i samma klass som rollkür, här handlar det om tvivelaktiga träningsmetoder. Metoder som kan skada hästen både psykiskt och fysiskt men där folk hävdar att det är träningsmetoder som är okej. Jag tycker det är fel men här är det mycket en gränsdragningsfråga med vad som är okej eller inte. Dock anser jag att expemplena på bilderna är klart över gränsen.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

har eg inget att saga idag utan ville bara ge alla en jattebamsing till kram och skanka en tanke, historier som Wildys fina pojkes ar sadana vi aldrig far glomma. Att komma ihag dom gor FORHOPPNINGSVIS att vi alla kan ga ut till vara hastar och odmjukt uppskatta de djur vi har i vara liv. Oavsett om de ger oss graa har eller ej.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Här bör man skilja på två saker, djurskyddet och lagstiftningen kring detta och sportsligt uppträdande mot hästen. Det är klart en öppen fråga om det går att döma personerna på filmerna för djurplågeri. Det är höga beviskrav och ordentligt dålig behandling som krävs. Däremot så borde alla hästsportgrenar ha liknade etiska regler även om de måste avpassas efter rådande omständigheter inom grenen.

När det gäller sportsligt uppträdande mot hästen så är det som visas på filmerna i mina ögon klara överträdelser. Det är inte ett schyst uppträdande mot hästar att rycka dem i munnen, detta är på samma nivå som att travhästar inte får drivas för hårt, islandshästar kollas i munnen så att de inte har sår/skador och hopphästar inte får barreras. Det handlar alltså om att förhindra våld mot hästen, att skrämma upp den och få den att prestera genom våld. Gränsdragning kan givetvis vara svår om det handlar om oavsiktliga ryck eller förhållningar, men när någon medvetet rycker hårt i en häst med ett skarpt bett är det likvärdigt med att piska hästen för att få den att springa fort eller hoppa högt.

Fencing och överdriven spinning är mer i samma klass som rollkür, här handlar det om tvivelaktiga träningsmetoder. Metoder som kan skada hästen både psykiskt och fysiskt men där folk hävdar att det är träningsmetoder som är okej. Jag tycker det är fel men här är det mycket en gränsdragningsfråga med vad som är okej eller inte. Dock anser jag att expemplena på bilderna är klart över gränsen.

Enligt min personliga åsikt så bör man inte skilja på djurskydd, lagstiftning och sportsligt uppträdande, allt måste ses som en helhet där grunden borde vara kunskap och sunt förnuft.
Den svåraste frågan blir för mig; vad är djurplågeri?? Vissa saker kan ses som självklara givetvis, utsvultna hästar, hästar som hålls obehandlade för uppenbara smärtande tillstånd, häst som släpas efter traktor m.m
Det är en oerhört rökig gränsdragning kan man säga, för som jag sa även om jag tycker att något ser väldigt illa ut och är en dålig reklam för sporten, VET jag att hästen skadats? VET jag med säkerhet att hästen lider? Ok, där kommer väl uttrycket osportsligt uppträdande in, men nu är det ju frågan om djurplågeri.
Jag kan tro och tycka mycket, men till sist och syvende så vet jag inte, jag kan inte garantera att det är eller inte är djurplågeri.

Förra året fick jag en fölunge, en mycket sjuk fölunge, hon hade grava senkontrakturer med senruptur båda fram på alla 4 benen och kunde därmed inte stå, hon hade även navelruptur som gav henne infektion med blodförgiftning. Vi fick åka till klinik där hon blev uppskenad med gips och fullproppad med mediciner. Det tog en vecka innan hon kunde stå själv, innan fick hon vändas samt resas upp varannan timme, dessutom flaskmatas. Veterinärerna kom med många olika besked och åsikter. Vi diskuterade hela tiden och undrade om det var värt det??? Hade hn inte visat oss så mycket livsgnista som hon gjorde hela tiden hade vi gett upp, vi var så nära ge upp många gånger. Men det var ju vår bedömning, att hon visade livsgnista?? Någon annan kanske hade sagt precis tvärtom efter sina referensramar?? Vi tillbringade hennes första två månader med skenor, stretching och massage flera timmar varje dag, dygnet runt fick vi vaka och ge flaska.
Vi VET att denna fölunge hade enorma smärtor hela tiden under sina första två månader, vi tvivlade och var fyllda med ångest och tårar varje dag om vi skulle fortsätta eller inte. Vi valde att fortsätta en dag i taget, efter tre månader var hon frisk. Men det lidande som hon utsattes för är vidrigt och ger mig magknip än idag, och det värsta är att jag bär skulden till det :crazy:
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Enligt min personliga åsikt så bör man inte skilja på djurskydd, lagstiftning och sportsligt uppträdande, allt måste ses som en helhet där grunden borde vara kunskap och sunt förnuft.

Då är vi alltså oeniga, enligt mig ska normen för att uppträda sportsligt mot hästen vara en bra bit över gränsen för vad som kan anses som djurplågeri. Givetvis ska grunden vara kunskap och förnuft men nog borde de olika hästsporterna (och även alla aktiviteter som inkluderar djur) sträva att ha högre standard än att inte hantera djuren så man inte riskerar att bli dömd för djurplågeri.

Jag inser att allt inte är guld och gröna skogar och man måste göra avvägningar t.ex om djuren är sjuka och att det faktiskt kan bli hårda tag för att förhindra farliga situationer eller rehabilitera individer som kommit på fel spår. Detta är dock en helt annan sak än att behandla hästarna medvetet under en framridning inför ett event.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Då är vi alltså oeniga, enligt mig ska normen för att uppträda sportsligt mot hästen vara en bra bit över gränsen för vad som kan anses som djurplågeri. Givetvis ska grunden vara kunskap och förnuft men nog borde de olika hästsporterna (och även alla aktiviteter som inkluderar djur) sträva att ha högre standard än att inte hantera djuren så man inte riskerar att bli dömd för djurplågeri.

Nu missförstod du mig igen, kanske uttryckte mig oklart. Jag menar inte att gränsen eller normen skall flyttas till samma ställe. Vad jag menar är att allt skall vara sammantaget, alla delar skall ingå i bedömningen sas. Sportsligt uppträdande, djurskyddslagen, tävlingsregler, kunskap, sunt förnuft, omtanke, medkänsla....allt detta sammanslaget borde ge oss en god vägledning till god hästhållning, det är vad jag menar.

Att endast förlita sig på djurskyddslagen hjälper föga anser jag, likaså om man endast går efter någon annan enskild del i det stora sammanhanget.

Tillsammans främst genom kunskap kan vi hjälpas åt att ge en god syn på djurhållning, och vi borde börja på gräsrotsnivå i en positiv anda. Gap och skrik och kasta skit lyssnar ändå ingen på, då stänger dom av!
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jag inser att allt inte är guld och gröna skogar och man måste göra avvägningar t.ex om djuren är sjuka och att det faktiskt kan bli hårda tag för att förhindra farliga situationer eller rehabilitera individer som kommit på fel spår. Detta är dock en helt annan sak än att behandla hästarna medvetet under en framridning inför ett event.

Givetvis är det skillnad, för oss. Men är du säker det är skillnad för individen som är utsatt??
Jag kan ju anse att jag plågade min häst långt mycket värre än mycket av det jag sett på eponas klipp (vet inte om jag har sett så mkt där, dock tillräckligt).
Även om jag tycker förfarandet är vidrigt och jag gråter inombords när jag ser ryck och slit och anser att det där inte hör hemma på en framridnigsbana (eller någon annanstans) så kan jag inte bedöma hur plågsamt det är och hur illa hästen mår eller inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Någon som vet vad som hände sen med Clive Wells? Han var ju i blåsväder tidigare men jag har inte kollat om det blev några påföjder?

Hittade detta
http://www.gohorseshow.com/article/...ear_Suspension_and_10000_Fine_from_AQHA/24261

men vad har hänt sen?

Tack Alazzi för siten.

Kikkis:
Det var Alazzi som hitta den har siten.
Jag vet inte vad som händer over there, men som du kan läs har AQHA taget ett aktive roll i det har "Tainer Buisness".
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Så vad hände i USA som gjort att AQHA gör dessa ändringar?

Dom har inte gjort några ändringar direkt. Men i USA är det väldigt få som vågar/kan dra dom stora tränarna inför rätta och det gjorde hästägaren i det fallet med Cleve Wells. Så det fick stora proportioner och många reagerade. AQHA stängde av honom under ett år och han fick inte sätta sin fot på en AQHA tävling, samt sedan ha särskild prövning där han måste visa anledningar till att han ska få återinträda. Han fick också böta $10,000.

Hur det gått med rättsfallet vet jag inte, inte heller om han har lyckats häva avstängningen än men jag tror inte det.

Han blev dock inte avstängd från andra organisationer som tex APHA; NSBA, ApHC osv och han har inget träningsförbud.

AQHA har sedan länge något som heter AQHA Proffesional Horsemen som består av tränare (även kvinnliga) som ska föregå med gott exempel och föra sig med en "code of ethics" (som finns att läsa på AQHA's hemsida). Cleve Wells var en medlem av denna organisation men är nu utesluten och det var också dom som höll förhör samt bestämde straff.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Visst är det skilnad för individen om målet är att lägga sig strax över gränsen för misshandel eller att försöka behandla hästarna väl och med respekt???? Att bra fundera över hur många gånger man kan rycka hästen i munnen eller för den delen hur många varv man kan spinna hästen eller hur länge man kan rida den med nosen i bringan för att nå målet med träningen utan att riskera åtal för misshandel är absurt. Det är just det att man sätter hästens väl före ens egen vilja att vinna (eller vad nu målet är) och att hästen också ska tycka det är kul att träna och tävla även om det säkert periodvis är jobbigt, som är sportsmanship och att behandla hästen med respekt.

Du jämför äpplen med päron när du drar in behandling av sjuka djur och den smärta de kan tvingas utstå för att bli friska med normalhanteringen av friska djur.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Ditt svar är formulerat nästan exakt som jag själv skulle ha skrivit det!

Det är bara att gå in på youtube och söka efter liknande filmer på felaktig hästhantering inom hoppning/dressyr/fälttävlan/galopp/trav så kommer det dyka upp onämnbart antal filmer på grym hantering även inom dem sporterna.

Det är bra att det blir debatt, men debatten borde utökas och gälla alla hästsporter isåfall, inte bara reining och övrig westernridning.

Jag tycker det är lika illa att spöa en häst till att hoppa hinder som det är att spinna en häst tills den är utmattad, och det är lika illa att med skarpa bett få en häst att gå "fint" i dressyren som det är att köra en stop rätt in i väggen. Två fel gör däremot inte ett rätt och återigen: Samtliga grenar borde kollas och kontrolleras mer noggrant av djurskyddsinspektionen.

Minns hästen som stöp i fälttävlan för inte alls länge sedan, som helt kallt fick ligga kvar som ett av hindren!
Det var inte fälttävlan det var steeplechase! (stavning!?)
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Visst är det skilnad för individen om målet är att lägga sig strax över gränsen för misshandel eller att försöka behandla hästarna väl och med respekt???? Att bra fundera över hur många gånger man kan rycka hästen i munnen eller för den delen hur många varv man kan spinna hästen eller hur länge man kan rida den med nosen i bringan för att nå målet med träningen utan att riskera åtal för misshandel är absurt. Det är just det att man sätter hästens väl före ens egen vilja att vinna (eller vad nu målet är) och att hästen också ska tycka det är kul att träna och tävla även om det säkert periodvis är jobbigt, som är sportsmanship och att behandla hästen med respekt.

Du jämför äpplen med päron när du drar in behandling av sjuka djur och den smärta de kan tvingas utstå för att bli friska med normalhanteringen av friska djur.

Vem har sagt att målet är att lägga sig nära gränsen för djurplågeri? :confused:
Djurplågeri är djurplågeri eller smärta är smärta för hästen oavsett hur den tillfogas, vi är ändock ansvariga för den oavsett om det gäller att piska en häst överdrivet eller att chansa en behandling på en individ som har grava smärtor...så är det bara! Hästen kan inte se någon skillnad, gör det ont då gör det, den skiter fullständigt i varför smärtan tillfogas om det är för den goda sakens skull, för ett bättre liv eller för att vinna en stor tävling!
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Det är faktiskt du som säger att målet ska vara att lägga sig nära gränsen för djurplågeri även om det om än indirekt
Enligt min personliga åsikt så bör man inte skilja på djurskydd, lagstiftning och sportsligt uppträdande, allt måste ses som en helhet där grunden borde vara kunskap och sunt förnuft.

I min värld betyder det att man lägger nivån på djurskyddet på samma nivå som vad lagen säger om misshandel. Antingen så ser du det som en helhet och väger in var gränsen för djurplågeril går, då kommer man till hopplösa frågeställningar som du drar upp gång på gång om exakt vad som är tillåtet och hur hästen uppfattar saker och ting eller så sätter förbundet/föreningen/arrangören (när det gäller Bökeberg FEI) sina egena regler för vad som är okej. Den som bryter mot dessa normer kan bara staffas av samhället om de samtidigt bryter mot djurskydslagen, i den mån en sådan existerar på platsen, men de kan drabbas av sanktioner såsom uteslutning, avstängning, fråntagande av utmärkelser, varningar mm.

Jag vill verka för att folk ska uppträda korrekt mot hästarna och att de som använder tveksamma metoder ska stoppas. Här behöver man inte avgöra om ryckningarna i munnen är värre eller lindrigare än en ridskolehäst utsätts för, eller om sjuka hästar förväntas klara större smärtor, det är i sammanhanget ointressant. Man kan bara konstatera att beteende X inte är förenligt med gott hästmanaskap/sportslig uppträdande mot hästen eller vad man nu vill kalla det och förbjuda det samt sätt lämplig påföljd om man brytermot reglerna.

Nu tror jag att det bara är en liten minoritet som vill hästarna illa och medvetet plågar dem för att de är sadister, däremot finns det gott om folk som till varje pris vill vinna och inte drar sig för att använda de metoder som står till buds oavsett om hästen blir lidande eller inte. Här gäller det att gränsen för vad som anses okej är strikt och påföljderna om man upptäcks med oetiska metoder är hårda så att man så gott det går säkerställer att hästarna inte far illa. Finns det inga gränser eller risken för upptäkt är låg så är förlorarna hästarna och vinnarna rent bokstavligt på tävlingarna riskerar att bli folk som får hästarna att prestera genom att använda metoder som gör åtminstone mig mörkrädd.

Ett aktuellt exempel är en Islandshäst tränare/ryttare som blivit avstängd på två år av SIF. SIF bedömde det som en allvarlig förseelse och gkorde även en polisanmälan. Vi inte vet vad lagen säger om insidenten då det inte varit i rätten än (och kanske aldrig kommer så långt). Väger man in vad lagen säger kan inte ett förbund ta saken i egna händer utan måste snällt vänta på eventuella rättsliga påföljder.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Ett aktuellt exempel är en Islandshäst tränare/ryttare som blivit avstängd på två år av SIF. SIF bedömde det som en allvarlig förseelse och gkorde även en polisanmälan. Vi inte vet vad lagen säger om insidenten då det inte varit i rätten än (och kanske aldrig kommer så långt). Väger man in vad lagen säger kan inte ett förbund ta saken i egna händer utan måste snällt vänta på eventuella rättsliga påföljder.

Och den personens metoder var nog betydligt värre än det som visades på Eponas bilder (och vi har ingen aning om hur C.S behandlar sina hästar hemma så här riskerar vi ha äpplen och päron igen). Det talas om elstötar i skrittmaskiner, munutrustning som faktiskt har fått en tunga att gå av och liknande. Har inte läst hela anmälan men hört en del via mer insatta kompisar i och med att jag köpt en häst av personen i fråga.
Och SIF inväntar nog polisutredningen vilket är bra.

Vad gäller var man lägger ribban: visst finns risken att det tolkas så som du gör: att man lägger ribban väldigt nära aktuell lagstiftning.
Men man kan ju också tolka inlägget som en önskan att djurskyddslagstiftningen hamnar nära det som är sportsligt uppträdande mot hästen.:idea:

Wild Rein: modigt att ifrågasätta ditt agerande gällande fölet här på Buke:bow:
Tycker att det är bra att försöka vidga perspektivet och ifrågasätta mycket av det vi öht gör med hästarna.
Är själv långt ifrån perfekt och beter mig säkert osportsligt mot mina hästar då och då när sinnet rinner på men gör så gott jag kan.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Det är faktiskt du som säger att målet ska vara att lägga sig nära gränsen för djurplågeri även om det om än indirekt

I min värld betyder det att man lägger nivån på djurskyddet på samma nivå som vad lagen säger om misshandel. Antingen så ser du det som en helhet och väger in var gränsen för djurplågeril går, då kommer man till hopplösa frågeställningar som du drar upp gång på gång om exakt vad som är tillåtet och hur hästen uppfattar saker och ting eller så sätter förbundet/föreningen/arrangören (när det gäller Bökeberg FEI) sina egena regler för vad som är okej. Den som bryter mot dessa normer kan bara staffas av samhället om de samtidigt bryter mot djurskydslagen, i den mån en sådan existerar på platsen, men de kan drabbas av sanktioner såsom uteslutning, avstängning, fråntagande av utmärkelser, varningar mm.

Jag vill verka för att folk ska uppträda korrekt mot hästarna och att de som använder tveksamma metoder ska stoppas. Här behöver man inte avgöra om ryckningarna i munnen är värre eller lindrigare än en ridskolehäst utsätts för, eller om sjuka hästar förväntas klara större smärtor, det är i sammanhanget ointressant. Man kan bara konstatera att beteende X inte är förenligt med gott hästmanaskap/sportslig uppträdande mot hästen eller vad man nu vill kalla det och förbjuda det samt sätt lämplig påföljd om man brytermot reglerna.

Nu tror jag att det bara är en liten minoritet som vill hästarna illa och medvetet plågar dem för att de är sadister, däremot finns det gott om folk som till varje pris vill vinna och inte drar sig för att använda de metoder som står till buds oavsett om hästen blir lidande eller inte. Här gäller det att gränsen för vad som anses okej är strikt och påföljderna om man upptäcks med oetiska metoder är hårda så att man så gott det går säkerställer att hästarna inte far illa. Finns det inga gränser eller risken för upptäkt är låg så är förlorarna hästarna och vinnarna rent bokstavligt på tävlingarna riskerar att bli folk som får hästarna att prestera genom att använda metoder som gör åtminstone mig mörkrädd.

Ett aktuellt exempel är en Islandshäst tränare/ryttare som blivit avstängd på två år av SIF. SIF bedömde det som en allvarlig förseelse och gkorde även en polisanmälan. Vi inte vet vad lagen säger om insidenten då det inte varit i rätten än (och kanske aldrig kommer så långt). Väger man in vad lagen säger kan inte ett förbund ta saken i egna händer utan måste snällt vänta på eventuella rättsliga påföljder.

Nej du uppfattar mig fel, när jag inte vill skilja på det utan väga allt tillsammans gör det att min gräns hamnar i de allra flesta fall långt över djurskyddslagen (finns dock undantag som vissa rekommendationer ex. gällande täcken osv, där har djurskyddslagen och min erfarenhet olika uppfattning). När jag först använder grundlagen därefter djurskyddslagen sedan sunt förnuft, kunskap, sportsligt uppträdande, omtanke och medkänsla...
Hur kan du se mig hamna nära gränsen för djurplågeri då?? Jag ser att man hamnar långt från gränslandet om man lever efter allt ovan sammantaget...
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

SIF inväntade inte polisutredning/eventuella rättsliga påföljder utan har stängt av ryttaren på 2 år oberoende av utfall.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Vi kanske uttrycker oss olika men det enda hänsyn jag anser man bör ta till lagen är att inte gå under miniminivån inte att man ska väga in den. I övrigt anser jag man sak anvämda sunt förnuft, kunskaper etc. Och ja lagen är inte alla gånger enligt min erfarenhet heller.

Jag kanske överreagerar men i fallet med den avstängda islandshästtränaren var det en del som ansåg man skulle invänta rättsliga åtgärder. I mina ögon så är det helt olika regelverk som tillämpas oberoende av varandra (förutom då att SIF regler givetvis inte ska bryta mot svensk lag).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 108
Senast: Alexandra_W
·
Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: via
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 751
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp