Bukefalos 28 år!

Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

SIF inväntade inte polisutredning/eventuella rättsliga påföljder utan har stängt av ryttaren på 2 år oberoende av utfall.

De stängde av henne i ett år till att börja med. Förlängde avstängningen i avvaktan på vad polisutredningen.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Avstängningen är påföljden (och en hård sådan) och den är helt oberoende av polisutredningen och eventuell rättegång. MJ blev avstängd på ett år, överklagade och avstängningen förlängdes ytterligare ett år av en nyvald styrelse. Jag antar att det åtminstone i teorin kan bli ytterligare avstängningar om det kommer fram ytterligare material under en eventuell rättegång.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Även om jag tycker förfarandet är vidrigt och jag gråter inombords när jag ser ryck och slit och anser att det där inte hör hemma på en framridnigsbana (eller någon annanstans) så kan jag inte bedöma hur plågsamt det är och hur illa hästen mår eller inte.

Då har du antingen för dålig inlevelseförmåga och/eller förmåga att läsa av hästar eller är kanske förförd av stora namn så då "måste" det ju finnas förklaringar:cool: Eller?

Att din häst plågades ihjäl utan att du gjorde något/kunde göra något är fruktansvärt men har ju inte ett dugg med denna diskussion om metoder på en framridning att göra, mer än att misshandel är misshandel var det än dyker upp. Folk som behandlar hästar illa gör det troligen i ännu högre grad hemma på gården.

Det här internationella perspektivet som du och andra drar upp, det är ett mycket märkligt argument. Misshandel är misshandel, att länder har olika lagar och kulturer är en annan sak, att människor i vissa länder blir så immuna av vad de ser dagligen är också en annan sak. Det vi ser här på filmerna är det vi reagerar på, och det går aldrig att ursäkta med några som helst försök att jämföra med annan misshandel:confused:
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Då har du antingen för dålig inlevelseförmåga och/eller förmåga att läsa av hästar eller är kanske förförd av stora namn så då "måste" det ju finnas förklaringar:cool: Eller?

Att din häst plågades ihjäl utan att du gjorde något/kunde göra något är fruktansvärt men har ju inte ett dugg med denna diskussion om metoder på en framridning att göra, mer än att misshandel är misshandel var det än dyker upp. Folk som behandlar hästar illa gör det troligen i ännu högre grad hemma på gården.

Det här internationella perspektivet som du och andra drar upp, det är ett mycket märkligt argument. Misshandel är misshandel, att länder har olika lagar och kulturer är en annan sak, att människor i vissa länder blir så immuna av vad de ser dagligen är också en annan sak. Det vi ser här på filmerna är det vi reagerar på, och det går aldrig att ursäkta med några som helst försök att jämföra med annan misshandel:confused:

Har man den minsta erfarenhet av diplomati och arbete mellan länder/är införstådd i dessa verksamheter, vet man att det är aldrig går att forsera fram lagar/regler etc utan att ALLA parter är eniga. Att få till ett internationellt regelverk är att ha "alla med på tåget". Därför blir internationella lagar ofta lite mer lama än de nationella lagarna, när förhandlingar etc är färdigställda. FEI är säkert inget undantag.
I vissa länder är djurskyddet sämre i andra bättre. Många icke-svenskar som ser våra extremt feta hästar här i Sverige, blir mycket bekymrade och undrar varför dessa hästar inte tas om hand bättre... Precis som vi tycker att många andra länder gör fel med sina hästar.
Internationell diplomati är svår. Det är inget som löses med att komma med pekpinnar och skriva någon på näsan. Misshandel må vara misshandel, men utan ett internationellt perspektiv kan du aldrig lösa problemet. Lilla Sveriges röst har inte särskilt mycket att komma med, tyvärr kan man tycka.

Jag anser att det som sker på filmen, är att stressa/pressa hästen mer än nödvändigt. Jag är för övrigt mycket tveksam till tävling där djur är inblandade. Jag tycker jag ser så mycket som jag inte anser vara etiskt riktigt. Djur blir dopade, piskor viner, leder nöts ut allt för tidigt. Hundar i utställningsringen blir premierade med högst tveksamma extriörer. Jag tycker människors jakt på äran, är oftas till nakdel för djuren.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Nu har jag rensat bort lite påhopp och andra otrevliga inlägg i slutet av tråden. (Tyvärr försvann då också en hel del svar på sådana inlägg, så alla borttagna inlägg var inte övertramp).

Jag nämner inga namn, men jag skulle vilja be er att visa varandra lite större respekt i diskussionerna.

/gern - hjälpmoderator
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Har man den minsta erfarenhet av diplomati och arbete mellan länder/är införstådd i dessa verksamheter, vet man att det är aldrig går att forsera fram lagar/regler etc utan att ALLA parter är eniga. Att få till ett internationellt regelverk är att ha "alla med på tåget".

Det tror jag nog att vi alla vet. Men det innebär inte att vi i Sverige tillåter annan behandling av barn eller djur för att de kommer från annat land, då de vistas i Sverige. Eller menar du att man ska ha överseende med barnmisshandel för att aga är tillåten i vissa andra länder?

Diskussionen från början handlade om motbjudande ridning på en framridningsbana och filmat på svensk tävlingsplats. Varför skulle man inte fördöma det?

FEI har förresten regler som mycket väl går att tillämpa i detta fall, detta är väl går under grym behandling.

Det känns som att en del vill vrida fokus från sakfrågan med den okänsliga grymma behandlingen på dessa filmer med att istället svamla om olika kulturer. Gör en jämförelse och tillämpa samma tänk när det gäller människor och särskilt barn så får ni se var ni hamnar:cool:
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jag vill haka på här. Givetvis måste man jämka samman olika åsikter om exempelvis hästhållning när man fastställer internationella regler, men nog är det lite väl magstarkt att tycka att bukefolket och svenskarna (och många andra västeuropeiska länder) först ska jämka sina åsikter och anpassa dem efter vad andra länder (läs USA) tycker innan man ens törs sätta dem på pränt i ett svenskt forum utan att få stämpeln att man överreagerar (och då bra mycket otrevligare uttryckt).

För min del anser jag att folk överreagerar om de förstorar upp petitesser, inte om de har åsikter som inte stämmer ihop med synen på djur i andra länder.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

men nog är det lite väl magstarkt att tycka att bukefolket och svenskarna (och många andra västeuropeiska länder) först ska jämka sina åsikter och anpassa dem efter vad andra länder (läs USA) tycker innan man ens törs sätta dem på pränt i ett svenskt forum utan att få stämpeln att man överreagerar (och då bra mycket otrevligare uttryckt).

Vem har tyckt/skrivit att man ska göra det?
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Det tror jag nog att vi alla vet. Men det innebär inte att vi i Sverige tillåter annan behandling av barn eller djur för att de kommer från annat land, då de vistas i Sverige. Eller menar du att man ska ha överseende med barnmisshandel för att aga är tillåten i vissa andra länder?

Diskussionen från början handlade om motbjudande ridning på en framridningsbana och filmat på svensk tävlingsplats. Varför skulle man inte fördöma det? FEI har förresten regler som mycket väl går att tillämpa i detta fall, detta är väl går under grym behandling.

Det känns som att en del vill v[B]rida fokus från sakfrågan med den okänsliga grymma behandlingen på dessa filmer [/B]med att istället svamla om olika kulturer. Gör en jämförelse och tillämpa samma tänk när det gäller människor och särskilt barn så får ni se var ni hamnar:cool:
1) då tycker jag vi börjar med att du hänvisar till där jag inte fördömer händelsen
2) därefter får du hänvisa till var JAG vrider focus från sakfrågan

Jag vill med mina inlägg bena ut varför detta kan hända. Detta på grund av att tidigare inlägg har hänvisat till bla FEI och deras oförmåga att göra något åt dessa företeelser. Det jag skrev har inte varit något rättfärdigande av det som filmades, utan ett påstående om hur det fungerar med större internationella organisationer. Sådan är jag, jag är nyfiken på varför!
Kan man inte förstå varför detta händer inom FEI så kan man heller inte göra något åt det!
Dessutom tycker jag inte att du ska kasta sten i glashus och tala om att vrida focus från sakfrågan när du börjar nämna saker som människor och barn. Det är väl ändå att sväva ut?
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Faktiskt ganska många om än indirekt, det är konsekvensen av att följa flera personers åsikt här att vi måste ta hänsyn till kulturkrockar, de som kombinerar denna åsikten med uttalanden som "en storm i ett vattenglas" och att man av diverse anledningar inte bör diskutera det här. Jag spetsade till det för att visa hur urbota dumt det är att säga till folk att tona ner diskussionen för att folk i andra länder har en annan uppfattning och då är det meningslöst att diskutera för det kommer aldrig att realiseras (obs återigen inte ett citat utan hur jag uppfattar vissas åsikter).
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Varför lyckas det då att göra något åt missförhållanden i andra grenar (nu menar jag inte att det är perfekt det finns mycket avarter kvar) men att det ska vara omöjligt i Reining, mig veterligt är både hoppning och dressyr internationellt.

Ingen har direkt hänvisat till FEIs oförmåga och enligt FEIs eget uttalande så håller de på att göra något åt det (sedan kanske de inte menar det men det får framtiden utvisa). Jag upplever det som FEI blev tagna på sängen och har för avsitk att åtminstone försöka göra något åt det. Ju fler som blir upprörda och påtalar missförhållnaden dess större chans är det att något händer.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Det var da sjalve FAN vad du hakar upp dig pa saker! Sluta kasta MINA ord i ansiktet pa manniskor som -inte- nyttjat dom.

JA
jag anser att man
a) far inse att "kultur" skall inbegripas i det hela eftersom det finns en JAVLA skillnad och det OM man kan se kulturskillnaderna sa kan man ta det mer KONSTRUKTIVT. Det ar pa inget vis en URSAKT utan en MOJLIG FORKLARING.

b) vad DU gor just nu ar bara cirkelargument, du argumenterar daligt, du ar onyanserad, inkapabel att se att andra manniskor BARA for att de uttrycker sig annorlunda an dig kanske inte skiljer sig sa mkt.

De senaste sidorna har du inte gjort nagot annat an forsokt forminska andra manniskor, deras hastars lidande, deras historier, deras kanslor. Du lagger ord i munnen pa folk som aldrig sagt det och laser inlagg som fan laser bibeln.

Ska du dra upp mina ord och om du FORTFARANDE har ett PROBLEM med hur jag uttryckt mig sa kan du ta det med MIG och inte kasta skit pa varken Wrangler eller Wildy. -DE- anvande inte uttrycket "vattenglas" - jag gjorde det.

Den Otroliga formagan som pavisas i den har traden att ga till personpahopp, inte kunna halla saklig diskution ar vad som AR stormen i vattenglaset - Otroligt okonstruktivt och itne ett piss hjalpsamt for varken folk eller fa. Det -ENDA- den har traden lyckats med ar att dela upp i "vi - djurrattsaktivister" och "ni - som ar dumma och elaka och hemska som inte spyr galla over kreti o pleti".

Och med det har nagot langa inlagg lagger jag ner den har traden en gang for alla - nasta gang du tanker kasta MINA ord i ansiktet pa nagon sa ta det med MIG som anvant dom och inte de som INTE har anvant samma uttryck.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Du upplysningsvis är du inte den enda som använt uttrycket "storm i ett vattenglas" läs tråden igen så kanske du inser att jag faktiskt inte ens syftar på dig eller polarna du räknade upp i första hand. Och på tal om personangrepp, du är en mästare på det området.

Kanske dags att återgå till diskussionen och sluta spy gallor över mig?
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Varför lyckas det då att göra något åt missförhållanden i andra grenar (nu menar jag inte att det är perfekt det finns mycket avarter kvar) men att det ska vara omöjligt i Reining, mig veterligt är både hoppning och dressyr internationellt.

Ingen har direkt hänvisat till FEIs oförmåga och enligt FEIs eget uttalande så håller de på att göra något åt det (sedan kanske de inte menar det men det får framtiden utvisa). Jag upplever det som FEI blev tagna på sängen och har för avsitk att åtminstone försöka göra något åt det. Ju fler som blir upprörda och påtalar missförhållnaden dess större chans är det att något händer.

Det kanske finns väldigt starka krafter (lobbying) inom Reining som gör att det inte fungerar i just den grenen. Vad vet jag?? Människorna som visas på filmen har ju tävlat förr (antar jag) så deras beteende är säkert inget nytt under solen. Det är nog jag som hänvisat till FEIs oförmåga vilket jag tycker det är, när sådant beteende existerar inom sporten.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Flera förespråkare härinne höjer upp de kulturella skillnaderna som anledning eller förklaring till att det anses ok att behandla hästar på x vis här i tråden.

Jag tror faktiskt att samtliga som deltar i diskussionen är väl införstådda med kulturskillnader, hade vi inte varit det, så hade vi inte ansett att det är vettigt att FEI får press på sig att ta ställning till reaktionerna det väckt att bevittna detta på en FEI tävling som nu skedde i sverige. För faktiskt - det är ju inte första gången ett land - som inte råkar vara sverige - väcker debatt och FEI får se över sitt regelverk.

du gjorde ett inlägg för ett tag sen där du påpekade att det bara var en som inte var svensk här i tråden. Jag tror alla uppfattat det också, dock finns det några skribenter som anser sig ha betydligt bättre koll på USAs westernkultur och som använder det som argument till att vi andra inte fattar någonting. När jag har påpekat att jag bott i landet i 11 års tid och är väl införstådd med både kulturen och westernvärlden, möttes det med aggression.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Det kanske finns väldigt starka krafter (lobbying) inom Reining som gör att det inte fungerar i just den grenen. Vad vet jag?? Människorna som visas på filmen har ju tävlat förr (antar jag) så deras beteende är säkert inget nytt under solen. Det är nog jag som hänvisat till FEIs oförmåga vilket jag tycker det är, när sådant beteende existerar inom sporten.

Det är väl tidigt att uttala sig om Reiningens lobbying förmåga, när det gäller just detta ärendet. Det kan ju vara så men det tar ett tag för byråkratins kvarnar att mala och nya regler (eller tolkningar av de gamla) börja tillämpas. Genom att det faktiskt uppmärksammats i flera länder och Reiningen fått ögonen på sig så är jag övertygad om att just framridningen kommer att påverkas åtminstone en tid framöver. Man ska inte förakta sociala mediers genomslagskraft.

Hur det blir på sikt får vi avvakta och se.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jag har läst hela tråden, men tycker mig inte någonstans ha läst något om vad de vill uppnå med fencing exv. Vet ni som argumenterar med versaler och halvfula påhopp på allt och alla vad ryttarna som sagt vill uppnå med just Fencing. Det vore väldigt intressant att veta om någon kunde förklara det för mig (som redan vet det, men ändå) ;-]
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jag har läst hela tråden, men tycker mig inte någonstans ha läst något om vad de vill uppnå med fencing exv. Vet ni som argumenterar med versaler och halvfula påhopp på allt och alla vad ryttarna som sagt vill uppnå med just Fencing. Det vore väldigt intressant att veta om någon kunde förklara det för mig (som redan vet det, men ändå) ;-]

De som argumenterar med versaler, påhopp och svordomar och andra fula ord tycks vara de som är insatta i western i första hand (ska inte nämna namn, man ser ju med egna ögon om man läser) Så det vet säkert det du undrar om.
För min egen del vet jag mycket väl vad tex barrering inom hoppning går ut på men jag anser ändå att det ska vara förbjudet oavsett syfte. Samma sak med detta som förekommer på dessa filmer, jag struntar i syftet, det är grym okänlisg ridning i vilket fall som helst. Märkligt med inlägg som dina :crazy: Som om ändamålet till varje pris skulle helga medlen?

Detta svammel om kultur och att man inte är insatt. Det är skamligt att använda sånt för att "försvara" det man ser med egna ögon på filmer. :mad: Häatra är hästar oavsett vad vi använder dom till. Vi är nog de flesta också medvetna om hur det ser ut i världen runt oss och att använda det som argument för att inte fördöma ridningen på filmerna är lika skamligt det.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Flera förespråkare härinne höjer upp de kulturella skillnaderna som anledning eller förklaring till att det anses ok att behandla hästar på x vis här i tråden.

Jag tror faktiskt att samtliga som deltar i diskussionen är väl införstådda med kulturskillnader, hade vi inte varit det, så hade vi inte ansett att det är vettigt att FEI får press på sig att ta ställning till reaktionerna det väckt att bevittna detta på en FEI tävling som nu skedde i sverige. För faktiskt - det är ju inte första gången ett land - som inte råkar vara sverige - väcker debatt och FEI får se över sitt regelverk.

du gjorde ett inlägg för ett tag sen där du påpekade att det bara var en som inte var svensk här i tråden. Jag tror alla uppfattat det också, dock finns det några skribenter som anser sig ha betydligt bättre koll på USAs westernkultur och som använder det som argument till att vi andra inte fattar någonting. När jag har påpekat att jag bott i landet i 11 års tid och är väl införstådd med både kulturen och westernvärlden, möttes det med aggression.

Ja precis, det hela är patetiskt som argument och skrämmande samtidigt.
 
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

De som argumenterar med versaler, påhopp och svordomar och andra fula ord tycks vara de som är insatta i western i första hand (ska inte nämna namn, man ser ju med egna ögon om man läser) Så det vet säkert det du undrar om.
För min egen del vet jag mycket väl vad tex barrering inom hoppning går ut på men jag anser ändå att det ska vara förbjudet oavsett syfte. Samma sak med detta som förekommer på dessa filmer, jag struntar i syftet, det är grym okänlisg ridning i vilket fall som helst. Märkligt med inlägg som dina :crazy: Som om ändamålet till varje pris skulle helga medlen?

Detta svammel om kultur och att man inte är insatt. Det är skamligt att använda sånt för att "försvara" det man ser med egna ögon på filmer. :mad: Häatra är hästar oavsett vad vi använder dom till. Vi är nog de flesta också medvetna om hur det ser ut i världen runt oss och att använda det som argument för att inte fördöma ridningen på filmerna är lika skamligt det.

Nu är det så här: jag var den som tog upp detta om kulturkrock, men jag har aldrig skrivit om att det är ok att behandla hästar på x vis här i tråden! Okej??

Jag antydde i mitt inlägg, inlägg nr 461, att den kulturella krock som uppstår här på forumet, där människor har olika arv som påverkar dem i debatten, jag upprepar i DEBATTEN! Det är aldrig hävdat av mig, som du hävdar, att kulturskillnad som nämnts är någon form av rättfärdigande av ridningen på filmen. Aldrig.

Om du fortfarande vidhåller detta får du citera mig i mina tidigare inlägg, så ska jag försöka förklara vad jag skrivit, om det är oklart. Du har fortfarande inte svarat på mitt inlägg nr 489, vilket jag ser som att du inte kan.
Om du inte hänvisar till något av mina inlägg, så förutsätter jag att det inte finns något att hänvisa till.

Jag är lika upprörd som du är angående ridningen. Det borde du förstå när du läser mina inlägg. Om du läser dem:confused:....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 105
Senast: Alexandra_W
·
Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: via
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 747
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp