Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jo nog är det skrämmande, och lika skrämmande är det att många här fördömer vad som sker på filmerna men samtidigt kommer med diverse förklaringar till varför. Värst är det nog att ifrågasätta eller hävda att man inte kan avgöra om det är plågsamt för hästarna. Det krävs knappast några ingående kunskaper om hästar för att inse att om man stoppar in en smal metalbit i munnen (oftast med diverse utbuktningar) och som enligt insatta ska användas med hängande tyglar för att de är så skarpa, och sedan rycker i det så är det inte direkt behagligt.

Man kan faktiskt ifrågasätta om man ska släppa dessa personer i närheten av en häst, kan man inte inse att det är stor sannoliket att det gör ont i käften av att man rycker i bettet och man bör undvika detta så kan man undra vad man råkar göra med häststackaren i överigt i ren okunskap och brist på empati. Min erfarenhet är att hästar får ungefär samma obehag som människor av hugg, slag, ryck och slit som människor även om de känsligase områdena inte alltid är de samma, däremot så är de ganska tåliga och visar det inte alltid att det gör ont, men det gäller för all del människor också.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Det är väl en handfull personer som tagit upp det där med kulturkrock innan du gjorde det och ett par har verkligen använt det som förmildrande omständigheter. Och som sagt att det är kulturella skillnader, och på ett ungefär vilka de är, visste nog alla redan innan vi ens började diskutera här.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Det här med kulturkrock och att man måste ta hänsyn til kulturer har inte bara du utan flera andra varit inne på före dej, dessutom genom att idiotförklara alla som inte anser att det är minsta förmildrande omständighet eller ens något att ta hänsyn till i det aktuella fallet. Det får man jobba med på andra sätt, hela tiden, internationellt och i de aktuella länderna. Men det gör inte att något av det som visas upp är mera acceptabelt.
Jag svarade angående det resonemanget inte som direkt riktat bara till dej.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Det här med kulturkrock och att man måste ta hänsyn til kulturer har inte bara du utan flera andra varit inne på före dej, dessutom genom att idiotförklara alla som inte anser att det är minsta förmildrande omständighet eller ens något att ta hänsyn till i det aktuella fallet. Det får man jobba med på andra sätt, hela tiden, internationellt och i de aktuella länderna. Men det gör inte att något av det som visas upp är mera acceptabelt.
Jag svarade angående det resonemanget inte som direkt riktat bara till dej.

ok då ger jag mig:-)
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jag tycker att du uttrycker dig balanserat och tydligt och jag har inga svårigheter att förstå vad du skriver (härligt, inte sant:D).

När jag läser den här tråden utan att vara i affekt, har jag sett en enda skribent (minns inte vilken) som faktiskt har uttryckt att träningsmetoder som fencing och överdrivet spinnande är OK.
Jag har inte sett någon alls som skrivit att det är OK med ryck och slit och övrigt i filmen.

Jag har sett några som försöker fundera över VARFÖR företeelsen finns och söker förklaringar till ridningen och hanteringen, dock utan att - som jag har läst inläggen och jag läser väldigt bokstavligt - se att någon har "slätat över" eller "ursäktat" det hela. Några försöker lyfta fram det internationella perspektivet med olika djurskyddsstandarder som förklaring till den dåliga företeelsen. Jag har inte sett någon använda kulturella skillnader för att påstå att det är OK som visas i filmen.

Ser också många som är i affekt över den usla och otrevliga och inte på något sätt acceptabla framridningen och svarar på inlägg därefter. I affekt.
Och tydligen i frustration över att andra inte uttrycker sig riktigt lika känsloladdat. Det är tråkigt att "vi" blir arga på varandra när "vi" verkar vara eniga i sakfrågan gällande det acceptabla eller inte i filmens innehåll.

Jag tror personligen att anmälan tyvärr kommer att utmynna i inget alls. Ingen påföljd för C.S. Och om anmälan utmynnar i typisk svensk kritik, så är det något som han kommer att gapskratta åt.
Jag önskar att anmälan kan utmynna i en tydlighet i regelverket kring vad som är acceptabelt i Sverige, men det är inte troligt. Länsstyrelsen ska följa svensk lagstiftning och lagtext är skriven med utrymme för tolkningar.

Även om jag personligen anser att filmen visar en oacceptabelt hård framridning, så tror jag inte att det landar under vad lagen anser vara djurplågeri. Tyvärr.:crazy:
Men jag hoppas att jag har fel!

Rialavargen: jag tycker att du är en av dem som uttrycker dig bäst i den här tråden. Tydligt, sakligt. Inte på något vis accepterande av filmen eller av hård ridning över huvud taget.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jag tycker att du uttrycker dig balanserat och tydligt och jag har inga svårigheter att förstå vad du skriver (härligt, inte sant:D).


Rialavargen: jag tycker att du är en av dem som uttrycker dig bäst i den här tråden. Tydligt, sakligt. Inte på något vis accepterande av filmen eller av hård ridning över huvud taget.

Lite fritt saxat från ditt tidigare inlägg:
Tack, det var kul att läsa! Jag blev glad av det du skrev.:) Håller också med Wrangler! Du skriver mycket korrekt och tycks ha ett utifrånperspektiv, det är alltid bra, när mycket känslor annars är inblande i sakfrågan. Mycket tydligt i ditt senaste inlägg. Att debattera är fantastiskt roligt. Man lär sig alltid något nytt, om man är öppen.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Eftersom inlägget tycks få ligga trots att du i mina ögon närmast idiotförklara dig själv så väljer jag att svara

Nu är det inte dina ord, det är snarare Leef.. som inte riktigt har uttryckt samma åsikt som digs ord jag främst syftar på. Alltså tar du åt dig helt i onödan,

Kulturskillnaderna tog upp det igen är för att Leef använt det just som förmildrande omständighet och inte bara det h*n har i stort sett idiotförklarat oss som inte tar hänsyn till det. När nu Rialavargen påpekade detta som det vore något helt nytt och att inte alla har samma nyanserade åsikt. Här är vi alltså överens så det finns ingen anledning till hårda ord.

Cirkelargumentering gör vi nog alla i tråden, debatten går i vågor och när folk tar upp en argumentationslinje som varit uppe tidigare som den vore en nyhet så kan man antingen ignorera det eller svara. Jag svarade och tog upp att det varit uppe tidigare samt åsikterna kring det.

Det är ett rent påhopp och saknar grund att jag skulle vara okänslig för människor och hästars lidande, ironiskt sett så framför jag ju med all tydlighet i tråden att jag inte vill ha den här typen av hårda tag utan vill att hästar ska behandlas med respekt. Du kan väl inte rimligen på allvar anse att jag förminskar människor och hästars lidande genom att välja att inte diskutera det? Anledninen att jag inte hakade på är för att så många andra gjrde det och att det är helt off topic.

Nu svarade jag på en fråga om vad som sagts innan så då är det rimligen den som frågar som drar upp gammalt och kanske borde läst igenom tråden först. Jag hade som sagt inte ens dig i åtanke utan det var framförallt Leef som jag syftade på. Jag ber om ursäkt för att jag inte skrev ut namnet och på så sätt riskerade att bli missförstånd.

Det är inte direkt konstruktivt att själv göra grova påhopp och sedan beklaga sig över att andra gör det. Ja jag är ganska skarp i mitt sätt att diskutera och är ingalunda en ängel, nog har jag begått misstag också lite då och då, men påhopp har jag inte gjort. Du har däremot gjort det med råge, men med tanke på att du blev provocerad (om än oavsiktligt) så kanske vi kan lämna det där hän.

Ett råd, ta dig själv på lite mindre allvar, det är beklagligt att jag lyckts reta upp dig till den grad att du känner dig tvungen att skriva detta inlägg. Internet diskussioner är inte på blodigt allvar även om det finns allvarliga ämnen att diskutera. Jag misstänker att du sett undermeningar i det jag skrivit och framförallt känt dig kränkt av inlägg som inte varit riktade just mot dig. Suger man åt sig allt negativt som möjligen syftar på en själv så kan man inte annat än att antingen bli frustrerad och bita ifrån eller deppa.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Tyska NRHA skriver
http://www.nrha.de/?news_id=188

Übersetzung von Deutsch nach Schwedisch
Misconduct på NRHA Tyskland turneringarna kommer nu att konsekvent bestraffas. Olämpligt uppträdande mot hästar och andra deltagare samt bristande respekt för tjänstemännen drar, gult kort "för sig själva. Detta leder oundvikligen till ett nytt brott, det röda kortet ", vilket innebär omedelbar uteslutning av den berörda personen eller från en turnering och blockering för nästa turnering efter sig.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Härligt att se att Tyskland snabbt responderat, de brukar vara rappa på att agera :bow:
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Redan i proppen till min nästa tävling, Bayerska mästerskapen, står det tydligt att framridningen kommer att filmas:bow::bump: Det står även vilka personer som har uppsikt på framridningen redan i proppen. Som sagt, i Tyskland agerar man annorlunda mot Sverige. Menar då Axevalla där filmning på framridningen förbjuds. Jag vet ju vad jag föredrar. Hoppas verkligen att man tänker om i Sverige.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Redan i proppen till min nästa tävling, Bayerska mästerskapen, står det tydligt att framridningen kommer att filmas:bow::bump: Det står även vilka personer som har uppsikt på framridningen redan i proppen. Som sagt, i Tyskland agerar man annorlunda mot Sverige. Menar då Axevalla där filmning på framridningen förbjuds. Jag vet ju vad jag föredrar. Hoppas verkligen att man tänker om i Sverige.


Antar att Du menar Rein in Sweden
Var står detta att läsa?
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Redan i proppen till min nästa tävling, Bayerska mästerskapen, står det tydligt att framridningen kommer att filmas:bow::bump: Det står även vilka personer som har uppsikt på framridningen redan i proppen. Som sagt, i Tyskland agerar man annorlunda mot Sverige. Menar då Axevalla där filmning på framridningen förbjuds. Jag vet ju vad jag föredrar. Hoppas verkligen att man tänker om i Sverige.

Suveränt och som sagt jag är inte förvånad att tyskarna reagerar och agerar prompt, det är en annan sak i mellanmjölk sverige vilket gör att vårt djurskydd faktiskt inte alltid är så effektivt även om vi svänger oss med att ha ett outstanding sådant osvosv.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Fast det är väl upp till varje tävlingsledning att ta det beslutet eller?

För att en tävling i Tyskland filmar framridningen (vilket är jättebra) betyder det ju inte att alla gör det och för att en tävling i Sverige sätter upp ett förbud mot filmning betyder ju inte det att alla andra gör detsamma.

Det är två individuella tävlingar det handlar om, inte Sverige vs Tyskland.

I ena stunden är vi bättre i Sverige som inte accepterar samma gränser som andra länder och i nästa är vi mellanmjölk?
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jag vet inte vilken tävling det var. Jag läste bara om det här på forumet.


Det som går att läsa på detta forum är alltid sanning? Tänk på att DU nu sagt att det är förbjudet med filmning av framridningen, trots att du bara visar det sig läst detta i ett forum, skrivet av någon, vem vete faen.

Hur är det med källgranskningen på detta forum igentligen? Det verkar som alla tror alla om alla och allt. Kanske har det gamla skvallertidningstänket fått fäste här: "Kolla aldrig en bra story"

Så om någon kan visa vilken tävling det handlar om och var man kan lära att det är förbjudet att filma framridningen på denna tävling så ber jag den personen att länka dit.Tills dess lägger jag detta uttalade om filmförbud i lådan där katten gör sitt om ni ursäktar...:)
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

japp det är vi - ang ena stunden och andra.
oavsett om det är upp till tävlingsplatsen i sig så säger det sig själv att självklart tar man ett stand om man på en så stor rubrik som denna snabbt efteråt inför ståndpunkter gällande tävlingsbevakning.

så nej - det handlar inte om sverige vs tyskland och det torde vara uppenbart om man läser vad jag skriver utan att läsa in sina egna tolkningar utifrån huruvida man gillar det jag skrivit tidigare eller ej, det jag skriver är att jag är van vid att tyskland reagerar snabbt och effektivt runt liknande huvud rubriker.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Låter jättekonstigt hela debatten? Varför skulle man inte få filma en framridning?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 994
Senast: Alexandra_W
·
Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: via
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 706
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp