DÖs vara eller icke vara

Källa på det? Det är inte alls det beskedet Mattias Karlsson gav på presskonferensen, men du kanske har andra uppgifter, i så fall vill jag gärna se dom.

Det känns som att vi har haft den här diskussionen förut. De har uppgivit att de tänker fälla varje regering som inte går med på deras politik om invandring. Att du vill blurra deras budskap genom att ifrågasätta vad enskilda ord är nog inte lönt att diskutera igen, om du inte har något nytt att komma med. Jag tycker att de har varit mycket tydliga i vad de vill i den frågan.

Nyval är otroligt i dagsläget men som AKB just sa :
"Moderatledaren utesluter inte att Socialdemokraternas och Miljöpartiets regering kan falla i och med beslutet.
– Oppositionen ska alltid vara redo att regera landet "

Jag tvivlar på att de vill gå i skarpt läge här och nu.
 
Men som sagt är det ju bara en tidsfråga innan allianspartierna lägger fram en gemensam, det lär ju hända senast till nästa val?

Det är det som kommer att bli en intressant fråga det kommande året. Till förra året var det självklart, vad som händer fram till nästa val lär avgöra om det blir en gemensam budget då eller inte. Jag är mindre säker idag på en gemensam budget, än vad jag var förra veckan...
 
Den har ju varit jobbig att hantera för dem, även Moderaterna hade ju en stor risk att gå samma väg. Frågan är väl hur starkt Alliansssamarbetet är för dem, det är trots allt inte (alla) de nuvarande partiledarna som skapade det.

Öh... ?? I Sverige brukar vi inte ha överenskommelser mellan personer i partipolitiken utan mellan partier. Eller menar du att pensionsöverenskommelsen inte gäller längre? Grunden lades 1994.
 
Nja inte till valet, då har man en plattform eller något liknade. Efter valet har någon en budget att tråckla igenom. Och så länge man följer gängse mönster i hur man röstar funkar det. Sen kan SD spela pajjas igen och rösta emot sina förslag och så får man hitta en ny lösning.

Jag har inget hopp om att SD ska sluta spela pajas, tycker det är bättre med en lösning som gör SD kraftlösa.
 
Nej, och det var väl himla skönt att det inte blev!

Tja det flyttar fram ett eventuellt SD inflytande till 2017 eller 2018. Man kan ju tänka att de sossarna kommer att vara mycket njugga till att ge borgarna en chans att regera med egen budget efter 2018, när de (KD) bryter överenskommelser.
 
Öh... ?? I Sverige brukar vi inte ha överenskommelser mellan personer i partipolitiken utan mellan partier. Eller menar du att pensionsöverenskommelsen inte gäller längre? Grunden lades 1994.

Det var inte så jag menade, men man kan ju lägga olika sort engagemang i en fråga beroende på hur mycket man själv brinner för det. Att hålla ihop de fyra partierna i en Allians, och inte bara ett traditionellt samarbete mellan partier som ligger nära varandra, kräver en viss grad av uppfattningen att det är avgörande för sin egen politiks framgångar. Jag är inte säker på att (alla) nuvarande partiledare brinner för just det som de partiledare som startade upp Alliansen.
 
Det var inte så jag menade, men man kan ju lägga olika sort engagemang i en fråga beroende på hur mycket man själv brinner för det. Att hålla ihop de fyra partierna i en Allians, och inte bara ett traditionellt samarbete mellan partier som ligger nära varandra, kräver en viss grad av uppfattningen att det är avgörande för sin egen politiks framgångar. Jag är inte säker på att (alla) nuvarande partiledare brinner för just det som de partiledare som startade upp Alliansen.

Tja, det var ju inte de partiledarna som sitter nu som startade alliansen, allså kan den spricka i morgon om det gynnar det egna intresset?
 
Tja, det var ju inte de partiledarna som sitter nu som startade alliansen, allså kan den spricka i morgon om det gynnar det egna intresset?

Så menar jag, ja. Det görs nog inte över en natt, men jag tror att det har krävts ganska mycket engagemang från partiledningarnas håll att få partierna med på att en Allians är det bästa för Sverige. Och de har inte övertygat alla delar av partierna heller. Blir partiledningarna svagare i denna fråga, så kommer jag inte bli förvånad om Alliansen en dag är upplöst i den form vi sett hittills.
 
Så menar jag, ja. Det görs nog inte över en natt, men jag tror att det har krävts ganska mycket engagemang från partiledningarnas håll att få partierna med på att en Allians är det bästa för Sverige. Och de har inte övertygat alla delar av partierna heller. Blir partiledningarna svagare i denna fråga, så kommer jag inte bli förvånad om Alliansen en dag är upplöst i den form vi sett hittills.

Fast det är sen stor skilnad om du gör en överenskommelse med dina vänner, än med dina fiender. Vilket parti kommer att lita på KD i framtiden. Varje överenskommelse kan brytas.
 
Men de kan bara genomdriva hotet om det finns en allians att stödja. Om allianspartierna lägger fram varsin budget och bara röstar på sina egna så spelar det ingen roll vad SD röstar på.

Budgeten (som inte är framröstad än, faktiskt) lär gå igenom eftersom alla partier i Alliansen tänker lägga sin egen budget.
Däremot är det en helt annan sak i enskilda frågor.
 
Ynkligt av M, C och FP att låta KD bära hundhuvudet över att DÖ ryker.
Nu kan ovan nämnda partier peka finger åt KD och säga att det var dom som bröt DÖ. Och själva har de inte behövt riskera någon kritik alls.
 
Ynkligt av M, C och FP att låta KD bära hundhuvudet över att DÖ ryker.
Nu kan ovan nämnda partier peka finger åt KD och säga att det var dom som bröt DÖ. Och själva har de inte behövt riskera någon kritik alls.

Kritik? De flesta har väl väntat på detta.
 
Ynkligt av M, C och FP att låta KD bära hundhuvudet över att DÖ ryker.
Nu kan ovan nämnda partier peka finger åt KD och säga att det var dom som bröt DÖ. Och själva har de inte behövt riskera någon kritik alls.

Fast det var KD som bröt ett ingånget avtal. Så det är så klart KD som bär ansvaret. Ingen annan. Det får KD leva och dö med.
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 398
· Visningar
46 038
Övr. Hund Jag är trött på att behöva snurra runt min egen axel för att det helt enkelt inte finns plats för mer. Idag har vi en 180 cm bred säng...
2
Svar
32
· Visningar
1 966
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 092
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp